Näissä kahdessa kappaleessa tiivistyy minun mielestäni sinun haasteet tässä asiassa.
1) Täysin horjumaton luotto nakuanturin ja nakutunnistuksen erehtymättömyyteen. Olet toki sen teoreettisesti perustellut, miksi systeemiin luotat, mutta haastan silti sinut pohtimaan sitä mahdollisuutta, että kaikki ei olekaan mennyt kuten pitää. Moottorinohjauksien valmistajat (mm. Bosch) ovat kuitenkin 90-luvun lopun jälkeen kehittäneet merkittävästi eteenpäin nakutuksen tunnistustaan. Kaksi nakuanturia taitaa olla aika vakiokauraa monessa, onpa tuotantoautoissa näitäkin ratkaisuja että on laitettu nakuanturi per pytty. Miksi ihmeessä he olisivat niin tehneet, jos jo EZK/LH -kombolla olisi asia hanskattu täydellisesti, ilman erehtymisen ja moottoririkon vaaraa? Lisäksi tässä topicissa on esitetty ihan uskottavasti ainakin mahdolliseksi koneen nakuttaminen tuhojälkien perusteella. Koetan siis sanoa, että ehdottomuudellasi kenties jätät huomiotta sellaista dataa, joka voisi auttaa sinua uuden tekniikan saattamisessa kestävään muotoon.
Tinakoneissa ja pitkissä koneissa onkin useampi nakutusanturi. Veikkaisin sen olevan siksi, että alumiini vaimentaa melua valurautaista paremmin. Vaihtoehtona on myös lohkon erilainen rakenne valurautaiseen verrattuna. Ääniaallot myös vaimentuvat/heijastuvat/taittuvat samalla tavalla kahden eri-aineisen rakenteen rajapinnassa, kuten valokin joten antureita voi olla hyvinkin perusteltua laittaa kaksin kappalein tai vielä useampikin.
Tuhojälkiä (männän tippuminen lattialle) on hitusen vaikea tietää, jos sitä en sano kuvan yhteydessä. Samaten valokuva ei kerro karstan määrää/paksuutta, sillä vaikka kamerani lähikuvaus ominaisuudet ovat kohtuullisia vasta männän käpistely kertoo karun totuuden sen karast määrästä. Samaten valkoinen tuhkamainen kerros mäntien/kannen pinnassa ei näy kunnolla valokuvassa.
Kun niitä mäntiä ja kantta katselee livenä, antaa se ihan erilaisen käsityksen kuin valokuvat pelkästään. Karsta-kerros männässä oli kansipahvin paksuinen eli mäntä ja karsta olivat törmänneet kirjaimellisesti.
Ja kyllä tunnistan näkutuksen yms. epänormaalien tapahtumien jäljet männissä, koska ne ovat poikkeamia vakiosta. Mittamiehenä huomaan ne hyvin nopeasti.
LH/EZK kombo on vanha moottorin ohjaus jossa on omat puutteensa, sillä kehitys on kehittynyt mutta silti se on vielä kova luu after-market ruikkareihin verrattuna ja se on pirun halpa!

Uudemmissa on sitten enemmän papua/muistia ja ne juttelevat väylällä yms. joten uudemmissa vehkeissä on lisääntyneitä vaatimuksia kuten useampi lambda yms.
Ja kun olen mittarimies, niin minulla on hyvin vähän uskomuksia lopultakin ja kaikki uskomukset, jotka eivät vastaa mittareita, joutuvat paitsioon niin pitkäksi aikaa, kunnes niille on jokin looginen (mahdollinen) selitys.
Jos joku
ei pysty perustelemaan, että on olemassa nakutusta, jota nakuanturi ei "kuule" ja se pystyy rikkomaan koneen ilman jälkiä, pysyn väittämässäni esisytytksestä. Absoluuttisen tarkkaa tapahtumien kulkua emme pysty rekonstruktoimaan moottoristani, mutta hyvä ja edistyneitä arvauksia pystymme tekemään.
Fakta on kuitenkin se, ettei naku-anturi kuullut nakutusta hitustakaan ennen tuhoa, mutta tuhon metelin se kuuli liiankin hyvin. Jos joku pystyy selittämään nakutuksen, jota nakutusanturi ei kuule, menee osa fysiikkaa uusiksi ja nobel on nurkan takana. Mainitaan se, että antureista ja mittaamisesta on "hitusen" kokemusta/tietoa/taitoa.
Alumiininen lohko vaimenee tosi nopeasti. Mutta se oli väärin mitattu, väärillä laittteilla ja liian koulutetuilla ihmisillä. Ei jatkoon
Ei lisättävää!

2) Tähän topiciin on kirjoitellut useita kirjoittajia, jotka ovat rakentaneet ja hajoittaneet eri tehoasteilla olevia vinokoneita luultavasti enemmän kuin sen "vähän toistakymmentä". Mitä LH:n bitin vääntämiseen tulee, ei teitä asian hallitsevia kovin montaa ole. Mutta sen sijaan vinokoneen mekaaniset ominaisuudet ja rajat tuntevia on aika paljon. Noita koneita on harrastusmielessä rakenneltu jo kuitenkin reilu 30 vuotta. Näet koko ajan tämän asian vain liikaa bitin vääntämisen ja teorian kautta. Mielestäni samalla vähättelet niitä havaintoja mitä tässä on tehty kokeneiden rakentajien toimesta.
Niin?
Jos polttoainekartoissani olisi jotain fataalia vikaa, niin se olisi löytynyt viimeistään tänään kun yksi moottori testattiin jarrussa ja sopitus pysyi laajakaistan mukaan kokoajan hyvissä lukemissa.
Sytty-kartasta sen verran, että sen jokaisen solun ennakko on matalampi kuin 8-tappisen vakiossa, enemmän tai vähemmän. Mikä on mainittu tässä projektissa "kerran" tai ehkä kaksikin....

Bitin vääntäjä minä en ole, mutta säätäjä/mittaaja kylläkin, sillä en tajua LH:n koodista tuon taivaallista, mutta osaan lukea karttoja ja löytää sieltä tiettyjä muotoja, joiden merkityksen opin tutkimalla.
Säätämisestä minulla on vasta elinikäinen kokemus jos laskeminen voidaan aloittaa vasta teini-iästä.
Minä en taatusti vähättele kenenkään tekemisiä, tehty on tehtyä mutta voin kyseenalaistaa huoletta sen, onko tehty paras mahdollinen suoritus päämääristä riippuen ja parhaalla tavalla. Tai onko tulos/johtopäätös oikea käytettyyn menetelmään nähden.
3) Kaiken kaikkiaan tämä tiivistyy siihen, että omalla ehdottomuudellasi sekä varsin kapealla katsantokannallasi luultavasti teet vaan omalle säätötyöllesi hallaa. Sen sijaan että käytät melko paljon aikaa ja paukkuja muiden havaintojen alasampumiseen, kannattaisi mielummin miettiä olisiko niissä kuitenkin jotain pointtia sekä jotain mitä voisit hyödyntää ja ottaa huomioon.
Mies joka hyppää tuntemattomaan, lähtee ajamaan wiinalla ja ryhtyy opisekelmaan LH:ta on ehdoton tai kapeakatseinen?
Salli mun nauraa!

Minulla vain on jonkin verran kokemusta joistain asioita ja toimin hankkimieni tietojen pohjalta olettamatta edes sitä, että ne ovat 100% oikeita.
Hyödynnän kaikkea minulle tarjottua tietoa mielelläni, mutta kun se alkaa olla vähissä tässä projektissa.
Kuten sen huomaa noissa koulukiusaajien mentaliteetilla annetuissa kommenteissa!

Tästä projektista ei ole enää kenellekkään hyötyä. Itse lopetin tuon jänkäämisen, kun ei se mihinkään johtanut. Ettekö te muut tajua että Mikan saa jonkun ihme tyydytyksen jatkuvalla väittelyllä muitten mielipiteitä vastaan.
Sälli tietää mukamas teoriassa paljon mutta onhan se jo nähty että oikeasta ruuvaamisesta ei tiedä yhtään mitään.
Hm..
Eli osaat siis säätää wiinavinokoneen LH:lla hetkessä ilman hikeä? Auttaisitko meitä muitakin?

Ja kyllä, huvitan itseäni urpåilulla!

Toisaalta tulen myös surulliseksi sen määrästä!

Ruuvaamisesta (mitä ikinä tarkoitatkin) minulla saattaa olla "pikkuisen" kokemusta, tosin en ota kantaa millaisista systeemeistä.

ps. tämä on siis vain minun huomioitani ja analyysiäni käydystä keskustelusta. Minulla ei ole teknistä asiantuntemusta eikä varsinkaan kokemusta lähteä vääntämään yksittäisestä teknisestä detaljista. Koetan tällä vaan haastaa sinua avartamaan hieman katsantokantaasi ja siten auttaa sinua tässä kiistatta ansiokkaassa ja harrastuksen kannalta tärkeässä hommassa mitä teet.
Analyysisi on tavallaan oikea, mutta silti hätäinen ja argumentin premissit ovat vääriä.
Katsantokantani on se absoluuttinen totuus jossa mielipiteillä ei ole mitään merkitystä.
Tämän kaiken säätämisen teen harrastuksen vuoksi ja tahdon avustaa muita seuraamaan saatanallisen säätämisen
tm aloittamisessa ja tekemään tuloksia, olivat ne millaisia tahansa! :hello:
Joku tahtoo kylän nopeimman 8-tappisen, joku haluaa sen toimivan wiinalla, kolmas haluaa siitä mahdollisimman taloudellisen ja niin edelleen.......

Molemmat on 5100 m/s luokkaa, eroa tais olla muutama kymppi johonkin suuntaan. Prosentuaalisesti kuitenkin todella vähän.
Äänennopeus on täysin eri asia kuin absorbaatio tai vaimennus aineessa, eikä sillä ole mitään tekemistä vaimennuksen kanssa.
Tyylilleni uskollisesti vastaan pitkähkösti, sillä minä en väitä tietäväni, vaan perustelen näkemykseni kevyesti, pitkästi en jaksa tai viitsi, ellei joku tahdo tarkennusta asiasta! Toki maksamalla käyttämäni ajan saa pidempiäkin perusteluja!
