Elekma  Autoracing

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1824 Vastauksia
  • 443324 Lukukerrat

razori ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70 2.5

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 501
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1815 : 09.08.2019, 21:43:53 »
Kiitos mutta tästä ei nyt ollut mitään apua.

Sen sijaan näistä oli suunnaton apu. Ja tuosta releen kelasta, eli boksista 12V jumpperi rundikellolle ja tuo releen kela asennetaan boksilta rundikellolle lähtevän johdon ja +12V väliin? Pelaako purkamatta relettä vai onko siitä teurastettava nimenomaan se kela irti ja juotettava johtoihin  ???

Ja tuosta tyhjäkäyntimoottorista (B230/LH oma 2-napainen), muistelenko harhoja kun joskus muistan lukeneeni/kuulleeni että vaatis diodin napojen väliin jotta toimii säätö? Olikohan joku Boostin kirjoitus... Diodille mitään tarkempia specsejä/kummin päin?
Ainakin mun 940 kierrosluku mittari toimii ilman mitään keloja suoraan atecun signaalilla.
Itsellä myös vag hukkakipinä.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Sprinter 308 -98

Poissa mötör

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1816 : 13.08.2019, 20:46:03 »
Osaisiko täällä kukaan jeesiä Boschin 3bar map-anturin kalibroinnin kanssa? ??? (Bosch 0261230119).
Anturille ilmoitettu kalibrointiarvoiksi (20 kPa @ 400 mV - 300 kPa @ 4650 mV) ja mega kysyy kalibroinnissa "Value at 0.0 volts (%)" ja "Value at 5.0 volts(%)"
mitäköhän mahtavat nuo megan kyselemät prosentit olla? :o

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1574
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1817 : 17.08.2019, 16:50:48 »
Noniin. Nyt olis kytkennät tehty ja ATecu testailun alla.
Startilla pyörii täydellä akulla ~155 - 160rpm, ja laiskistuu akun hiipuessa. Pysyy aika hyvin muutaman rpm sisällä. Tasaisin välein kierrostieto käy nollassa, tyyliin 2 - 3 sekunnin välein.
Kierrostieto OK?

E: Antureiden kalibrointi löytyi googlailemalla sekä TPS:n johdot oli väärässä järjestyksessä. Nyt toimii oikeinpäin, josta päästäänkin kysymykseen, nyt näyttää ~30% kaasuläppä auki tyhjäkäynnillä ja 57% kaasu pohjassa.
Lienee ihan liikaa tyhjäkäynnillä ja liian vähän kaasu pohjassa? 850:n TPS käytössä adapterilevyllä

Minkälaisilla ennakoilla tota arvais yrittää käyntiin?
« Viimeksi muokattu: 17.08.2019, 20:00:33 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa Juzi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1642
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1818 : 17.08.2019, 21:40:27 »
Osaisiko täällä kukaan jeesiä Boschin 3bar map-anturin kalibroinnin kanssa? ??? (Bosch 0261230119).
Anturille ilmoitettu kalibrointiarvoiksi (20 kPa @ 400 mV - 300 kPa @ 4650 mV) ja mega kysyy kalibroinnissa "Value at 0.0 volts (%)" ja "Value at 5.0 volts(%)"
mitäköhän mahtavat nuo megan kyselemät prosentit olla? :o
Mutuilisin että toi volts(%) on sama kun volts(kPa) ja toi anturi on lineaarinen, joten kuvittele tai laske noista nyt sitten arvot 0 ja 5voltille

Noniin. Nyt olis kytkennät tehty ja ATecu testailun alla.
Startilla pyörii täydellä akulla ~155 - 160rpm, ja laiskistuu akun hiipuessa. Pysyy aika hyvin muutaman rpm sisällä. Tasaisin välein kierrostieto käy nollassa, tyyliin 2 - 3 sekunnin välein.
Kierrostieto OK?

E: Antureiden kalibrointi löytyi googlailemalla sekä TPS:n johdot oli väärässä järjestyksessä. Nyt toimii oikeinpäin, josta päästäänkin kysymykseen, nyt näyttää ~30% kaasuläppä auki tyhjäkäynnillä ja 57% kaasu pohjassa.
Lienee ihan liikaa tyhjäkäynnillä ja liian vähän kaasu pohjassa? 850:n TPS käytössä adapterilevyllä

Minkälaisilla ennakoilla tota arvais yrittää käyntiin?

Ei hyvä jos kierroslukutieto käy nollassa. Ota tulpat irti ja pyöritä konetta sillai ja tutki kierroslukutietoa ei mene akkukaan niin nopsaa.

Meniköhän se tps calibrointi sitten ihan oikein? pitäis kyllä saada näyttään 0 ja 100%.

Starttausennakko taitaa olla 10astetta asetuksissa vakionakin ja tämä on hyvä
Mitä näitä romuja nyt on.. v90 -98, 240 classic, P220 -65 ja P220 -69 + jotain raatoja.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2055
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1819 : 17.08.2019, 21:45:06 »
Mikäs triggeröinti tässä oli?

Jokin on pielessä jos rpm signaali menee nollaan.

Montako trigger sisääntuloa tässä olikaan?

Jos kaksi, niin varmista että kanava on OFF ja vaikka inputti maadoitettu.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Paikalla Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2124
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1820 : 17.08.2019, 22:40:49 »
Ettei se ole adapterilevy vinossa tai muuten väärässä asennossa. Tai sitten ei vivustossa liikevara riitä 57% pidemmälle.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2019, 22:43:29 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1574
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1821 : 17.08.2019, 23:04:18 »
Mikäs triggeröinti tässä oli?

Jokin on pielessä jos rpm signaali menee nollaan.

Montako trigger sisääntuloa tässä olikaan?

Jos kaksi, niin varmista että kanava on OFF ja vaikka inputti maadoitettu.

LH:n pottapyörä omalla VR anturillaan. Toinen triggeri on käyttämättä, kaapeli päätelty kutistesukan sisään kiepille.


Elikkä tosiaan mulla on nyt Atecun kaverina;
668cc Dekat,
LH pottapyörä + VR anturi, alkup. asennossaan.
850:n aito Bosch TPS-anturi adapterilla orkkis-kaasuläpässä,
4bar GM MAP-anturi
085-loppunen imuilman anturi,
026-loppunen vedenlämmön anturi,
VAG-hukkakipinäpuola

Tuosta kierrostiedosta vielä, mahtaisko noilla juotosjumppereilla JP1 ja JP11 olla vaikutusta  ???




Ettei se ole adapterilevy vinossa tai muuten väärässä asennossa. Tai sitten ei vivustossa liikevara riitä 57% pidemmälle.

Vivusto, vaijerit jne täysin sähköruiskullisen vinokkaan omat. Adapterin tein alkuperäisen tavoin, joten itseäkin vähän kummastuttaa ettei muka liikerataa olisi enemmän kuin 27% anturin liikeradasta...
Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

Poissa Juzi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1642
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1822 : 17.08.2019, 23:53:03 »

Tuosta kierrostiedosta vielä, mahtaisko noilla juotosjumppereilla JP1 ja JP11 olla vaikutusta  ???

Vivusto, vaijerit jne täysin sähköruiskullisen vinokkaan omat. Adapterin tein alkuperäisen tavoin, joten itseäkin vähän kummastuttaa ettei muka liikerataa olisi enemmän kuin 27% anturin liikeradasta...
Tottakai niillä voi olla vaikutusta.. vr anturin johdot voi myös olla väärin päin.


Ihan sama vaikka sulla aukeis kaasuläppä oikeestikkin vaa 27% mutta jos kalibroit sen oikeen niin sen pitäis näyttää tietokoneella 0 ja 100 väliä silti.
Mitä näitä romuja nyt on.. v90 -98, 240 classic, P220 -65 ja P220 -69 + jotain raatoja.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2055
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1823 : tänään kello 09:25:09 »
Onko megassa Trigger error count tai vastaava tieto nähtävissä?

Johtokiepit on joskus tosi jänniä. Kerran pelkästään kiepillä ollut 12 V kaapeli riitti sotkemaan dieselmoottorin ecun.

Joskus avonaiset sisääntulot riittää sotkemaan ecun. Hyvä tapa on maadoittaa ylimääräiset kanavat.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jambo

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1574
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1824 : tänään kello 18:03:30 »
Onko megassa Trigger error count tai vastaava tieto nähtävissä?

Johtokiepit on joskus tosi jänniä. Kerran pelkästään kiepillä ollut 12 V kaapeli riitti sotkemaan dieselmoottorin ecun.

Joskus avonaiset sisääntulot riittää sotkemaan ecun. Hyvä tapa on maadoittaa ylimääräiset kanavat.

Tosiaan tuo "Lost sync counter" lienee vastaava mitä tarkoitit. Mutta tosiaan autohan lähtee nyt jopa käyntiin ja pysyykin. Seiskan oma rundikello ei kylläkään suoraan tacho  outputista toimi.

TPS anturi suostui kalibroitumaan 0 - 100% alueelle kun Tunerstudion käynnisti uudestaan. Rpm tiedon pätkimiset katosi kun reititin puolan johdot erilleen YKK-anturin johdoista.

Tästä on hyvä jatkaa  :)
Käyttiksenä - 945 B230FT/S5D-320Z '93
Ristisiitosta odottamassa - 740 B230K/M47 '87, 945 B230FT/M90 '92
Projektina - 242 B230FT/S5D-320Z '80

 

Samppasport  Futurez