KL-varaosat  Race.fi

Team Recycle Racing Finland - 940 B230FT --> D5252T "MYYTY"

• 523 Vastauksia
  • 264157 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa estate

• Grand Luxe Touring
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #420 : 04.01.2012, 22:28:57 »
Nyt on sitten toimiva/korjattu vinokoneen laatikko, pitkällä vitosella oleva dieselin laatikko ja jumalaton laatikollinen ylimääräisiä laatikon osia :2funny:
Ei käynyt niinkuin mulle hiasen laatikoita ehjätessä, että alla oli lähes toimiva laatikko, kyydissä toinen jota ei saanut enään kasaan ja pahvilaatikollinen varaosia, jotka eivät sopineet mihinkään ;D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa smgt

• De Luxe
  • *
  • Projekti päällikkö
« Vastaus #421 : 04.01.2012, 22:37:22 »
oisko paikallaan oleva m90 kierrätykseen menossa ?  :pomo:
volvo 240 tdi :)

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #422 : 05.01.2012, 09:34:19 »
oisko paikallaan oleva m90 kierrätykseen menossa ?  :pomo:

Tuskinpa...

Poissa The_OttoB

• Grand Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #423 : 05.01.2012, 11:20:35 »
Oliko sulla M90 perässä rautanivel? Jos jyristykset rauhoittuisivat gummi-lärpäkkeellä?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

kowalski

• Vieras
« Vastaus #424 : 05.01.2012, 11:59:58 »
Nykyisessä laatikossa 0,8 ja siinä etuvedon laatikossa on 0,65. Varmuutta tästä uudesta kombinaatiosta ei saa ennen, kun laatikko on nipussa, kun nämä kolmeakselisten laatikoiden välityssuhteiden laskeminen menee vähän mun ymmärryksen yli ;) Niissä vaihtamissani rataspareissa oli alunperin 28/40 (0,7) ja uusissa 30/46 (0,65) mikä puoltaisi sitä, että välityksen voisi laskea suoraan. Outoa, kun ymmärtääksen dieselin laatikossa pitäisi olla (tai ainakin tuossa paikallaan olevassa on) välitys 0,8, niin olisiko tässä rikkinäisessä ollut kuitenkin jo alunperinkin 0,7 ??

Ök. Mikä tuo 0.65 välityksen sisältävän laatikon tarkka tyyppi on? M56 jotain?

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #425 : 05.01.2012, 14:12:20 »
Oliko sulla M90 perässä rautanivel? Jos jyristykset rauhoittuisivat gummi-lärpäkkeellä?

Siellä on jo sellainen gummi-lärpäke :)

Ök. Mikä tuo 0.65 välityksen sisältävän laatikon tarkka tyyppi on? M56 jotain?

En varmaksi osaa sanoa, mutta Volvo-liikkeestä saatavan "huippusalaisen" tiedon perusteella tuo auto on lähtenyt tehtaalta M56/59 laatikolla. Mitä se sitten tarkoittaa, en tiedä.

Näköjään systeemit ovat erilaiset etu- ja takavedossa. Etuvetoisessa välityksen pystyi laskemaan suoraan noiden rattaiden perusteella, eli 0,65. Takavetoisessa noilla rattailla välitys muodostui nyt 0,75, eli muutos alkuperäiseen on verrattain vähäinen. Laatikossa olevat ulostuloakseleilla olevat rattaat siis muuttavat välitystä vielä 0,1, eli tuo laatikko oli alunperin 0,8 välityksellä, eli juuri niin kuin pitikin. Noita vitosen rattaita on varmaan sitten vieläkin ainakin yhdet erilaiset, kun ihan viimeisissä takavedoissa vitosen välitys on 0,7.

Kaiken kaikkiaan oli aika paljon vaivaa noin pienen muutoksen saavuttamiseksi, mutta oli melko mukavaa puhaa kuitenkin ja onpahan nyt ehjä dieselin M90 :)

Poissa boost

• Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Lensu Power Shop
« Vastaus #426 : 05.01.2012, 16:21:05 »
Kutosien m90 laatikoissa on rauta nivel vakiona.
M46 dieseleissä myös. Kun puhutaan 900 sarjasta.   
Oliko kumi nivel tuossa vakiona?   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #427 : 05.01.2012, 16:22:59 »
Kutosien m90 laatikoissa on rauta nivel vakiona.
M46 dieseleissä myös. Kun puhutaan 900 sarjasta.   
Oliko kumi nivel tuossa vakiona?

Ei ollut. Otin sen siitä alkuperäisestä laatikosta, jotta voin käyttää samaa alkuperäistä kardaania ja pienempien värinöiden toivossa.

Poissa porko

• De Luxe
  • *
  • Blääh !
« Vastaus #428 : 05.01.2012, 19:47:54 »

...sorvaan teräksestä siihen niin painavan vauhtipyörän, mitä noista mun aihioista on mahdollista.

Öö, just. Noinhan minäkin olisin tehnyt  P>
Minkälaisesta plootusta / tangosta meinasit alkaa veistämään ? Ei varmaankaan ihan tavallinen "musta" kestä, paitsi tietysti jos paksuutta voi kasvattaa julmasti. Laivatelakalta hakemaan pohja"peltiä". :2funny:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #429 : 05.01.2012, 19:58:47 »
Öö, just. Noinhan minäkin olisin tehnyt  P>
Minkälaisesta plootusta / tangosta meinasit alkaa veistämään ? Ei varmaankaan ihan tavallinen "musta" kestä, paitsi tietysti jos paksuutta voi kasvattaa julmasti. Laivatelakalta hakemaan pohja"peltiä". :2funny:

Mulla on vielä pari sellaista Fe52 levystä leikattuja kiekkoja joista meinasin tehdä. Halkaisija noin 350mm ja paksuus 35mm.

Poissa Executive

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #430 : 06.01.2012, 00:42:31 »
Harvinaisen huonot datalehdet tuosta mikropiiristä SAK215. Suorastaan kelvottomat.

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/87653/ETC/SAK215.html
On paras mitä siihen löysin... 
No tuohan on jo paljon parempi mitä itse aikoinaan löysin silloin kun tuon kytkennän aikoinaan purin auki. Ainoa mitä silloin löysin oli kiinan kielinen ja ajoin sen sitten googlen translaattorilla englanniksi. Ei ollut ihan helppolukuinen sekään.

Lainaus
Koska jos tuo piiri kestää suoraan puolalta tulevan signaalin, on sen sisällä jonkinmoista isolaatiota sitä puolan tuottamaa jännitepiikkiä vastaan. Normaali IC-piiri kärähtää oikein iloisesti 50V jännitteellä.
Sisääntulon alipäästösuodatus tiputtaa signaalitasoa melko rajusti etenkin induktanssi piikeiltä. Mutta toki suojausta pitää piirin sisälläkin olla. Siitä ei sitten otakkaan mitään selvää, mutta toisaalta ei ole tarpeen tässä tietääkkään.

Lainaus
Kuvan skemassa mainitaan C4 olevan aikavakio konkka, mutta en ihan sitä niele suoraan, vaan pikemminkin se liittyy C1:n kanssa kapasitiiviseen jännitteenjakoon. Koska dataläpyskässä pinni 3 on feedback output ja pinni 4 on feedback input. Koska varsinainen alipäästösuodin on tuossa R5/6 ja C2/3 yhdistelmä. 
Kehtaisin väittää, että R5/6 ja C2/3 yhdistelmään ei tarvitse kajota, koska taajuusalue ei muutu alkuperäiseen tilanteeseen verrattuna, vaan C1/4 konkkiin, koska testipiirissä jännite tuodaan suoraan sisään pinnille 2 ja puolakytkennässä dataläpyskässä on pelkkä RC-alipäästö.
Ei vaan juuri päin vastoin. Bensakoneen mittaria, kun modattiin tuossa kytkennässä dieselin laturisignaalille sopivaksi piti nimenomaan säätää taajuus -> virtapulssileveys kiertokäämille sopivaksi tuolla C4:lla. R8:lla pystyi sitten hienosäätämään skaalan kohdalleen. R5/6 ja C2/3 ei vaikuta mitenkään kytkennän taajuudesta -> kiertokäämin näyttämään. Se on vaan 2. asteen alipäästösuodin, joka poistaa sytytyspuolen suuritaajuiset häiriö signaalit. Laturilta vaan tulee moninkertainen taajuus, jolloin rajataajuutta piti nostaa. Itse asiassa tuon ohjeen oheistamat vastukset olivat vieläkin liian suuret, kun niillä mittari lakkasi näyttämästä täysillä kierroksilla. Joku 4k7 taisi olla jo riittävä.
Mutta tässä tapauksessa, kun tarvitsisi syöttää pelkkää puhdasta kanttia, jonka perustaajuus on kuitenkin täysin sama kuin neloskoneen puolalta saatava signaali, ei alipäästö suotimeen eikä muuhunkaan pitäisi olla tarvetta kajota.

Tiedän toisen tapauksen, jossa suoran kutoskoneen ECU:n antama signaali johdotettiin suoraan kiekkakellolle eräässä 740:ssä niin tämä toimi ilman modauksia.
Mulla on ylimääräisiä bensakoneen kierroslukumittareita, joilla voisin demota tuota 14V kanttisignaalin sopivuutta, mutta vasta viikolla 3, kun palaan takaisin töihin.
Eli toimiko se mittari ollenkaan tuolla ECU:n signaalilla vai lakkasiko toimimasta suuremmilla kierroksilla?

Itellähän on omassa 940TDIC:ssä ilmeisesti se ensimmäinen ahtopaineellinen rundikello. Sen jälkeen olenkin niitä nähnyt syntyvän monessakin nurkassa. Itse en vaan uskaltanut repiä tarpeeksi sitä viisaria irti saadakseni sen sinne alipaine puolelle. Sormen päät oli ihan valkoisena, kun yritin sitä kiskoa, mutta pelkäsin, että tulee koko akseli ennemmin läpi taulun. Tällöin vaihdoin siihen bensan rundiin vain dieselin piirilevyn ja jätin bensan rundista sen kiertokäämin ja muut rojut. Sitten trimmerillä sääsin näyttämän kohdalleen, kun ensin olin katsonut skoopilla koneen kierrosluvun sitomalla pietsoelementin suutinputkeen kiinni. Suutin putki kun tärähtää ruiskutuksesta.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2012, 23:54:54 kirjoittanut Executive »

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #431 : 06.01.2012, 09:41:57 »
Olisi aika mukavaa, jos viitsit testailla sitä mittaria :) Olen kyllä toistaiseksi haudannut mittarin muutoksen, mutta jos se käy simppelisti, niin sitten pitää kyllä harkita uudelleen.

En mäkään sitä viisaria irti saanut. Käänsin sitä vaan niin paljon vasemmalle yli asteikon, että viisarin ratas hyppi yli ja kääntyi sopivaan asentoon ;)

Poissa The_OttoB

• Grand Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #432 : 06.01.2012, 12:35:18 »

En mäkään sitä viisaria irti saanut. Käänsin sitä vaan niin paljon vasemmalle yli asteikon, että viisarin ratas hyppi yli ja kääntyi sopivaan asentoon ;)

Jotkut viisarit on varmaan liimattu sillä kuuluisalla Kissalan poikien liimalla. Yritin purkaa kerran rikkinäistä ulkolämpömittaria, ja ei toivoakaan saada neulaa irti.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

• Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
« Vastaus #433 : 06.01.2012, 21:27:04 »
No tuohan on jo paljon parempi mitä itse aikoinaan löysin silloin kun tuon kytkennän aikoinaan purin auki. Ainoa mitä silloin löysin oli kiinan kielinen ja ajoin sen sitten googlen translaattorilla englanniksi. Ei ollut ihan helppolukuinen sekään.
Kökkö skema joka tapauksessa.
Kun itsellä ei ole mittaria tutkittavana, joudun tyytymään papereihin.  :-[

Sisääntulon alipäästösuodatus tiputtaa signaalitasoa melko rajusti etenkin induktanssi piikeiltä. Mutta toki suojausta pitää piirin sisälläkin olla. Siitä ei sitten otakkaan mitään selvää, mutta toisaalta ei ole tarpeen tässä tietääkkään.
Tokihan tuo alipäästö tiputtaa nopeiden jännitepiikkien amplitudia, mutta rääkkää silti kivasti komponentteja. Piirin sisällä on jonkinlainen suojadiodi hässäkkä ja resistiivinen tehonjako siitä päätellen mitä muissa vastaavissa piireissä on. Ja tosiaan, sisuskaluista ei harrastevälineillä ota erkkikään selvää.
Akateemisesta mielenkiinnosta haluaisin kyllä tietää piirin periaatekytkennän, koska silloin vastauksen modikseen voisi antaa suoraan papereiden avulla.

Ei vaan juuri päin vastoin. Bensakoneen mittaria, kun modattiin tuossa kytkennässä dieselin laturisignaalille sopivaksi piti nimenomaan säätää taajuus -> virtapulssileveys kiertokäämille sopivaksi tuolla C4:lla. R8:lla pystyi sitten hienosäätämään skaalan kohdalleen. R5/6 ja C2/3 ei vaikuta mitenkään kytkennän taajuudesta -> kiertokäämin näyttämään. Se on vaan 2. asteen alipäästösuodin, joka poistaa sytytyspuolen suuritaajuiset häiriö signaalit. Laturilta vaan tulee moninkertainen taajuus, jolloin rajataajuutta piti nostaa. Itse asiassa tuon ohjeen oheistamat vastukset olivat vieläkin liian suuret, kun niillä mittari lakkasi näyttämästä täysillä kierroksilla. Joku 4k7 taisi olla jo riittävä.
Antaako tuo piiri mittarille kanttiaaltoa, jonka pulssisuhde vaihteli kierrosluvun funktiona vaiko ihan DC-jännitteen?

Tässä viestiketjussa viittattu kytkentäkaavio (sinun tekemäsi?) on kyllä kytketty siten, että konkat muodostavat kapasitiivisen jännitteen jaon C4/C1.  Se R8 taasen todennäköisesti esiasettaa Schmitt triggeri-piirin liipaisujännitteen (amplitudin). Esitetty kytkis eroaa dataläpyskän esimerkeistä. Tästä syystä pitäisi nähdä se piirin sisäinen kytkis, jottei tarvitsisi arvailla miten piiri toimii.

Se, että mittari lakkasi näyttämästä täysillä kierroksilla, viittaa nimenomaisesti tuohon trikkaukseen.

Eipä tuo mahdotonta tai edes vaikeaa olisi tehdä kokonaan uusiksi tuo kierroslukumittarin elektroniikka. Toki sen voi modata myös tuohon orkkikseen.

Tuo kierroslukumittari on hyvin yksinkertainen taajuus/jännite-muunnin. Tuossa simppeli esimerkki.
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/fvadapt.pdf

Tuo kytkentä on rakennettu paremmin speksatun piirin ympärille kuin vollen orkkis, mutta perusperiaate on molemmissa sama.
http://www.national.com/profile/snip.cgi/openDS=LM2907-N

Mutta tässä tapauksessa, kun tarvitsisi syöttää pelkkää puhdasta kanttia, jonka amplitudi on kuitenkin pieni verrattuna induktiopiikkeihin pitäisi vastuksia R5/6 pienentää, jotta signaali olisi vielä piirin tulkittavissa.
Miksi vastuksiin tarvitsisi kajota? Jos niitä pienentää, laskee rajataajuus?!
Noihin vastuksiin ei tarvitse kajota, koska ne ovat alipäästösuotimen komponentteja. Laturin W-navan singaali on taajuudeltaan moninkertainen sytkäsignaaliin tai ECU:n signaaliin nähden. Ja jos ne tulee läpi tuosta suotimesta, niin siihen ei tarvitse kajota.

Sen alipäästön tehtävät on vaimentaa rajusti niitä MHz taajuuksia vastaavilla nousunopeuksilla olevia sytytyspuolan takapotkuja. Alipäästö rajoittaa myös pulssin nousuaikaa. Ja laskee samalla sen puolan jännitepiikin amplitudia rajusti.
Suodin ei vaikuta ampilitudiin merkittävästi, jos taajuus on alle rajataajuuden ja suotimen kuormitusimpedanssi on oikea. Siksi siihen ei tarvitse kajota, koska ECU:n signaali on taajuudeltaan alle 300Hz, vaikka pata kiertäisi 8000rpm (vinokone).

Mulla on ylimääräisiä bensakoneen kierroslukumittareita, joilla voisin demota tuota 14V kanttisignaalin sopivuutta, mutta vasta viikolla 3, kun palaan takaisin töihin. Eli toimiko se mittari ollenkaan tuolla ECU:n signaalilla vai lakkasiko toimimasta suuremmilla kierroksilla?

Tällöin vaihdoin siihen bensan rundiin vain dieselin piirilevyn ja jätin bensan rundista sen kiertokäämin ja muut rojut. Sitten trimmerillä sääsin näyttämän kohdalleen, kun ensin olin katsonut skoopilla koneen kierrosluvun sitomalla pietsoelementin suutinputkeen kiinni. Suutin putki kun tärähtää ruiskutuksesta.
Kumpa minullakin olisi ylimääräinen mittari, jota labrata. Omasta en viitsi irroittaa päiviksi, kun sille on käyttöäkin...

Luultavasti bensan ja dieselin itse mittarielementtit ovat täysin samoja erilaisilla taustalevyillä. Elektroniikassa eroja sen taajuusasetuksen verran.

Ja juu, pietzo-elementillä saa tehtyä dieseliin rpm-kellon, jollei sitä tietoa muualta saa ja vieläpä kohtuu helposti.

Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #434 : 07.01.2012, 16:16:43 »
Koska mä en ymmärrä tuosta elektroniikasta juurikaan, niin jatkan siitä mihin viimeksi jäin ;D

Eli vauhtipyörä muotoutuu hyvää vauhtia. Vielä pitää sorvata keksiön upotus pultteja varten ja tehdä kaikki tarvittavat reiät. Tein tuosta pyörästä nyt niin paksun, kun noista aihioista sai ja R:n asetelman kanssa korkeus on millilleen sama, mitä alkuperäisessä kaksoismassapyörässä, eli painelaakerisysteemit sopivat ilman mitään kikkailuja. Joskus käy hyvä tuuri :)

Edit.
Nyt on vauhtipyörä asetelman kiinnitysreikiä vaille valmis. Starttikehän otin vanhasta vauhtipyörästä ja tein myös hassun työkalun, jolla sain paikannettua ykk-merkin uuteen vauhtipyörään. Painoa tuli 13,1kg.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 11:07:46 kirjoittanut Kulmamies »

Kulkukoira  Proturbo