Proturbo  Autodiagnoosi

Vieläkö seuraava autosi on diesel?

  • 161 Vastauksia
  • 49473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #60 : 09.02.2021, 22:33:22 »
Millainen on sähköaiutojen esim .Teslan tai Hybridien  max vetomassa,  saako edes sähköautoihin vetokoukkua?

Ainakin Teslan Model 3:n ja Volvon XC40 P8 Rechargen saa tilattua vetokoukulla. Teslalla saa vetää tonnin ja Volvolla 1500kg.

Jos joskus uutta autoa olen ostamassa, niin tuskin tulee muuta, kuin sähköisiä enää harkittuakaan. On ne vaan niin mukavia ajella, nyt kun on päässyt Model X:n ja tuon mainitun Volvon kokemaan kuskin paikalta ja Model 3:n kyydissä matkustamaan, kun tuttu sellaisen hankki.

Loistavia talviautoja; lämpenee silmän räpäyksessä ja lähtee aina käymään. Lisäksi luistonesto toimii täysin huomaamatta ja vielä jos asuisi omakotitalossa, tai olisi muuten oma latauspaikka, niin aina olisi "tankki" täynnä aamulla.
Aina kun omaan diesel-jyristimeen palaa noiden sähköautojen kyydistä, tai varsinkin ratista, niin on kuin siirtyisi aikakoneella pimeälle keskiajalle :D

« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 22:36:21 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #61 : 09.02.2021, 22:34:06 »
Nykydieselit kun ei voi päästää yhtään mustaa savua niin ovat hengettömiä ennenkuin turbo herää?

Ehkä V-moottorit ja tuplaturbot ovat niin yleisiä nykyään. Omat kokemukseni pohjaavat niihin. Tai ehkä tuo Transitti oli viritetty vain taloudellisuuteen suurilla lasteilla, ei tehoon siinä mielessä kuin urheilulliset ajelijat. *your experience may vary*

Ja olen ensimmäinen joka myöntää että jos ostan urheiluauton, se on bensa (tai sähkö - se vain maksaa liikaa). Parhaat kiihdytykset olen saanut Jaguarin 4-5 litraisista V8 bensakoneista. Mutta siitä ei ollut kysymys, vaan onko dieselien vääntö urbaani legenda. Kaikki numerotiedot sanovat että dieseleistä irtoaa enemmän vääntöä. Ja Jule itse sanoi että se vääntö irtoaa alhaisilla kierroksilla, eli kierrosalueella missä valtaosa arkisesti ajelee, harva meistä joka valojen välissä nostaa kiekkoja moniin tuhansiin. Joten edelleen odotan sitä mikä siitä tekee urbaania legendaa.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 22:58:07 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa XCVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #62 : 09.02.2021, 23:09:47 »
Ainakin Teslan Model 3:n ja Volvon XC40 P8 Rechargen saa tilattua vetokoukulla. Teslalla saa vetää tonnin ja Volvolla 1500kg.

No eipä Teslaa ainakaan asuntovaunun vetoon sitten ja  XC40 jäis keveäksi ainakin mulla.

Jokainen ostaa tarpeidensa mukaan autonsa.....
Ex Volvo 144S vm. 1969 v.1976-1978
Volvo XC60 D4 190hp AWD vm. 2017

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #63 : 09.02.2021, 23:16:58 »
No eipä Teslaa ainakaan asuntovaunun vetoon sitten ja  XC40 jäis keveäksi ainakin mulla.

Jokainen ostaa tarpeidensa mukaan autonsa.....

Ja kai ostat bensan koska uusimman tiedon mukaan dieselien kyvyt ovat urbaania legendaa?  ;D

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #64 : 09.02.2021, 23:36:31 »
Volvocars.fi sivulta vuoden 2018 taulukko ensin hv/rpm sitten Nm/rpm:

T2 122/5000 220/1600
T3 152/5000 250/1700
T4 190/4700 300/1300
T5 245/5500 350/1500
D2 120/3750 280/1500
D3 150/3750 320/1750
D4 190/4250 400/1750
D5 225/4250 470/1750

Mikä tuossa taulukossa on urbaania legendaa?
« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 23:38:54 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #65 : 10.02.2021, 04:03:32 »
Volvocars.fi sivulta vuoden 2018 taulukko ensin hv/rpm sitten Nm/rpm:

T2 122/5000 220/1600
T3 152/5000 250/1700
T4 190/4700 300/1300
T5 245/5500 350/1500
D2 120/3750 280/1500
D3 150/3750 320/1750
D4 190/4250 400/1750
D5 225/4250 470/1750

Mikä tuossa taulukossa on urbaania legendaa?

Silti vaikkapa tuo T5:nen tuntuu D5:sta pirteämmältä, joka tilanteessa ja joka vaihteella. Kaikilla noistakin koneista tullut ajettua. Onhan nuo Volvon disukat olleet aina vähän tuhnuja verrattuna vaikkapa about samanhepoisiin sakemmanneihin. Vaihteistolla tosin annettua aikaa raakaa tasoitusta, varsinkin vanhemmissa.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 04:12:56 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10149
  • Teiden tukko
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #66 : 10.02.2021, 05:38:52 »
Ja kai ostat bensan koska uusimman tiedon mukaan dieselien kyvyt ovat urbaania legendaa?  ;D

Kyllä bensamoottorillakin vaunua vetää. Kaksi edellistä kesää menty etanolilla. Toimintasäde on pienempi kuin dieselillä mutta tankin saa nopeasti täyteen, toisin kuin patterit ladattua.



Takavetoisen ja nykyisen AWD:n bensiinin kulutuksessa ei juurikaan ole eroa vaikka tinamoottorissa on enemmän tilavuutta ja yksi sylinteri enemmän, lisäksi auto painaa takavetoista enemmän.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #67 : 10.02.2021, 08:18:30 »

Ja kun Volvo foorumilla ollaan, jokainen voi vertailla t3, t4, t5 koneiden vääntöjä vastaavaheppaisiin d3, d4, ja d5. Ero on usein merkittävä kuten 300Nm vs 400Nm eli diesel voittaa 33%:lla. Olet myös itse myöntänyt että dieseleissä vääntö tulee alemmilla kierroksilla, eli niillä "arkiajossa" tärkeimmillä. Joten missä se näkyy että dieseleiden vääntö on urbaani legenda?

Tuo dieselin vääntö kertoo sen, että bensakoneen vastaava teho saadaan dieselissä 33% pienemmällä kierrosluvulla.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #68 : 10.02.2021, 08:45:27 »
Tuo dieselin vääntö kertoo sen, että bensakoneen vastaava teho saadaan dieselissä 33% pienemmällä kierrosluvulla.

Paitsi ettei vastaavaa 400Nm  vääntöä saanut siitä bensakoneesta lainkaan, millään kierrosluvulla.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #69 : 10.02.2021, 08:53:53 »
Silti vaikkapa tuo T5:nen tuntuu D5:sta pirteämmältä, joka tilanteessa ja joka vaihteella.

Toki, jos tykkää ajaa korkeammilla kierroksilla. Oma henkilökohtainen preferenssi on että kaikenlainen koneen huuto ärsyttää. Volvoon liittymättä, yksi ärsyttävimpiä ajoja oli viime kuussa koeajo Lexuksella jossa oli atkinson kiertomoottori. Kierrokset olivat jatkuvasti älyttömän korkealla ja kyllä oli hermolepoa palata disukan rattiin :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #70 : 10.02.2021, 08:56:02 »
Nää on niitä tottumuksia ja mielipiteitä. Minulla on peruskoulun 1-luokalta asti jankutettu "kierrättäminen kannattaa".

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #71 : 10.02.2021, 09:06:29 »
Tuo dieselin vääntö kertoo sen, että bensakoneen vastaava teho saadaan dieselissä 33% pienemmällä kierrosluvulla.

Mutta jos kyse on urbaanista legendasta, senhän pitäisi olla 0%? Koko pointtini on ollut että dieselin vääntö tulee alemmilla kierrosalueilla mikä tekee arkiajosta mukavampaa, koska arjessa niitä kierroksia ei yleensä pidetä lähellä punaviivaa. Jule sanoi että se on valetta. Mutta jostain syystä joka ikinen lukema mitä täällä annetaan, oli ne Volvocarsin viralliset luvut T/D moottoreista tai tässä Wehgin kommentti antavat ymmärtää että luvut ovat todellisia, eivät "urbaania legendaa". Jos dieselin korkeampi vääntö alemmilla kierrosluvuilla on urbaani legenda, sitten Wehqin kommentissa pitäisi lukea 0% ja Volvocarsin taulukoissa pitäisi olla bensakoneissa samat vääntö, teho ja kierrosluvut kuin dieseleissä.

Lainaus käyttäjältä: Slerbahuuli
Nää on niitä tottumuksia ja mielipiteitä.

Juurikin näin. Ja otsikossa kysyttiinkin henkilökohtaisesti "seuraava autosi" joten vastasin mielipiteeni. Jule vain väitti että dieselin erot bensakoneisiin ovat valetta, niin olin voimakkaasti eri mieltä.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 09:21:39 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1026
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #72 : 10.02.2021, 09:49:03 »
Minulle joskus opetettiin, että moottorin teho P = Mw = 2*pii*M*n
Tässä M on vääntömomentti Nm ja n nopeus 1/min. 2pii= vakio, joten teho momentin ja kierrosnopeuden tulo.

Tehon yksikkö watti on Joule/sekunti eli Newtonmetri/sekunti. Ja Nm olikin se vääntömomentin yksikkö jne jne

Tietääkseni nämä ovat ennallaan? Vai onko urbaani elämä suistanut fysiikan lait raiteiltaan ELK

Laivat ja veturit käyttävät dieseliä (veturit ovat kyllä enimmäkseen sarjahybridejä, eli diesel pyörittää vain generaattoria, sama tosin monissa laivapropulsioissa), mutta miksi lentokoneet lensivät pitkään lähes yksinomaan bensiinillä?


Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #73 : 10.02.2021, 09:54:43 »

Laivat ja veturit käyttävät dieseliä (veturit ovat kyllä enimmäkseen sarjahybridejä, eli diesel pyörittää vain generaattoria, sama tosin monissa laivapropulsioissa), mutta miksi lentokoneet lensivät pitkään lähes yksinomaan bensiinillä?

Käytännössä kaikki nykyajan laivat ja veturit käyttävät liikehtimiseen sähköä ja dieselit ovat vain generaattoreina.

Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #74 : 10.02.2021, 09:58:20 »
Paitsi ettei vastaavaa 400Nm  vääntöä saanut siitä bensakoneesta lainkaan, millään kierrosluvulla.

Jos ei ole tehoa, ei ole vääntöäkään. Nämä vääntölukemat ovat aina niitä, mihin vannoutuneet dieselimiehet nojaa. He vain unohtavat, että teholla liikutetaan, vääntö vain kertoo, kuinka paljon saadaan tehoa ulos tietyllä kierrosalueella.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron