Uutta projektia taas pukkaa, kun ei saa oltua tekemättä mitään. Aihiot on hommattu ja päässä pyöritelty suunnitelmia jo tovin aikaa. Ensin piti saada uusikorinen 960 sedan, mutta pitkään pähkäiltyäni päätin, että farkku se on oltava. Sitten kiikariin uusikoriset farmarit, mutta lopulta vaakakupissa painoi liikaa vanhempien mallien kapeampi raideväli, jolloin on vielä mahdollista käyttää legendaarisia Jp Mk18 vanteita, jotka tuli hommattua jokin aika sitten. Uusikorisissa muutenkin mielyttää lähinnä vain hienompi sisutus, ei niinkään se erilainen keula.
Kohteena on siis vuoden -92 960 farkku, johon päädyin pitkällisen pohdinnan ja jälleen kerran maantieteellisen sijainnin vuoksi. Myös haljenneesta moottorilohkosta johtuen hankintahinta oli kerrassaan edullinen. Kyseisellä yksilöllä ajettu 237tkm ja kaikki huollot merkitty ja kaikki hauskat pikku lappuset taltioituna huoltokirjan väliin. Varusteista löytyy sähkölasit, kattoluukku, automaatti-ilmastointi, nivot, lukkoperä, cruise ym. jännää. Kaikki alkuperäiset työkalutkin on vielä tallella. Käytön jälkiä toki näkyy, mutta 20 vuoden ikä huomioiden on aika hyvä aihio.
AVK:lta tuli tekniikan luovuttajaksi hommattua -04 mallinen V70, jolla ajettu 200tkm. Tämänkin yksilön kohdalla kävi hyvä tuuri, kun Saksalaisesta alkuperästä huolimatta kilometrilukema pitää ainakin Volvo-liikkeen tietokannan mukaan todennäköisesti paikkansa. Kyseessä siis keulasta kolaroitu auto, josta turvatyynyt ym. jutut vaurioituneet. Kone kuitenkin käy ja tarkoitus on karsia autosta sähköjä pois liitin kerrallaan ja tutkia samalla moottorinohajusjärjestelmään mahdollisesti syntyviä vikakoodeja, jotta tietää mitä kaikkia komponentteja tarvitaan. Loppu auto menee tulevaisuudessa myyntiin osina.
Ideana olisi käyttää autossa olevaa automaattilaatikkoa D5:n kaverina. Tätä tarkoitusta silmällä pitäen olen tilannut automaatille soveltuvan Suprastick V4 ohjelmoitavan ohjainboksin. Tämä on tarkoitettu Toyota Supriin, joissa käytetään samaa laatikkoa kuin 960 Volvoissakin. Myös nykyisen bensakutosen öljypohjaa ja koneenkorvia on varmaan mahdollista hyödyntää. Käytännössä projektille ei ole vielä oikeastaan tapahtunut yhtään mitään, mutta kai se tästä pikkuhiljaa alkaa etenemään V70:n purkamisella.
Kuvia löytyy tuttuun tapaan
Photobucketista

