Elekma  Autoracing

Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö + 744 GLE -90

  • 1268 Vastauksia
  • 377772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #600 : 11.06.2013, 09:45:16 »
On siellä imusarjan tiivistettä.

Samalla kannattaisi kyllä vaihtaa nokan ja apuakselin stefat kun jakopään auki käyttää. Se stefa on sitten kokoa 35x47x7 eikä se pienempi mitä todennäkköisesti ehdottavat.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #601 : 11.06.2013, 18:49:42 »
On siellä imusarjan tiivistettä.

Samalla kannattaisi kyllä vaihtaa nokan ja apuakselin stefat kun jakopään auki käyttää. Se stefa on sitten kokoa 35x47x7 eikä se pienempi mitä todennäkköisesti ehdottavat.

Joo kiitos vinkistä. Imusarjan tiivisteen tosiaan jo löysinkin sieltä.  :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #602 : 12.06.2013, 18:01:46 »
Painoin sitten koulun jälkeen Porvooseen Fixukseen hakemaan niitä osia, niin yllätys olivat tehneet jonkun kämmin ja oli vaan imusarjan tiiviste siellä... jumaleisson meinasi alkaa keittämään, mutta ukko tiskin takana sanoi, että nou hätä, ja tehtiin uusi tilaus lopuista osista. Se hyvä puoli tuossa oli, että sain heitättyä pari juttua lisää siihen tilaukseen mitä jäi uupumaan.
Lupasi että olisivat huomenna klo. 15 jälkeen noudettavissa.

Eli uutta palikkaa tulee kaikkiaan:

- jakohihnasarja
- venttiilikannen tiiviste
- pakosarjan tiiviste(et)
- imusarjan tiiviste
- kampiakselin etustefa
- nokka-akselin stefa
- apuakselin stefa
- ohjaustehostimen hihna
- laturin hihna

Maksaa kaikkiaan 102 e, ja opiskelijalla vähän kirpasee, mutta eipä voi mitään kun auton kunnossa haluaa pitää, ja suurin osa noista oli muutenkin jo vaihtokunnossa. Esimerkiksi noissa apulaitehihnoissa oli halkeamia hampaiden juuressa, ja laturin hihnassa oli päälläkin jotain hiushalkeamaa.

Jos viikonloppuna jaksan jakopäärempan suorittaa, niin samoilla lämpimillä voisin vihdoinkin sen ohjaustehostajan pumpun vaihtaa, niin olisi sitten kivasti kevyempi pyöritää kaupungissa ja parkkialueilla yms. ahtaissa paikoissa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #603 : 13.06.2013, 17:00:44 »
Käyty Fixuksella, maksoikin peräti 105,46e (noh pari euroa sinne tai tänne...), paitsi ettei siinä ollut kuin YKSI pakosarjan tiiviste (tiesin siis että tarvii 4 kpl). Oli tavallaan meikäläisen kämmi tuo, mutta kaikki voivat varmaan huomata epäkohdan Fixuksen sivuilla, jos kelaa siihen puoleenväliin sivua kohtaan pakosarjantiiviste:

http://www.fixusnet.fi/~NS9Ex0000001/?Y999=&Y209=VOLVO&Y210=740&Y211=2.3&Y212=4850&Y221=X1&Y222=TIIVISTEET&Y106=&Y216=43595&Y219=4850&Y223=&Y178=10&Z9983.x=32&Z9983.y=2

Onhan tuossa toki mahdollista, että joku yhtä tyhmä kuin minä voi erehtyä, mutta sitten kun sen linkin avaa, niin myyntiyksikössä lukee kyllä kpl, mutta siinä alhaalla lukee edelleen 4 kpl... voisivat stana kirjoittaa vaikka "tarve 4 kpl", tai ottaa mallia Motonetista ja kirjoittaa "hinta per kpl".
Myyjä lupasi laittaa palautetta pampuille tästä, mutta totesikin heti perään: "Tuskin ne siitä palautteesta viisastuu"  ::)

Ei tosin hätä ole tämän näköinen, vaan käyn hakemassa ne loput huomenna. Vähän tulee vaan turhaa ajelua, mutta elämä on välillä tälläistä.  :hello:


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #604 : 13.06.2013, 20:38:58 »
Laitetaanpas lähes tyhjänpäiväinen postaus.

Viikonlopun tavoite:

- vaihtaa jakohihna ja kiristin
- vaihtaa nokka-akselin ja apuakselin tiivisteet
- vaihtaa kampiakselin etutiiviste
- vaihtaa ohjaustehostimen pumppu
- vaihtaa laturin ja ohjaustehostimen hihnat
- vaihtaa venttiikopan tiiviste

Eli tuommoinen prokkis. Mainittakoon, että vinokoneeseen en ole mitään kyseisistä koskaan vaihtanut, niin korjausopas on apu oiva.

Hihnan vaihdot ja irroitukset ei tosin ole vieras asia, vaan parit niitä tehnyt, ja aina tulee ajatelleeksi: "Irroita kiristin varovasti, ettei hihna räpsähdä sormille". :D Nm. Räpsähtänyt sormille.

EDIT:
Tarkastin tänään ensimmäistä kertaa sen "uuden" ohjaustehostimen pumpun. Taisinkin joskus kirjoittaa, että on uusi pumppu varastossa. En tosin väittänyt tuliteräksi, koska oli pakattu paperiin ja sen päällä tiukasti pakkauskelmua. Eli vähän ajattelematonta hämyä...

Kuitenkin: Itse pumppu on pintaruosteessa, ja maali hilseillut lähes kokonaan pois (alunperin musta).
Alkuperäinen Volvon pumppu kuitenkin, ja ostettu entisen omistajan toimesta jostain purkaamolta.
Tarkastin että pumppu pyörii, ja että se oli myös muuten silmämääräisesti ok.

Pääsi pumppu läpi tarkastelusta, tosin se ei vielä tarkoita että toimisi. Tuossa paikallaan olevassa oli yritetty korjata sitä messinki putkea huonoin tuloksin murtaman takia, ja ei toimi, mutta tässä "uudessa" on se messinkiputki kuitenkin kunnossa.
Putsaan tuon pumpun kuitenkin kunnolla ennen kuin asennan, ja vanhan irroitus vaatii luonnollisesti varovaisuutta irroittaa vanhat letkut ja paineputki ehjänä. Saa nähdä sitten, ei enempää tästä.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2013, 21:34:06 kirjoittanut Niko_S »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #605 : 13.06.2013, 22:22:48 »
Niitä etupään stefoja vaihtaessa kantsis sitten uusia ne stefakoppien paperitiivisteet, tai sitten olla irrottamati niitä koppia ja kiristellä vaan ruuvit.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #606 : 14.06.2013, 01:47:55 »
Niitä etupään stefoja vaihtaessa kantsis sitten uusia ne stefakoppien paperitiivisteet, tai sitten olla irrottamati niitä koppia ja kiristellä vaan ruuvit.
lisätään se että sitä vanhaa tiivistettä ei korvata tiiviste liimalla. "nimimerkillä miks mun apuakseli ei pyöri" Uuden tiivisteen saa volvolta jos kopan irroittaa.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #607 : 14.06.2013, 18:35:31 »
Kiitoksia vinkeistä. En tosiaan ollut varautunut niihin tiivistekoppien stefoihin.
Onneksi mulla löytyy kuitenkin ihan tiivistepahvia varastosta, niin ei pitäisi kehittyä siitä ongelmia.  :)

Säiden jumalat ei vaan antanut parempaa säätä, ei täksi päiväksi eikä koko viikonlopuksi...
Tänään keskitynkin sitten sen varaosa ohjaustehostimen pumpun putsaamiseen.

Tämän päivän hankinnat Volvoa varten olikin sitten ne loput 3 pakosarjan tiivistettä, 1 litra ATF-öljyä tehostajaa varten,
ja 10 litraa jäähdytinnestettä.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #608 : 14.06.2013, 18:41:06 »
Tossa kopassa oli semmonen jännähomma että apuakseli menee jumiin jos ei ole oikean paksuinen tiiviste. Itselläkin tämä edessä.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #609 : 14.06.2013, 21:26:36 »
Tossa kopassa oli semmonen jännähomma että apuakseli menee jumiin jos ei ole oikean paksuinen tiiviste. Itselläkin tämä edessä.

Huomenna näkee, mutta luulen että menisi jopa jopa sillä tavan tiivistepahvilla.
Ei tosiaan naurata, jos menee vituiksi, kun 150e kaikkineen maksanut noista osista ja nesteistä.

Kuulooko sitten yläpään tiivistesarjaan nuo kyseiset apu- ja nokka-akselin tiivistekopan tiivisteet? Jos se minun pahvitiiviste ei sovi, niin olen aika kusessa, koska auton tulee olla ajokunnossa vähintään 5 päivää viikossa. Voihan ne pultit kiristää takaisin, mutta turhat hommat on aina perseestä.

Köyhä kun olen, niin ostin vaan ne tiivisteet mitä tiesin tarvitsevani, eikä minulla ollut halaistua ajatustakaan, että apuakselissa ja nokka-akselissa olisi ihan erilliset tiivistekopat. Noihin nokka- ja apuakseliin olen siis ostanut sen akselin tiivisteen, eli 35x47x7 tiiviste.

Jakopään kopan kiinnityspultitkin on niin ruotuneet, että nekin pitäisi hommata uudet. Meinasin, että otan huomenna yhden malliksi, ja käyn Honkkarista hakemassa uusia samanpituisina ja pidempinä (jos alhaalla on pitempiä).
Netistä en nimittäin löytänyt siihen koppaan pulttisarjaa.

Näin jälkeenpäin ajatellen tosin olisin tilannut sen koko yläpään tiiviste sarjan (hintaan 63,00e), mutta kun on tyhmä, niin on tyhmä, no can do. Seuraavalla kerralla tiedän (kaikille käy joskus näin...).

Melkein paholaisen kanssa olen sopimuksen tehnyt kyseisestä Volvon raadosta (ainakin päässäni  :idiot2:),
ja minä en jumalauta luovuta. Äitikin välillä manaa: "Eikö sulla tosiaan ole mitään tärkeämpää tekemistä kuin se Volvo?!"


The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #610 : 14.06.2013, 21:44:59 »
siis siinä kopassa jossa kampuran ja apuakselin stefat on lohkoa vasten paperi tiiviste. ja uudet stefat saa laitettua paremmin paikalleen kun sen alumiinikopan ottaa irti. on sit öljypohjanpuoleltakin kiinni 3 ruuvilla. + ne jotka eteenpäin töröttää.
ja se pahvi tuskin tulee missään sarjassa ku on ollu ainakin tampereen käyttöautoon tilaustavaraa.


munmielestä kannattaako sitä ihmetellä jotaki jakopäämuovien ruosteisia pultteja, otat auki vaan ja samat takasi ku homma bueno. ja tais kaikki olla erimittasia ja kokosia,

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #611 : 14.06.2013, 22:58:47 »
Nokka-akselille ei ole koppaa, stefa vain.

Ei mulla tainnut ainakaan olla tossa yläpään sarjassa sitä kampiakseli/apuakselin paperia kun kerta yläpäähän on tarkotettu. Yläpäähän oli kaikki maholliset siinä. Että et sää
nyt väärinkään ole toiminut jos et meinaa koko yläpään tiivisteita vaihtaa.

Joo ja mihinkään jakopäänkopan pulttien ruosteisuuteen ei tässä vaiheessa kannata noteerata, kaikilla ne on ruosteessa. Kahtele sitten kun oot saanut koneeseen tiivisteet vaihettua ja koneen pyöriin. Sen sijaan tsekkaa se jakokopan kunto! Mulla on kummassakin vinokoneessa ollu ne enemmän tai vähemmän päreinä, eli kato ettei siellä ole irtoavia muovipaloja jotka menee sitten jakohihnan väliin!

Onhan nämä semmosia maamoottoreita että saat kyllä nuo tiivisteet urakoitua viikonlopussa. Ja sitte no panic niin siitä selviää paremmin.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2013, 23:02:10 kirjoittanut Customer »

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #612 : 14.06.2013, 23:18:24 »
siis siinä kopassa jossa kampuran ja apuakselin stefat on lohkoa vasten paperi tiiviste. ja uudet stefat saa laitettua paremmin paikalleen kun sen alumiinikopan ottaa irti. on sit öljypohjanpuoleltakin kiinni 3 ruuvilla. + ne jotka eteenpäin töröttää.
ja se pahvi tuskin tulee missään sarjassa ku on ollu ainakin tampereen käyttöautoon tilaustavaraa.


munmielestä kannattaako sitä ihmetellä jotaki jakopäämuovien ruosteisia pultteja, otat auki vaan ja samat takasi ku homma bueno. ja tais kaikki olla erimittasia ja kokosia,

Suuri kiitos näistä ohjeista!  -H- Nimin. Ensimmäistä kertaa tekemässä.

Jos tuo tiiviste ei perus tiivistepahvista tekeenny, niin sitten käyn tiskiltä hakemassa...
Pressukatos tosin pitää pihalle tehdä (ettei taivaalta sada vettä konehuoneeseen).


Nokka-akselille ei ole koppaa, stefa vain.

Ei mulla tainnut ainakaan olla tossa yläpään sarjassa sitä kampiakseli/apuakselin paperia kun kerta yläpäähän on tarkotettu. Yläpäähän oli kaikki maholliset siinä. Että et sää
nyt väärinkään ole toiminut jos et meinaa koko yläpään tiivisteita vaihtaa.

Joo ja mihinkään jakopäänkopan pulttien ruosteisuuteen ei tässä vaiheessa kannata noteerata, kaikilla ne on ruosteessa. Kahtele sitten kun oot saanut koneeseen tiivisteet vaihettua ja koneen pyöriin. Sen sijaan tsekkaa se jakokopan kunto! Mulla on kummassakin vinokoneessa ollu ne enemmän tai vähemmän päreinä, eli kato ettei siellä ole irtoavia muovipaloja jotka menee sitten jakohihnan väliin!

Onhan nämä semmosia maamoottoreita että saat kyllä nuo tiivisteet urakoitua viikonlopussa. Ja sitte no panic niin siitä selviää paremmin.

Selevä. En paineta ota.  :D
« Viimeksi muokattu: 14.06.2013, 23:21:16 kirjoittanut Niko_S »

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #613 : 14.06.2013, 23:53:53 »
Muutamat vesipisarat haittaa. Nimim. joskus 740:iin kansipahvin vesisateessa vaihtanut. Sillon tosin oli oikeasti kiire.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 745 SE -92 - valkoinen möhkö
« Vastaus #614 : 16.06.2013, 19:46:31 »
Ei sitten tullut jakopäärempasta tai melkein mistään muustakaan mitään...  :(

Ensin kaikki vastusti purkamista, ja sitten kun osat saatiin irti, niin otin isän tänään kaveriksi itse siihen hihnan vaihtoon, mutta ei lähtenyt kampiakselin hihnapyörän pultti irti, vaikka kuinka yritettiin. Korjauskäsikirjassa neuvottiin, että P-vaihde päällä, ja painetaan samalla jarrua. Jumitettiin vielä ruuvarilla se hihnapyörä, muttei estänyt mitenkään kampiakselia pyörimästä. Ainoa mitä tapahtui oli se, että se ruuvari lipesi, ja halkasi alempaa jakopään suojamuovia...  :buck2:

Itseasiassa siitä ylemmästäkin suojamuovista hajosi se korvake (oli jo halki valmiiksi) siitä pakosarjan puolelta, kun siitä irroitin pultin. Vedit laskin jo eilen pois, ja tänään sain vesipumpun irti, kun sai sen ylämuovin iltäpäivällä vihdoinkin pois (jouduin käydä ostamassa ihan räikkäsarjan sitä varten, ja tossa iltäpäivällä löytyi sitten ehjä räikkä... Saipa sitten ainakin kaikki yleisimmät pienemmät hylsyt siinä samalla, kun meillä tuntuu aina olevan joku koko hukassa).

Vanhassa vesipumpussa oli havaittavissa kangertelua akselissa, mutta ei se kovin uusikaan ollut. Ei varmaan sentään tehdasasenteinen, mutta kun sitä ja mun uutta Volvolaista pumppua vertailin, niin siinä vanhassa on juorureiän päällä sellainen muoviläpyskä, jota uudessa ei ole  ??? (uudessa on kyllä sille samanlainen paikka siinä).

Ohjaustehostimen pumpussa ei ole sittenkään mitään vikaa, kun tarkemmin tutkaili, ja ei edes vuoda tippaakaan, ja pyörii hyvin käsillä kääntäessä. Kuulemma joskus korjattu se messinkiputki sieltä, ja vanha omistaja on sitten vissiin ostanut toimivan käytetyn ikään kuin varalle. Joskus epäilin, että olisi vikaa, kun oli niin jäykkä kun paikallaan ja alle 30 km/h käänsi, mutta sitten isä sanoi, että niin nuo kaikki hydraulisella tehostajalla olevat Volvot on kaikki tuolleen, että kaikki on kunnossa.  :)

Sitten kova sade pilasi vielä tämän päivän hommat...

Tässä nyt ei tällä hetkellä auta muu kuin kasata romut takaisin, ja yrittää juhannuksena uudestaan, mutta silloin ajetaan Volvo pukeille, että saa jumitettua sen kampiakselin vauhtipyörästä.

 

Autoracing  KL-varaosat