Kulkukoira  Proturbo

Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46

  • 158 Vastauksia
  • 88970 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #105 : 15.05.2014, 06:42:40 »
Aina kun tuollaisia orkkis luvia katselee niin tekis mieli maalauttaa oma auto takas orkkisväriin :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #106 : 17.05.2014, 21:39:35 »
Alkuperäinen väri on kyllä kieltämättä kaunis ja siksi se tulee TUA:ssakin pysymään. Mietin jo muutamaa eri väriä siihen, mutta alkais kuitenkin möhemmin kaduttamaan jos sen maalaisi. :)

Turbokartano sai "uuden" täyttöputken tänään. Jos vaikka pysyisi polttoaineet tankissa urheilullisemmassakin ajossa. Aiemmin ei uskaltanut tankata kun sen 12l kerrallaan ja tankkaaminen oli muutenkin hidasta kun liian nopeasti tankatessa sylki sopat putkesta takaisin. Myös jos yhtään innostui leikkimään, niin kylki oli märkä luukun alapuolelta... Eniten harmittaa, että ilmanpainetarra on alkanut tuon takia irrota luukusta.

Ylempänä vanha ja alempana uusi:





Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #107 : 28.05.2014, 13:03:58 »
Askel poispäin Kouvolasta. :D

Eli tuo KL-Racingin sextiförtti sarja tuli kiroiltua kartanon alle. Kaikenlaisia mukavia yllätyksiä tuli löydettyä autosta matkalla kuten reikä tukivarresta, mutta ei anneta niitten haitata. Eipä tuolla nyt montaa vuotta kai elinkiää enää ole ellei sitä ala kunnostamaan perusteellisemmin. Takaiskarit täytyis vaihtaa, koska kuskinpuolen iskari on täyspaska. Jos jousi ei pysy tarpeeksi tiukasti edessä, niin pitää sinnekkin vaihtaa jotkut fiksummat kun noihin Turbon vakioihin on vähän haastavaa sorvata kierrettä. Näyttäis kuitenkin vakaajan kanssa pelaavan.

Takajousien eroista sain kuvan napattua. Edellinen omistaja laittanut tuonne uudet muutama vuosi takaperin. On niissä vähän pituuseroa. Etusista ei ole kuvaa, koska vanhat otettiin rälläkän avustuksella pois.



Samalla löytyi syy etupään narinaan:

Tiedä sitten hakisko siniseltä tuonne uudet kumit vai ekasta palkasta IPD:n vakaajat... Loputon rahareikä taas tämäkin.


"Stange" on nyt jotain tällästä:







Konehuoneeseen tuli nyt ahtoputkista neljäs evoluutio:


Hukkaportin ohjaus tulee nyt tuosta kylmän puolen ahtoptkesta ja jostain kumman syystä täydet ahdot tulee nyt ~200rpm ylempänä... Muutenkin heräilee surkeesti tuo kakslitranen, niin nyt tilanne vaan paheni. Pitää pimpata jotain fiksua. TUA:ssa on penkkilapun mukaan 0,9bar jo ~2600rpm ja tässä tulee 1bar nyt siellä ~3200rpm kantturoilla. Tekeekö se B21 vs. B19 muka noin paljon vai voisikohan mahdollisesti olla vikaa ruuttassa tai föönissä?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #108 : 28.05.2014, 14:52:10 »
Jotenkin kyllä omalla tavallaan surullista että autoa on tontitettu kuusi senttiä ja se näyttää sittenkin vielä korkeammalta kuin moni muu. ;D

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #109 : 29.05.2014, 10:17:59 »
Jotenkin kyllä omalla tavallaan surullista että autoa on tontitettu kuusi senttiä ja se näyttää sittenkin vielä korkeammalta kuin moni muu. ;D
Mulla on jousia katkottu sen verta etteivät pysy kupissaan ja on maasturi :2funny:

Hieno konehuone nytten :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #110 : 05.06.2014, 19:16:49 »
Kiitokset. Stangen kanssa ei nyt enempiä jaksa kikkailla joten olkoot tuommoinen XC. Ahtoputkiin olen nyt itsekkin jokseekin tyytyväinen, mutta kohtahan se Oksanen ne jo itselleen ryöstääkin.

Amistelua jatkettiin sumareilla. Sais olla enempi sisässä IMO kun nyt jäävät vähän turhan tyrkylle. Laitoin ne etulipan kiinnitysreijistä ja läpivienti kylmästi etulippaan. Vielä kun jaksais johdotuksen askarrella. Ei ollut sulakepesää ja aikaa, niin jäi tekemättä. Kuvat on taas puhelinkakkaa, mutta harva näitä kai edes katsoo.  :D








Jousetkin näyttäis nyt asettuneen korkeuteensa. Tarttis käydä joskus kunnon kameralla räpsimässä puhdasta autoa. Taitaa tosin jäädä haaveeksi. Laitetaan nyt kuitenkin kaikki kuvat jotka ei ole ihan suttua:






Tänään pääsi motivaatiopuuska yllättämään ja kävin nappasemassa kattoverhoilun irti. Tupakointi on jees harrastus...


Hyi helvetti. Homeessa ja tupakassa. Koetettu vähän pahimpia jo autossa putsata pois, mutta kuvasta näkee hyvin esim. paksin kohdilta kuinka törkyinen tuo on. Pitää nyt alkuun saada siitä edes puhdas ja sitten voisi melkein harkita mustaa vinyylimaalia. Saas nähdä. Eristeetkin pitäis vaihtaa katosta kun niissäkin on vähän valkoista laikkua, mutta voi olla että poistelen vain homeet sieltä. Autohan oli siis edellisen omistajan pihavarasto/roskis ja yltäpäältä homeessa kun se haettiin.


EDIT: Alhaalla tuplapostauksessa kuvia entrauksesta. Laitoin eri viestiin, niin on sitten helpompi linkittää ja lainata muissa ketjuissa jos tarve.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2014, 20:54:41 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #111 : 05.06.2014, 20:53:54 »
Operaatio kattoverhoilu osa kaksi:

Aloitin ottamalla raudat pois kattoverhoilusta ja numeroimalla ne jos ovatkin vaikka erimittaisia


Tässä kuvassa näkyykin työmaa ja työvälineet. Mäntysuopaa jo hieman pinnassa


Seuraavaksi muutama kuva vaikutuksesta




Ekan kierroksen jälkeen näytettiin tältä


Muuten hyvä, mutta aurinkolippojen kohdilla suuri sävyero


Ei muuta kuin uudestaan yrittämään


Lopputulos oli tälläinen. Välttää käyttöautossa oikein hyvin ja on ainakin parempi kuin lähtökohta  :)



Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #112 : 05.06.2014, 21:51:21 »
Ihmesieni tekee ihmeitä kanssa likasuudelle. Vaikka näyttääki puhtaalta, nii kyllä se likaa löytää verhoilusta. Ite pariin autoon ostanu niitä ja jynssäilly, tais maksaa pari euroa/2kpl ja ihan päivittäistavarakaupat myy kanssa. ;)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #113 : 13.06.2014, 22:29:11 »
Normaali kiihdytys ja kolmosella kuuluikin laatikon seuduilta sorsaperheeltä kuulostava rääkäsy. Sinne meni se laatikko.  :'( Ei siis ole kolmosta ollenkaan ja helvetillinen rutina jokaisella vaihteella paitsi pakilla. Ylivaihdetta en kokeillut koska siellä on vielä hyvällä tuurilla ehjiä varaosia hyllyyn.

Tarttee sunnuntaina joutessaan hitsata seiskasta putki nippuun ja ajella sillä pari viikkoa. Mietitään tämän kohtaloa sillä aikaa. Vaihtoehtoja on kyllä.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #114 : 13.06.2014, 22:44:42 »
Normaali kiihdytys ja kolmosella kuuluikin laatikon seuduilta sorsaperheeltä kuulostava rääkäsy. Sinne meni se laatikko.  :'( Ei siis ole kolmosta ollenkaan ja helvetillinen rutina jokaisella vaihteella paitsi pakilla. Ylivaihdetta en kokeillut koska siellä on vielä hyvällä tuurilla ehjiä varaosia hyllyyn.

Tarttee sunnuntaina joutessaan hitsata seiskasta putki nippuun ja ajella sillä pari viikkoa. Mietitään tämän kohtaloa sillä aikaa. Vaihtoehtoja on kyllä.
vaihtoehdothan on että korjataan ja matka jatkuu. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #115 : 15.06.2014, 13:44:17 »
Näinhän se menee, mutta kysymys on lähinnä mitä korjauksen jälkeen tehdään ja kuka sen tekee. Harrastetaan siis pientä ajatusleikkiä. Ideoita ja näkemyksiä saa esittää. :)

Vaihtoehto yksi:
-M46 Laatikko hajonneen tilalle, mätäpaikat kuntoon, puunausta ja myyntiin. Kasipätkää tahtois takasin, mutta sitten taas tulis talvesta kovin tylsä. Ysikanttinen kartano olis myös yksi vaihtoehto, mutta jo vähän turhan yleinen IMO.

Vaihtoehto kaksi:
-M46 laatikko, mätäpaikat kuntoon, taka-akselin uudelleen puslitus, 588 lukko, garretin tilalle fiksumpi fööni (13c?), pikkuviat kuntoon ja kovaa ajoa. Ahdot sellaiseksi että paikat kestää.

Vaihtoehto kolme:
-M90 ja sahköinen nopeusmittari, LH-jetronic ja sitten katsellaan kun mopo keulii jo kaukana

Muutama pikkuseikka tossa ärsyttää ja niistä suurimmat ovat ajo-ominaisuudet, melu, moottorin luonne ja kulutus. Polyuretaani puslat taakse, uudet iskarit taakse ja kulmien säätö voisivat paikata ajo-ominaisuudet jo "kohtuullisiksi". Melunkin varmaan saisi inhimilliseksi jos vain eristettä tunkis tarpeeksi kabiiniin vai saako silloinkaan? Kulutusta ei oikeastaan saa kuriin K-jetin kanssa paitsi fiksummalla välityksellä. Se taas vaatisi jo toisenlaisen vaihteiston ja moottorin jossa olis vähän enemmän menohaluja alle 3000rpm. Mitenhän tuo B19ET käyttäytyisi jos puhaltimeksi vaihtaisi 13C:n ja ruttuja vähän korottaisi siipasemalla kannesta tavaraa pois? (7,5-> ~8,X) Tossa ei oikeesti tapahdu mitään ennen kuin kierroksia on se 3000rpm. Kaverille tulee ysikanttiin 19T, niin voisi siitä tuo 13c lähteä suht halvalla. Ideoita?  ::)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #116 : 15.06.2014, 21:52:22 »
Vaihtoehto yksi:
 Ysikanttinen kartano olis myös yksi vaihtoehto.

Vaihtoehto kaksi:
-M90 ja sahköinen nopeusmittari, LH-jetronic ja sitten katsellaan kun mopo keulii jo kaukana!
 garretin tilalle fiksumpi fööni (13c), pikkuviat kuntoon ja kovaa ajoa. Ahdot sellaiseksi että paikat kestää.

Ei lisättävää!  :D

Mitenhän tuo B19ET käyttäytyisi jos puhaltimeksi vaihtaisi 13C:n ja ruttuja vähän korottaisi siipasemalla kannesta tavaraa pois? (7,5-> ~8,X) Tossa ei oikeesti tapahdu mitään ennen kuin kierroksia on se 3000rpm. Kaverille tulee ysikanttiin 19T, niin voisi siitä tuo 13c lähteä suht halvalla. Ideoita?  ::)

Kyllä tuosta B19ET:stäkin saa menohaluja pienillä kierroksilla, kun käy kikkailemaan syttypuolen kanssa.
Volvon omat ennakkokartat on äärimmäisen konservatiivisia ja ajoittain jopa omituisia.

Tästä syystä jouduin alentamaan omassa katiskassani vaihdepäällä tilan tyhjäkäyntikierroslukua 1100rpm->900rpm, jottei se haluaisi mennä koko ajan +40km/h nopeudella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #117 : 11.07.2014, 18:24:07 »
Löytihän siitä menohaluja niinkin paljon, että saatiin laatikko rikottua...  ;D

Normaalissa kiihdytyksessä kolmosvaihde hävis helvetinmoisen rääkäsyn seurauksena. Siitä sitten rohisevalla askilla kotiin ja auto telakalle. Eli perjantai 13. lähtien tähän päivään asti tuo on nököttänyt tallissa. Sillä aikaa ajelin seiskalla josta löytyi myös pari korjattavaa ominaisuutta kuten kuumalle jumittunut lämppäri ja vuotava pakoputki.

Takaisin kaksnelivitoseen. Kaikki varmaan tietää suurinpiirtein miten tuommoiseen vaihdetaan loota, niin kerron vaan tiivistettynä nippelitietoja sieltä sun täältä. Kuvat kertoo kai kaiken oleellisen vaikka puhelinkakkaa ovatkin.

Varastoista TUA:n vanha M46 ja sille pikainen huuhtelu:

Koetin kardaanin laipasta pyöritellä ja laskea nopeusmittarin vaijerilähdön kierroksia. Hermohan siinä meni ja tulin tulokseen että ovat tarpeeksi lähellä.


Uudet ATF-öljyt HiPo jigissä lootaan:


Wanha pois:



Uusi ja wanha:


Kahdesta kepistä yksi hyvä:


Testiajolla:


Loppukevennyksenä HiPo erikoistyökalu:

 :D


Jatkuu...

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #118 : 11.07.2014, 20:25:14 »
...Nyt

Taka-akselia jälleen. Kuskin nurkka oli selvästi muita löysempi ja piti omituista kolinaa joten päästin DeCarbonit eläkeelle. Nuo oli autoon vaihdettu 2006 kuittien mukaan. Etuiskarit on vielä hapessaan, niin saivat jäädä sellaisiksi. Uudet pamput ovat siis Bilsteinin B4:t. Palloilin hetken että laittaako nuo vai KYB:in korkeapainekaasut, mutta näköjään parin euron satsauksella saa paljon enemmän. Kappalehinnaltaan siis vitosen KYBejä kalliimmat nuo Bilsteinit. Vois vielä vaihtaa TUA:n takavakaajan tähän kun siinä on paksumpi ja siihen tulee iPd:n tuotteet. Lähtee taas lapasesta, mutta siinähän lähtee.

Kuvia:



Kuten kuvasta huomaa ei noilla ole pituuseroa juuri yhtään, mutta silti tuntuu, että jousi istuis paremmin yläpäähän nyt kuin ennen. ???

Ennen:


Nyt:

Huomatkaa seksikkäät "tein itse ja säästin" pohjaanlyöntikumit. :D Kelpasivat leimasedälle ja kelpaavat itsellekin. Katselin vanhoja katsastuslappuja, niin niissä oli jo maininta noiden puutteesta.


Samalla vaihtelin myös pultit uusiin kuten kuvasta huomaa:


Alkuperäinen on M12x140 ja tuo uusi on M12X130. Tuo 130mm on just passeli tuonne alas. Nylocin jälkeen tulee kierrettä näkyviin vielä joku ~3mm.


Ei muuta tällä erää.

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: Kalamiehen Turbokerho
« Vastaus #119 : 12.07.2014, 17:24:30 »
Nuo pohjaanlyöntikumit... :D
Ei siinä :D Miulla on siinä toistaseks autossa vielä kiinniolevas akselissa vakiopaikoilla 4-rofiiliputkenpätkät
U-pakoputkiklemmareilla kiinni, niissä putkissa sitten pultilla kii kompurasta varastetut kumijalat :D
Ostin tuollaset ku sul motonetistä, mutta totesin ne liian koviksi ja laitoin ne kompuraan ja kompuran omat akseliin :2funny:
« Viimeksi muokattu: 12.07.2014, 17:26:50 kirjoittanut warkka »
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi