Race.fi  Puotilan autokorjaamo

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602224 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1095 : 14.07.2019, 19:25:26 »
Valkean toisiot ja jonkinlainen kollektori on valmiit. Toisioiden liitoskohtiin vielä kiristysjouset. Kollektori ei ole kummoinen, käytin yleismallista T-haaraa jossa oli sopivat putkikoot ja mutkat sai toisioita varten. Jollei toimi tarpeeksi hyvin, niin pitää tehdä itte sekin :P Kannesta lyhensin pinnapultteja jottei tarvitse ruuvata niin paljoa.

Pakoääni tasottui ja melu vähentyi selvästi. Ehkä vetokin parantui, sen verran aikaa jo kun on viimeksi kenkinyt niin on päässyt unohtumaan miltä se tuntui. Täytyy ajella ja toivottavasti ehtii käymään penkissä jossain välissä.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1096 : 16.07.2019, 12:57:27 »
Vähän vaihtelua virittää vaparia, pitkät pinnapultit holkkien kanssa parantaisi kiinnipysyminen, mutta eikai jos pysyy noinkin. Vaparin virittäminen paineaaltojen, putkien pituudet kollektorien koot ynm lähestyy jo ydinfysikkaa :) siihen en ota kantaa

Jännä että ääni pienensi verratuna valusarjoihin  ???

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1097 : 16.07.2019, 21:22:09 »
Voi johtua suhteellisen pitkästä pakosarjasta, jossa paljon mutkia.

Mitoititko jollain softalla, kaavalla tai laskurilla tuon pakosarjan?
Melko kookkaat primääriputket - mut toisaalta pienillä nokilla pakosarjan mitoituksen vaikutus aika minimaalinen.

Ihan siistin näköinenhän tuo on. Mutkien määrästä voi vaan kuvitella sitä sovitteluun mennyttä aika.. ainakin itestä tuntu et melko työmaa oli saada tietyn mittasina kulkemaan putket mahdollisimman vähäisellä mutkamäärällä ja vielä vietyä järkevään paikkaan silleen että putket sai 3-1 haaroihin ja lopulta 2-1..  :buck2:
 Silti tuli enemmän tai vähemmän kompromisseja tehtyä.

Onko tuohon valkeaan(?) tulossa millaset nokat, jos mäntien venttiilikolot teetätit isommaks ?
Tommonen uudempi b6304 kone vaikuttaa äkkiseltään aika hyvältä vapari aihiolta.
Valmiiks kohtuullisen järkevillä mitoilla olevat männät/veivit ja tuskin painoakaan kovin ihmeellisesti, ettei teetä tuskaa kierrättää reippaammin. :D

Ja miten syvät niistä koloista oli mahdollista tehdä? Ts. paljonko max nosto @ YKK mahdollista?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1098 : 16.07.2019, 21:51:51 »
Vähän vaihtelua virittää vaparia, pitkät pinnapultit holkkien kanssa parantaisi kiinnipysyminen, mutta eikai jos pysyy noinkin. Vaparin virittäminen paineaaltojen, putkien pituudet kollektorien koot ynm lähestyy jo ydinfysikkaa :) siihen en ota kantaa

Jännä että ääni pienensi verratuna valusarjoihin  ???
Meinaatko pinnapulteilla ja holkeilla pakosarjan jatkoksen kiinnitystä? Kyllähän se jousilla kestää, kunhan vaan vetää vähän yhteen. Nytkään ei vuoda ollenkaan vaikka ei ole mitään. Sen verran napakka sovitus. Kokonaisuudessaan muutoksia tulee aika paljon, vaatii varmasti muutaman välivaiheen ennen kuin saa halutun lopputuloksen.

Pakoääni miedontui kun pulssit tulee(toivottavasti) tasasemmin pihalle. Pakosarja itessään alkaa resonoimaan täyskaasulla isommilla kuormituksilla, mutta niinhän peltisarjat tekee. Joutokäynnillä ero on aika pieni vakioilla nokilla.


Juho_,
Kyllä ne on tehty ihan mutulla, niin monta muuttujaa matkassa. Putkikoon valinnassa piti kysyä Kuuranteen mielipidettä, sillä on kumminkin sen verran kova kokemus vaparikoneiden tekemisestä. Ite olisin varmaankin tehnyt pykälän pienemmästä.

Miten niin meni aikaa, pelkästään ensiöissä kollektoreineen taisi mennä 9h tai vähän ylikin ::)

Tarkoitus on laittaa nokat ~samalla profiililla kuin englantilaisessa oli hetkellisesti käytössä. Eli nosto 10,4mm, aukiolo millistä milliin 236 astetta. Ei kovin rankat, mutta kokeillaan nyt. Venttiilikoloja on syvennetty vain milli, koska etuvetovaparin männissä ei ole kovin paljoa varaa syventää. Ylin männänrengas tulee vastaan aika pian jos kovin syvältä kairailee. Nostoa tulee lisää, lohkotasosta on otettu 0,2mm ja kannesta on tarkoitus madaltaa noin 1-1,5mm eli venttiili tulee aika paljon alemmas kuin vakiona.

Pyrkimyshän on tietysti tehdä mahdollisimman laajalla alueella toimiva kone. Tuskin tulee kovin korkealle kierrätettyä, mutta ei se haittaa jos pyörivät on kevyehköt ja pyörii herkästi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1099 : 16.07.2019, 22:05:24 »
Ahaa okei, kyllä siellä varmasti ihan kokemuksen mukaan on heitetty putkille mittoja.
Toki eri laskureissa, kaavoissa ja softissa on tosi paljon eroja.

Riippuu paljon jo siitä, millaiselle vetoalueelle mitoitetaan.
Tyypillisesti tahtoo olla kapeammalle alueelle mitoitetut sarjat huomattavan paljon lyhyempiä, millaisia esim. pipemax arpoo.

Kyllä tuollakin nokkaprofiililla varmasti paljon apuja saa ylärekisteriin.
Kenellä oot muuten teetättänyt nokat (täyttöhitsausta mahdollisesti vaatineet?)?

Ei kai 9h paljoo aikaa vielä paljon ole pakosarjaan... :D
Ekaa tehdessä varsinkin ymmärtää miks nuo mitoitetut sarjat maksaa niin jumalattoman paljon. :D

Mut mielenkiinnolla seurailen, miten valkean kone vetelee tulevalla koneella.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1100 : 16.07.2019, 22:17:14 »
Eero Laaksosen hitsaamat nokat, niitä ei tähän tarvinnut vasiten teettää vaan ostan Lunkalta ylimääräiset pois hyllystä. Eiköhän plenumi-imusarja ole se kivi mihin kompastuu ensimmäisenä ja kuitenkin vaihdettava läppärungot. Hengittävämpi musarja on tehtävä jos haluaa, että kone toimii yhtään noilla nokilla.

Pakosarjan tekoaikaanhan pitää laskea tietysti vielä toisiot mukaan, hetken sai siinäkin putkia pyöritellä. Ja todennäköisesti sitä joutuu kuitenkin muuttamaan jos haluaa hyvän, ellei tyydy siihen mitä sattuu tulemaan. Toisioita on kohtuullisen helppo jatkaa, lyhentäminen on melkein tehtävä ensiöistä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1101 : 16.07.2019, 22:28:06 »
Meinaatko pinnapulteilla ja holkeilla pakosarjan jatkoksen kiinnitystä?

Meinasin ihan ne kannen pultit mitä katkoit ( jos ymmärsin oikein) niin siihen jos ois laittanu vaan holkit väliin niin kestää lämpölaajenemista paremmin

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1102 : 16.07.2019, 22:38:58 »
Plenum imusarjassa tulee ongelmaksi ainakin imukanavan pituus ja tilavuus.
Eli jos haluaa vaikka imukanavan pituuden ~400mm kieppeille, niin joko tilavuus kasvaa melko älyttömäksi tai sit imutorvet menee vähän miten sattuu ja lopputulos näyttää kuitenkin samalta kuin alkuperäinen imusarja. :D

Miulla alkaa nyt toimimaan aika hyvin nuo läppärungot, kun aikani niiden kanssa puljasin.
Että jos pikkubudjetilla läppärungot kiinnostaa, triumph daytona 675 läppärungoista saa varsin hyvät aihiot (hinnat pyörii n. 60-80€/sarja ebayssa, ja tarvitsee 2 sarjaa).

Ne sarjat kun onnistuu yhdistämään kahden vaijerin sijasta vivustolla, niin tulee huomattavan paljon helpompi säätää ja toimintavarmempi noin muuten.
Vaijerisysteemi teetätti omalla kohdalla tosi paljon töitä, ennen kuin onnistuin kehittämään toimivan systeemin.

Bemarin S -sarjan läppärungot on lähellä mahdotonta muokata käypäseksi.
S54B32 läppärunkoja kokeillut mallailla ja olisi vaatinut ihan käsittämättömän määrän töitä et olis saanu sopimaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1103 : 17.07.2019, 11:22:06 »
Meinasin ihan ne kannen pultit mitä katkoit ( jos ymmärsin oikein) niin siihen jos ois laittanu vaan holkit väliin niin kestää lämpölaajenemista paremmin
Suoraan muttereilla on englantilaisessakin eikä ole tarvinnut kiristellä jälkikäteen. Ei ole edes minkäänlaisella lukituksella.

Juho_
Kuten jo aiemmin olen maininnut en halua läppärunkoja melun takia. Pääasiassa ulospäin kuuluvan, sisämelun lisääntymisellä ei ole merkitystä koska kuulosuojausta on käytettävä jo nyt mikäli meinaa pikku siirtoa pidemmälle ajaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1104 : 17.07.2019, 17:20:17 »
Joo, ymmärsin vaan virheellisesti tuosta et mieli olisi muuttunut läppärunkojen suhteen. :P
Lainaus
Eiköhän plenumi-imusarja ole se kivi mihin kompastuu ensimmäisenä ja kuitenkin vaihdettava läppärungot. Hengittävämpi musarja on tehtävä jos haluaa, että kone toimii yhtään noilla nokilla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1105 : 19.07.2019, 22:44:29 »
Jep. Läppärungot on vaihtoehto B sitten kun plenumisarjaa ei saa toimimaan ja kyllästyy kikkailemaan.

Vauhtipyörä on kuulemma valmis, pitää hakea se ja muut koneistuksessa olleet osat lähiaikoina. Tilasin kytkinpaketin ja nyt onkin kaiveltava nurkista oliko sopivaa levyä vai pitääkö ostaa uusi.

Eilen viimeinkin kiinnitin englantilaisen ohjaustehostimensäiliön. Pystyi poistamaan ympärillä olleet suojateippaukset :P Pesurinsäiliötä piti siirtää pari senttiä eteenpäin, jotta tehostimensäiliön sai kiinni iskaritornin kupeeseen. Tänään vaihdoin oikean takasatulan kumisarjan ja samalta puolelta oli toisesta käsijarrukengästä pinta irti. Kahva olikin noussut siihen malliin pari päivää. Vanhoja kenkiä niin ihmekö tuo. Nyt on taas vähän parempi pito.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1106 : 25.07.2019, 22:56:01 »
Maanantaina ostin valkeaan kytkinasetelman ja hain ohikulkumatkalla Lunkalta lohkon, vauhtipyörän ja männät. Siinä samalla kannesta lähti vähän päältä 1,2mm. Sen lisäksi lohkosta on 0,2mm ja puristuksia tulee sen verran kuin tulee ::) Vauhtipyörästä on kevennetty ulkokehältä jyrsimällä ja sorvaamalla sen mitä pystyy ja jää vielä anturikehäkin.

Kannen kanssa joutuu aikataulusyistä tekemään vähän nurinkurisesti eli ensin madallus ja sitten vasta muut toimenpiteet. Eilen teippasin tason, siistin kanavia ja aamulla jätin Kuuranteelle seetien tekoon. Päivällä poikkesin Lensun luo pyörivien tasapainotukseen. Kampuraan ei tarvinnut koskea, vauhtipyörään ihan pieni poraus, asetelma vaati enemmän ja dampperissa(etuvetokutosen osat) oli nelisen grammaa heittoa eli poraa sinnekin. Veiveistä ja männistä lähti tavaraa vaihtelevia määriä.



Samalla reissulla mukaan tarttui 215mm sintteri, pari 3l kutosen kannentiivistettä ja kokeeksi englantilaiseen Amsoilin laatikkoöljyt. Englantilaiseenkin tuli reilu 560km.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1107 : 28.07.2019, 22:56:57 »
Valkean kanteen on venttiilityöt tehty ja hain sen. Nyt kone ois hyvin pitkälti kasausta vaille. Tässä vaiheessa vielä mietittävä laitanko rahaa uusiin venttiilijousiin ja nokkiin vai kokeilenko ensin vakioilla. Eilen tuli ostettua käyttämätön -588 Truetrac, mihin muuhunkaan S90 myynnistä saatuja rahoja voi sijoittaa ??? Monta rahareikää on täyttämättä ennen kuin laite on siinä kunnossa kuin "pitäisi".

Tutun 242:een hain perjantaina osia, samalla sai itellekin muutamia kamppeita ja englantilaiseen hyvän etupuskurin vasemman nurkkalistan. Vanha oli aivan auringonpolttama ja sitä on joutunut katselemaan kopan maalauksesta asti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1108 : 03.08.2019, 01:15:24 »
Keskiviikkona aloittelin valkean alakerran kasausta. Laitoin kampiakselin, veivit ja männät paikalleen sekä naputtelin liuskat pyttyjen välisiin vesiuriin. Vaikka eipä kait tämän teholuokan kampe sitä tarvitse, mutta jos vaikka ahtaa joskus? :D

Illalla vaihdoin englantilaiseen laatikkoöljyt. Oli jo aika käytetyn näköistä ja hajuista.

Valkean koneen kasaus jatkui ja puuttuu joitain ulkoisia osia enää kun kytkinkin on paikallaan. Osien putsailussa mennyt riittävästi aikaa. Englantilaisen vanha laturi on kunnostettava jotta sen saa käyttöön. Ostin kampiakselin takastefan ja sieltähän tulikin uudempi PTFE-tiiviste vaikka vanhempaa kysyin. Ainakin Fixuksella varaosaluettelot kääntää kaikkien tinakoneiden ja vitosdieseleiden numerot uudempaan malliin ilman vaihtoehtoja. Tuo uudempi vaan tarvitsee jonkun tunnin aikaa asettumiseen(vaikka ei nyt olekaan väliä) ja on tarkempi asentaa muutenkin, toivottavasti ei jää vuotamaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 Englantilainen potilas "B6284T" ja muut puuhastelut
« Vastaus #1109 : 03.08.2019, 23:50:42 »
Illalla ehti ohikulkumatkalla käydä aloittamassa valkean purkua ja kone on ohjaustehostimenlinjojen irrotusta vaille nostovalmis. Irrotin vaihteiston, imusarjan, pakosarjan, laskin öljyt ja nesteet pois, nostin syylärin sivuun ja näppäilin vähän muutakin. Osia kaivellessa löysin laturin, saa senkin heti toimintaan.

Englantilaiseen tilasin uudet kääntölaakerit Kaplhenken yläpäihin. Ei jaksa kuunnella kolkotusta enää ja voisi ohjauskin vähän tarkentua niillä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing