KL-varaosat  Race.fi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 16031 Vastauksia
  • 4184748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 18 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6060 : 10.06.2014, 11:12:51 »
Juu, se automaatin öljynkierto moottorin syylärin kautta on hyvä juttu. Mutta kesäkelissä se systeemi tuskin kuolee siihen jos automaatilla on pelkkä erillinen jäähy. Pakkasella voi tykätä enempi kyttyrää siitä että öljyt on pitkään kylmiä.

Vähintään jompikumpi siellä kuitenkin tarvii olla, joko moottorin syylärin kautta tai erillinen jäähy.
joo näin mä arvelin että se voi olla. Entäs jos kesällä pitää syylärin ynnä muiden etupuolella ja talvella takapuolella/irroittaa jäähyn ja laittaa putket yhteen?



E:korjasin kirjoituserheen
« Viimeksi muokattu: 10.06.2014, 12:10:13 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9656
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6061 : 10.06.2014, 11:52:45 »
joo näin mä arvelin että se voi olla. Entäs jos talvella pitää syylärin ynnä muiden etupuolella ja talvella takapuolella/irroittaa jäähyn ja laittaa putket yhteen?

Tuo kikkailu ei taida toimia, tai ainakaan kovin huolettomasti ei pysty ajamaan. Talvellakin se lootaöljy tarvii jäähdytystä kun lähikauppaa pitemmälle ajetaan / suuremmalla kuormituksella / pienemmässä pakkasessa.

Modernimmissa vehkeissähän on termostaattiohjaus tomaattiöljyn jäähdytyskierrolle. Sellaista voisi soveltaa talvikäyttöön, mutta alkaa tulla helpommaksi & halvemmaksi laittaa se tomaatin syyläri. Purkuosana käytetty jos ei uutta raaski investoida.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6062 : 10.06.2014, 12:08:04 »
Milläs tähän virittää nakuanturin?
Nostellaas tätä kun edelliseen tuli vastaus :D vaimentaako kansipahvi liikaa jos anturin laittaa kanteen?
No kun halvalla sai.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9656
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6063 : 10.06.2014, 12:23:52 »
Nostellaas tätä kun edelliseen tuli vastaus :D vaimentaako kansipahvi liikaa jos anturin laittaa kanteen?

Kyllähän se nakutus tietysti kanttakin vasten lyö... Mutta havaitseminenhan perustuu siihen, että nakutusisku saa lohkon värähtelemään tietyn alueen taajuudella. Ei välttämättä toimi kannesta ainakaan samalla anturilla?

Kai nyt punalohkosta löytyy nakuanturille paikka  ???  Eikös tohon tullu taannoin useampikin kommentti.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6064 : 10.06.2014, 12:26:52 »
Kyllähän se nakutus tietysti kanttakin vasten lyö... Mutta havaitseminenhan perustuu siihen, että nakutusisku saa lohkon värähtelemään tietyn alueen taajuudella. Ei välttämättä toimi kannesta ainakaan samalla anturilla?

Kai nyt punalohkosta löytyy nakuanturille paikka  ???  Eikös tohon tullu taannoin useampikin kommentti.
joo tulihan siihen muttei mitään sen ihmeempää. Mites sitten jos vesimarkkaan hitsaa paikan?
No kun halvalla sai.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6065 : 10.06.2014, 19:25:27 »
Muokkaus alla olevaan, taaempaa puslaakaan ei saa erikseen. Ihan saman näköinen osa on skruvatilla myynnissä tekstillä "ei d5252" http://www.skruvat.fi/Moottorin-tuki-P11604.aspx. Mikä noissakin sitten mahtaa olla erona? Motonetkin myy vanhakoppaiseen tdi:hin alatukea erikseen mutta ei tähän. Kai se on nöyrryttävä lähtemään siniselle naapurikuntaan...

                                                                                           

Onko joku kokeillut onnistuuko automaatti-tdi:n (s80, v70...) vaihteiston "taka"helan vaihto kotikonstein? Kysehän on siis tästä puslasta:



Volvolta saa ilmeisesti tuota tuentaa kokonaisena, mutta varaosatoimittajat ei myy (paitsi Skandix).
« Viimeksi muokattu: 10.06.2014, 20:08:24 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6066 : 10.06.2014, 20:59:38 »
joo tulihan siihen muttei mitään sen ihmeempää. Mites sitten jos vesimarkkaan hitsaa paikan?

Eipä taida toimia sekään varmasti oikein, sillä voipi olla haastavaa kiristää se anturi oikeaan momenttiin, mikä on välttämätön edellytys sen oikealle toiminnalle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6067 : 10.06.2014, 21:14:55 »
Eipä taida toimia sekään varmasti oikein, sillä voipi olla haastavaa kiristää se anturi oikeaan momenttiin, mikä on välttämätön edellytys sen oikealle toiminnalle.

Mikan on asian ytimessä.

Nyt kun fiksusti ajattelen, ja kun se nakutusanturi toimii värähtelytaajuudella, niin jos ajettelee alumiinisen venttiilikannen ja valurautalohkon eroa siinä suhteessa.

Tosiaan se nakutus anturi tarvitsee sen eksantin momentin (joita nyt oli 3 anturin tyypistä riippuen, en muista kaikkia ulkoa).
Enivei, nuo kaikki momentit ovat sellaisia, että pystyy keskivertomies vetämään käsivaralta yli, ja vaikka momenttiavainta käyttäisi,
niin hitsaussauman tuottama jäykkyys vesimarkkaan todennäköisesti vääristäisi momenttia, ja tällöin ei päästäisi siihen tarkkaan momenttiin.

Tämäkin nyt on hieman mutuilua, mutta aika haastava homma tosiaan on.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6068 : 10.06.2014, 21:21:17 »
joo näin mä arvelin että se voi olla. Entäs jos kesällä pitää syylärin ynnä muiden etupuolella ja talvella takapuolella/irroittaa jäähyn ja laittaa putket yhteen?

Meikäläisellä on syylärin kautta se normaalikierto ja sitten vielä lisäkierto ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella ja se oli viime talven kyllä käytössä, eikä ongelmia. Tosin lisäjäähy on mallia "ite tein omin pikkukätösin", eli taivuttelin 10mm kupariputkea lenkille 7m pätkän.

Liekö syy avosandaalinitm painossa vaiko lisäkierron tehottomuudessa mutta hyvin sillä pärjäsi viime talven kaikki kelit. Tosin viimetalvi ei nyt kummoinen ollut.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6069 : 10.06.2014, 21:26:11 »
Meikäläisellä on syylärin kautta se normaalikierto ja sitten vielä lisäkierto ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella ja se oli viime talven kyllä käytössä, eikä ongelmia. Tosin lisäjäähy on mallia "ite tein omin pikkukätösin", eli taivuttelin 10mm kupariputkea lenkille 7m pätkän.

Liekö syy avosandaalinitm painossa vaiko lisäkierron tehottomuudessa mutta hyvin sillä pärjäsi viime talven kaikki kelit. Tosin viimetalvi ei nyt kummoinen ollut.
Lähinnä mietin sitä, että pääseekö öljy lämpiään talvella tarpeeksi jos se ei kierrä syylärissä lämpösen veden seassa mutta omassa jäähdyttimessä kiertää

E: Ja kesällä muiden edessä juurikin kennon pienuudesta johtuen että se saisi mahdollisimman viileää ilmaa
« Viimeksi muokattu: 10.06.2014, 21:39:19 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9656
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6070 : 10.06.2014, 21:30:53 »
Meikäläisellä on syylärin kautta se normaalikierto

hyvin sillä pärjäsi viime talven kaikki kelit.

No varmasti pärjää Volvolla talvessa kun rakenne on sellainen kuin se on tehtaalla suunniteltu.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6071 : 10.06.2014, 21:35:24 »
Eipä taida toimia sekään varmasti oikein, sillä voipi olla haastavaa kiristää se anturi oikeaan momenttiin, mikä on välttämätön edellytys sen oikealle toiminnalle.
Entäs tälläinen:



Eli
Punainen=Lohko

Keltainen=Esim. 12mm pultti lohkosta läpi

Musta= Anturi

Vihreä= Anturin kiinnityspultti mikä kiristyy 12milliseen porattuun reikään.

Lähinnä tuossa hirvittää lohkon kestäminen.
No kun halvalla sai.

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10241
  • Teiden tukko
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6072 : 10.06.2014, 21:43:17 »
B23ET-lohkossakin vuodelta 1983 on paikka nakutusanturille, niin luulisi sen löytyvän vähän jokaisesta.  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6073 : 10.06.2014, 21:43:53 »
B23ET-lohkossakin vuodelta 1983 on paikka nakutusanturille, niin luulisi sen löytyvän vähän jokaisesta.  ???
-77
No kun halvalla sai.

Poissa Turbo 242

  • Hankintapäällikkö
  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10241
  • Teiden tukko
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #6074 : 10.06.2014, 21:45:52 »
-77

Juu, en ole lukenut aiempia juttuja. :juhau: Ilmeisesti tuon ikäisessä sitä ei siis ole.  :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron