Juu ei oo imuvuodot syynä tässä tapauksessa.
Joku GM:n boksi ei myöskään sytyttänyt moottorin häiriövaloa kun lambdan pistokkeen irroitti vikamuistin tyhjennyksen jälkeen, kun testasin että oliko vaan vikatilassa sillä hetkellä vai mikä juttu.
Siinä oli jotain mystistä tapahtunut Lambdassa, luultavasti sisältä hajonnut silleen että lämmityspiiri ja signaalipiiri olivat jollain tapaa oikosulussa koska signaalijännite oli 5-7V luokkaa yleismittarilla mitattuna (ei riittävän nopea signaalin mittaamiseen, eli näyttää vain "keskiarvon" suurinpiirtein), kun testerit kertoi vakaan 1.28V eli maksimiarvo.
Kyseinen lambda oli ihan perinteinen kapeakaista.
Moottorinohjainlaite vaan pysyi open loopissa. Pistokkeen irroittamalla signaalijohtimeen tuli n. 0.47V.
Mikä karkeasti kertoo, ettei vika ole moottorin johtosarjassa.
0-1V on millä välillä sen kuului pyöriä. Testeri kertoi uudella tunnistimella vaihteluksi noin 0,3-0,8V - joka myöskin kertoo jonkinlaisen keskiarvon.
Lambdan toiminta kun pitäisi mitata esim. oskilloskoopilla, jotta siitä jotain tolkkua saisi oikeasti.
Mut hyvin harvoin tulee tilannetta jossa siihen kannattaa lähteä.
Tulee tarpeettoman kalliiksi vaan vianhaku lopulta helpon / suhteellisen edullisen osan vaihdon vuoksi.
Esimerkin autossa oli kyllä selkeää käyntihäiriötä, kun lambdatieto oli puuttunut pidemmän aikaan.
Nopeasti kaasua painaessa kyykkäs, ja joutokäynnille laskiessa vähän aikaa haki kierroksia.
Uudella tunnistimella toimi juuri kuten pitääkin, ja alkoi lähes samantien toimimaan closed loopissa.
Jos siulla on koneen käydessä ollut esim. öljyntäyttökorkki auki tai jotain letkuja irti tms., niin voi hyvinkin vetää "laihalle".
Tai vaihtoehtoisesti sytytyskatkoksien vuoksi, jotka saa myös saman aikaan eli lambda havaitsee ylimääräisenä hapen määränä.
Jos siulla on joku testeri käytettävissä jolla näet livedataa, niin kato nyt millä kierrosalueella ne korjausarvot on reilusti pakkasella, esim. -15% .
Lyhyen ajan korjausarvo nyt ensisijaisesti kiinnostaa, jonka kuuluu vaihdella paljonkin. Pitkän ajan korjausarvo kannattaa myös tarkastaa koska yhteenlaskettu korjausarvo sytyttää vikakoodin kun on ylittänyt xx % arvon, esim. 20..25% ja riittävän kauan.
Koneen käydessä voi testata esim. avata öljyntäyttökorkin (tässäkin oletettavasti ns. suljettu huohotinjärjestelmä, eli alipaine kuuluu olla siellä), ja kattoa miten reagoi lyhyen ajan korjausarvoihin.
Pitäisi vetää reilusti plussalle.
Voi olla myös joku sylinteri joka käy muita rikkaammalla, koska lambda havaitsee vain keskiarvon joka sylinteriltä.
Esim. vuotava suutin.
Sen voi havaita sytytystulpista mikäli on riittävän hyvässä kunnossa, ja käyttelee pidemmän aikaan joutokäynnillä ja sit tulpat ylös.