mikan yrittää väkivalloin saada moottorivauriota ”esisytytyksen” syyksi… Häneltä kysymällä selvisi, että tarkoittaa tällä wikipediassa mainittua ”aikaista sytytystä”. Omien kuvaustensa ja wikipedian mukaan tämä tarkoittaisi seoksen syttymistä ennen sytytystulpan kipinää, vaikkapa hehkuvasta karstanökäreestä tai muusta hehkuvasta kohdasta. Tälle palotapahtumalle on annettu suomenkielinen nimikin, hehkusytytys! Hehkusytytyksessä moottori vaurioituu täysin eri tavalla kuin tässä mikanin keississä.
Niin, bensiinimoottorissa tuo synnyttää melkein poikkeuksetta nakutusta, mikä aiheuttaa tuhon, sillä harvempi meistä on ajellut 108 oktaanisella lentokone bensiinillä.
Wiinalla seos voi syttyä ennenaikaisesti mutta olla silti nakuttamatta, kuten lentokone bensiinilläkin juuri niiden korkean oktaaniluvun vuoksi.
Etanoli on huomattavasti herkempää syttymään kuumista asioista kuin bensiini, joten se voi syttyä ennen aikojaa ja olla nakuttamatta. Etanolin itsesyttymislämpötilakin on selvästi alempi kuin bensiinin, joten vaikka se kestää puristusta pirusti, niin lämpöä se ei kestä.
mikanin moottorin on selvästi rikkonut itsesytytys eikä hehkusytytys alias ”esi- tai aikainen sytytys”. Polttoaineseos on syttynyt kipinästä ja liekkirintama on edennyt aikansa, kunnes loput polttoainesoksesta on sytyttänyt polttoaineseoksen itsesyttymislämpötilan ylittänyt paine- ja säteilyvaikutus eikä mikään yksittäinen kuuma piste piste.
Karkeasti sanoen hehkusytytyksessä juttuja sulaa ja itsesytytyksessä pirstoutuu. mikanin männät ovat tyypillisiä itsesytytykselle, reunoiltaan kuulapuhalletun näköisiä, mutta eivät sulaneita. Isommista kuvista tauhkaa näkyi myös männän päällä. Samoin vaaleaa tauhkaa löytyy kannesta, varsinkin pakovenoista. Tulppia en löytänyt kuvista? Kuumimpana käyneen palotilan reunatkin ovat puhtaat kuin kuulapuhalluksen jäljiltä. Muitakin merkkejä itsesytytyksestä oli vaikka kuinka paljon.
Tarkoitat nakuttamista, ilmeisesti?
Mainitsen edelleen, ettei kone nakuttanut tuhon tullessa. Täytyykö tämä taivuttaa rata-kiskosta?
Videota tarkasti kuuntelemalla huomaat, että kierrosten nousu on hetken ns. vaivalloista ja sitten kierrokset nousevat hetken ja kuuluu tämä viimeinen pamahdus.
Aivan saman ilmiön saa aikaiseksi aikaistamalla sytytystä riittävästi eli kasvattamalla ennakon väännön kippi-pisteen väärälle puolelle.
Tulpista löytyy kuvatukset aikas pian pamahduksen julkaisun jälkeen, kuten viittaamani video.
Männän laet olivat puhtaita siksi, että kannessa oli karstaa mäntään asti ja mäntä hakkaa karstaista kantta mutta männän kupissa sitten sitä sontaa oli senkin edestä.
Pakoventtiilien väri ja karsta muodostelmat ovat aivan samoja kuin muissakin wiina-winokoneissa.
Mutta mutta. Tämä ei tarkoita, että motin säädöt olisivat perseellään yhdellä lambdalla mitattuna... Mikäli mennään pillukarvantarkkaan säätämiseen niin jokaisen sylinterin seos, sytytysennakko, pakolämpö jne. tulisi säätää erikseen kohdalleen, muuten toinen muki käy aina laihempana kuin toinen. Tätä ongelmaa on entisestään saattanut korostaa mikanin moottorin suurehko sylintereiden kesken epätasaisesti jakautunut ohivuoto (rengasurista pääteltynä), mikäli ohivuodosta syntyviä aerosoleja ei ole johdettu ulkoilmaan vaan moottorin imupuolelle? Ohivuotokaasut muuttavat polttoaine-/ilmaseoksen tiheyttä ja sotkevat palotapahtumaa ja edesauttavat nakutusta. Toisaalta en tiedä sitäkään, että onko mikan huomioinut säädöissään, että RE85 ei ole ympäri vuoden samaa tavaraa, välillä viinaa on enemmän ja välillä vähemmän?
Nakuttanut tuo on varmasti, muuten se ei olisi tuolla tavalla säleinä, mutta ei mikanin siitä mielestäni tule itsetuntoaan säätäjänä kolautella, ei nämä paskat ikuisesti kestä.
Kiitokset mikan, kun laitoit selkä suorana kuvia esille!
Kyllä olen erittäin hyvin selvillä, että RE85 on talvella eri tavaraa kuin kesällä. Jos olet tämän topicin huolellisesti lukenut, olet huomannut minun maininneen asiasta. Jopa tämän talvinen RE85 oli erilaista kuin viime talvinen.
Huohotus on alkuperäisellä systeemillä.
Kuten sanottua, nakutusta olen pannussani vahtinut kuin mykkä piparia. Tiedän mille se kuulostaa korvien ja naku-anturin mielestä. Nakutuksen nakuanturi huomaa erittäin selvästi, koska siitä näkee jopa venttiilien avautumisen/sulkeutumisen aiheuttaman metelin.
Nakutusta on esiintynyt silloin tällöin tietyillä kierrosluvuilla, joka katoaa välittömästi sytytysmyöhästyksen ja/tai nakurikastuksen puuttuessa peliin. Minulla nakutusrikastus on säädetty vakiota selvästi suuremmaksi, eli nakutus hukkuu todistettavasti wiinaan ihan suojaus-syistä.
Tuhon hetkellä mittarit olivat kiinni, joten olin tietoinen mitä moottorissa tapahtuu.
Kaikki vain tapahtui sen verran nopeasti, ettei asiaan ehtinyt reagoida.
Kipupisteitä metsästellessä ennako-kartta on elänyt omaa elämäänsä ja muovautunut säätämisen alusta melkoisesti.
Kuukausia sitten naksahduksia tuli useammin kun hain sytytys-kartalle optimi perusmuotoa. Mutta silloinkin ne naksahdukset olivat enimmillään neljän sarjoissa, jonka jälkeen suojamekanismit puuttuvat peliin.
Kyllähän se tiedossani on, etteivät edes vino-koneet kestä ikuisesti!

Jos tuolle moottorille olen antanut happea avosandaalilla 200tkm, niin ihme on, jos se ei jostain kohdin porsi, sillä ~452 000km on paljon mille tahansa moottorille!
Eikä itse-tuntoni tälläisestä kärsi, sillä ihan ensimmäistä kertaa ei pappia pidetä kyydissä!

Tapahtuman aika ja paikka oli ainoa arvoitus tässä yhtälössä!
