Race.fi  TamCar

Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*

  • 444 Vastauksia
  • 114894 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Volvo 242 2.3 16V Turbo *ajossa*
« : 05.11.2010, 22:43:38 »
Täysin kokonaan en viitsi vanhaa projektia tänne kopioida, mutta alussa pieni tiivistelmä tapauksesta :


Ostin ko. auton näkemättä kaveriltani joskus viitisen vuotta sitten. Tarkoitus oli saada takavetoinen auto talveksi, ja hävittää se kesän tullen pois. Kyseessä oli myös ensimmäinen Volvo-merkkinen autoni.
Auton nähtyäni, olin yllättynyt sen kunnosta. Kori näytti päälle päin lähes virheettömältä, kone kehräsi ja kaikki pelasi. Myöhemmin selvisi, että auto on maalattu ammattilaisen toimesta joskus 90-luvulla. Tekniikkana toimi B19A + m45. Joku oli "piristänyt" moottoria pellisarjalla  :lol:
Leima saatiin autoon laittamalla pari paikkaa pohjaan. Myöhemmin tuli esille, ettei pohja ollutkaan niin hyvä, mitä pintapellit antoivat odottaa. Seuraavana vuonna alkoi innostus tekniikan virittelyyn. Tallille alkoi kertyä turboprojektiin liittyviä osia.

Stage1 :
            - B19A - alakerta sinällään. Päällä hiukan kaiveltu 530-kansi
            - halkosarja + 740 - vakiogarretti
            - Välijäähdytin 9000-Saabista
            - 3" downpipe + putkisto
            - Megasquirt 1 v. 2.2-levyllä, 391cc suuttimet
            - Innovaten laajakaista
Tuolloin auto muutoskatsastettiin turbotekniikalle. Porissa mitattiin huonot 163hv / 330nm @ 0.8bar. Syy alhaiseen tehoon löytyi myöhemmin virranjakajasta. Jakajassa olikin vaparin kello, vaikka olin tietämättömänä ostanut turbon jakajana. Turbon kellon vaihdettua meno muuttui selkeästi, mutta penkissä ei tullut käytyä.
Jälkeenpäin ei ole yhtään harmittanut että papruihin jäi tuo 0.8bar / 163hv kummittelemaan.

Stage2 :
             - Läpikäyty B19ET alakerta takomännillä. Päällä ruiskukäyttöön muutettu 398-kansi.
             - omavalmiste tuubisarja + Holset H1C
             - Iso kiinancooleri
             - Megasquirt sai jatkaa sinällään, samoin suuttimet
             - Turbon sytkäpuoli.
             - Innovaten laajakaista
             - Turbon kytkinasetelma + 3-lapainen sintteri + M47
Tällä kokoonpanolla ajeltiin vuoden verran ilman isompia ongelmia. Penkissä ei käyty, eikä koko aikana tehty juuri muuta kuin ajettu. Sytkäpuolen riittämättömyys oli tiedossa, mutta saamattomuuden vuoksi suorasytkää ei tullut tähän versioon.

Stage3 :
             - B234F moottori kokonaisuudessaan. Kansi oikaistu + tarkistettu. Kanavista siloteltu
               valupurseet. Vaparin nokka-akselit. Tasapainoakselit poistettu.
             - Kampiakseli + vauhtipyörä + kytkinasetelma tasapainotettu Tammer-Dieselissä
             - Pakosarja tehdään tuubikäyristä jossain vaiheessa, kuten myös downpipe
             - Ahtimena säilyy Holsetin H1C
             - Erillinen hukkaportti mallia Kiina.
             - Cooleri säilyy ennallaan
             - Megasquirt vaihtuu Megasquirt 2:een v. 3.0 levyllä
             - sytkäksi EDIS-4
             - Siemens Dekat 630cc / min
             - Innovaten laajakaista
             - originaali 16v:n männät muokattuna. Puristukset 8.8, punnittu 2g tarkkuuteen
             - Eaglen teräsveivit
             - nelivaihteinen 262-getraggi bemarista
             - kytkimeksi M5-SRE 240mm massalevyllä
             - perä; 1031 akseli 3.31 välityksellä ja rempatulla kitkalukolla.
             - uretaanipuslat kaikkialle

Stage4:
             - Sama perusmoottori kun aiemminkin
             - Ahtimeksi vaihtuu Holset HX40 Super #14 pakopesällä
             - Imusarjaksi AMWorksin WRC-aihiosta kyhätty
             - Suuttimiksi vaihtuu 1680cc / min

Tämän hetken kuvatukset (2012-2013):





Siinä lyhykäisesti tulevat suunnitelmat. Tehoa toivottavasti saadaan irti "kivuttomasti" riittävästi. Huipputehoa tärkeämpää on saada moottori toimimaan laajalla käyttöalueella, ja myös arkiajossa. Ilmeisesti se hyvin toimiikin, kun puristukset on suht korkeat kuitenkin. Aika näyttää sen, että paljonko saadaan ahtoja käyttöön, ja sitä kautta tehoa.

Jälkiviisaana voisi todeta, että 234-lohkosta en tule toista kertaa rakentamaan. Ainakaan 200-sarjalaiseen.
Miinukset :
         - Liian korkeat puristukset, 10:1.
         - Moottorinkorvan joutuu rakentamaan hantinpuolelle kokonaan itse. Ei kovin paha toteuttaa.
         - Jakopään osat reilusti kalliimmat, kun "peruslohkoon" sovittamalla
         - Tasapainoakselit
         - Jos poistaa tasapainoakselit, kuten itse tein. Joutuu tulppaamaan 2kpl öljynpaineista reikää,
           ja 2kpl öljyn paluureikiä. Lisäksi joutuu rakentamaan kaikille apulaitteille kannakkeet
           uudestaan, koska 234-koneessa ne kiinnittyvät osin noihin tasapainoakselikoteloihin.
         - Jos taas jättää tasapainoakselit paikalleen, saa niidenkin remmeihin ja kiristimiin pistää
           lisää "turhaa" rahaa likoon.
Plussat :
          + Männissä venttiilinkolot valmiina.
          + Jakopää ei vaadi modifiointia.
          + Ei apuakselia, teoriassa vähemmän pyöriviä massoja -> herkempi. Käytännön merkitys
             todennäköisesti olematon.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2014, 22:11:39 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #1 : 05.11.2010, 22:53:02 »
Projektin piti edetä nopeaan tahtiin kevään + kesän aikana, mutta toisin kävi. Ison osan ajasta vei mm. veneprojekti :
Vanha 16 Argo, johon sovitettiin 160kg amerikanrautaa. Eli V4-Evikka, 90Hv-versiona. Pikkuveli osti tuon ja 1,5 muuta vastavaa konetta pahvilaatikoissa. Niistä, ja pahvilaatikollisesta uutta osaa Amerikasta kasailin pikkuhiljaa yhden toimivan koneen, joka on vieläkin käyntikuntoinen.
Veneeseen tuli samalla hieman venemiesten HiPo-osaa, kuten säädettävä moottoriteline, vedenpainemittari moottorille, lisävedenotto, lämpöanturit molempiin sylinterilohkoihin, yms. pientä.

Toisena kesä-projektina oli tälläinen isompi VOLVO, joka tuli kaveriporukalla hommattua:



Itse autossa ei juuri tekemistä ollut....

hieman sisätilojen sipistelyä yms, mutta suurin aikaa vievä yksikkö oli auton takaosasto, joka muuttui entisestä rumpujen, bassojen ja kitaroitten kuljetustilasta vallan muuksi  8-)




VUODELLE 2011 päivitetty ulkoasu :

« Viimeksi muokattu: 01.08.2011, 22:35:38 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #2 : 05.11.2010, 22:56:57 »
Syksyllä välissä ehti olla tälläinen "pika-projektikin", kun talviautoksi ostettu 245:en osoittautui liian tylsäksi, ja huomiota herättämättömäksi laitteeksi.

Muutostyöt ajoittuivat pe-illan klo. 18 ja lauantai-illan kello 22 välisiin aikoihin.


Tästä lähdettiin perjantaina klo. 18:00 :




Ja tähän päädyttiin vajaa 30 tuntia myöhemmin. Testilenkillekin ehdittiin, ihmeesti se aiheutti katseita kanssa-autoilijoissa tuollanen vanha kartanon-rotisko  :grin:  Mut sehän se oli koko projektin tarkoituskin.




Ajanjakson väliltäkin löytyy joitain kuvia, mutta niissä ei juuri nähtävää ole :D




HUOM!  Hommia on painettu suurella sydämellä ja lievästi päihteiden alaisena, joten työn jälkeä ei tarvitse tulla kommentoimaan. Kaukaa näyttää kelvolliselta, ja pimeässä vallan hyvältä  :grin:  Joku sanoo, että auto muuttui parempaan suuntaan, joku taasen voi sanoa, että pitikö se(kin) pilata.
Jälkiviisaana voi sanoa, että jos olis ymmärtäny siirtää maalaamisen klo. 4:50 aamuyöstä seuraavaan päivään, niin lopputulos saattaisi olla hieman parempi. Ei muutakun liukkaita odottamaan   
Voimanpuute kyllä vaivaa...ikävää ettei ole yhtään turbomottia nurkissa pyörimässä ylimääräisenä.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:44:56 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #3 : 05.11.2010, 22:59:39 »
Nyt ollaan siinä vaiheessa, että tällä viikolla on vihdoin oltu tallilla vähän aktiivisemmin, ja aikaseks on saatu seuraavaa :

Tuli ajettua pari rälläkän laikkaa sileeks, ja poltettua pikkusen MIGgi-lankaa. Sain aikaseks laturille, ja VR-anturille kannakkeen. Anturin ja triggeripyörän etäisyydeksi tuli n. 0,8mm. Eiköhän tuo ole ihan passeli? Jostain muistelin että milli korkeintaan sais olla.

Ohjaustehostimen pumpun sovituksessa on vielä miettimistä. Tuossa lohkossa ei oikein ole reikiä sopivasti hollilla sitä varten. Sekin on vielä auki, että käyttääkö B234 koneen pumppua + erillistä säiliötä, vaiko vanhanmallista pumppu+säiliö-yhdistelmää.





Tänään 5.11.2010 oli kytkin + getraggi ensimmäistä kertaa kaikki yhdessä nipussa vinokoneen kanssa. Aika vähän tuonne kytkinkoppaan jää tilaa 765 SRE-asetelmalla. Ensimmäisellä sovituksella taisi jäädä reilun sentin auki, mutta aina pikkusen viilaamalla alko mahtumaan. Nyt mahtuu ainakin 2-kerrosta spraymaalia oleen, eikä tuu jälkeäkään  :grin:

Irrotuskäpäläkin on melko hyvässä rakennusvaiheessa, huomenna pitää enää tehdä kiinnityssydeemi painelaakerille. Sitten pääsee käsivaraisesti kokeilemaan toimintaa. Levyksi tuli 635-bemarin 240mm massalevy. Motonetissa 50€, ikävästi näytti olevan italialaista tarvike-laatua. Aika näyttää, että kestääkö. Uskoisin että kestää, kunhan ei polta.

Pian pääseekin sovittaan kone+vaihteistopakettia paikalleen, nii sit pääsee rakentaan vaihteiston takakannakkeen. Sitten pääsee ottaan kardaanista mitat. Onko 240 / 740-kumilaippakardaaneissa eroja? Aattelin, että millanen kannattais aihioks hommata.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:45:31 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #4 : 06.11.2010, 18:54:01 »
Nyt alkais oleen käpäläkin hyvällä mallilla, mut sellanen havainto tuli tehtyä, että tuolla kytkimen työsylinterissä oleva kohtuu jäykkä jousihan painaa painelaakerin päin asetelmaa. Onkohan tuo nyt ihan viisasta  ???
Koitin Vadiksesta tsiikailla tuota alkuperäistä nestekytkinsysteemiä, enkä siinä mitään käytännön eroa huomannut tähän omaan rakennelmaan.
Näin siis ainakin, kun nesteet ei ole sisällä.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #5 : 07.11.2010, 23:00:02 »
Viikonlopun aikana taas vähän saatu aikaseks...


« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:46:12 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Nikkei

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #6 : 08.11.2010, 00:56:19 »
Ompas massiivisen näkönen asetelma :D Hyvää jälkeä :)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #7 : 10.11.2010, 19:33:57 »
Tänään kusti polkaisi paikalle hieman kaikenlaista pikkunippeliä, ja nappelia.


Ja tulipa tälläinenkin :


Liekö tuo ennakoida jo seuraavaa projektia  :-\ , ikuinen kierre  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 17.08.2012, 21:46:35 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #8 : 10.11.2010, 19:35:14 »
Mistäs mittarit tilasit?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #9 : 10.11.2010, 19:36:46 »
Mistäs mittarit tilasit?


tarvikemotista
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa mista

  • Aluevalvoja
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2112
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #10 : 10.11.2010, 19:46:51 »

tarvikemotista

Sieltä itekki noita kattelin.. Ei ollut pahan hintaisia.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #11 : 10.11.2010, 19:52:43 »
Sieltä itekki noita kattelin.. Ei ollut pahan hintaisia.


Ei ollu kalliita...tuskin ne paljoo kyl putki/yms. liikkeessäkään maksaa. Noi oli viä nestevaimennettuja, en muista että lukeeko se siellä sivuilla.
Otin samalla vähä johtosarjaemmeitä ja muuta pikku sälää. Täytyy jostain vielä hakea pienikokoinen takaisku, että saa pakopaineet mitattua ja nollattua.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Xuppo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1327
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #12 : 12.11.2010, 01:50:03 »
Passaako udella että mitä noille 16v männille on tehty kun on noinkin alas saatu puristukset? itsellä puristukset jotain 9,6-9,3 korvilla mutta alemmas pitäisi saada että saa ahdettua lisää :)
740 -88 16v Turbo
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=432.0
V70 D5 awd -04

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #13 : 12.11.2010, 21:20:21 »
Passaako udella että mitä noille 16v männille on tehty kun on noinkin alas saatu puristukset? itsellä puristukset jotain 9,6-9,3 korvilla mutta alemmas pitäisi saada että saa ahdettua lisää :)


Männän monttua laajennettiin siten, että se on muistaakseni nyt noin 80mm, lisäksi monttua syvennettiin koko tuolta alueelta millin verran.

Vanha monttu oli n.10cc ja nyt se on noin 20cc.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2485
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242TIC *Stage 3*
« Vastaus #14 : 21.11.2010, 22:32:44 »
Viikonloppuna tuli tehtyä talviautoon huolto. Vaihdoin lambdan, termostaatin, jakoremmin + kiristimen. Siinä ohessa tuli vaihdettua nokkakin, ku löyty ylimääräinen A-nokka tallilta.
Lambdavalo lakkasi palamasta, ja tehoa tuli pirusti lisää  ;)

Tänään lykkäsin vielä 242:en talliin sulamaan ja kuivumaan.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

 

Ateho  Elekma