Futurez  Kulkukoira

Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi

  • 24 Vastauksia
  • 4884 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« : 26.09.2012, 09:45:32 »
M47.
Kun kylmänä lähtee(oli kesä tai talvi), niin ykkösvaihde menee kevyesti päälle. Kun ajelee jonkin aikaa, ykkösvaihteen kytkeminen jäykistyy.
Papalla oli Duett

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #1 : 27.09.2012, 07:44:08 »
Olisiko hyvä vaihtaa siihen öljyt. Muttei api gl-5:sta!
Synteettinen vaihteistoöljy on näissä poikaa.
Eikä sitten atf:ää.
Se on kekkosen ajan suositus -  30.08.1986 jälkeen on tullut  hyviä synteettisiä vaihtoehtoja. :2funny:
Mobilin VS 200 lienee kovasana, 2 purkkia sitä, jä jää vähän täydennysöljyäkin hyllyyn!
Itsellä on nyt toinen satsi Redlinen synteettisiä  askissa, ja hyvin pelaa yli 600 tkm ajettu m47 II silläkin.
Pieni vollotuskin askista hävisi, kun laitoin uudet  Redlinet. Eli se mainosteksti siinä purkin kyljessä pitänee ainakin osin paikkansa.

 ;) Ja tästä se sitten taas alkaa!

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #2 : 27.09.2012, 08:00:55 »
357tkm kohdalla vaihdettu. Nyt ajettu 398tkm. Mitä lie edellinen omistaja laittanu.
Mulla oli edellisessä 740:ssä sama juttu. Siinä ei auttanut vaihteistoöljyn vaihto.
Jotkut uskovat sen johtuvan siitä, että kytkin ei irrota täysin. Akselissa töhnää, paineasetelma löystynyt/ jopa rikki jne. En itse usko siihen. Kyllä silloin kuuluisi "varattu" ääni eli rutinaa kun yrittäisi ykköstä.

Täytynee kokeilla "kunnon" öljyä. Ei se pahaa te vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2012, 08:04:45 kirjoittanut jaho »
Papalla oli Duett

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #3 : 27.09.2012, 08:19:29 »
Nämä perusjutut lienee myös hyvä tarkistaa eli vaihdekepin alapään puslat/helat sekä pakkilukon rauta.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #4 : 27.09.2012, 08:38:46 »
Jees jees. Tehty on.
Kysymys onkin, mikä asia muuttuu kun jokin paikka lämpenee ja ykkönen huonenee.
Papalla oli Duett

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #5 : 27.09.2012, 09:42:24 »
Jees jees. Tehty on.
Kysymys onkin, mikä asia muuttuu kun jokin paikka lämpenee ja ykkönen huonenee.

Melkein kokeilisin säätää pakkirautaa hiukan enemmän "sivuun". Voi olla ettei auta, mutta on ainakin helppo koittaa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #6 : 27.09.2012, 09:47:22 »
säädetty on. Ajelin viikon siten että kepin alla olevat levyt ja kumipalkeet oli pois tieltä ja säätelin sitä kohdilleen. Nyt just parhaimmillaan.
Ei se vaikuta tuohon että miksi muuttuu ajon aikana!!!
Papalla oli Duett

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #7 : 27.09.2012, 09:51:07 »
Lukekaa nyt hyvänen aika viesti.

Luin kyllä viestisi ja et aloitusviestissä kertonut näitä puslia ja pakkilukonrautoja säätäneesi, siksipä ehdotin niitä. :) Eihän ne tuohon ajon aikana muuttumisen kenties vaikuta, mutta voivat pahentaa ongelmaa.

Jos öljyt on edellisen omistajan laittamia etkä tiedä mitä siellä nyt on, vaihda ihmeessä ne öljyt. Pari litraa synteettistä vaihteistoöljyä ei paljoa maksa ja työ on helppo niin siitä lähtisin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

hevonen

  • Vieras
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #8 : 27.09.2012, 11:56:38 »
Huonosta öljystä tulee lämmetessään vielä huonompaa.
Tuo oire voi sopia myös jumittavaan silmälaakeriin. Sehän on tavallinen kuulalaakeri, lämmetessään sen käytös voi muuttua jos vetelee viimesiään. Laakeri jumii vähän niin ei tahdo mennä vaihde paikallaan, tai pienessä liikkeessäkään silmään, sitten kun se hirttää kokonaan, et saa ykköstä päälle kuin kone sammuksissa. :o

Silloin kyllä loota tuuttaa varattua.(rutinaa)

Paa nyt sinne ensin kunnon öljyt ja ressaa vasta sitten. :)

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #9 : 27.09.2012, 14:21:20 »
Joo.

Mulla muuten on jäänyt edellisestä 740 uusi silmälaakeri hyllyyn. Taisi maksaa peräti kolme euroa. Se laatikko ulisi ku kiimainen kolli kissa.

Jospa tässä innostuu vaihtamaan öljyt ja samoilla tulilla peräöljyt :o

Eikä tuo ykkösvaihteen takeltelu ole paha vielä, joka kerta on ykkösellä lähdetty :hello:
Papalla oli Duett

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #10 : 27.09.2012, 14:59:57 »
Meneekö pakki nätisti kun ykkönen takkuaa? Jos ei, on vika irrottamattomassa kytkimessä, ja voin toivottaa tervetulleeksi kerhoon.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #11 : 27.09.2012, 15:19:48 »
Mutta jos kytkin ei irrota kunnolla, niin kai se hylkisi kunnolla??

Joskus aiemman 740:n kohdalla kokeilin pilli-spray vassua laittaa haarukan kumipalkeesta kytkinakselille. No jaa oliko vaikutusta, en osaa sanoa. ehkä oli ehkä ei...
Papalla oli Duett

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #12 : 27.09.2012, 15:24:01 »
Mutta jos kytkin ei irrota kunnolla, niin kai se hylkisi kunnolla??

Joskus aiemman 740:n kohdalla kokeilin pilli-spray vassua laittaa haarukan kumipalkeesta kytkinakselille. No jaa oliko vaikutusta, en osaa sanoa. ehkä oli ehkä ei...
Jos se tahmaa hiukan, niin kyllähän synkrot sen jaksaa pysäyttää, käy vaan vähän synkrojen päälle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #13 : 27.09.2012, 17:23:43 »
Paitsi että ykkösessä ei taida olla synkroa
Papalla oli Duett

Poissa mikko900

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi kylmänä ykkösvaihde parempi
« Vastaus #14 : 27.09.2012, 17:28:25 »
samaa ongelmaa meikäläisellä. 940 ja m47 kans. kunnon öljyt juur vaihettu. Kytkin alkaa olemaan tiensä päässä. Varmasti myös se vaikuttaa jotenkin

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy