Samppasport  Futurez

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15997 Vastauksia
  • 3792597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3030 : 12.04.2013, 14:57:11 »
Tarkoitus olisi alkaa tuota sigun Volvo 240 madaltamaan. Takapään jousitus on tuttu, mutt etupää vieraampi. Kuinkas siis etupäästä puretaan jousitus?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa pegevege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3031 : 12.04.2013, 18:51:39 »
Vinkkejä hall-anturin irroitukseen ?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3032 : 12.04.2013, 19:08:10 »
Tarkoitus olisi alkaa tuota sigun Volvo 240 madaltamaan. Takapään jousitus on tuttu, mutt etupää vieraampi. Kuinkas siis etupäästä puretaan jousitus?

Tuossa on räjäytyskuva :


Tuo kuva ei kyl ole ihan "täydellinen", koska tolpan saa alapäästä katkaistua avaamalla 4kpl 8mm pultteja alapuolelta (12mm kanta).
En tiedä miksei ko. osa näy tuossa kuvassa  :o Koitin montaa eri vuosimalliakin, mutta kaikki näyttää vaan tuon kuvan.

Käytännössä ensin jarruvehkeet irti. Voi olla v-mäinen jos jarruputket kiertää etutolpan sillai ettei saa satulaa helposti siirrettyä sivuun.
Sitten tolppa alapäästä irti, ja lopuksi yläpäästä.
Seuraavaksi jousipuristimilla jousi kasaan, ja yläpään mutteri auki.

EDIT: Niin ja raidepää pitää kans irrottaa :)
« Viimeksi muokattu: 12.04.2013, 19:13:42 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3033 : 12.04.2013, 19:12:16 »
Käytännössä ensin jarruvehkeet irti. Voi olla v-mäinen jos jarruputket kiertää etutolpan sillai ettei saa satulaa helposti siirrettyä sivuun.
Sitten tolppa alapäästä irti, ja lopuksi yläpäästä.
Seuraavaksi jousipuristimilla jousi kasaan, ja yläpään mutteri auki.

Onnistuiskohan silleen että ottaa vaan yläpäästä auki? Jos on tarkotus vaihtaa jouset ja iskarit, niin mahtuuko tolppa taittumaan sieltä irrottamatta sitä alhaalta?
No kun halvalla sai.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3034 : 12.04.2013, 19:13:18 »
Onnistuiskohan silleen että ottaa vaan yläpäästä auki? Jos on tarkotus vaihtaa jouset ja iskarit, niin mahtuuko tolppa taittumaan sieltä irrottamatta sitä alhaalta?


Muistaakseni ei mahdu.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa pegevege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3035 : 12.04.2013, 23:16:22 »
Vinkkejä hall-anturin irroitukseen ?

Anturin sain vaihdettua mutta ei kipinää tule vieläkää, kun starttaa ei kierrosluku mittarikaan sano mitään.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1293
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3036 : 13.04.2013, 00:07:18 »
Onnistuiskohan silleen että ottaa vaan yläpäästä auki? Jos on tarkotus vaihtaa jouset ja iskarit, niin mahtuuko tolppa taittumaan sieltä irrottamatta sitä alhaalta?

Mahtuu taittumaan lokarin alta.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3037 : 13.04.2013, 11:05:56 »
Tuo kuva ei kyl ole ihan "täydellinen", koska tolpan saa alapäästä katkaistua avaamalla 4kpl 8mm pultteja alapuolelta (12mm kanta).
En tiedä miksei ko. osa näy tuossa kuvassa  :o Koitin montaa eri vuosimalliakin, mutta kaikki näyttää vaan tuon kuvan.

Käytännössä ensin jarruvehkeet irti. Voi olla v-mäinen jos jarruputket kiertää etutolpan sillai ettei saa satulaa helposti siirrettyä sivuun.
Sitten tolppa alapäästä irti, ja lopuksi yläpäästä.
Seuraavaksi jousipuristimilla jousi kasaan, ja yläpään mutteri auki.

EDIT: Niin ja raidepää pitää kans irrottaa :)

Onnistuiskohan silleen että ottaa vaan yläpäästä auki? Jos on tarkotus vaihtaa jouset ja iskarit, niin mahtuuko tolppa taittumaan sieltä irrottamatta sitä alhaalta?

Kiitoksia ohjeista! Katkaistaanko jousia ala- vai yläpäästä? Kannattaisikohan suoraan vaihtaa dieselin etujouset ja uudet kaasuiskarit hmm.. Ainiin tarviiko niitä sellaisia jousipuristimia etujousien pois ottamiseen?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3038 : 13.04.2013, 13:02:45 »
Kiitoksia ohjeista! Katkaistaanko jousia ala- vai yläpäästä? Kannattaisikohan suoraan vaihtaa dieselin etujouset ja uudet kaasuiskarit hmm.. Ainiin tarviiko niitä sellaisia jousipuristimia etujousien pois ottamiseen?
Ei niistä puristimista ainakaan haittaa oo :D Tosin jos urheilumieltä löytyy, voi kokeilla avata yläpää kokonaan ja sit lähtee tunkkaamaan kulmaa ylös. Ei kokemusta, Voi olla menestyksekäs yritys tai sit käy huonosti :D
No kun halvalla sai.

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3039 : 13.04.2013, 13:13:08 »
Ei niistä puristimista ainakaan haittaa oo :D Tosin jos urheilumieltä löytyy, voi kokeilla avata yläpää kokonaan ja sit lähtee tunkkaamaan kulmaa ylös. Ei kokemusta, Voi olla menestyksekäs yritys tai sit käy huonosti :D

Eli puristimet hankintaan  ;D.

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3040 : 13.04.2013, 14:07:46 »
Eli puristimet hankintaan  ;D.
Todellakin. Aina kun jännittyneiden jousien kanssa pelataan.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3041 : 14.04.2013, 07:34:14 »
Löytyi netistä omegan 17" vanteet, joiden ilmeisesti pitäisi sopia volvoon epäkeskopulteilla..
Vanteiden ET on 30, eli jos laittaa 5mm bilteman spacerit niin mahtuu takavetoon?
Vanteen leveys on 8", jos sillä on jotain väliä.

Jos mahtuu tuolla 5mm spacerilla, niin myöhemmin sinne voisi laittaa esim 15-20mm pultattavat.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3042 : 14.04.2013, 07:42:58 »
Löytyi netistä omegan 17" vanteet, joiden ilmeisesti pitäisi sopia volvoon epäkeskopulteilla..
Vanteiden ET on 30, eli jos laittaa 5mm bilteman spacerit niin mahtuu takavetoon?
Vanteen leveys on 8", jos sillä on jotain väliä.

Jos mahtuu tuolla 5mm spacerilla, niin myöhemmin sinne voisi laittaa esim 15-20mm pultattavat.
Volvossas on mutterit. Menee ihan omillakin paikoilleen kun keskireikä sama 65,1mm on ollut omissa ja kavereiden autoissa.
Ainut mikä voi tulla vastaan on pultin pituus spacerin kanssa, mutta 5mm rittää vielä kierteitä hyvin pitäis pyöriä vaikka jää turhan sisään parempi ois ET luokkaa 15-20.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3043 : 14.04.2013, 07:47:26 »
Volvossas on mutterit. Menee ihan omillakin paikoilleen kun keskireikä sama 65,1mm on ollut omissa ja kavereiden autoissa.
Ainut mikä voi tulla vastaan on pultin pituus spacerin kanssa, mutta 5mm rittää vielä kierteitä hyvin pitäis pyöriä vaikka jää turhan sisään parempi ois ET luokkaa 15-20.

Hyvä jos menee normi muttereilla.  :)
Niinkuin mainitsin et myöhemmin voisi laittaa pultattavat spacerit.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #3044 : 14.04.2013, 15:40:54 »
Totanoin, sanokaas mikä kaksnapanen Boschilainen liitin hilluu irtonaisena 960 faceliftin konehuoneessa? Vetästy nippusiteellä öljytikun putkeen kiinni.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron