Elekma  Autoracing

855 10V "Biltema tuning"

  • 270 Vastauksia
  • 69846 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2303
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #60 : 01.01.2016, 12:27:33 »
On tuossa minunkin kuvassa siis tuo tarkoittamasi merkki, se pieni lovi hihnauran pohjassa ei ole ainut.

Selvä.  ;)
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #61 : 10.01.2016, 23:33:01 »
Lootat vierekkäin, vasemmalla 850, oikealla V70:


850 lähempää:


Ja V70 lähempää:


Laatikon kytkinakselin stefoja on kahta mallia, siniselläkään eivät löydä valmistenumeron perusteella kumpi autosta löytyy... Volvomaiseen tyyliin eivät itsekään tiedä mitä ovat autoihinsa laittaneet :idiot2: Näissä molemmissa oli versio "Outer diameter 41 mm", osanumero 1381798. Toinen versio olisi kai 44 mm.

Siinä vielä painelaakerit lähempää, oikealla V70:n versio jossa integroitu työsylinteri:


Sanoisin että ei oikein järkevästi pysty laittamaan 850:n ulkoista työsylinteriä V70:n laatikkoon. Kai se on tuolla sisäisellä/integroidulla sylinterillä mentävä.

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #62 : 11.01.2016, 05:51:29 »

Sanoisin että ei oikein järkevästi pysty laittamaan 850:n ulkoista työsylinteriä V70:n laatikkoon. Kai se on tuolla sisäisellä/integroidulla sylinterillä mentävä.

Miksi ei pysty? Eihän siihen tarvitse tehdä ku 3 kpl kierteitä tuolle painelaakerin liukuholkille ja reikä kytkin haarukan pallolle? Näin ainaki omaan tein ja hyvin on pelannut.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #63 : 11.01.2016, 19:10:42 »
Hmm... Meikäläisen koneistusmahdollisuudet on käsipora ja rälläkkä, vähän jännäks menee... Kannattaneeko edes yrittää...

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #64 : 11.01.2016, 19:29:49 »
Itseasiassa kun tarkemmin muistelen niin mulla oli valmiina reijät tuolle liukuholkille, tarvi tehdä vain kierteet. Ilmeisesti nuissakin on eroja vaikka olikin v70 laatikko.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #65 : 25.01.2016, 18:13:11 »


Laitoin dieseliä palotiloihin. En tiedä kertooko tuo nyt mitään, pikkuhiljaa tihkuu pois mutta sentään tasaisesti kaikista? On nuo löpöt tuossa jo toista viikkoa muhineet.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #66 : 11.02.2016, 09:51:03 »
Kantta on tullut hinkattua, saa siitä näppärän koristeen takanreunukselle jos ei muuta :) Aivan jäätävän tiukassa oli kannentiivisteen jämät:



Venttiilijousen puristin:



Lambdahylsy on aika sopiva tuohon hommaan. Versio 2:een pitää korvata rullautuva teippi vaikka muovipullon kyljestä leikatulla suikaleella, millä siis suojaisi painimen porauksen naarmuuntumiselta. Ja kannen ja pöydän välissä voisi olla kumimatto hyvä luistonestona.

Onhan tuo öljypoltin vähän karstoittunut. Ja nelospytyn kohdalla on hiukka damagea näkyvissä (se pytty mistä mäntä suli):




Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #67 : 10.10.2016, 18:15:20 »
Iski jonkinlainen inspiraatio alkaa kokoamaan tätä, reilu vuosihan tässä vierähtikin... Nostin purkuraadosta kuusen alla kauniisti marinoituneen konepellin paikoilleen:



Konehuoneen johtosarjat, sulakerasia, pyyhkijöiden mekanismi rasvattuna ja suojamuovi paikoilleen:





Tuulilasin vesitiiviyttä varmistelin Sikaflex 710:lla:



"Miksi käyttäisit hankalia OEM-listoja, kun kaikki mitä tarvitset on nopeasti ja helposti asennettava, säänkestävä ja hyvännäköinen 3m Scotch (R) SUPREME ilmastointiteippi":


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2940
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #68 : 10.10.2016, 18:18:10 »
Hieno teippituunaus! Enpä tajunnut tehdä tuota omaan kasipätkään.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #69 : 15.10.2016, 19:59:23 »
Sisustaa on tullut siivoiltua - lehdet, roskat ja hiekat pois ja kuivattelua... Jotakin pikkuosia olen siirrellyt purkuraadosta tähän, ja tuon verran purin ylimääräistä piuhaa pois:



Joku muinainen puhelinasennus lienee, mihin tuo Motorolan boksikin liittynee.

Purkukasista nappasin "kevyen" jarru-kytkin-kombon pois:



Sinänsä kätevää, kun kaikki on ABS-boksia myöten samassa paketissa, on vaan vähän ahdas paikka mihin tuo kokonaisuus on tungettu...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #70 : 26.11.2016, 23:41:30 »
Työmaata kerrakseen...





Tänään tutustuin ohjauspylvään sielunelämään. Tulipellin läpiviennin kohdalla olevan nivelen periaate ei ihan hetkessä avautunut, joten otin lähempään tarkasteluun:



Tuollaisesta topikista löytyi kuvia ja ihan hyvä pdf-tiedosto:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=60222&start=10

Minulla oli tuo laakerin sisäkoolina toimiva nivelen osa tukevasti ruosteessa konehuoneen puoleisesta päästä, molemmissa hallussani olevissa osissa sama homma. Joten elvyttelin tuota teräsharjalla ja runsaalla rasvalla :P Kulumisjäljistä päätellen laakeri pyörii muutenkin tuossa ylempänä eikä ruostuneessa kohdassa. Laakeri kumin sisään:



Sitten myös nivelpalikka kumin sisään ja kokonaisuus lukitaan tulipeltiin teräsvanteella:



Tuohon vanteen kauluksen alle pitäisi kai jäädä äänieristysmattokin, mutta katsotaan sitä myöhemmin...

Kumin yläosa taitetaan nätisti alas teräsvannetta vasten ja nivel kiristetään ohjauspylvään ylempään osaan läpipultilla, varmistus sokalla.



Varmistus vielä että ohjausakseli pyörii nätisti ja liikkuu joka suuntaan jouhevasti => Eiköhän tuolla vielä joskus ajele herraskaisesti.



Seuraaviin haasteisiin kuuluu mm. johtosarjojen selvittely, josko sitä saisi virtoja kulkemaan oikeisiin suuntiin...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2940
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #71 : 27.11.2016, 03:31:58 »
Hienoa tämä tarkka kuvallinen dokumentaatio!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #72 : 01.12.2016, 11:40:30 »
Eilen rakentelin tällaista isojen poikien palapeliä:


Aloitin pohjakaukalosta, läpivienti paikoilleen:


Sitten ilmastoinnin höyrystin:


Pieni muovilevy ja läpivientikumit:


Ilmanohjainläppä ja sitä käyttävä moottori (moottori kiinnitettävä läpän mekanismiin NYT tai joudut purkamaan myöhemmin uudestaan...  ::)):


Puhaltimen etuvastus ja anturi:


Puhaltimen kotelon yläosa, läppämoottori vielä irrallaan mekanismin varassa tässä vaiheessa:


Höyrystimen kotelon yläpuoli paikoilleen, kuvassa myös "Dry lube" jota suihkuttelin liikkuviin osiin (ostin sitä koska mainittiin muoveille sopivaksi voiteluaineeksi):


Läpivienti kohdilleen:


Tuo on ahdas paikka, kannattaa laittaa tuo ruuvi ensimmäiseksi kiinni:


Sitten vasta noita muita ruuveja ja klipsejä:








Puhallin paikoilleen:


Tuki/pidike:


"Ilmanohjainyksikkö", tuota en viitsinyt purkaa pienempiin osiin, läppiä tuntuu olevan vähintäänkin riittävästi (kuvan aukkoon kuuluu lämppärin sisäkenno):


Tuollainen osa tuohon alapuolelle:


Yhdistetään kaksi isoa kokonaisuutta:


Toiselta puolelta (keulan puoli):


Läpivienti tulipeltiin. Tuollaisella halkaistulla muoviputken pätkällä saa avattua noita ilmastoinnin liitoksia:


Lämppärin kenno:


Edellinen asentaja on näppärästi varmistanut nippusiteellä kondenssiletkun:


Klipsejä ja ruuveja riittää...






Tulipahan putsattua, voideltua ja tarkistettua paikat, vaikka toimivaksi tuon oletin alunperinkin.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #73 : 17.01.2017, 11:03:37 »
Laitoin lämppäripaketin roikkumaan neljällä pultilla tuulilasin alla olevaan palkkiin:



Kiinnitys ainoastaan yläreunasta ei tuntunut kovin tukevalta. Tosin paketti saa lisätukea lämppärin kennon putkista, jotka tulevat melko tiukasti kiinni tulipellin läpivientipalikkaan. Osaltaan myös höyrystimen putket ja konehuoneen elektroniikkaboksin tuuletusputki tukeutuvat omiin läpivienteihinsä.

Tuossa lämppäripaketin taakse jäävät reiät kabiinin puolelta nähtynä:



Kaikista oikeanpuolimmainen pyöreä reikä lienee tarkoitettu lähinnä sisätilalämmittimen pistorasian haaroitukselle (onpa melkoisen ahtaassa paikassa).

Konehuoneen puolelta:



Läpivienti vesikaukaloon:



Raitisilmasuodattimen kehys paikoilleen:



(Kuvista puuttuvat edelleenkin 850:n varsin paksut äänieristysmatot)
« Viimeksi muokattu: 17.01.2017, 11:07:35 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1169
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #74 : 22.01.2017, 12:04:40 »
Sain vaikutteita tuollaisesta topikista:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/169404-heater-core-firewall-coupling-bypass-write-up-with-pics/

8-pätkässähän lämppärin sisäkennolle menee tulipellistä jäykät putket, ja läpivienti on tarpeettoman monimutkainen.



Otin siis rautasahan käteen ja kävin tuumasta toimeen:





Tuosta on nyt se hyöty, että läpivientipalikan n. miljoona o-rengasta jäävät pois (vuotamasta). Haittapuolena letku ei anna lämppäripaketille yhtä paljon tukea alareunasta kuin jäykkä putki teki ennen modausta - liekö tuolla toisaalta niin merkitystäkään. Letkut (2x 1m) on biltemasta, 16/23 mm. Vielä on mietintämyssyssä miten toteutan konehuoneen puolen, vanhat OEM-muotoletkut olisi helppo laittaa tuohon jatkoksi, tulipellistä koneeseen.





Tossa on nyt se sisähaaroituksen läpivienti. Kartanomallissa siitä menee näköjään myös pissapojan letku taakse. Jätin sen pois ja laitoin pultin tilalle.



Konehuoneen kuskin puoleinen takanurkka on todella ahdas paikka:



Kytkimen pääsylinteri jää melkoisen hankalasti kaiken romun keskelle.

Kabiinin puolella kasaaminen on edennyt myös:





Laitoin akun paikoilleen ja kokeilin meneekö virtoja minnekään - ainakin lämppärin läppiä saa liikuteltua ja sisäpuhallin tuntuisi toimivan moitteettomasti. Sisävalotkin syttyivät :) Laseja en saanut liikuteltua, vaatineeko vielä kojelaudan asentamisen paikoilleen - siinä on vielä muutama metri lisää sähköpiuhaa...

Kelit lauhtuu ja kuuraa/kosteutta kerääntyy:



Autossa on motonetin kuivauspallo sisällä ja laitoin sisälämppärin pöhisemään niin saa kuivailtua. Nuo paljaat metallipinnat vaan on tuollaisia kosteuden kerääjiä :-\ (Kattoverhoilu jää pois kokoonpanosta toistaiseksi, jos joku sitä ihmettelee)

 

Futurez  Proturbo