TamCar  KKD Motorsport

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut

  • 1132 Vastauksia
  • 362797 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1110 : 01.06.2019, 01:03:45 »
Tulipa tehtyä pieniä ilta-askareita valkean kanssa.

Laitoin katin tilalle suoran putken, jotta tietää ahdistaako se yläkierroksilla vaikka onkin aika harvalla kennolla. Laskin ajokorkeutta ja tarkastelin taas pyöränkulmia. Madalsin englantilaisen vanhaa Griffinin syyläriä ja tuttu ehti hitsailemaan päädyt kasaan. Nyt sen sai paikalleen ilman etupalkin muokkausta ja rakentelin vesiletkut. Yläkiinnikkeet tarvitsee tehdä paremmat kunhan ehtii. Kotimatkan perusteella pysyy nesteetkin sisällä.

Aamulla englantilaisen semisliksit alle, jos ois edes pitoa renkaissa ja jarruissa kun muuten on mitä on :D
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Maxxxed

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5234
  • T5 R-Design
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1111 : 01.06.2019, 16:36:39 »
Hienosti liikkuu ja hyvältä kuulosta.  S*





Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1112 : 01.06.2019, 22:45:01 »
Käytös radalla yllätti kyllä hyvin positiviisesti. Et sattumalta videota ottanut niin kuulis vähän millainen se on ulkoa?

Jäi aiemmin sanomatta, että tein eilen moottoriöljyjäähylle kiinnikkeen. Ei viitsinyt jättää roikkumaan nippusiteiden varassa etuspoilerin ilmanojaimeen ::)

Aamulla vaihdoin semisliksit alle, ennen radalle menoa tankkasin 20l E85:ttä ihan vaan varmuuden vuoksi ja lisäsin polttoainekarttaan arviosta 10%. Osui seokset kohdalleen. Melumittaus näytti maltilliset 94 desibeliä, sisämelua on senkin edestä. Kattelin paikkoja läpi, tiputin renkaiden kylmäpaineen 1,8bar paikkeille ja radalle. Jotain incaria tulee kunhan saa kateltua onko kameroissa julkaisukelpoista materiaalia.

Ajaminen tuntui koko ajan vaan paremmalta ja auto sopii aika hyvin tommoselle hitaalle radalle. Mitä nyt kaipaa lukkoa, jäykempää alustaa, lisää tehoa, jne. :D Jäähdytys, jarrut ja renkaat toimi hienosti. Jarrupölyä ei tullut edes kovin paljoa. Ohjaustehostimen äänen perusteella sinnekin öljyjäähy ois hyvä olla. Kuskinpenkki on vaihdettava kunnon kuppiin kunhan on rahaa laittaa, Sprint ei sovellu itelle. Moottoriöljyä kului, mutta vähemmän kuin oletin. Ratakilometrejä tuli vähän yli 90.




Ei kovin pitkälle ehtinyt paluumatkalla kun kytkin jäi pohjaan motarilta noustessa. Siinä veivatessa arvasin jo työsylinterin männän tulleen liian ulos ja niinhän se oli. Siinä tien varressa tunkki ja varapyörä alle ja vääntämään. Sain rengasraudalla kammettua haarukkaa ja toisella kädellä asteltua männäntiivisteen oikeaan asentoon. Mukavasti oli sen jälkeen vähän joka paikassa jarrunestettä :buck2: Pumppailemalla sai kytkimeen eloa eikä nestettäkään huku eli tiiviste selvisi ehjänä :o Eehkä silti hyvä vaihtaa uusi. Sisustan purkamisen jälkeen oli toki mielessä tehdä toppari kytkinpolkimelle koska äänieriste ja lattiamatto hoitaa periaatteessa sen virkaa. Jotenkin ei vaan enää tämän päivän puolella mielenkiinto riittänyt.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1113 : 02.06.2019, 15:16:26 »
Tuolla on muutama kierros kurvailua: https://youtu.be/EB2It5ZRJug
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1114 : 05.06.2019, 20:39:46 »
Eilen vaihdoin valkeaan peräöljyt ja laitoin siniseen syylärin paikalleen. Tänään tekaisin valkeaan ylä- ja alavinotuet. Olispa ollut aikaa tehdä ne ennen radalla käyntiä, sen verran ne vaan vaikuttaa löysälläkin alustalla ohjaukseen.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1115 : 05.06.2019, 22:21:53 »
Minkälaiset noi vinotuet on?
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1116 : 05.06.2019, 22:58:00 »
Ihan vaan kiinni pultattavat putkenpätkät joista on päät litistetty. Alkuperäisenä lisävarusteena niitä on saanut ja 80-luvun alun GLE:ssä ne taisi olla useimmissa jo tehtaalta, GT-raudoiksikin jotkut sanoo. Ylätuet tulee iskaritolpan takapultin ja rintapellin väliin, alatuet etupalkin ja tukivarren takakupin väliin. Muistaakseni -81 ja uudemmissa on rintapellissä paikat valmiina ja 260:ssä saattoi olla jo aiemminkin.

Tuossa näkyy ylävinotuet englantilaisessa silloin joskus vielä alkuperäisessä sinkityksessä:


444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1117 : 05.06.2019, 23:12:52 »
Aa joo, juurikin GT-rautoina itsekkin tuntenut nuo.

Niistä alapuolisista tuista ois kiva saada kuvaa, jos itsellekkin askartelisi.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1118 : 15.06.2019, 23:41:39 »
Niistä alapuolisista tuista ois kiva saada kuvaa, jos itsellekkin askartelisi.
Ei ollut arkistoissa oikein kunnollista kuvaa, mutta suorat putket joista päitä lytistetty sen verran, että istuvat paikoilleen. Alkuperäiset kiinnitysreiät on 6mm pulteille. Voihan jonkun otoksen ottaa kun valkea seuraavan kerran on ylhäällä mikäli sattuu olemaan kamera matkassa.

Valkeasta puheenollen viime sunnuntaina purin S80:n jonka alakerta on tarkoitus käyttää. Eilen illalla purin koneen ja odotetusti siellä oli 147mm veivit sekä hyvät pytyt. Tänään ohi kulkiessa jätin männät ja lohkon Lunkalle. Männissä ei olekaan kovin paljoa varaa syventää venakoloja joten syventää sen mitä pystyy ja lohkotasosta pari kymppiä pois. Loput puristussuhteen nostosta kantta madaltamalla ja saa olla sen mitä tulee.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1119 : 11.07.2019, 20:28:58 »
Englantilainen on vain kerännyt pölyä katoksessa ja "jo" tänään sain aikaiseksi käydä irrottamassa jarrutehostimen tutun purkuautosta. Testasin sen, maalasin epoksilla mustaksi kuten vanhankin ja purin vanhan irti. Nyt vaan odotella maalin kuivumista ja huomenna kasaus.

Valkeaan tilasin pakosarjatarpeet ja ne tuli tänään. Teen 6-2-1-mallisen, ensiöt 44,5mm ja toisiot 51mm. S80 pakosarjasta saa kannen laipat, koska siinä on peltisarjat. Ostin Hydrat sillä mielellä, että sovitan niihin semisliksit. Eiköhän 205/50 riitä pito tähän koriin ja sille teholle mitä sattuu tulemaan.

Lohkon taso ja venttiilikolot on koneistettu jo hetki sitten ja nyt on jäljellä vauhtipyörän jaonmuutos sekä kevennys. Laitan samanlaisen 215mm 8V turbo-saabin asetelman mitä on tullut käytettyä moneen kertaan aiemminkin. Sintteri kaveriksi ja pito riittää varmasti. Vauhtipyörän koneistuksien jälkeen onkin vuoro käyttää kamppeet tasapainotuksessa.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1120 : 12.07.2019, 19:36:59 »
Laitoin englantilaiseen tehostimen paikalleen ja pesin pölyt pois päältä. Nyt kestää alipaine pidempäänkin ja piti ruuvata joutokäyntiä isommalle. Sen verran iso vuoto oli. Huomenna liikenteeseen ja ajelis vähän.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1121 : 14.07.2019, 00:58:56 »
Aloitin valkean pakosarjaa ja sain ensiöputket tehtyä. Kaksiosaisena ne saa paikalleenkin, kunhan laittaa taaemman ensin. Ei tullut nättiä, mutta mahtuvat sentään olemaan. Meinasin liittää putket toisiinsa matkan varrella, mutta vedin kumminkin erillään jos vahingossa hengittäis paremmin.



« Viimeksi muokattu: 14.07.2019, 01:00:49 kirjoittanut Lankku »
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4885
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1122 : 14.07.2019, 19:25:26 »
Valkean toisiot ja jonkinlainen kollektori on valmiit. Toisioiden liitoskohtiin vielä kiristysjouset. Kollektori ei ole kummoinen, käytin yleismallista T-haaraa jossa oli sopivat putkikoot ja mutkat sai toisioita varten. Jollei toimi tarpeeksi hyvin, niin pitää tehdä itte sekin :P Kannesta lyhensin pinnapultteja jottei tarvitse ruuvata niin paljoa.

Pakoääni tasottui ja melu vähentyi selvästi. Ehkä vetokin parantui, sen verran aikaa jo kun on viimeksi kenkinyt niin on päässyt unohtumaan miltä se tuntui. Täytyy ajella ja toivottavasti ehtii käymään penkissä jossain välissä.


444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -92 B6304   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1123 : 16.07.2019, 12:57:27 »
Vähän vaihtelua virittää vaparia, pitkät pinnapultit holkkien kanssa parantaisi kiinnipysyminen, mutta eikai jos pysyy noinkin. Vaparin virittäminen paineaaltojen, putkien pituudet kollektorien koot ynm lähestyy jo ydinfysikkaa :) siihen en ota kantaa

Jännä että ääni pienensi verratuna valusarjoihin  ???

Poissa Juho_

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 334
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1124 : 16.07.2019, 21:22:09 »
Voi johtua suhteellisen pitkästä pakosarjasta, jossa paljon mutkia.

Mitoititko jollain softalla, kaavalla tai laskurilla tuon pakosarjan?
Melko kookkaat primääriputket - mut toisaalta pienillä nokilla pakosarjan mitoituksen vaikutus aika minimaalinen.

Ihan siistin näköinenhän tuo on. Mutkien määrästä voi vaan kuvitella sitä sovitteluun mennyttä aika.. ainakin itestä tuntu et melko työmaa oli saada tietyn mittasina kulkemaan putket mahdollisimman vähäisellä mutkamäärällä ja vielä vietyä järkevään paikkaan silleen että putket sai 3-1 haaroihin ja lopulta 2-1..  :buck2:
 Silti tuli enemmän tai vähemmän kompromisseja tehtyä.

Onko tuohon valkeaan(?) tulossa millaset nokat, jos mäntien venttiilikolot teetätit isommaks ?
Tommonen uudempi b6304 kone vaikuttaa äkkiseltään aika hyvältä vapari aihiolta.
Valmiiks kohtuullisen järkevillä mitoilla olevat männät/veivit ja tuskin painoakaan kovin ihmeellisesti, ettei teetä tuskaa kierrättää reippaammin. :D

Ja miten syvät niistä koloista oli mahdollista tehdä? Ts. paljonko max nosto @ YKK mahdollista?
Volvo 960 -91 B6304S+ZF 260Z
Volvo 240 -90 B200F+M47 [harrastekäyttis]

 

Elekma  Autoracing