Tuli tuossa 8.2.2013 tehtyä heräteostos. Kävin yövuorossa ollessani nopeasti nettiautossa ja siellähän oli myynnissä ryhdikkään näkäinen ama ja vieläpä Huittisissa.
No ei muuta kun soittoa myyjälle, kun kello oli sen verran, että kehtasi soittaa ja sovittiin, että tulen katsomaan autoa. Matkaa ei kotoa ollut kuin muutama kilometri.
Myyjä oli ostanut auton Eurasta sen ensimmäiseltä omistajalta noin viikkoa aikaisemmin ihan vain saadakseen auton alta leveämmät peltivanteet omaan PV Volvoon.
Itse Amazonia hän ei tarvinnut, joten laittoi sen myyntiin. Ruostehommaa autossa olisi, mutta ei se muuten pahalta vaikuttanut, joten ostopäätös oli tehty.
Olihan autossa alkuperäisiä dokumentteja vaikka millä mitalla ja jopa alkuperäinen vastaavuustodistus/maahantuontitodistus tai miksi tuota nyt kusuttiinkaan.
Auton hain pois trailerin kanssa, koska auon jarrut oli aika huonossa kondiksessa ja olivat olleet jumissa. Auto käy kyllä nätisti, mutta palataan siihen myöhemmin.
Ostohetkellä autosta oli iroitetu puskui, mutta muuten auto oli osiltaan täydellinen.
Auon ensimmäinen omistaja ja myös siis ainoa oli Euralainen lukkoseppä. Soittelin hänelle autosta ja hän kertoikin paljon tarinaa miten oli aina käyty Hangon regatassa
ja miten auton vuosimalli on 70, mutta koska Volvon papereissa ei ollu merkitty turvavöitä kun se suomeen saapui niin rekisteröinnissä oli ongelmia ja se menikin vuoteen
1971. Hän muisteli myös miten hänen tuttavansa oli auton vuonna 70 rättirenkailla Euraan ajellut Helsingistä. Auto ei kuulemma ollut koskaan jättänyt tien päälle.
Ama oli ollut Rauman ammattikoulussa joskus aikanaan hetken opetuskäytössä lainassa, jolloin siihen myös tehtiin hieman peltihommia. Samalla oppilaat olivat purkaneet
myös auton perän ja tilanneet sinne kaikki uudet osat. Kilometrejä autossa on siis 280tkm ja 80tkm sitten moottori oli rakennettu uudelleen öljyrenkaan rikkouduttua.
Koneeseen laitettiin kaikki uutta. Nokka-akselia myöten. Moottori käykin kyllä hienosti.
Ostohetkellä auto oli kuitenkin seissyt suulissa parikymmentä vuotta käsittääkseni ja vaikka katto oli pään päällä niin ruostetta autossa riitti. Liekö mennyt huonoon kunoon
aikanaan ja siksi laitettu seisomaan vai onko seistessä pellit kadonneet.
Päällisin puolin auto näytti melko hyvältä, joka puolestaan vauhditti ostopäätöstä. Totuus oli hieman karmeampi.
Tämän kuvan perusteella lähdin autoa katsomaan

Tässä kuva vielä ekalta omistajalta suulista:

Auto sisältä:


Konehuoneessa majailee B20

Tältä se näytti kun sen sain valmiiksi ja myin heti pois:


Päällisin puolin mätää löytyi vain kuskin puolelta. Takakaari, helma, varapyörän kotelo ainakin..



Aloitin pehmeästi paikkaamalla etulokarissa olevan reijän.


Seuraavaksi tuhosinkin helmapellin ja takakaaren. Helman alta paljastui puolikas sisähelmapelti, josta puolet oli ruostunut pois ja kaaren alta tietysti mätä sisäkaari.


Hiukan puljaamista ja muljaamista ja tein pintakaaresta sisäkaaren.



Sitten sisähelman takapätkä.

Huomaa pyöreät reijät


Tässä jo pintahelma hitsattu takaisin ja kaaren sisälle uutta pelliä.



Muita paikkoja vielä tekemättä:

Hitsausta tähän mennessä 22h. Ja varaosiin käytetty muutama satanen. Eli yksi pintahelma, kaksi pintakaarta, takasivuposki (helma)
Projekti etenee sitä mukaan kun perheeltä aikaa jää, mutta tarkoitus olisi saada kesäksi käyttis tästä.
15.3Tänään tuli rälläköityä taka-akselin kannake irti ja tehtyä tuo palkki pienestä palapelistä


Samalla tein koko takapyöränkotelon etuosan valmiiksi.

Kerkesin vielä laikkaamaan lattiasta hiukan paikkoja auki niin pääsee ensi kerralla niitä paikkaamaan.


Täytynee tuo käsijarrukahva vaan irroittaa, että pääsee helpommin tekee tuota koteloa. En edes kerenny kattomaan miten se on siellä kiinni, mutta vinkkejä saa toki antaa.
26.3Eilen tuli jokunen tunti taas heftailtua keskiyön tunteina.
Käsijarrun nurkilta puuttui hieman palkkia, joten pöytää vasten naputtelemalla syntyivät tälläiset kököstykset. Kanttikone olisi hieno keksintö, mutta ostetaan sellainen kuin sopiva vastaan tulee.

Kauheasti en kerennyt tekemään noiden jälkeen, mutta ensi kerraksi naputtelin pellit tuohon kohtaan. Aihiot on ainakin valmiit ja noista voi työstää paremmin sitten.


Noiden molemmilta puolilta laikkaan sitten taas lattian reunat pois kun saan nuo ensin kiinni kunnolla. Reikää löytyy kyllä vielä reilusti ympäriltä..
Noiden jälkeen sitten etujalkatilan alla olevaa palkkia laittamaan.
28.3Hitsausta takana 33h40min.
Sain takajalkatilan kursittua kasaan. Pientä palapeliä, mutta eipä tässä museoautoa olla tekemässäkään.

Komiasti paistaa läpipalanut lankakin


Laikkasin kuskin jalkatilan auki, jotta sain sen palkin poistettua mahdollisimman totaalisesti. Samalla avasin polkimien vasemmalta puolelta kulman, kun siellälin näytti olevan haperoa.
Täytyy siis tehdä sinne sisähelmapelli ja sitten siitä peltiä kohti auton keulaa. Sitten palkki kiinni ja sen päälle lattiaa.
Pimeä kuva niin ei näy tuonne kulmaan asti, että on laikattu auki.


Ja vähän huollettuja jarruosia
9.4Pientä edistymistä havaittavissa. Pala kerrallaan. Nyt on etujalkatila tehty ja palkki vaihdettu.

Lattia alkaa olemaan tilkkutäkki, mutta onpahan kaikki tehty.


Tässä vielä etujalkatilan poikkipalkki, jonka olin jo kanttaillut aiemmin.

Lievä pettymys oli kun ehjäksi arvioimastani hantin puolesta löytyi jo alkutaipaleella reikää etujalkatilasta mattojen alta.

Ruosteenestomaalia vetäisty ja seuraavaksi korisaumakitti sinne missä sitä tarvitaan.


Kyllä se siitä kait.. Seuraavaksi sitten varapyöräkotelon kimppuun.

15.4Vähän aloitettu varapyörän kotelon pellittämistä.


ja takakulmaa hahmottelemaan.
22.4Hiukan takaluukku eteni.. paljon peltiä ja paljon reikää.

Takakulmaakin heftailtu


Auton alta siivottu tähän mennessä leikeltyä.. osa on jo heitetty aiemmin pois.
