Kulkukoira  Proturbo

Modernin autovarkaan välineet

  • 130 Vastauksia
  • 46809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #90 : 03.04.2011, 03:37:47 »
Joissain malleissa (vanhemmat?), turvatyynyn laukeaminen avaa oven lukot. Lekaa oikeeseen paikkaan niin ei tarvi "kilikalia".
On se vaan kumma että autoja häviää ja uusia, varsinkin keskieuroopasta vaikka ei pitäisi.

No, parhaimmillaan hälyttimen sain pois käytöstä sillä, että oikosulki vilkun polttimon...  :-\

Autojen murtosuojaukset ovat kaukana kiinteistojen vastaavista, koska autoissa on voimakas kustannuspaine.   :(

Saa lyödä lekalla aika kovaa että saa aikaan semmoisen kiihtyvyyden auton anturiin että airbag laukeaa. Kuitenkin autolla pitää melkein se 40km/h ajaa seinään että bägi laukeaa. Koitappa saada sama voima aikaan lekalla :nohnoh

Itse asiassa, jos anturi on "sopivassa" paikassa, niin vasaran isku tekee tempun. Pienen vasaran vieläpä.   :pomo:

Se, miten anturi reagoi koko auton kiihtyvyyksiin, on täysin toinen juttu, kuin täsmäisku anturille. Laskeppas, mitä 16 unssin vasaralla saa 4" naulalle kiihtyvyyttä...   :o

Tästä tulee mieleeni erään ystäväni turvallisuusalanyrityksen (murtosuojaus) lukuisat murtoyritykset.

Varkaat yrittivät toimiston ikkunasta (3m lattiasta mutta rinteessä, eli ikkuna noin vyötärön korkeudella ulkopuolelta). Ikkuna rikottiin vuosien mittaan noin reilun parisen kymmentä kertaa, vaikka hälyttimet pärähtivät soimaan joka kerta ja vartijat olivat paikalla alle 6 minuutin.
Varkaita houkutteli ikkunasta näkyvä jättimäinen kassakaappi (kuorma-autolla siirrettävä), jonka he kuvittelivat sisältävän rahaa tms. arvoesineitä. Todellisuudessa kaappi sisälsi asiakkaiden tietoja, koska se oli ainoa palo&murto-turvallinen tapa säilyttää arkaluoteisia tietoja siten, että niihin oli mahdollista päästä käsiksi kohtuullisen helposti työntekijöiden taholta.

No, ikkuna oli panssarilasia sisältä ja sisäpokat terästä betoniin valettuna. Tästä huolimatta uloimpaa ikkunaa pommitettiin tiiliskivillä ahkerasti ja siinä ei auttaneet murtosuojauskalvot yms. kikat, vaan yritykset loppuivat siihen, kun uloin ikkuna vaihdettiin  25mm polykarbonaatti-"lasiksi".

Tämän vaihdon jälkeen viimeisen kerran ikkunan läheltä löytyi verinen tiiliskivi ja karbonaatista mitätön naarmu.   C:-)

Tämän "pleksiksi" vaihdon jälkeen ei murtoyrityksiä (tiedettyjä tai kameroista nähtyjä) ole tapahtunut enää kymmeneen vuoteen, vaikka toimiston kassakaappi on edelleen samalla paikalla ja ikkunasta näkyvissä.

Joten tieto kulkee "alan-yrittäjien" kesken....   :o
Jopa narkkien keskuudessa, kuten yllä kuvatussa esimerkissä....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa karvis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #91 : 03.04.2011, 05:19:44 »
Lehdenjakaja liikkuu öisin ja usein autolla. Jos autossa näkyy tai joku luulee/epäilee siellä olevan jotain arvokasta (soitin,norttiaski ym.) ja kilauttaa ikkunan rikki. Tuttu lehdenjakaja toimi näin. Ei mitään varastettavaa näkyviin. Soitin halpa joka ei varkaita kiinnosta ja jos jotain kiinnostaa niin vieköön. Jätti auton ovet lukitsematta ,kun meni rappukäytävään ;D Jos jotain kiinnostaa niin tutkikoon auton 8)
Meillä oli maatilalla ennen pihaa kyltti "minä vartioin täällä" ja Dobermannin kuva. Tuntemattomat ei tulleet autosta ulos ennenkun joku asukkaista oli pihalla ja silloinkin yleensä tulija esitti asiansa auton ikkunasta ;)
Venäjällä Ladan varkaudenesto oli ,kun otti ratin mukaan.
Mielikuvitusta ja järkeä :hello:

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #92 : 03.04.2011, 05:41:49 »
 :2funny:

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #93 : 03.04.2011, 16:24:38 »
Bägit ei laukea jos auto on parkissa, vaikka millä löisi auton keulaan. Ehkä jossain ekoissa versioissa oli tällainen mahdollista, epäilen sitäkin.
Ja koska puhutaan autoista, jotka varkaita kiinnostaa rahallisesti, puhutaan siis 2000-luvun vehkeistä eikä 80-luvun lopun satasen romuista.


Kuten esimerkiksi tuo yhteys tehtaan verkkoon, siihen on suurella todennäköisyydella ohituskonsti, koska huoltoporukan pitää saada auto tienpäältä liikenteeseen. Asiakkaat eivät taatusti pidä auton turvajärjestelmästä, joka jättää tienpäälle kovin usein, jolloin turvajärjestelmä on kompromissi luotettavuuden ja turvallisuuden välillä.

Meidän konsernilla ei ole ohituskonstia. Auto on joko tehtaan johdossa tai ajonestoon ei koodailla mitään. Fakta.

Tietysti bittinikkarit keksii ja löytää keinot mihin vain. Sama koskee mitä vain tuotetta/alaa.



Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #94 : 03.04.2011, 16:45:58 »
kyllä se vaa niin on että kaikki missä on tietokone nii sen voi hakkeroida

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #95 : 03.04.2011, 22:17:23 »
Bägit ei laukea jos auto on parkissa, vaikka millä löisi auton keulaan. Ehkä jossain ekoissa versioissa oli tällainen mahdollista, epäilen sitäkin.
Ja koska puhutaan autoista, jotka varkaita kiinnostaa rahallisesti, puhutaan siis 2000-luvun vehkeistä eikä 80-luvun lopun satasen romuista.
Ei varmaan laukeakkaan enää nykyisistä. Joskus muinoin oli tilanne toinen.  :)


Meidän konsernilla ei ole ohituskonstia. Auto on joko tehtaan johdossa tai ajonestoon ei koodailla mitään. Fakta.
Tietysti bittinikkarit keksii ja löytää keinot mihin vain. Sama koskee mitä vain tuotetta/alaa.

Niin, se tehtaan suunnittelija ei useinkaan osaa lähestyä asiaa varkaan näkökulmasta, koska tehtaan suunnittelijan on lähestyttävä asiaa ensin asiakkaan näkökulmasta ja tehdä käytettävyyden/toimintavarmuuden/hinnan kompromissi. Varkaan puolelta on ainoa ajatus viedä toisen omaisuutta millä tahansa konstilla.  >:(

Vrt. softa-piratismi ja esim. microsoftin yritykset ja resurssit lopettaa se...  ???

Ja valitettavasti tuolla itä-blokin maissa on liikaa fyysikon tms. tasoisen koulutuksen saaneita bittinikkareita työttömänä. Joille jokainen ropo on tarpeen elämiseen, jolloin sillä ei ole niin väliä miten se hankitaan. Enkä usko syntyvän kovin suurta moraalista dilemmaa nälän ja toimeentulon välille. Varsinkaan silloin, kun itse ei tarvitse tehdä mitään suoranaisen rikollista.  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #96 : 03.04.2011, 22:44:33 »
Palaanpa hieman tähän alkuperäiseen juttuun ja sitten samalla vien hieman sivuraiteelle. ;)

Eli korttimaksamiseen on kovaa tulossa RFID-tekniikka. Noissa Banksys Yomani -sirukortinlukijoissa mitä mm. Keskon kaupoissa käytetään (ja joita itsekin asentelen) on valmiina laite RFID-sirun lukemista varten. Ja tokihan RFID-tekniikkaa on käytettykin jo pitkään maksamisessa, mm. joukkoliikenteessä.

Tuo aloituksen kaltainen tekniikka tietenkin onnistuisi myös korttimaksamisessa. Toki PIN-syöttö on pakollinen, mutta voisin kuvitella hyvin seuraavan kaltaisen skenaarion:

1) uhri maksaa kaupan kassalla RFID-sirukortilla.
2) konna 1 kurkkii olan yli tms. tunnusluvun
3) konna 2 seuraa kassalta poistuvaa uhria lähietäisyydellä antennin kanssa
4) konna 1 tekee jonkun kalliin ostoksen uhrin korttitiedoilla ja tunnusluvulla

Jos tekniikka toimii autojen kanssa, varmaan myös sama onnistuu korttien kanssa? Kommentteja?
« Viimeksi muokattu: 03.04.2011, 22:48:23 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #97 : 03.04.2011, 23:06:04 »
Windows 3.1:n unkarinkielinen versio tuli myyntiin yhtä aikaa muitten kieliversioitten kanssa.  Microsoft ei kuitenkaan ole koskaan sellaista tehnyt eikä julkaissut.  Itäblokista tosiaan löytyi taitavia, mutta epätoivoisia bittinikkareita.  Nykyään samat bitinvääntäjät asuvat EU:n alueella, vaikka eivät ole muuttaneet pois synnyinkodistaan.

Sivuvilkun polttimon oikosulkeminen oli erinomainen konsti eliminoida hälytin.  Polttimoon pääsee käsiksi paljain käsin tai ruuvarilla täräyttämättä autoa.  Oikosuljettu polttimo alkuperäisen tilalle, ja hälyttimen sulake palaa, kun hälytys aktivoituu.  Nykyhälyttimessä ei vilkun tai torven oikosulkeminen polta koko hälytysjärjestelmän sulaketta.

Autoon ei saa jättää näkyville mitään irtainta esinettä, ei edes roskia.  Eikä piiloonkaan mitään yli 1 € arvoista esinettä.  Levottomalla alueella (Peltolammi, Hervanta, Tesoma) voi ottaa puolanjohdon, ruiskun releen, tai virranjakajan pyörijän mukaansa, niin vandaalit joutuvat särkemään auton paikalla, eikä jonkin pikkutien varressa.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa dera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #98 : 03.04.2011, 23:37:30 »
Miksi ei.
Kun saat kerran auton käyntiin, aiemmin mainitulla tavalla, se käy kunnes se sammutetaan, sitten ei enää käynnisty, koska avainta ei löydy.
On ihan elävästä elämästäkin esimerkkejä.
Isäntä hyppää autoon ja starttaa auton, avaimet taskussa. Vaimo hyppää apparin pallille. Matkalla isäntä jää pois ja vaimo hyppää kuskin pukille. Vaimo jatkaa autolla matkaa ja avaimet jää ukon taskuun. No rouva sitten sammuttaa auton jossain muualla, esim. työpaikalla. Vaan ei saa enää käyntiin kun avaimet jäi ukon taskuun.

Siitä lähtien oli molemmilla auton avaimet aina taskussa.  :D


Lyhyesti: tietääkseni yksikään avaimettomalla järjestelmällä varustettu auto ei sammu, vaikka auton käydessä avain vietäisiinkin pois kantoalueelta. Seuraava startti jää vain tekemättä.

Volvolla on runtime-CRC avaimelle. Ilmoittaa ajotietokoneessakin jos avain ei ole enää kantoetäisyydellä (avainvika esim).

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #99 : 04.04.2011, 00:06:12 »
Palaanpa hieman tähän alkuperäiseen juttuun ja sitten samalla vien hieman sivuraiteelle. ;)
Sehän sopii tyyliini kuin se sinne...   ;D

Eli korttimaksamiseen on kovaa tulossa RFID-tekniikka. Noissa Banksys Yomani -sirukortinlukijoissa mitä mm. Keskon kaupoissa käytetään (ja joita itsekin asentelen) on valmiina laite RFID-sirun lukemista varten. Ja tokihan RFID-tekniikkaa on käytettykin jo pitkään maksamisessa, mm. joukkoliikenteessä.

Tuo aloituksen kaltainen tekniikka tietenkin onnistuisi myös korttimaksamisessa. Toki PIN-syöttö on pakollinen, mutta voisin kuvitella hyvin seuraavan kaltaisen skenaarion:

1) uhri maksaa kaupan kassalla RFID-sirukortilla.
2) konna 1 kurkkii olan yli tms. tunnusluvun
3) konna 2 seuraa kassalta poistuvaa uhria lähietäisyydellä antennin kanssa
4) konna 1 tekee jonkun kalliin ostoksen uhrin korttitiedoilla ja tunnusluvulla

Jos tekniikka toimii autojen kanssa, varmaan myös sama onnistuu korttien kanssa? Kommentteja?

Skenaariosi on ikävä...  ???  Mutta todellinen... 

Tätä joskus testailtiin ******* kanssa ja todettiin se mahdolliseksi mutta vaativan sen verran alan osaamista, ettei se yleisty ihan heti jokavarkaan tekniikaksi ja on havaittavissa kameravalvonnalla (samat kaverit jatkuvasti iholla), jolloin vahtimestarit pääsevät töihin. Testissä olivat RFID-tägit. Tosin hommasta on aikaa "kotvanen" ja tekniikka on kehittynyt ikävä kyllä myös varkailla.  :o

Sirukortin kohdalla pöllittävyyttä onneksi vaikeuttaa (hitusen) se, että koko homma tapahtuu vain VLF-taajuuksilla VLF/UHF:n sijaan (kuten useat autojen avaimet). Tällöin pitää päästä koko prosessin ajaksi "iholle" (tai siis suhteellisen lähelle), jotta homma toimii varmasti. Koska itse tekniikka toimii 100% varmuudella...

Tämä on testattu moneen kertaa pitkin maailmaa mm. RFID-passien kohdalla ja erinomaisella menestyksellä.  >:(

Syy, miksi tekniikkaa ei ole olennaisesti parannettu on pääsääntöisesti parannuksen hinta. Toissijaisena se, että se edellyttää käyttäjältä asian tiedostamista ja vaikuttaa helppokäyttöisyyteen. Ja ihminen on laiska luonnostaan...

Kyllähän tekniikka kehittyy parempaa suuntaan kun sen väärinkäyttö yleistyy....   :(

Volvolla on runtime-CRC avaimelle. Ilmoittaa ajotietokoneessakin jos avain ei ole enää kantoetäisyydellä (avainvika esim).
Sammuttaako Volvo moottorin jos avain ei vastaa oikein?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9515
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #100 : 04.04.2011, 00:50:52 »
3) konna 2 seuraa kassalta poistuvaa uhria lähietäisyydellä antennin kanssa
4) konna 1 tekee jonkun kalliin ostoksen uhrin korttitiedoilla ja tunnusluvulla

Jos tekniikka toimii autojen kanssa, varmaan myös sama onnistuu korttien kanssa? Kommentteja?

RFID-suojattu lompakko. Näitä on ihan myynnissäkin.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #101 : 04.04.2011, 08:25:57 »
kyllä se vaa niin on että kaikki missä on tietokone nii sen voi hakkeroida
Joo niin voi.
Mutta niitä on aika vähän loppupeleissä, jotka lennosta varastaa auton tällä menetelmällä. Helpompi ja nopeampi on nostaa auton rekkaan ja kräkkäillä sitten jossain muualla.
Kyllähän 7 Motikastakin osaa jo aika moni poistaa ajoneston kokonaan. Kun boksi on pöydällä. Mutta miten nopeasti se onnistuu kun letku on kiinni autossa. Homma pitää kuitenkin hoitaa kohtuu nopeasti.

Mikan, sanot aina, että tehdas lähestyy kaikkia aiheita asiakkaan tai kustannuksen näkökulmasta. Mitä jos olisi niin, että esim. ajonestoa kuitenkin yritetään tehdä juuri vaikeuttamaan auton vieminen. Puhutaan nyt normaalista ajonestosta, ei keyless-versiosta. Tai voidaan siitäkin puhua, koska tuo jenkkien tekemä testi ei paljasta mitä merkkejä testissä oli.
Uskon etenkin sakujen olevan aika paljon edellä näissä hommissa jenkki, ranskis tai korealaisia veljiään.

Kaikki tämä on tietysti mutua, koska mitään faktaa meillä kenelläkään ole aiheesta.

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #102 : 04.04.2011, 09:46:59 »
Mielenkiintoista seurata miten vakuutus yhtiöt korvailevat nyky autoja joissa ei varkauden yhteydessä jää konkreettisiä murtojälkiä. Sitten vielä jos auton omista onkin rahavaikeuksissa, pahimmassa tapauksessa omistaja saa syytteen vakuutus petoksesta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #103 : 04.04.2011, 10:06:06 »
kyllä se vaa niin on että kaikki missä on tietokone nii sen voi hakkeroida

Näinhän se on. Mutta ne laitteet joissa ei tietokonetta ole lainkaan, vasta onkin helppo murtaa / väärinkäyttää. Pätee sekä autoihin ja vaikkapa korttimaksamiseen, josta jo puhuinkin. ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Modernin autovarkaan välineet
« Vastaus #104 : 04.04.2011, 12:37:22 »
Mikan, sanot aina, että tehdas lähestyy kaikkia aiheita asiakkaan tai kustannuksen näkökulmasta. Mitä jos olisi niin, että esim. ajonestoa kuitenkin yritetään tehdä juuri vaikeuttamaan auton vieminen. Puhutaan nyt normaalista ajonestosta, ei keyless-versiosta. Tai voidaan siitäkin puhua, koska tuo jenkkien tekemä testi ei paljasta mitä merkkejä testissä oli.
Uskon etenkin sakujen olevan aika paljon edellä näissä hommissa jenkki, ranskis tai korealaisia veljiään.

Kaikki tämä on tietysti mutua, koska mitään faktaa meillä kenelläkään ole aiheesta.
Tehtaalle (varsinkin omistajille) primäärinen seikka on kustannustehokkuus (ja sitä kautta tulos), joka on myös kaiken liiketoiminan edellytys.
Jolloin se paras ratkaisu ei päädy käyttöön, koska se on aina kallis. Tällöin valitaan se kustannustehokkain.

Pelkkä ajonesto RFID-avaimella on huomattavasti parempi tekniikka kuin tuo "avaimettomuus", joka oli tämän viestiketjun aloitus. Koska luontaisesti ajonesto toimii lyhyillä etäisyyksillä, ei releointihyökkäys ole yhtä tehokas kuin avaimettomassa ratkaisussa. Lisäksi RFID sirulla (avaimessa) toteutetussa ajonestossa avain on pääsääntönä tietyssä paikassa (virtalukko) koko ajon ajan. Avaimettomassa ratkaisussa näin ei taas ole. Eri menetelmissä voi olla lähtökohtaisesti heikkouksia tai vahvuuksia.

Ymmärrän hyvin, miksi testissä olleita autoja ei nimenomaisesti nimetä.

Vaarallista on olettaa, että joku on toista edellä ajoneston hyvyydessä, koska silloin sorrutaan helposti ylimielisyyteen, joka on toinen kaikkien munausten äidistä olettamisen lisäksi.

Mitä faktoihin tulee, niin minulla ei ole niitä eri merkkisten ajoneuvojen ajoneston toteutuksen yksityiskohdista. Tässä viestiketjussa mainitusta menetelmästä minulla kyllä on tietoa senkin edestä...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

KL-varaosat  Race.fi