Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S90 Executive 1998 käyttöauto

  • 131 Vastauksia
  • 63260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #45 : 10.02.2011, 14:49:20 »
Taitaapa olla, ilmapumppu on ollut kyllä kaikissa 960/x90 1997-1998 mallivuotisissa, eli V ja W mallivuosikirjaimella olevissa. 1996 malleissa (T) ei ole näkynyt eikä 1995 (S).

Ja remmiä en halua, koska muutenkin ison auton polttoainekulutus maantiellä kasvaa vielä hurjemmaksi.
Mä olen auton toinen omistaja ja mua ennen sitä ei varmasti ole irroitettu. Outo homma.


Jos vielä sillä remmillä pyöritellään:

Tollanen Paxtoni tai Lysholmi ei kyllä söis niin pahasti tehoa/ nostais kulutusta, etteikö sellasta kannattaisi harkita. Ei puhuta nyt Detroit dieselien huuhtelupumpuista.
Toisaalta jos auto meinataan runnoa väkisin leimaan ahdettuna, lienee sama sitten laittaa vaan pakokaasuahdin.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #46 : 10.02.2011, 14:50:31 »
Mun kummassaki 1996 T vuosimallissa oli ilmapumppu
Muutaman vuoden Ruotsin skeneä seuranneena vaikuttaa vähän siltä että koneenvaihdoista ainakin 96% laittomia. Katsastuksessa ja kadulla autossa aivan eri moottori. Ombyggt fordon rekisteröidyissäkin aika paljon vaatimuksia ja tehorajot niissäki on. Suomessa monessa mielessä harrastajaystävällisemmät säännöt kuin Ruotsissa.

Just, kiitos tiedosta.

Tiedätkö mistä löytyisi lakiteksti joka vastaisi Suomessa voimassa olevaa Liikenneministeriön päätöstä auton rakenteen muuttamisesta?
Siis tätä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Tuohon päästöasiaan liittyen, ensimmäinen aihetta käsittelevä direktiivi 70/220
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1970L0220:19740604:FI:PDF

Vuonna 1998 käyttöönotettu auto taitaisi ottaa vaatimukset muutosdirektiivistä 94/12
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31994L0012:FI:HTML

Tai muutosdirektiivistä 96/44
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31996L0044:FI:HTML

Direktiivi 70/220 haulla, 8 sivua tuloksia.
http://eur-lex.europa.eu/Result.do?arg0=70%2F220&arg1=&arg2=&titre=titre&chlang=fi&RechType=RECH_mot&Submit=Hae

Siitä vaan opiskelemaan.  ;)

« Viimeksi muokattu: 10.02.2011, 15:33:23 kirjoittanut HP »
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #47 : 10.02.2011, 17:33:42 »
Mun kummassaki 1996 T vuosimallissa oli ilmapumppu
Muutaman vuoden Ruotsin skeneä seuranneena vaikuttaa vähän siltä että koneenvaihdoista ainakin 96% laittomia. Katsastuksessa ja kadulla autossa aivan eri moottori. Ombyggt fordon rekisteröidyissäkin aika paljon vaatimuksia ja tehorajot niissäki on. Suomessa monessa mielessä harrastajaystävällisemmät säännöt kuin Ruotsissa.
Jännää, ei ole mulla 1995/6 malleissa tullut vastaan, tosin otantakaan ei ole mikään iso (muutama kpl). Mietityttää että mitens ne oikeen on noita pumppuja tonne jaellu, olisko 180hv versio ilman pumppua, sellanenhan usu:n oli alunperin, ja 204hv versiossa pumppu kenties 1996-1998, eli MT4.4 yhteydessä?

Vanhakorisessahan ei koskaan ole pumppua, kun nissä on MT1.8 kuten 1995 mallisissa uusikorisissakin...

Juu, suomessa kyllä mielestäni ystävällisemmät säännöt, ainakin kun ruotsalaisia sukulaisia kuunteli. Sitä vaan luullaan että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella.

Ja tosiaan, kompura taidetaan jättää pois, just koska tarpeeksi isoa 400hv tavoitteelle on hankala löytää, JA se vie bensaa ja tehoa toimiessaaan, ja voimaa sillä ei saa samalla tavalla kun turbolla.

Tuplaturboakin olen miettinyt, tosin se pienempi ahdin vähän hakusessa että minkäskokoinen olisi... Tai sitten vaan hommaan tuon uudemman T6 koneen ahtimen pakosarjoineen ja sovitan... sylinterimitathan on melkeen samat näissä vanhoissa ja uusissa koneissa, joten johdonmukaisesti pakopuolen "porttijako" olisi aika sama kannessa, eli pulttimodilla pakosarja+ahdin sopisi hyvin paikalleen... tosin jostainsyystä käytettyjä ahtimia todella huonosti tarjolla, pakosarjoja sensijaan löytyy...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #48 : 10.02.2011, 17:38:36 »
Lisätään vielä oma lusikka soppaan. 1994 rekisteröity facelift 960 2.5 koneella ja pumppu löytyy :)
Joko ollaan riittävän pitkällä ot? :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa v90r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #49 : 11.02.2011, 21:03:44 »
15.9-97 rekisteröity v90 3.0 eikä löydy pumppua. auto ollut uutena upm-kymmenen herra kuljetuksissa raumalla,eli eivät varmaankaan ole poistaneet sitä.
VOLVO V90  3.0 -97
viimeinen aito...

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #50 : 12.02.2011, 01:15:28 »
Ovat varmaan pelanneet tehtaalla korttia jatkuvasti, ja pelin häviäjä saanut asentaa kutoskoneeseen aina kohdalleen osuvaan autoon tuon pumpun. Eli toisinsanoen ihan sattumanvaraisesti on asenneltu noita. ;D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #51 : 12.02.2011, 11:01:38 »
Ovat varmaan pelanneet tehtaalla korttia jatkuvasti, ja pelin häviäjä saanut asentaa kutoskoneeseen aina kohdalleen osuvaan autoon tuon pumpun. Eli toisinsanoen ihan sattumanvaraisesti on asenneltu noita. ;D

OT: ihan normaalia touhuahan tämä tuntuu Volvolla olevaan, sellainen osa on asennettu kun käteen on sattunut osumaan. Jos ei ole osunut ollenkaan, ei ole asennettu lainkaan. ;D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #52 : 12.02.2011, 11:56:55 »
Periaatteessahan pitäisi olla mahdollista asentaa T6 kone S80:stä tuohon. Sen katsastamista voisi ainakin yrittää. (E: niin paitti että ne tehorajat tulee vastaan... :( )

Tai itseasiassa eihän tuossa jälkiahtamisessakaan oikeastaan mitään epäselvää ole, eihän sitä kielletty ole, ainoa mikä siinä aihstaa on se kallis VTT testi.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #53 : 12.02.2011, 12:06:25 »
Periaatteessahan pitäisi olla mahdollista asentaa T6 kone S80:stä tuohon. Sen katsastamista voisi ainakin yrittää. (E: niin paitti että ne tehorajat tulee vastaan... :( )

Tai itseasiassa eihän tuossa jälkiahtamisessakaan oikeastaan mitään epäselvää ole, eihän sitä kielletty ole, ainoa mikä siinä aihstaa on se kallis VTT testi.

Sama tutkimuslaitoksen päästömittaus on edessä molemmissa tapauksissa. S80 ja S90 eivät ole samaa mallisarjaa, eivät sitten mitenkään. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Half time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #54 : 12.02.2011, 12:11:51 »
Onkohan se miten mahdottomuus saada sellainen päästö todistus lappu kouraan esim VTT tai muun tutkimus laitoksen kautta?

Mitä ilmeisemmin halpa se ei kuitenkaan ole?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #55 : 12.02.2011, 12:23:59 »
Onkohan se miten mahdottomuus saada sellainen päästö todistus lappu kouraan esim VTT tai muun tutkimus laitoksen kautta?

Mitä ilmeisemmin halpa se ei kuitenkaan ole?

Lapun saa kouraan, kun auto on käynyt laboratoriomittauksissa päästelemässä pakokaasuja pussiin. Hinta ei ole halpa ja kotirakentajan todennäköisyys saada kerralla auto sellaiseen kuntoon, että läpäisee testit, on häviävän pieni.

Lisätietoja näistä pykälien vaatimuksista esim. täältä: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori.htm
« Viimeksi muokattu: 12.02.2011, 12:43:31 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #56 : 12.02.2011, 12:38:07 »
Lapun saa kouraan, kun auto on käynyt laboratoriomittauksissa päästelemässä pakokaasuja pussiin. Hinta ei ole halpa ja kotirakentajan todennäköisyys saada kerralla auto sellaiseen kuntoon, että läpäisee testit, on häviävän pieni.

Lisätietoja näistä esim. täältä: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori.htm
Kotona säätämällä voi olla mahdottomuus saada päästöjä oikeiksi. Kuulema yksi testi firman työntekijä oli laittanu remmiahtimen uuteen bemariin. Viikko oli menny labrassa säätäessä päästöjä kohdilleen. Eli jos on päästölabra käytössä niin ei ole mahdottomuus päästä mittauksista läpi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #57 : 12.02.2011, 14:22:50 »
Ilmeisesti tuon 285hv T6 (B6304T2) koneen ahtimena on BorgWarner K16, eli sama kun Porsche 911 (996) turbossa, porschessa näitä on 2kpl ja tehoa on lähes tuplaten. 304hv (B6304T4) ahtimesta en saanut selkoa, mutta uskoisin sen olevan sama. Tosin, K16 oli kaikiessa kuvissa yksinieluinen ja ilmoitettu tehoalue 210-240hv... joten välttämättä tuo ei ole oikea ahdin.

Käytettyinä näitä ei löydy varaosahausta eikä bildelsbasen.se:stä.

Kiinnostaisi vaan saada modernisti toimiva moottori, tuo 1500-4000rpm 400/440Nm vääntökäyrä kiinnostaisi kovasti...

Tosin, 400hv riittävä kiina-ahdinkin voisi ajaa saman asian, ja ilman hukkista, eli ahdin mitoitettu just 400hv, ni saa kokoajan ahtaa kaiken mitä lähtee ni voisi ajettavuuskin olla jees. Ainakin 340 oli PALJON ripeämpi alakierroksilla ilman hukkista kun hukkiksen kanssa, ja kun ahdin oli hitusen "liian pieni" ni toimii ihan siististi ilman hukkista jopa dynossa ja suorassa vedossa.

Ahtoja voisi hitusen rajoittaa vääntöpiikin (4000rpm) ympärillä siten että ohjelmoi yli 1bar vähän rauhallisemmin ennakkoa, ni ei ole niin raju veto.

Nyt on hyllyssä yksi uusi ahdin jossa jotkut 60/65mm siivet ja AR 0,7/0,84, joten se voi olla tähän liian iso ilman hukkista. Tuon jos tunkis vaikka veneen vinokoneen kaveriksi kesäksi. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #58 : 13.02.2011, 17:38:09 »
S80 ja S90 eivät ole samaa mallisarjaa, eivät sitten mitenkään. :)

Ei ole samaa mallisarjaa, mutta eihän sitä varsinaisesti vaadita että sen moottorin pitäisi olla samasta mallisarjasta.

Jossainkohtaa ainakin yrittivät muuttaa säädäntöä niin että moottori joka jossain autossa täyttää säännöt riittää, ajoin sitä takaa että tuo on sellainen väylä mitä voisi yrittää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: S90 Executive 1998 käyttöauto
« Vastaus #59 : 13.02.2011, 17:48:09 »
Ei ole samaa mallisarjaa, mutta eihän sitä varsinaisesti vaadita että sen moottorin pitäisi olla samasta mallisarjasta.

Jossainkohtaa ainakin yrittivät muuttaa säädäntöä niin että moottori joka jossain autossa täyttää säännöt riittää, ajoin sitä takaa että tuo on sellainen väylä mitä voisi yrittää.
Eikös se ole että pitää olla joku tyyppihyväksyntä plaaplaa että kori vaihteisto jne on samat  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy