Mikä tuossa apulaitehihnalla pyörivässä vesipumpussa on niin huonoa ?...eikö vinokoneissakin ole ihan samalla tavalla vesipumppu, joka pyörii laturin/tehostimen hihnalla. Jos se vesipumppu on lohkossa kiinni joka tapauksessa, niin mitä merkitystä sillä on pyöriikö se apulaite vai jakohihnalla. Onhan tuossa myös se etu, ettei sitä tarvitse välttämättä uusia jakopäänremontissa, ja jos se leikkaa kiinni niin jakohihnakaan ei vauriodu ja tuhoa moottoria. Noissa apulaite vesipumpuissa ei ainakaan 400-sarjalaisten rellukoneissa ole ollut mitään vikoja ja on helpompi vaihtaa kuin jakopää pumppu, sekä pyörii moniurahihnalla, joten ei luistakaan helpolla. Eikös vinoneissakin ole ollut surkealaatuisia tarvike vesipumppujakin.
Tuo kirjoitukseni käsitteli muistini varassa iäkkäämpiä renault-tekniikoita, joissa vesipumppu on apulaitehihnalla kyllä, mutta myös jäähdytysjärjestelmän korkein/toiseksi korkein osa.
Vähääkään ilmaa --> halvaantuu koko järjestelmä.
Ainakin 80-luvun renaulteissa oli vesipumpun rakenne vielä semmoinen, että pelkän pumpun "kannen" vaihtamalla oli suuri mahdollisuus paskoa se pumpun pesäkin (pultit katkeaa herkästi).
Mutta tosiaan. Tälläkin foorumilla on muutama 400-sarjaa tyytyväisenä ropannut. Epäilen tuon auton "umpisurkean" maineen liittyvän ihan eniten huollon puutteeseen ja herkempään ruostumiseen vrt. vaikka 700-sarja.
Ja eihän nyt se voi olla volovo, jos se vetää edestä ja pyörätkin on neljällä pultilla kiinni!
