Futurez  Proturbo

Akku keskustelu

  • 343 Vastauksia
  • 91127 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #75 : 19.01.2014, 13:51:42 »
Alkuviikosta jätti tuo s80 työpaikan pihalle, sen verran että solenoidi naksahti ja thats it  :-\ no isäntä toi boosterin ja sillä lähti ihan hyvin käyntiin ja latailin akun täyteen kun en muistanut koska olis viimeksi ollut ctekki kiinni. Isäntä ajo sitte lyhyempää matkaa ja taas sama tarina tosin edes ardic ollut päällä kun oli pitkin päivää ollut ajossa. Eilen hain motonetista boshilaisen akun joka oli hieman korkeampi kuin vakio, jäi akkukotelon kansi vähän irvistämään. Tänään oli sitten uusi akku ladannut itsensä täyteen ja oli vielä ardicin aikanakin kiinni ja käyntiin lähtö oli edelleen kovin laisk. Ilmeisesti vikapaikka on jossain muualla kun akussa  ::) laturikin näytti lataavan tyhjäkäynnilöä 14,7 v joten vika lienee startissa tai sitten lämmitin syö jotenkin mystisesti akun tyhjäksi joka kerta  :idiot2:
Volvo S80 Momentum Aut. 2.4D -09 & Volvo V70 Classic AWD Aut. D5 -07 & Volvo S60 D5 -02

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2339
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #76 : 19.01.2014, 14:00:48 »
Hiltsulle

-Täysi akku 12,7 V pakkasessa kai noin 12,6 V. Jos ilman kuormaa 12 V tai alle, akku on käytännössä tyhjä.
-Lämpimällä kelillä riittää noin 15 minuutin lataus eli luokkaa 2 Ah. 30 asteen pakkasessa taitaa se koko 100 Ah olla tarpeen, jos riittää sekään.
-Tuosta Ardicista en tiedä mutta tarkka tutkain pitää olla, jos kuorman alta saa akun jännitteesta varaustilan selville. Jännite alkaa pudota vauhdilla vasta kun akku on käytännössä tyhjä.
-Itse ottaisin ihan tavallisen edullisen akun ja niin suuren kuin siihen mahtuu. Yksi kallis (AGM) ei kestä lähellekään niin kauan kuin kaksi tavallista.
-Ymmärtääkseni tuo 14,3-14,4 V on normaali latausjännite.

Iso kiitos tiedoista :)

Kävin äsken mittaamassa, ennen mittausta aukaisin lukituksen kapulalla, sekä mittauksen aikana paloi sisävalot ja kontin valo. Lukema oli 12,61v

Kahtoo mihin se putoo kun ardicin laittaa pöhisemään.

Mietin että haen motonetista sellaisen cetek 3,6 laturin, latailee vailka yösaähköllä kun auto on pihassa :)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 722
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #77 : 19.01.2014, 14:31:40 »
Suosittelen Ctek:in Polar-laturia. Pitäisi ladata paremmin pakkasessa. Hintaa tietty on pari kymppiä enemmän.

Mullakin tällä hetkellä varmuuden vuoksi muutaman tunnin, ettei lopu sähkö varmasti ensiviikolla.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2339
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #78 : 19.01.2014, 15:06:37 »
Suosittelen Ctek:in Polar-laturia. Pitäisi ladata paremmin pakkasessa. Hintaa tietty on pari kymppiä enemmän.

Mullakin tällä hetkellä varmuuden vuoksi muutaman tunnin, ettei lopu sähkö varmasti ensiviikolla.
Onko se se oranssi kapistus? Jos siinä on se pikaliitin niin kelpaa kyllä.

Paljon akussa pitää olla virtaa jotta lämlitetty kone lähtee pyörimään?

Ardic oli 20-30min päällä ja akun jännite oli 12.34v ja lähti erittäin terävästi käyntiin :)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 484
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #79 : 19.01.2014, 15:31:05 »
Vartan Black Dynamiac 56Ah akku hyytyi  mun kasipätkän (T5 '96) konepellin alle - vaikka vasta on kaksi vuotta vanha (ostettu 02/2012).

Ei jaksa näillä parinkympin pakkasilla kuin pikkaisen wouwata. Lähtee käyntiin apuvirralla (toinen akku + halpiskaapelit) ihan ok. Ajaessa käy ja kukkuu, pitkät loimottaa sillä kirkkaudella kuin pitääkin, eli laturi ilmeisesti lataa niinkuin pitääkin. Eilen reilun tunnin ajomatkan jälkeen sammutin ja koitin saman tien startata: ihan viimeisillään akku sai pyöräytettyä lämpimän koneen käyntiin - ei liene siis mysteerisiä vuotovirtoja tms. Akku siis kaputt?

Tossa just otin akun sisään ja pistin laturiin kiinni. Laturin viisari heilui kuin hullun mulkk... niin no sen se ja sellaisen siellä. Kennot paskana, oikosulkua vai muuten vaan akku sökö? Ei luulis 2v akun kyykkäävän normaalissa käytössä... Ulkokylmän akun löin siis laturiin sisällä kiinni, jos sillä on mitään merkitystä.

Niin ja onko tietoa, että paljonko Vartan akuilla on takuu-aika? Jos on kaksi vuotta, niin olisi vielä tämä kuukausi aikaa viedä takuisiin. Että kannattaako alkaa etsimään ostoskuittia tosta jumalattomasta kuittiläjästäni?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 722
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #80 : 19.01.2014, 15:46:27 »
Onko se se oranssi kapistus? Jos siinä on se pikaliitin niin kelpaa kyllä.


Juu se oranssi laturi. On pikaliittimillä, mukana tulee hauenleuat ja rengasliittimet. Rengasliittissä oli sen verran pienet reiät ettei mennyt konehuoneen puolelle virtanapaan, mutta konttissa olevaan akunkenkiin meni. Olen aina sitten ladatessa laittanut kontin tiivisteen välistä johdon, vaikkei tietysit mikään kovin hyvä viritys ole.

Rengasliitimissä saattoi olla kyllä sen verran tavaraa, että saa isonnettua reiät sopimaan konehuoneen puolellekin.

Poissa camo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #81 : 19.01.2014, 20:20:00 »
Ostin siniseltä uuden akun viikko sitten, kun vanha akku hyytyi. Sain vielä alle satasella, kun heillä on tuo tarjous päällä. No, viikon ajeltuani yritin yksi aamu käynnistää Eberiä, niin ei lähtenytkään käyntiin, koska akkujännite oli liian alhainen. Auto jaksoi kuitenkin juuri ja juuri lähteä käyntiin. Tätä edelsi 200 km mittainen ajo, joten akku oli varmasti ehtinyt latautua. Ajelin siniselle ja ottivat auton sisälle. Tekivät akulle kuormitustestin, mittasivat virrankulutuksen lepotilassa ja tsekkasivat myös latauksen. Kaikki oli kuulemma OK. Jotenkin vaan tuntuu, että onkohan tuo uusi akku ihan täydessä tikissä? Jänskättää vaan, kun nuo pakkaset jatkuu, että milloin akku kyykkää uudelleen.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 581
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #82 : 20.01.2014, 10:46:34 »
Auto jaksoi kuitenkin juuri ja juuri lähteä käyntiin. Tätä edelsi 200 km mittainen ajo, joten akku oli varmasti ehtinyt latautua.  Jotenkin vaan tuntuu, että onkohan tuo uusi akku ihan täydessä tikissä?

Ei ole ainakaan enää akku parhaillaan, jos on noin tyhjäksi päässyt. Oletko mitannut onko autossa jokin virrankuluttaja jatkuvasti päällä? Jos ei halua mitata virran kulutusta, tuota virrankulutusongelmaa voi lähestyä yksinkertaisesti myös niin, että vain lataa akun täyteen ja odottaa pari päivää, jos ei tarvitse autoa. Sitten kytkee laturin ja katsoo kauanko se lataa kun akku on taas ihan 100% täysi. Ei pitäisi ottaa montaa minuuttia latausta vastaan jos akkua ei ole epänormaalisti purettu. Itselläni on jonkun sortin älylaturi (Ceteck muistaakseni) joka maksoi tarjouksessa noin 30€. Näyttää jännitteen ja katkaisee automaattisesti kun akku on täysi. 14 V jälkeen jännite nousee nopeasti ja lataus katkeaa jossakin 14,5 V:ssa.

Uusi akku olisi hyvä ladata ensin täyteen ennen käyttöönottoa. Samalla näkee oliko se vielä "tuore", kun seuraa kuinka siihen sähkö kelpaa. Jos uusi akku ottaa tuntikaupalla latausta vastaan se on purkautunut (ja ehkä jopa osittain sulfatoitunut) pitkän varastoinnin aikana.

Jospa Volvo osaa tehdä parempia autoja kuin akkuja  :2funny:

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2865
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #83 : 20.01.2014, 11:52:59 »
Auto oli viikonloppuna vuorokauden laturissa niin vähän yllätyin tänä pakkasaamuna kun ardic oli päällä 35 minuuttia ja sitten käynnistin sammuttamatta ardicia niin ardic sammui ja mittariston kello nollaantui.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2339
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #84 : 20.01.2014, 12:55:24 »
Voisiko joku mitata paljon akku kyykkää kun ardic kytkeytyy päälle? Itellä heittää noin 12,08v ja hetken tohistuaan jännite nousee 12,34v.

Yön jäljiltä jännite oli keskuslukituksen aukaisun ja sisävalojen syttymisen jälkeen jotain 12,64v


Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 685
  • all clowns arent funny
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #85 : 20.01.2014, 13:26:26 »
Kuinkas paljon virtaa pitää olla jäljellä jotta saa auton käyntiin?

Lämpimässä lähtee (voi lähteä), jos on just karvan alle 12v eli jotain ~11.85, ainakin oma starttas vielä.
Oiskohan ollu 11.30v niin ei lähtenyt enää.  :)
Pakkasella ei tarvitse varmaan yrittääkään.
VAG RäkS

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2339
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #86 : 20.01.2014, 13:56:20 »
Lämpimässä lähtee (voi lähteä), jos on just karvan alle 12v eli jotain ~11.85, ainakin oma starttas vielä.
Oiskohan ollu 11.30v niin ei lähtenyt enää.  :)
Pakkasella ei tarvitse varmaan yrittääkään.

Ardic oli reilun 30min päällä, samalla siivosin autosta pullot ja roskat jolloin sisävalot paloi maks 10min. Ennen virtojen päälle laittamista 11,88v

Pitää vissiin suosiolla uus akku hakea.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1168
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #87 : 22.01.2014, 18:49:52 »
Itsellä bilteman apukäynnistin, jossa myös työvalo ja pumppu, jolla olen renkaita täytellyt. Kaksi kertaa on pelastanut pulasta kun on akku tyhjentynyt. Kulkee nykyisin aina kontissa. Dieseliin en ole kokeillut, en ota kantaa riittääkö virta vai ei. Suosittelen, ennen tuon hankintaakin olisi ollut tarvetta aika monta kertaa...

Edit: Kompura on tosiaan äänekäs ja hidas, mutta en minä siinä vieressä kyykikään odottelemassa vaan menen puuhailemaan jotain muuta täytön ajaksi :)

Tulipa tänään kokeiltua sit dieseliinkin: Ei mitään apua :(

Tuote on tämä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Apukaynnistin-12-V-mukana-kompressori-37905/

Toissayönä boosteri oli koko yön latauksessa ja tänään oli mersusta akku tyhjänä. Kokeilin boosterilla, ei lähtenyt edes pyörittämään. Akunkenkä oli löysällä, joten ei vielä tuomita itse akkua (Exide Premium EA1000, ostokuitti 13.2.2012). Raportoin huomenna lähteekö auto käyntiin, saa olla nyt yön yli latauksessa.

Päivitys: Yön yli laturissa oltuaan jaksoi akku käynnistää lohkolämmitetyn mersun varsin hyvin. Kesken työpäivää auto oli 50 min korotetulla tyhjäkäynnillä ja jaksoi vielä iltapäivälläkin lähteä käyntiin sekä työpaikan pihasta että prisman parkkihallista. Tilanteen seuranta jatkuu, webasto on toistaiseksi pannassa...
« Viimeksi muokattu: 23.01.2014, 20:19:19 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8572
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #88 : 22.01.2014, 19:07:00 »
toi boostein ohjehhan sanoo että jos ihan mykkö akku niin antaa olla 20min buusteri kiinni ja siten kokeilla tulille...
855 2.5 10V -96 man, V40 T4 -98 man, V70 2.4T -02 man ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa JS88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #89 : 22.01.2014, 20:49:14 »


Firman autoon vaihdettiinkin akut kun on aamusin lukenu low batteryt näytöllä jo monesti. Vianorilla käytiin ja siinä kahvinjuonnin aikana ne uudet akut vaihto. Kotiin päästyä kurkkasin pellin alle ja siellä oli vartan 95ah agm akku, katotaan miltä vaikuttaa!


Kokemuksia vartan agm akusta. Siinä missä vanhan akun kanssa low battery teksti vilahti -20 lämpötiloissa käynnistysaikana ruudulla niin tämän agm akun kanssa piti eilen ajaa ~5km että sammui low battery teksti näytöstä. Ja lämpötila oli noussut -6asteeseen :D Paljon huononpi siis kuin vanha, tuon perusteella. Webasto aamuisin aina 30-40minuuttia päällä ennen starttia, eli sinänsä vertailukelpoista käyttö noiden akkujen kanssa... Vanha oli -10 transporterin ensiasennusakku.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2014, 10:20:52 kirjoittanut JS88 »
S80 D5A -10


Vikakoodien lukua kaikista yksiköistä Oulun alueella

 

Race.fi  TamCar