Carcom Oy  Elekma

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16031 Vastauksia
  • 4184850 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6045 : 09.06.2014, 10:05:24 »
Unohtaen nyt kaikki jarrutusmatka- ja muut kinastelut ja typistäen kysymykset lähes kyllä/ei muotoon:

Saanen auton viimeinkin korjaamolta tällä viikolla mutta siinä on vielä kitkarenkaat alla. En välttämättä ehdi vaihtaa niitä ihan heti (vaihdan alustasarjan samalla kertaa) ja viikossa ajokilometrejä tullee ~250.

-Kitkoilla kesällä ajaminen lienee lain silmissä täysin luvallista?

-edm. matkalla ei vielä tapahtune ylettömästi kulumista matkanopeuden pysyessä pääosin 80 tuntikilometrissä?
« Viimeksi muokattu: 09.06.2014, 10:07:22 kirjoittanut Mattson »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9656
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6046 : 09.06.2014, 10:08:35 »
-Kitkoilla kesällä ajaminen lienee lain silmissä täysin luvallista?

On laillista, vain nastat on kielletty kesäisin.

-edm. matkalla ei vielä tapahtune ylettömästi kulumista matkanopeuden pysyessä päöosin 80 tuntikilomtrissä?

250 km @ 80 km/h luulisin olevan kitkoille ihan ok.

Poissa Bomble

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6047 : 09.06.2014, 10:15:16 »
Terve, arp rinkopulttien kanssa tarvis vinkkiä...

Laitetaanko tuo aine joka mukana tuli niin lohkon kiereisiin ja sormilla kireeksi? Sit hilut päälle ja momenttiin?

Ei tuo kielitaito oikeen oo... ;D
Volvo 740 -88 Deeku

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6048 : 09.06.2014, 18:39:01 »
Ohjaustehostimen pönikältä lähtevä letku vuotaa jostain sieltä säiliön päästä, riittääkö vastavan kokoinen mötönetin letkun pätkä korjaukseen vai pitääkö ihan joku originelli siihen tilalle hankkia?
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6726
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6049 : 09.06.2014, 19:46:44 »
Ohjaustehostimen pönikältä lähtevä letku vuotaa jostain sieltä säiliön päästä, riittääkö vastavan kokoinen mötönetin letkun pätkä korjaukseen vai pitääkö ihan joku originelli siihen tilalle hankkia?

Ennen pumppuahan tuossa ei mikään huikea paine ole eli saattaisi toimiakkin, pumpun jälkeen ei taida klemmarit pitää
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6050 : 09.06.2014, 21:21:46 »
Ennen pumppuahan tuossa ei mikään huikea paine ole eli saattaisi toimiakkin, pumpun jälkeen ei taida klemmarit pitää
Kiitos, joten huomenna taas ostoksille motonettiin. :)
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6051 : 09.06.2014, 22:47:54 »
Nonnii eli S60 Vm.02, 2.4 140hv vaparilla ja manuaalilla kolisee etupäästä, hantin puolelta. Kolina ei vaadi kuin aivan pienen tömäyksen, esim halkeama asvaltissa. Koiranluu ja alapallo vaihdettu, joten katseet kääntyy nyt vetarin ja alatukivarren suuntaan. Millasilla metodeilla näitä kannattaa alkaa tutkimaan, käytössä tunkki ja pukit eli ahtaasti joutuu olemaan. Mihin ton vetarin kanssa kannattaa kiinnittää huomiota? Ainakin tukivarren puslat ovat ehjän näköisiä. Autossa on BC Racingin alusta, joka toimii normaalisti, nyt ei ole kyse jousien paukkumisesta niinkuin monessa muussa tapauksessa.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6052 : 09.06.2014, 22:55:54 »
Nonnii eli S60 Vm.02, 2.4 140hv vaparilla ja manuaalilla kolisee etupäästä, hantin puolelta. Kolina ei vaadi kuin aivan pienen tömäyksen, esim halkeama asvaltissa. Koiranluu ja alapallo vaihdettu, joten katseet kääntyy nyt vetarin ja alatukivarren suuntaan. Millasilla metodeilla näitä kannattaa alkaa tutkimaan, käytössä tunkki ja pukit eli ahtaasti joutuu olemaan. Mihin ton vetarin kanssa kannattaa kiinnittää huomiota? Ainakin tukivarren puslat ovat ehjän näköisiä. Autossa on BC Racingin alusta, joka toimii normaalisti, nyt ei ole kyse jousien paukkumisesta niinkuin monessa muussa tapauksessa.

Katso onko vetarin napapultti kireällä (momentissa, joku osannee heittää tähän mikä oikea momentti)

Omasta vanhasta S80:stä etsittiin haamukolinaa iät ajat, paljastui sitten tukivarren taaemmaksi puslaksi. Se voi olla ehjä mutta pehmentynyt niin paljon että silmukka nappaa apurunkoon. Motonetin tukivarsissa jo uutena.

Tarkista kallistuksenvakaajatangon kiinnityspuslat, näyttääkö siltä että tanko olisi liikkunut puslissa sivuttain? Tangon pää saattaa ottaa tukivarteen. Edm puslat ovat tietääkseni vulkanoitu tankoon kiinni eivätkä erikseen vaihdettavissa.

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6053 : 09.06.2014, 23:21:06 »
Okei näistä on hyvä aloittaa. Navan pitäs olla ainaki oikein 35nm+90 astetta kun lauantaina laitoin alapallon. Alampas tunkkailaa...
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6054 : 09.06.2014, 23:26:27 »
naputtele varovasti siihen nivelen reunaan vaikka kuminuijalla eri suunnista ja koita kiristää uudelleen jos ei ois vaikka ihan pohjassa.

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6055 : 10.06.2014, 00:34:32 »

Tarkista kallistuksenvakaajatangon kiinnityspuslat, näyttääkö siltä että tanko olisi liikkunut puslissa sivuttain? Tangon pää saattaa ottaa tukivarteen. Edm puslat ovat tietääkseni vulkanoitu tankoon kiinni eivätkä erikseen vaihdettavissa.
Luulen että se on tämä. Ainakin näppituntumalla oli eroa puolien kesken. Ja oikealla puolella oli viitteitä siitä, että kallistuksenvakaaja on osunut alatuki varteen+ ruosteen/maalin jäljistä päätellen päässyt liikkumaan puslissa. Tunkki päätti kuolla yllättäen kesken kaiken, käyn huomenna kysymässä naapurifirmasta ehtisivätkö ottaa nosturille hetkeksi. Nosturilla on myös helpompi kammeta noita alatukivarsia.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6056 : 10.06.2014, 08:24:43 »
Aw-71 ilman automaatin syyläriä. Toimiiko normaalisti erillisellä, alkuperäisellä 12(?)-rivisellä öljynjäähdyttimellä mikä on ollut syylärin kaverina. Pitääkö laittaa syylärin, coolerin ja ilmastoinnin lauhduttimen eteen taakse vai mahdollisuuksien mukaan viereen?
No kun halvalla sai.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9656
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6057 : 10.06.2014, 10:31:17 »
Aw-71 ilman automaatin syyläriä. Toimiiko normaalisti erillisellä, alkuperäisellä 12(?)-rivisellä öljynjäähdyttimellä mikä on ollut syylärin kaverina. Pitääkö laittaa syylärin, coolerin ja ilmastoinnin lauhduttimen eteen taakse vai mahdollisuuksien mukaan viereen?

Siis haluat lisätä automaatin öljyjäähyn?

Sen alkuperäinen paikka on moottorin syylärin edessä, ilmastoinnin kennon takana. Eli siellä välissä... Ja öljynkierto ruotsalaisen insinöörin suunnittelemana sekä moottorin syylärin että automaatin lisäjäähyn kautta sarjassa.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6058 : 10.06.2014, 10:51:08 »
Siis haluat lisätä automaatin öljyjäähyn?

Sen alkuperäinen paikka on moottorin syylärin edessä, ilmastoinnin kennon takana. Eli siellä välissä... Ja öljynkierto ruotsalaisen insinöörin suunnittelemana sekä moottorin syylärin että automaatin lisäjäähyn kautta sarjassa.
Ei kun mulla on nyt 2x945. Toinen(B230fk+m90) kynnetty ojassa ja siitä tekniikka nostettuna pois ja huollossa. Toinen on ollut B230fk+Aw-71(l?) on luovuttanut tekniikkansa johonkin lankkuun. Nyt on siis mietinnässä laitanko sinne automaatin vaiko manuaalin. Siellä on kardaani, polkimet, keppi yms paikallaan
 Ainoa joka puuttuu on syyläri, eikä just nyt raaskis ostaa tomaatin syyläriä. Tässä tapauksessa jäis M90 myöhempään käyttöön. Ainoa ongelma on siis tuo öljyn jäähdytys. Sekä ilmeisesti osittain lämmitys? Kun eikös sen pitäisi syylärin sisällä lämmetä käyttölämpöön nopeammin?
No kun halvalla sai.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9656
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6059 : 10.06.2014, 11:08:03 »
Juu, se automaatin öljynkierto moottorin syylärin kautta on hyvä juttu. Mutta kesäkelissä se systeemi tuskin kuolee siihen jos automaatilla on pelkkä erillinen jäähy. Pakkasella voi tykätä enempi kyttyrää siitä että öljyt on pitkään kylmiä.

Vähintään jompikumpi siellä kuitenkin tarvii olla, joko moottorin syylärin kautta tai erillinen jäähy.

 

Autoracing  KL-varaosat