Carcom Oy  Elekma

Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika

  • 60 Vastauksia
  • 17282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #45 : 16.12.2021, 15:24:42 »
Tässä on koko ajan toiminut sähköinen takaluukku ja vika on melkein jatkuvasti päällä, ainakin joka kerta kun käy ajamassa. Takalasin pyyhin ei ole toiminut ollenkaan. Otin takapaksista takaluukun sulakkeen irti jonka jälkeen auto rupesi välittömästi toimimaan täysin normaalisti ja teki sitä kolmen päivän ajan kunnes äsken sen sammutin, laitoin sulakkeen ja käynnistin auton ja vika palasi välittömästi. Auton sammuttaminen vaati myös lukuisan määrän napinpainalluksia mutta sammui kuitenkin vaikka sen jälkeen mittaristoon jäi vielä erinäisiä ilmoituksia. Otin sulakkeen jälleen irti ja auto alkoi heti toimia normaalisti.
Nyt näyttää mahdolliselta ettei myyjätaho tule kuluissa vastaan ja kaikki jää itselle, kumpaan tää nyt enempi kallistuisi, johto(sarja) vai POT-moduuliin. Volvoliike haluaisi mielellään rahastaa, siis korjaan lukea vikakoodeja, mahtaako se antaa tässä tapauksessa miten todenmukaista tietoa?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2985
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #46 : 16.12.2021, 15:40:29 »
Ensiksi katsoisin katossa olevan liittimen. Pura kontin valon kohdalla oleva muovi pois ja katso erityisesti maajohdon nastojen kunto liittimessä (paksuin johto). Monessa mallisarjan alkupään autossa liittimen nasta on palanut pilalle. Jos on tämä vika, niin sitten vaan piuha poikki liittimen molemmin puolin ja pätkä uutta johtoa väliin.

Jollakin toisella vika taisi olla POT moduulin liittimessä, joka sijaitsee vasemmalla puolen konttia. Tuossakin tapauksessa liitin oli hapettunut.

Vikakoodeista ei ole hyötyä tämän vian etsimiseen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #47 : 16.12.2021, 15:45:33 »
Kiitos! Pitääpä tarkastaa mainitut kohdat.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #48 : 23.12.2021, 15:12:12 »
Homma etenee, tänään vierähti vajaa tunti merkkihuollossa ihmetellessä, POT moduuli on tilattu. Ihanan halpaa, vajaa dona kaikkineen töineen. Toivottavasti vika oli siinä. Myyjäliikkeelle lähettivät kustannuslaskelmat ja muut tarvittavat tiedot kuten oli pyydetty. Saas nähä mikä Kamuxin kanta asiaan on?! Toisaalta tuo moduuli ei pitäs olla "kuluva osa" ja toisaalta ton ikänen ja hintanen auto pitäs toimia pitempään kun pari päivää ja tuo vika vaikuttaa oleellisesti käyttöön. Onkohan kokemuksia, tuleeko liike vain vastaan kuluissa vai maksaako kokonaan vai keksiikö kannan jonka mukaan ei heidän tarvitse korjata mitään..

Poissa tepaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 268
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #49 : 23.12.2021, 15:22:06 »
Homma etenee, tänään vierähti vajaa tunti merkkihuollossa ihmetellessä, POT moduuli on tilattu. Ihanan halpaa, vajaa dona kaikkineen töineen. Toivottavasti vika oli siinä. Myyjäliikkeelle lähettivät kustannuslaskelmat ja muut tarvittavat tiedot kuten oli pyydetty. Saas nähä mikä Kamuxin kanta asiaan on?! Toisaalta tuo moduuli ei pitäs olla "kuluva osa" ja toisaalta ton ikänen ja hintanen auto pitäs toimia pitempään kun pari päivää ja tuo vika vaikuttaa oleellisesti käyttöön. Onkohan kokemuksia, tuleeko liike vain vastaan kuluissa vai maksaako kokonaan vai keksiikö kannan jonka mukaan ei heidän tarvitse korjata mitään..

Saka maksoi puolet 2000e summasta kun oven lukko ja 4-vedon perän laakerit uusittiin.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #50 : 18.01.2022, 16:10:27 »
Tänään on asia toivottavasti ratkennut.

Jouluaatonaattona, kuten aiemmin kirjoitin, oli tilattu uusi POT moduuli ja Kamuxille autosalvan toimesta laitettu viesti tästä tapahtumasta. Kamux olikin välipäivien aikana lähestynyt Autosalpaa sähköpostilla jonka sisältö kuului suurinpiirtein näin: "Älkää tilatko uutta osaa, Kamuxilta toimitetaan käytetty vastaava osa (POT moduuli) ja jos se ei käy, sitten saa tilata uuden moduulin Kamuxin piikkiin"

Autosalvan kanta oli ettei käytetty boksi toimi, sitä ei saa ohjelmoitua. Tammikuun alkupuolella tuli tieto että boksi on saapunut ja sitä kokeillaan eikä se toiminut. Tästä syystä tässä vähän meni aikaa hukkaan mutta tänään autoon laitettiin uusi boksi ja nyt näyttäisi kaikki häiriöt poistuneen. Toivottavasti lopullisesti. Vanhalla boksilla oireet alkoivat ensimmäisen minuutin aikana siitä kun potin sulake oli laitettu paikalleen, nyt uudella boksilla ei tullut oireita mekaanikon koeajon aikana saati mulla vähän vajaan tunnin ajelun aikana. Toivottavasti ongelma on poistunut. Siniseltä sai loistavaa palvelua sekä Kamux hoiti tai hoitaa kaikki kustannukset, hyvin kävi jos vika todella on nyt poissa.

Takalasin pyyhin ei kuitenkaan yhäkään toimi, takapaksista kuuluu kyllä jonkin releen ääni kun pyyhkijän kytkintä käyttää. Mistähän lähtisi tätä vikaa etsimään? Voiko näissä vaan moottori kyrvähtää vai itääkö takaluukun ja korin välissä kuitenkin jonkunlainen johtokatkos? Mitään muita oireita ei ole takaluukussa, kaikki muu sähkö toimii normaalisti.

Poissa Ege_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #51 : 01.10.2025, 09:51:59 »
Morjesta! Meidän 2016 Volvoon ilmeni oikeastaan prikulleen sama vika, kuin aloittajalla aikoinaan. Puoliso oli liikenteessä ja ei uskaltanut jatkaa matkaa töihin, vaikka ilmeisesti olisi uudelleen starttauksen jälkeen pystynytkin. Noh, Volvo jäi Zeppelinin pihalle ja pitää illalla itsekin perehtyä ko. vikaan. Elikkä kuskin ovessa tai takakontissa voisi olla joku johtovika tai pahimmillaan joku moduuli? Pitääpä laittaa kyselyä paikallisille autosähköfirmoille, että voisivatko vilkaista ja korjata, jos ei nyt omilla taidoilla lähde kuntoon. Inhottavia kyllä nämä sähköviat, kun aiheuttaa niin monenlaista vaivaa. Pitää päivitellä tänne, jos jotain ilmenee.

EDIT: eipä ole tämä vika uusiutunut ekan kerran jälkeen ja kumminki vajaa viikko jo ajeltu. Puhdistin ja rasvasin akunnavat ja akkukengät, ja mittauksen perusteella akun jännitteet on kunnossa sekä levossa että latauksessa. Epäilen kosteutta väärässä paikassa tai sitten akku tai laturi on jostain syystä pudonnut hetkeksi matkasta  :idiot2:  Muistaakseni pari talvea sitten pisti ainakin jarrujen vikavalot palamaan, kun akun lataus oli pitkän seisonnan jälkeen pudonnut liian alas. Ajon ja latauksen jälkeen ei mitään ongelmaa. Vikakoodit kävin lukemassa ja siellähän oli varmaan 90 eri sähkölaitteisiin viittaavaa koodia, eli eipä siitäkään mitään kostuttu. Nollauksen jälkeen ainoastaan ikkunoihin jäi jotku vikakoodit, mitkä vissiin viittaisi automaattiseen palautukseen, jonka voi jollakin näppäinyhdistelmällä buutata. Että semmosta! Seuraillaan tilannetta...
« Viimeksi muokattu: 06.10.2025, 11:07:40 kirjoittanut Ege_ »

Poissa Ege_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #52 : 19.11.2025, 10:49:44 »
Laitetaanpa uutta viestiä, jos joku tämän vaikka lukisi. Eli ei tuo vika kadonnut, vaan oli ehkä noin kuukauden verran poissa, kunnes sekä "lievempi" että "isompi" vika ilmaantui hyvin lähekkäin. Lievemmällä tarkoitan sellaista vikatilaa, missä multimedialaite boottaa itsensä, mukautuva vakkari poistuu käytöstä ja näyttöön tulee ilmoitus Driver Alertin huollosta. Isompi vika on taas tismalleen aloituspostauksen mukainen vikavaloineen ja ilmoituksineen päivineen. Nyt kelien märettyä ja kylmettyä vika on tullut useammin, n. 1-2 viikon välein ja yleensä aina päivän ensimmäisellä ajolla, kun puoliso ajelee 70 km työmatkaa. Iltaisin lyhyemmillä ajoilla vikaa ei tule.

Eilen auto kävi ensimmäistä kertaa pajalla ja vikakoodeista ei löytynyt selkeää merkkiä vikapaikasta (niin kuin ei muistakaan tämän keskustelun tapauksista). Iso akku on täysin uusi ja apuakku oli hyvässä kunnossa. Samaten laturi ja sen hihna sekä maadoituspisteet tarkistettiin ja kaikki oli kunnossa. Ne johtosarjat, liittimet ja ohjainlaitteet tarkistettiin, joihin pääsi helposti käsiksi ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Saapa nähä, että korjautuisiko tämä vika tuolla, että johtoja on käytetty irti ja vähän puhdisteltu  :idiot2: Olisi kiva kuulla kokemuksia ja suosituksia, mitä kannattaisi sitten tehdä. Mielestäni kaikki sähköominaisuudet toimivat (takapyyhkijä, sähköinen kontin luukku yms.) Täällä on ehdotettu takakontista ohjainyksikköä ja johtosarjoja sekä jotain kojelaudan alla olevaa liitintä. Onkohan tässä kyse noista, kun esimerkiksi takakontti toimii eikä ole mitään releen napsetta yms.?

Poissa Jalmari!

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #53 : 20.11.2025, 14:56:23 »
Sama vika vaivaa myös omaa XC70 D5 (2011). Mittaristo täyttyy varoitusvaloista aivan kuten viestiketjun alussa kerrottiin. Joskus auton kanssa voi ajaa kuukauden ilman häiriöitä, mutta esimerkiksi tänään 12 kilometrin matkalla häiriö ilmeni neljä kertaa. Häiriö poistuu itsestään noin 30–60 sekunnissa. Takakontti ei aukea sähköisesti häiriön aikana.
Olen uusinut valokatkaisimen ja takaluukun avausmekanismin (mikrokytkin oli mennyt), mutta sekään ei auttanut. Korjaamot ovat lähinnä ihmetelleet ongelmaa. Epäilen vian olevan johtosarjan liittimessä takakontin katossa tai CAN-väylän takaboksissa. Kirjoitelkaa, missä vika oli teidän autoissanne.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3457
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #54 : 20.11.2025, 16:00:47 »
Jokin sekoittaa väylää ja nämä syyt monesti löytyy kun alkaa koodeja perkaamaan niin saa jo suuntia mistä lähteä jäljestämään vikaa, välillä löytyy nopeasti ja välillä saa mittailla vähän enemmän.

Poissa Ege_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #55 : 20.11.2025, 16:33:48 »
Lievempi vika (driver alert, vakkari, medialaite) ilmeni taas töistä liikkeelle lähtiessä. Soittelin korjaamolle ja he sanoivat, että vika paikantuu luultavasti keskuselektroniikan (CEM) ja mittariston (DIM) alueelle, kun sieltä ovat kaikki laitteet menettäneet hetkellisesti yhteyden CAN-väylään. Ohjasivat merkkihuollon pariin, niin nyt saavat Wetterillä katsoa tuota lotjaketta joulukuussa. Toivottavasti löytyy, hieman turhauttaa maksaa merkkihuollon hintoja, jos mitään selkeää syytä ei löydetä  ::) Päivittelen tänne!

Poissa Ege_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #56 : 20.11.2025, 21:21:49 »
Sain tuossa aikaan vielä pahemman sähköjen sekoamisen tankilla ollessa. Autosta oli virrat pois ja avain virtalukossa. Menin koskemaan takaluukkuun, mutta se ei inahtanutkaan, vaan piti nostaa ja sulkea käsivoimin. Starttauksen jälkeen sähkövika iski ja ei enää mennytkään ohi, vaan jäi ikään kuin kiertämään kehää. Tämä oli uusi juttu, sillä aiemmin sähkövika on tullut vasta pienen ajon jälkeen auton lämmetessä ja menee nopeasti ohi. Sain auton omalle pihalle ja käytin akusta miinusnapaa irti ja sen jälkeen auto toimi taas normisti. Voikohan tämä koko sähkövika paikantua takakonttiin ja voisiko se aiheuttaa tuommoisen väylävian ja sähköjen hetkellisen sekoamisen?  :idiot2: Ajattelin kokeilla tässäkin keskustelussa ollutta sulakkeen irrottamista takakontin sulakeboksista.

Syy miksi nyt kyselen tätä on, etten ota ihan selvää, mitä kaikkia sähköoireita eri kirjoittajilla on ollut, kun jollakin on ollut takakontissa vika ja jollakin keskikonsolin hapettuneissa liittimissä tms. Ja anteeksi spämmi, tätä se epätoivo teettää!

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3457
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #57 : 20.11.2025, 21:52:51 »
Osaavaan paikkaan katsottavaksi, toivottavasti sellainen tiedossa. Itse tuossa taannoin selvitin vian vajaassa tunnissa vidan avulla eräästä kulkineesta joka oli kaksi kuukautta autosähkö korjaamossa tutkittavana. Cem yksikkökin oli turhaan vaihdettu ym ja laskuakin kertyi toista tonnia, auton omistaja vihelsi pelin poikki ja haki auton pois. Syyksi paljastui pari katkennutta väylä johtoa, vikakoodien nollausten / uusiutumisen perusteella valkeni nopeasti mistä piiristä vika löytyy. Veikkaan että tässäkin pienestä kiinni ja melko varmasti vika löytyy johtimista satunnaisen oireilun perusteella. Toki arpomiseksi menee jos ei laitteita käytettävissä vian hakuun ja se on melko toivotonta.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2025, 21:57:54 kirjoittanut jak900 »

Poissa Jalmari!

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #58 : tänään kello 13:32:24 »
Vida on käytössä, mutta kun vikakoodeja ilmestyy samalla kertaa lukuisia, jopa 30, on kaikkien selvittäminen työlästä. CAN välävikaa ja yhteyden katkeamista esim. takakontissa olevaa väyläboksiin. Kyllä olisi hyvä täällä kertoa, mistä itse löysi vian. Missä oli ne pari johtoa poikki CAN väylässä? Voisi katsoa ne paikat. Kiitos!

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3457
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #59 : tänään kello 14:13:16 »
Esim em tapauksessa vioittuneet piuhat löytyivät takapenkin alta. Piirejä mykäksi yksitellen ja katsoo alkaako muut piirit miten käyttäytymään. Välillä se vaan vaatii sitkeyttä ja työtä, vida tuossa on hyvä apuväline mittaus ohjeineen ym selvitykseen muun ohella. Postaa tänne kuvat koodeista.

 

Carcom Oy  Elekma