Tossa täysin samaa mieltä että pitäis olla tosi tiivis. Mutta taas jos se on ihan siinä syylärissä kiinnes, niin mun näkemyksen mukaan se ilma ei parhaalla tavalla pääse virtaamaan sen kennon läpi. Tavallaan se flekti ois vatkaimena siinä syylärissä kiinni. En ole tehnyt sen sofistikoituneempia tutkimusta asiasta, joten myönnän jotta väärässä saatan olla.
Jos se potkuri on oikein lähellä kennoa, niin se imee parhaiten juurikin sen kennon lävitse, mikä tarkoitus onkin.
Kun välimatka potkurin ja kennon välissä kasvaa, niin kaikenlaiset ilman sivuvuodot yms. alkavat tiputtaa jäähdytystehoa, joka syntyy vain siitä, että ilma virtaa sen syylärin lävitse.
Viskossa ongelman tuo vain se, että potkuri on koneessa kiinni ja se tunneli auton korissa, joten se on pakko jättää väljäksi, jottei tule osumia. Tämä taasen heikentää tehoa merkittävästi.
Sähköflektillä tuon voi välttää helposti, koska se on kiinni itse syylärissä.
Ja flektin teho on maantienopeuksissa suhteellisen vähäinen enää verrattuna ajoviiman tuottamaan virtaukseen.
Jos moottoritienopeuksilla mennään, niin flekti on melkoisen viraton kaiken kaikkiaan, koska ilmapatsaan nopeus, jota volvo edellään työntää on jo huimat 33m/s, jonka tekeminen viskolla tms. puhalimella vaatii tolkuttomasti voimaa!
Ne mun kokemukset sähköflektistä rajottuu kuppaseen turbokoneeseen ja sille (oliko se solex) cd175 kaasuttimelle jonka säädöt oli päin peetä ja keitti niiden 5min pyrähdysten jälkeen. Heitin ne turboroskat ja flektinki kuuseen. Jääny paskan maku suuhun kait.
Jos turbossa on sopat väärin, niin se tuottaa kyllä uskomattoman määrän ylimääräistä lämpöä.
Jos auton moottori tuottaa 100kW akselitehon, niin polttoaineen terminen teho on huimat 1000kW.

Tuosta megawatin tehosta syyläri joutuu puskemaan ulkoilmaan n. 600kW loput menee harakoille muuta reittiä.
Todellisuudessa vinokoneen hyötysuhde ei juuri 10% parempi ole.
Jos minulta kysytään sähkö, vaiko visko, niin sähkön otan ilman epäröintiä. Koska sähköllä se toimii vain silloin kun sen tarvitsee toimia. Merikontissa LH päättää milloin flekti pyörii kannen lämpötilan perusteella.
Normaalinopeudella se flekti toimii silloin kun kansi on yli +105C lämpötilassa mutta alle +115C.
Kun tuo +115C lämpötila ylittyy, niin siinä vaiheessa flekti pyörii täysnopeudella tasan niin kauan, että kone jäähtyy alle +115C lämpötilaan ja sen voi pysäyttää tuolloin vain irroittamlla akun navan tms. menetelmällä katkaisemalla flektin sähköt. Normaalisti tuota ei tapahdu kylläkään ja flekti sammuu normaalisti moottorin sammuessa, mutta jos jostain syystä tuo +115C ylittyisi moottorin sammuttuakin, niin LH käynnistää flektin tuolloikin. Siksi siellä on varoitus pitää räpylät pois flektistä moottori sammutettunakin!