RallyBaron  Samppasport

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3808976 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15210 : 24.10.2021, 15:30:54 »
Onko "alustanumero" sama kuin VIN numeron kuusi viimeistä numeroa? Kakkoskoppanen V70 kyseessä.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15211 : 24.10.2021, 17:33:23 »
Mahdollinen lambdavika on helppo selvittää. Ottaa sen lambdan johdon irti. Vikavalo tietysti syttyy, mutta jos moottorin toiminta muuttuu perstuntumalla täysin normaaliksi kun anturi on irti, se lambda-anturi on silloin viallinen. Jos toiminta muuttuu entistä huonommaksi, on syytä epäillä olevan imuilman mittauksessa, joko mittarin tai ilmavuodon takia.

Jos lamnda irroitettuna toiminta muuttuu paremmaksi, mutta siinä on edelleen jotain epämääräistä häiriötä on vika yleensä sytytyksessä tai polttoaineen syötössä. Moduulimoottorissa se on yleensä yksi puolista.
Lambdan johto irroitettu, ei syty ainankaan paikallaan käydessä vikavalo, käynti ei muutu. ???

Eikun nyt syttyi.

Mikä tämä funktio on imusarjan päässä, en ottanu edes kliineriä mukaan että imuvuotoja olisi voinut selvittää :facepalm:


Näytti muuten myös jossain vaiheessa P0171 koodia (System is too lean).  ??? Käytin maffin johdonkin irti, mutta ei tehnyt juuri mitään erilaista sen suhteen kyllä.

Edit: ihankuin olisi horinut ilmaa jostain kun auto kävi, sellainen outo ääni kuului. Mitenhän imusarjan alla huohottimen letku?

Eikö kellään muulla ole ollut tälläisten kanssa ongelmia?  :D
« Viimeksi muokattu: 24.10.2021, 18:34:40 kirjoittanut Teemu- »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15212 : 24.10.2021, 18:35:09 »
Onko "alustanumero" sama kuin VIN numeron kuusi viimeistä numeroa? Kakkoskoppanen V70 kyseessä.
Sen mukaan ainankin itse ostin 850:n osia, eli taitaapi tuo olla. :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15213 : 24.10.2021, 19:07:39 »
Onko "alustanumero" sama kuin VIN numeron kuusi viimeistä numeroa? Kakkoskoppanen V70 kyseessä.

Näin olen itse tulkinnut myös vaikka Motonet lisäsi tukivarsissa jostain syystä ykkösen vielä eteen
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15214 : 24.10.2021, 20:04:03 »
Onko "alustanumero" sama kuin VIN numeron kuusi viimeistä numeroa? Kakkoskoppanen V70 kyseessä.
kyllä alustanro on sama, kuin vin numero. Yleensä osissa 6 tai 7 viimeistä numeroa.
Näin olen itse tulkinnut myös vaikka Motonet lisäsi tukivarsissa jostain syystä ykkösen vielä eteen
se ylimääräinen numerointi on valmistusmaa. 1:Ruotsi 2: Belgia.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15215 : 24.10.2021, 20:06:54 »
Tota alustanumeroa varmistelin sen takia, kun oman vinin kuus viimestä numeroa alkaa 59 ja osissa on päättyen 64xxxxx. Alustanumero on siis ilmeisesti juokseva sarjanumero korille?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15216 : 24.10.2021, 20:22:04 »
Tota alustanumeroa varmistelin sen takia, kun oman vinin kuus viimestä numeroa alkaa 59 ja osissa on päättyen 64xxxxx. Alustanumero on siis ilmeisesti juokseva sarjanumero korille?
6 viimeista numeroa on alusta/kori nro eli chassis number. Tuossa on vin koodin purku, että mitä mikäkin nro tarkoittaa. https://www.volvoclub.org.uk/vin_70.shtml

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15217 : 24.10.2021, 20:34:18 »
Yllättäviä asioita siitäkin puuttuu, kuin vaikka miltä puolelta autoa ohjataan
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15218 : 26.10.2021, 19:09:34 »
Löysin aika vanhaa varastoa olevan ruiskun bensansuodattimen onko sisällä muovia tai muuta haurastuvaa? Alumiinipurkki mikä tulee seitensatasen pohjaan.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6707
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15219 : 29.10.2021, 14:31:59 »
Mistäpä halvimmalla downpipen jälkeinen pakoputken pätkä seuraavalle pöntölle . Mk 1 V70 -00 193hv eli sen ekan vaimentimen sisältävä pätkä .
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15220 : 29.10.2021, 17:41:20 »
Lambdan johto irroitettu, ei syty ainankaan paikallaan käydessä vikavalo, käynti ei muutu. ???

Eikun nyt syttyi.

Mikä tämä funktio on imusarjan päässä, en ottanu edes kliineriä mukaan että imuvuotoja olisi voinut selvittää :facepalm:


Näytti muuten myös jossain vaiheessa P0171 koodia (System is too lean).  ??? Käytin maffin johdonkin irti, mutta ei tehnyt juuri mitään erilaista sen suhteen kyllä.

Edit: ihankuin olisi horinut ilmaa jostain kun auto kävi, sellainen outo ääni kuului. Mitenhän imusarjan alla huohottimen letku?

Eikö kellään muulla ole ollut tälläisten kanssa ongelmia?  :D

Lambda on normaalistikin sellainen melko hitaasti heräilevä anturi, joten vikavalo ei syty heti kun sinkku katoaa. Yleensä se auto huomaa ensin sen ettei lambdan lämmitys enää toimi ja sytyttää siksi vikavalon.

Sen lambda anturin irroittaminen harvoin saa aikaan välittömästi mitään mullistavaa, mutta sillä on se vaukutus että silloin moottorinohjaus ei enää yritä korjata seoksia sen lambda anturin perusteella. Tyhjäkäyntiä moottori käy yleensä melko nätisti vaikka seokset olisikin vähän mitä sattuu, sen takia sillä pitää lähteä ajelulle ilman sitä lambdatietoa, jolloin joko vika tuntuu hävinneen kokonaan (todennäköisesti viallinen lambda), tai pahentuneen (todennäköisesti viallinen ilmamittaus) tai sitten se säilyy ennallaan, tai hieman eri luonteisena, joka myös osaltaan kertoo jotain siitä viasta.

Ja, kyllä noita ongelmia on muillakin ollut, kyllä ne selviää kun sitä lähtee loogisesti selvittämään, mutta ilman tutkimista sinne saa vaan kylvää uusia osia..

Tosin tämä pikahuolto ei ole paras paikka alkaa selvitellä tuollaista, mä en ainakaan enää muista mikä sitä sun autoa vaivasi. Kannattaa luoda ihan ikioma topikki, jossa se keskustelu pyörii silloin lähinnä sen sun auton ongelman ympärillä.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15221 : 29.10.2021, 17:52:16 »
Lambda on normaalistikin sellainen melko hitaasti heräilevä anturi, joten vikavalo ei syty heti kun sinkku katoaa. Yleensä se auto huomaa ensin sen ettei lambdan lämmitys enää toimi ja sytyttää siksi vikavalon.

Sen lambda anturin irroittaminen harvoin saa aikaan välittömästi mitään mullistavaa, mutta sillä on se vaukutus että silloin moottorinohjaus ei enää yritä korjata seoksia sen lambda anturin perusteella. Tyhjäkäyntiä moottori käy yleensä melko nätisti vaikka seokset olisikin vähän mitä sattuu, sen takia sillä pitää lähteä ajelulle ilman sitä lambdatietoa, jolloin joko vika tuntuu hävinneen kokonaan (todennäköisesti viallinen lambda), tai pahentuneen (todennäköisesti viallinen ilmamittaus) tai sitten se säilyy ennallaan, tai hieman eri luonteisena, joka myös osaltaan kertoo jotain siitä viasta.

Ja, kyllä noita ongelmia on muillakin ollut, kyllä ne selviää kun sitä lähtee loogisesti selvittämään, mutta ilman tutkimista sinne saa vaan kylvää uusia osia..

Tosin tämä pikahuolto ei ole paras paikka alkaa selvitellä tuollaista, mä en ainakaan enää muista mikä sitä sun autoa vaivasi. Kannattaa luoda ihan ikioma topikki, jossa se keskustelu pyörii silloin lähinnä sen sun auton ongelman ympärillä.
Ei oo oma auto niin siksi tulee vähän hajanaisesti tutkittua. Pitää jossain käydä sillä autolla varmaan koeajolla, katsastukseen sitä ei ole viety vaan niin tekee asiasta vähän hankalan. Säästän kyllä omaa aikaa ja resursseja kun sanon omistajalle että vie korjaamolle jo :D

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=996.msg1061597479#msg1061597479

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6654
  • Global alligator
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15222 : 29.10.2021, 17:54:39 »
Mistäpä halvimmalla downpipen jälkeinen pakoputken pätkä seuraavalle pöntölle . Mk 1 V70 -00 193hv eli sen ekan vaimentimen sisältävä pätkä .
En tiiä mut skruvatilta tällä hetkellä kuluineen 78€.
Jos keksit ostoja yli 150€ tulee ilman kuluja.
Pelkän putken hinta 59,79€.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15223 : 30.10.2021, 12:01:41 »
Ei oo oma auto niin siksi tulee vähän hajanaisesti tutkittua. Pitää jossain käydä sillä autolla varmaan koeajolla, katsastukseen sitä ei ole viety vaan niin tekee asiasta vähän hankalan. Säästän kyllä omaa aikaa ja resursseja kun sanon omistajalle että vie korjaamolle jo :D

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=996.msg1061597479#msg1061597479
Jos auto raportoi että se käy rikkaalla, niin ei siellä silloin lähtökohtaisesti imuvuotoa ole. Imuvuoto saa sen raportoimaan laihaa seosta. Käytännössä seos tietysti voi olla myös rikas imuvuodon seurauksena, mutta auto ei "tiedä" sitä.

Tuo rikkalla käymisen koodihan ei tarkoita sitä että se käy rikkaalla, vaan se tarkoittaa sitä että lambda-anturi raportoi että auto käy rikkaalla, jolloin ensimmäinen vaihe on poistaa lambda-anturin data kokonaisuudesta, ja tarkistaa miten se toimii ilman tuota tietoa. Jos se käy edelleen rikkaalla ihan oikeasti, niin sitten vasta tutkitaan syytä rikkaaseen seokseen.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15224 : 30.10.2021, 13:19:38 »
Juu ei oo imuvuodot syynä tässä tapauksessa.

Joku GM:n boksi ei myöskään sytyttänyt moottorin häiriövaloa kun lambdan pistokkeen irroitti vikamuistin tyhjennyksen jälkeen, kun testasin että oliko vaan vikatilassa sillä hetkellä vai mikä juttu.
Siinä oli jotain mystistä tapahtunut Lambdassa, luultavasti sisältä hajonnut silleen että lämmityspiiri ja signaalipiiri olivat jollain tapaa oikosulussa koska signaalijännite oli 5-7V luokkaa yleismittarilla mitattuna (ei riittävän nopea signaalin mittaamiseen, eli näyttää vain "keskiarvon" suurinpiirtein), kun testerit kertoi vakaan 1.28V eli maksimiarvo.

Kyseinen lambda oli ihan perinteinen kapeakaista.

Moottorinohjainlaite vaan pysyi open loopissa. Pistokkeen irroittamalla signaalijohtimeen tuli n. 0.47V.
Mikä karkeasti kertoo, ettei vika ole moottorin johtosarjassa.
0-1V on millä välillä sen kuului pyöriä. Testeri kertoi uudella tunnistimella vaihteluksi noin 0,3-0,8V - joka myöskin kertoo jonkinlaisen keskiarvon.
 Lambdan toiminta kun pitäisi mitata esim. oskilloskoopilla, jotta siitä jotain tolkkua saisi oikeasti.
Mut hyvin harvoin tulee tilannetta jossa siihen kannattaa lähteä.
 Tulee tarpeettoman kalliiksi vaan vianhaku lopulta helpon / suhteellisen edullisen osan vaihdon vuoksi.

Esimerkin autossa oli kyllä selkeää käyntihäiriötä, kun lambdatieto oli puuttunut pidemmän aikaan.
Nopeasti kaasua painaessa kyykkäs, ja joutokäynnille laskiessa vähän aikaa haki kierroksia.

Uudella tunnistimella toimi juuri kuten pitääkin, ja alkoi lähes samantien toimimaan closed loopissa.

Jos siulla on koneen käydessä ollut esim. öljyntäyttökorkki auki tai jotain letkuja irti tms., niin voi hyvinkin vetää "laihalle".
Tai vaihtoehtoisesti sytytyskatkoksien vuoksi, jotka saa myös saman aikaan eli lambda havaitsee ylimääräisenä hapen määränä.

Jos siulla on joku testeri käytettävissä jolla näet livedataa, niin kato nyt millä kierrosalueella ne korjausarvot on reilusti pakkasella, esim. -15% .
 Lyhyen ajan korjausarvo nyt ensisijaisesti kiinnostaa, jonka kuuluu vaihdella paljonkin. Pitkän ajan korjausarvo kannattaa myös tarkastaa koska yhteenlaskettu korjausarvo sytyttää vikakoodin kun on ylittänyt xx % arvon, esim. 20..25% ja riittävän kauan.

Koneen käydessä voi testata esim. avata öljyntäyttökorkin (tässäkin oletettavasti ns. suljettu huohotinjärjestelmä, eli alipaine kuuluu olla siellä), ja kattoa miten reagoi lyhyen ajan korjausarvoihin.
Pitäisi vetää reilusti plussalle.

Voi olla myös joku sylinteri joka käy muita rikkaammalla, koska lambda havaitsee vain keskiarvon joka sylinteriltä.
Esim. vuotava suutin.
Sen voi havaita sytytystulpista mikäli on riittävän hyvässä kunnossa, ja käyttelee pidemmän aikaan joutokäynnillä ja sit tulpat ylös.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Proturbo  Autodiagnoosi