Nokkelaa.
Kyllä mä ton fossiilisen ymmärrän, olenhan itsekin lähes sellainen. 
Siis jos e10 bensaa kuluu enemmän niin eikö silloin päästöjäkin synny enemmän? Periaatteessa samanverran kuin vähemmän pirtua sisältävällä bensalla?
Jos kulutusero ja etanolin lisämäärä kompensoivat toisensa.
Selittäkää nyt tuokin mulle.
Tää homma siis perustuu siihen, että vähennetään
fossiilisia hiilidioksidipäästöjä siten, että päästetään ilmaan orgaanisen hiilivedyn (se pirtu) palamistuotteena syntyvää hiilidioksidia. Ajatusketju taustalla kulkee siten, että kun pirtun tuottamiseen vaaditut kasviperäiset aineet on kasvaessaan sitoneet hiilidioksidia niin niitä polttamalla syntyy parempaa hiilidioksidia kun montamontamontatuhattamiljoonaa vuotta sitten kasvaneiden kasvien jäänteistä valmistettua polttoainetta polttamalla.
Hiilidioksidia syntyy siis E10 käytettäessä enemmän mutta sitä pahaa hiilidioksidia syntyy vähemmän. Ja en minä tätä ole keksinyt enkä edes ole ihan samaa mieltä tämän perustelun järkevyydestä. Mutta näin se homma vaan menee.
Usu tuossa ylempänä totesi että samaa tulee putkesta, polttoaineesta riippumatta. Eli jos se on totta, niin kyseessä on päästöhuijaus. Toinen tavoite päästöjen pienentämisen lisäksi oli uusiutuvien käytön lisääminen, sen toteutmisesta ei varmaan voi olla erimieltä edes 98-mies.
Vihreimmästä "bensasta" RE85:stahan ei jää kuin kukkia pakoputkesta tulvimaan, vaikka kulutuslisä on 30-40%.
Tuossa ylempänä selitin, miten tämä perustelu menee asiasta päättäneiden mukaan. Nykyäänhän ei juuri muusta päästöstä puhutakaan kuin hiilidioksidista.
Ja varmuuden vuoksi vielä selitän, etten minä tätä perustelua ole keksinyt enkä sitä varauksetta kannata. Minun pääasiallinen argumentti tässä ketjussa koskee noita E10 bensan väitettyjä käyntihäiriöitä. Mielelläni jatkaisin keskustelua itse niistä enkä näistä päästöistä.