KL-varaosat  Carwist

Akku keskustelu

  • 419 Vastauksia
  • 96309 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 965
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #330 : 15.04.2019, 19:47:01 »
Volvon ohjeissa kielletään lisä/ylläpitolaturin miinusjohdon kytkeminen miinusnapaan. :nohnoh Ylläpitolaturi on ainakin XC60 helpoin kytkeä juuri tällä tavalla. Luontevaa maadoituspistettä on hankalaa löytää muovikuorien alta.
Akusta on helppoa vetää johto konehuoneen reunaa pitkin läpi maskin, ulkoiselle laturille.
Mitä seuraa jos kytken liitäntäjohdon suoraan miinusnapaan?

Räjähtää koko vekotin vetypommin tavoin hus juttuun!. Akuthan kehii ladattaessa vetyä, joten tuon kipinöinnin takia suositellaan tuota miinuskaapelia muualle kuin akun miinusnapaan. Kait molempiin...  ::)
Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2326
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #331 : 15.04.2019, 19:52:12 »
Volvon ohjeissa kielletään lisä/ylläpitolaturin miinusjohdon kytkeminen miinusnapaan. :nohnoh Ylläpitolaturi on ainakin XC60 helpoin kytkeä juuri tällä tavalla. Luontevaa maadoituspistettä on hankalaa löytää muovikuorien alta.
Akusta on helppoa vetää johto konehuoneen reunaa pitkin läpi maskin, ulkoiselle laturille.
Mitä seuraa jos kytken liitäntäjohdon suoraan miinusnapaan?

Taitaa olla sulla akkuvahti siinä minus kaapelissa. Jotenka sen maapiuhan toiseen päähän vaikka.

Jos kytket suoraan akkuvahtiin ja lataat erillisellä laturilla ei auto "tajua" sitä vaan sekottaa vaan järjestelmää.
Vaikkei nää mitään bemareita ole, niin silti kannattaa kytkeä se maihin muualle kuin sen akkuvahdin ohi napaan.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #332 : 01.05.2019, 19:38:21 »
Tarkennetaan vielä, akun lämpötila. Ei ulkolämpötila.  :)
Pitipä tähänkin kejuun tulla huutelemaan..

Lisätarkennus, vakiojännitteellä ladattaessa. Vastoin essonbaarin perinnetietoa, lyijyakku on ladattavissa pakkasessakin ihan siinä missä huoneelämmössä, mutta kylmällä kelillä pitää käyttää korkeampaa latausjännitettä. Paremmissa ylläpitolatureissakin on lämpötila-anturi akun napaan kytkettävässä johdossa, mistä voisi päätellä näiden vekottimien syöneen lämpötilakompensoinnin. Jos jännitettä ei säädetä lämpötilan mukaan (=tyhmä/vain sisäkäyttöön tehty laturi), kylmän akun lataus ei onnistu.

Tosin akun ollessa autoon kytkettynä ei jännitettä sattuneesta syystä voi nostaa 16-17 V lukemiin, mitä kunnon pakkasilla lataukseen vaadittaisiin.
http://www.kolumbus.fi/~mirian77/slaominaisuudet.pdf

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1471
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #333 : 01.05.2019, 21:12:37 »
Lisätarkennus, vakiojännitteellä ladattaessa. Vastoin essonbaarin perinnetietoa, lyijyakku on ladattavissa pakkasessakin ihan siinä missä huoneelämmössä, mutta kylmällä kelillä pitää käyttää korkeampaa latausjännitettä. Paremmissa ylläpitolatureissakin on lämpötila-anturi akun napaan kytkettävässä johdossa, mistä voisi päätellä näiden vekottimien syöneen lämpötilakompensoinnin. Jos jännitettä ei säädetä lämpötilan mukaan (=tyhmä/vain sisäkäyttöön tehty laturi), kylmän akun lataus ei onnistu.

Tosin akun ollessa autoon kytkettynä ei jännitettä sattuneesta syystä voi nostaa 16-17 V lukemiin, mitä kunnon pakkasilla lataukseen vaadittaisiin.
http://www.kolumbus.fi/~mirian77/slaominaisuudet.pdf
Se on justiinsa näin. Akun lämpötilan ollessa alle -20 astetta, pitää akkuun tuupata yli 18 voltin jännitettä, jotta se latautuisi tehokkaasti. Ei tule mistään laturista niin korkeaa jännitettä.

Joskus olen pikaladannut akkua hitsausinvertterillä, joka antaa n. 30 voltin tyhjäkäyntijännitteen. Sillä kun latailee n. 50 ampeerin virralla muutaman minuutin, niin jo lähtee taas kone kuin kone käyntiin. Akku pitää vaan irrottaa latauksen ajaksi autosta, ettei kaikki sähkölaitteet kärähdä. Toki akku menee nopeasti pilalle, jos hitsin unohtaa kiinni pidemmäksi aikaa. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3483
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #334 : 01.05.2019, 22:25:39 »
Eikö se akku lämpene siinä kun sitä esim webastolla puretaan vaikkapa se 45min ja sit vielä lopuksi startataan ja vieressä vielä hohkaa webastolla lämmitetty motti ja kabiini? Ei sitten niin mitään hajua että paljonko mutta varmasti hieman. Ajon jäljiltä ainakin on lämmin ja tuollainen parikytkiloinen kotelon suojissa lymyilevä möntti kestää kauan jäähtyä. Joissain autoissa akku on fiksusti vänkärin penkin alla
« Viimeksi muokattu: 01.05.2019, 22:31:17 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa M141

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #335 : 04.05.2019, 12:40:41 »
Minkälaisia kokemuksia akkujen takuusta ja mahdollisista takuuvaihtohärdelleistä?

Syksyllä pakkasten alkaessa alkoi silloin vajaat pari vuotta vanha Motorcraft Calsium+ tms oireillemaan kapasiteetin vähyyttä. Kävin sitten ostopaikan marmorilla kysymässä proseduuria kunnon mittaukselle ja mahdolliselle takuuvaihdolle (36kk tässä tapauksessa). Huollon työnvastaanottajat katseli toisiaan ja pähkäili, jotta mitäs tehään. Päätyivät siihen , jotta olis pitänyt tilata puolen tunnin huoltoaika koko pirssille omaan piikkiin ja akun kohtalon näkee vasta sitten. Ehdotus, että olisin jättänyt pelkän akun tutkittavaksi, ei kelvannut. Vakuuttelut, ettei auton latauksessa ole mitään vikaa tai akun käytössä ole ollut mitään normaalista poikkeavaa ei myöskään mennyt läpi. Jätin homman sillä kertaa sikseen...

Ensitalvelle pitää joka tapauksessa uusia toi, jos nyt ei vielä koittaisi saada vaihdettua jossain. Onko näille Motorcrafteille yhteistä maahantuojaa/tukkuria vai meneekö reklamaatiot aina myyjäliikkeen kautta.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2019, 21:05:53 kirjoittanut M141 »

Poissa matalaut

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • Volvo V60 D6 hybrid -14
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #336 : 05.05.2019, 07:58:16 »
Minkälaisia kokemuksia akkujen takuusta ja mahdollisista vaihtohärdelleistä?

Syksyllä pakkasten alkaessa alkoi silloin vajaat pari vuotta vanha Motorcraft Calsium+ tms oireillemaan kapasiteetin vähyyttä. Kävin sitten ostopaikan marmorilla kysymässä proseduuria kunnon mittaukselle ja mahdolliselle takuuvaihdolle (36kk tässä tapauksessa). Huollon työnvastaanottajat katseli toisiaan ja pähkäili, jotta mitäs tehään. Päätyivät siihen , jotta olis pitänyt tilata puolen tunnin huoltoaika koko pirssille omaan piikkiin ja akun kohtalon näkee vasta sitten. Ehdotus, että olisin jättänyt pelkän akun tutkittavaksi, ei kelvannut. Vakuuttelut, ettei auton latauksessa ole mitään vikaa tai akuni käytössä ole ollut mitään normaalista poikkeavaa ei myöskään mennyt läpi. Jätin homman sillä kertaa sikseen...

Ensitalvelle pitää joka tapauksessa uusia toi, jos nyt ei vielä koittaisi saada vaihdettua jossain. Onko näille Motorcrafteille yhteistä maahantuojaa/tukkuria vai meneekö reklamaatiot aina myyjäliikkeen kautta.

Menisin paikalliseen akkuliikkeeseen ja mittauttaisin akun siellä. Jos ei saa palvelua, niin etsi seuraava. Jyväskylän alueella ainakin Akkuneliö ja Jyväskylän Varaosakeskus tarjoaa akun lisäksi myös palvelua. Motonetin pikapalvelusta en tiedä vaihtaisko ne akkuja vai ei?
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 609
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #337 : 05.05.2019, 14:22:04 »
Menisin paikalliseen akkuliikkeeseen ja mittauttaisin akun siellä. Jos ei saa palvelua, niin etsi seuraava. Jyväskylän alueella ainakin Akkuneliö ja Jyväskylän Varaosakeskus tarjoaa akun lisäksi myös palvelua. Motonetin pikapalvelusta en tiedä vaihtaisko ne akkuja vai ei?
Ainakin oulun motonetti mittaa ja vaihtaa akun motomaatissa pientä maksua vastaan jos akku ei ole älyttömän hankalassa paikassa.

Poissa M141

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #338 : 05.05.2019, 21:01:38 »
Ainakin oulun motonetti mittaa ja vaihtaa akun motomaatissa pientä maksua vastaan jos akku ei ole älyttömän hankalassa paikassa.

Ilmeisesti kirjoitin epäselvästi, en siis tarvitse akun kunnon mittaus-, enkä fyysistä vaihtoapua. Käytössä on perusmittalaitteet ja vaihto onnistuu kyllä itse.

Akun takuusta ja sen aikana vikaantuneen "vaihtotakuusta" oli kysymys. Ja siitä onko normaalia, jotta asiakas maksaa oli akku virheellinen tai ei. Harhaanjohtavaa mainostaa tuotetta 3v takuulla ilman katetta.....

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3040
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #339 : 05.05.2019, 22:54:44 »
Mä veisin sen akun niille ihmeteltäväksi jos se kerran heille kelpaa. EDIT: äh luin väärin, he siis hylkäsivät ehdotuksen. Mun mielestä silloin eivät ole reiluja kauppiaita. Vähän nihkeätä kyllä olla takuullisen akun kauppias, kun akun yleensä saa kerralla tapettua/pysyvästi huonommaksi kun vaan päästää sen alijännitteeseen.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2019, 22:56:48 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 601
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #340 : 05.05.2019, 22:55:39 »
Akun takuusta ja sen aikana vikaantuneen "vaihtotakuusta" oli kysymys. Ja siitä onko normaalia, jotta asiakas maksaa oli akku virheellinen tai ei. Harhaanjohtavaa mainostaa tuotetta 3v takuulla ilman katetta.....

Jos akussa ei ole mitään vikaa, voi (minun mielestä) asiakasta veloittaa testaamisesta. Eihän ”turhaa” työtä tarvitse tehdä ilmaiseksi hyvää hyvyyttään, tietysti halutessaan voi tehdä. Jos siinä on vikaa, pitää testaamisen kaiken muun ohessa mennä myyjän piikkiin.

Lopulliset hyvitykset on sitten maahantuojan ja myyjän välinen juttu. Yleensä tukkurit ei halua loppuasiakkaan kanssa alkaa millekään.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa M141

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #341 : 06.05.2019, 12:12:57 »
Jos akussa ei ole mitään vikaa, voi (minun mielestä) asiakasta veloittaa testaamisesta. Eihän ”turhaa” työtä tarvitse tehdä ilmaiseksi hyvää hyvyyttään, tietysti halutessaan voi tehdä. Jos siinä on vikaa, pitää testaamisen kaiken muun ohessa mennä myyjän piikkiin.

Samaa mieltä ja näinhän taitaa mm. kännyköiden takuuhuollot toimia. Jos puhelin on kastunut tai muuten käyttäjän toimesta rikottu ei takuu korvaa ja asiakas yleensä maksaa tämän tutkimuksen.

Tässä tapauksessa en vaan ymmärrä miksei pelkkää irtoakkua voisi tutkia ja mikäli se on viallinen niin sitten auto tutkintaan.

Toinen kysymys onkin mikä sitten on takuuta ajatellen viallinen akku ja millaista testiä käytetään?
  • Paljonko Ah kapasiteetista pitää puuttua
  • Paljonko jännite saa tippua kuormitustestissä (sisäinen vastus)
Tässä lienee akun valmistajasta ja testaustavasta riippuen vaihtelua mikä tulkitaan huonokuntoiseksi.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 601
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #342 : 06.05.2019, 18:59:09 »
Samaa mieltä ja näinhän taitaa mm. kännyköiden takuuhuollot toimia. Jos puhelin on kastunut tai muuten käyttäjän toimesta rikottu ei takuu korvaa ja asiakas yleensä maksaa tämän tutkimuksen.

Tässä tapauksessa en vaan ymmärrä miksei pelkkää irtoakkua voisi tutkia ja mikäli se on viallinen niin sitten auto tutkintaan.

Toinen kysymys onkin mikä sitten on takuuta ajatellen viallinen akku ja millaista testiä käytetään?
  • Paljonko Ah kapasiteetista pitää puuttua
  • Paljonko jännite saa tippua kuormitustestissä (sisäinen vastus)
Tässä lienee akun valmistajasta ja testaustavasta riippuen vaihtelua mikä tulkitaan huonokuntoiseksi.

Noin karkeasti 10%/v voi sanoa normi hävikiksi kapasiteetista. Väitän kyllä, ettei ne tätä siellä merkkiliikkeessä testaa, jos edes on laitteita. Käynnistysvirran mittaavat elektronisella testerillä ja ehkä kuormittaa. Kuorman alla pitää jännite pysyä yli 10v, että voi sanoa akun olevan ok. Ja akku pitää luonnollisesti testata täydessä varauksessa. Jos lähtöjännite on luokkaa 12-12,4v saa myyntimiehet äkkiä tulokseksi, että akku on pakko vaihtaa  ::)
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 965
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #343 : 10.06.2019, 11:29:08 »
Alkaa omassa ilmeisesti vähintään neljä vuotta vanha akku ilmeisesti vedellä viimeisiään. Ei tunnu oikein ottavan varausta vastaan vaikka kuinka latailee ja yön huilin jälkeen on 12.3V ja virrat päälle laitettaessa notkahtaa jännitteet 12V:n tuntumaan.

Joten mikä se olisi tänä päivänä kuuminta hottia tuollaiseen bensakikottimeen ilman webastoa? Kokemuksia noista EFB-akuista? Noita suositellaan start stop-vekottimiin vaikka se menee itsellä vaistomaisesti napista pois. Hintapolitiikka suosisi tuota AGM:n sijaan.
Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2085
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #344 : 02.10.2019, 12:30:33 »
Itsellä on ollut Bilteman hopea akku ainakin 6 vuotta. Tytär oli päiväkodissa kun sen asensin ja nyt käy kuudetta luokkaa.

Vielä toimii.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

KKD Motorsport  Samppasport