En ymmärrä noista päästöarvoista mitään, mutta läpi meni ja haluaisin ihan mielenkiinnosta tietää onko arvot ihan ok (vaikka läpi menikin). Kyseessä siis 740 & B230F
Tyhjäkäynti:
CO 0.37%
HC 74ppm
CO2 11.4%
O2 4.45%
Korotettu:
CO 0.29%
HC 19ppm
CO2 14.3%
O2 0.71%
Lambda 1.028
Toinen kysymys, hylky tuli laahaavasta jarrusta edessä
. Koitin herkistellä satulaa ja sainkin männät ihan hyvin liikkumaan edes taas ja vaihdoin varmuudenvuiksi jarruletkunkin, mutta ei millään palauta itsestään, vaan jarrunpainamisen jälkeen vetää ihan jumiin koko levyn. Palat ja asennussarja melkein uudet. Eikös toi oo nyt aika selvästi satula vika? Mätänetistä saa onneksi tilattua, sillä noi Bendix abs satulat yhdellä letkulla tuntuu olevan aika kiven alla.
Päästöt ovat hyvät, happiarvo on hitusen koholla, kuten myös Lambda. Viittaisi pieneen vuotoon pakoputkessa (minulla riitti nuppineulan pään kokoinen reikä, jotta lambda meni yli sallitun 1.030). Veikkaisin katalysaattorin ja keskivaimentimen välistä liitosta, tai akselin ylitystä. Voi olla toki myös etuputken ja katalysaattorin välinen liitos.

Käytithän liukutapit irti satuloita kunnostaessa? Omassa 945:ssa oli etujarrut "aivan yhtä puuta" kun auton joskus ~4 vuotta sitten ostin. Jarrumännät piti painaa rasvaprässillä pihalle ja sen jälkeen täytyi hioa hiekkapaperilla (olisikohan ollut tonninen paperi) männät ympäriinsä. Oli pölysuojat mäntien ympärillä päässeen pullahtamaan irti ja männässä jo ihan kiitettävä kerros ruostetta.
Liukutapit olivat aivan umpiruostuneet jumiin ja kuskin puolelta toinen lähti vasta puolen tunnin pillillä punaiseksi hehkuttamisen ja ääliömäisen väkivallan jälkeen liikkeelle. Tapeille tein kunnon hionnan (irtoruoste pois, pinta kiiltäväksi) kuten myös tappien pesille (porakoneen päässä hiomapaperimytty). Asiallinen rasva väliin ja kasaan. Jarrupalojen vastepinnoista poistin kaikki irtoruosteet ja hioin pinnat niin puhtaaksi kuin sain.
Viime keväänä, noin 3.5 vuotta kyseisen remontin jälkeen, olivat etujarrut muistaaseni 1-2% heiton sisällä edelleen, vaikka levyt ovat jo hiukan kieroutuneet.
Jarruhommissa aina:
- Jos on kunnolla jumissa, pura kokonaan (tapit ja männät pihalle)
- Poista irtoruoste, liukupinnoista (liukutapit, jarrupalojen vastepinnat) koeta saada mahdollisimman puhtaat
- Jos männässä on kevyttä pintaruostetta, hio hienolla hiomapaperilla varovasti ruoste pois
- Tarkasta männän tiivisteet
- Kasaa tarvittaessa uusilla tiivisteillä ja tapeilla. Liukutappeihin oikea rasva (jarruvaseliini tappeihin, jarrupalojen reunoihin kuparirasvaa)
- Ilmaa huolellisesti.
Jos ei tuolla ala toimimaan, uusi satula.