Aloitanpas tästä omastakin projektista päiväkirjan. Auto on hankittu jo reilu vuosi sitten ja aika paljon olen jo tehnytkin. Osia on hankittuna iso kasa, mutta viime vuoden työkiireet ja "uuden" käyttöauton hankinta ja saattaminen Suomen virkavirheitä miellyttäväksi ja rekisteriin on vienyt ajan turhankin tehokkaasti. Eiköhän Volvollekin ala kohta taas tapahtua..
Auto on vm. 1984 Volvo 240 DL, 2-ovisena. (ei siis 242)

Alkuperäistekniikka on B200K, M45 ja 1031 -perä. Hyvin pidetty ja aika hyvin säilynytkin. Peltitöitä kuitenkin tarvii tehdä jonkin verran; Helmat, varapyöräkotelot ja pätkät takakaaria. Ylipäätään auton kori on suorastaan erinomaisessa kunnossa tuon ikäiseksi Volvoksi. Korissa on listoista ylöspäin alkuperäinen maali ja mm. ovet ovat täysin ruosteettomat. Täysin katsastuskuntoinen kori joka tapauksessa, mutta ei kelvannut minulle tuollaisena.

A-ryhmän Volvoja tuli pienenä poikana ihasteltua. Jonkinasteinen mobilistikin olen ja jenkkiautojen kanssa puuhaillessani olen mieltynyt runsaaseen varustetasoon. Karu raaseri ei niin miellytä, vaikka kaikki ylimääräinen paino onkin pois suorituskyvystä.

Tältä pohjalta auton reseptiksi on muodostunut seuraava; Päällisin puolin Volvosta tulee A-ryhmäläisen näköinen. Valkoinen, ehkä raidoituksella (näkee sitten). Turbon maski, mustat listat, sekä aito A-ryhmän takaspoileri. Sisustaksi on hankittu musta nahkaverhoilu ja alkuperäiset GT:n sivupaneelit. (kiitos Volvere!) Sähkövarusteita on hankittu mm. peilit, ikkunat, keskuslukko, ilmastointi, vakionopeudensäädin jne.
Ja sitten tekniikka; Lohkona tulee toimimaan B23, joka on betonoitu vesiproppujen alareunaan asti ja johon on lisätty öljyruiskut. Kampiakseli on JuHaU:n kautta hommattu pitkäisku, veivit H-profiilit ja männät ovat mittatilaus Wisecot. Kanneksi tulee 531, joka on ammattilaisen porttaama. Moottorinohjaukseksi olen hankkinut Megasquirt 3:n. Ahdin, sekä imu- ja pakosarja on vielä auki (tai vaatii lisäsuunnittelua..) Laatikko on 5-vaihteinen Getrag. Peränä säilytän alkuperäisen, mutta lukolla varustettuna.
Tällä hetkellä kone on koneistettu, kaikki osat on hankittu, mutta loppukokoonpano sille on suorittamatta. Volvon kori on soodapuhallettu listoista alaspäin ja osa peltitöistä on tehty.
Ohessa kuva tekniikan luovuttajasta.



Jatkoa seuraa.