Elekma  Autoracing

volvo 240 vm-88 Orbit. Bensapumpun vaihtoa ja sähköpumpun mietintää

  • 216 Vastauksia
  • 47115 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #210 : 26.06.2018, 10:58:57 »
Pistäisin viestiä, että palauttakaa rahat, tai lähettäkää puuttuvat osat. En ainakaan uutta tilausta menis tekemään.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2552
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #211 : 26.06.2018, 11:51:48 »
Asiasta toiseen, mitkä suuttimet sulla nyt on tuossa Weberissä?
Carpe jugulum

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #212 : 26.06.2018, 23:18:43 »
Pistäisin viestiä, että palauttakaa rahat, tai lähettäkää puuttuvat osat. En ainakaan uutta tilausta menis tekemään.
Sitä mietin itekkin, kun näyttäisi taas olevan varastossa vaijeria+kuorta. Katoin, että jos laittaisi uuden tilauksen niin ne perisi taas kaikki mahdolliset lähetyskulut yms.
Asiasta toiseen, mitkä suuttimet sulla nyt on tuossa Weberissä?
Luulin laittaneeni tähän topickiin, mutta olinkin vaan laittanut koneelle muistiin. Laitan tähän itselle muistiin myös, että ensin oli: Suuttimet ennen säätöä on  E/T: pääsuutin:150/150. Ilmasuutin: 160/185 ja Tyhjäkäyntisuutin: 60/60
ja säädön jälkeen. pääsuutin e/t 150/155. Ilmasuutin: 160/185 ja tyhjäkäyntisuutin 60/60



Nostin nyt keväällä tyhjäkäyntiseosta (ilman mittaria) hiukan ja vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimen ensiöpuolelle 65:seen eli nyt on kokeilussa pääsuutin E/T:150/155. Ilmasuutin: 160/185 ja Tyhjäkäyntisuutin: 65/60.

Tyhjäkäyntisuuttimen vaihdon ja seoksen säädön jälkeen tuntui, että jälkikäynti väheni tai sitten se auttoi, kun oli talven yli stabilizeria tankissa. Silloin tällöin saattaa käydä jälkikäyntiä, mutta aika harvoin. Hyvin volvo ainakin käy tyhjäkäynti on melkein tonnissa, mutta käy ja kulkee tasaisesti. Moottoritielläkin kulkee niin, kuin juna. Pitää sitten katsastukseen säätää tuo tyhjäkäynti alemmas jos menee yli 100rpm.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #213 : 08.08.2018, 17:51:27 »
Noni jonkun verran olen tässä puuhastellut volvon kimpussa. Hioin tuossa viime viikolla kuskin helmasta ruosteita ja maalailin paikat hionnan jälkeen sinkkimaalilla ja massasin molemmat helmat. Vaihdoin viime viikolla vihdoin myös peräöljyt. Huoltokirjan mukaan viimeksi on vaihdettu 1990.  ;D

Tänään käytin volvon katsastuksessa. En käyttänyt kaasutinta säädössä ennen sitä. Noh päästöistähän se leima sitten meinasi kiikastaa, kun mittari näytti Co:ksi 4,5 ja raja on 3,5. Säädin seosta siinä aseman mittarilla niin lopulta näytti Co 2,27 , mutta lapussa sitten luki 3,0. Noh leima lopulta tuli. Pitää joku päivä käyttää mittarin nokassa autoa. En tiedä paljonko vaikutti seokseen se, kun talvella vähän säädin seosta rikkaammalle ja se, että jos se kaasuttimen kansi on pitempään jo vuotanut/hikoillut, kun kaasuttimen asennuksessahan joutui tekemään suutinjumppaa. En näköjään ole maininnut, että huomasin jossain tuossa heinäkuun aikana, että kaasuttimen kannen välistä hikoilee bensaa ja tilasin mopo sportista uuden tiivisteen weberiin ja hikoilu näillä näkymin loppui.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #214 : 15.10.2018, 00:17:35 »
Volvo on oikeastaan nyt loppukesän/ syksyn aikana toiminut hyvin eli en ole tehnyt oikein mitään muuta, kuin ajellut. Ainut vika oikeastaan on ollut, että vedenlämpömittari ei jostain syystä ole aina toiminut. Syylärin vaihdon jälkeen ilmeni tätä, mutta nyt taas tuntuu toimivan oikein. Pitää katsoa jos jossain vaiheessa käyttäisi mittariston irti ja kolvaisi uusiksi sen mittarin maadoituksen, kun epäilen vian syyksi huonoa kontaktia mittaristossa, kun nimittäin yhden kerran se lämpömittari rupesi toimimaan, kun paukautin kädellä koelaudan päälle. Tietenkin voisi vielä myös varmistaa, että johto on kunnolla kiinni anturissa.

Pesin volvon sunnuntaina ja ajelin volvon talliin, kun tälle talvelle ostin pihalle pressutallin niin ei tarvi volvoa seisottaa ulkona lumisateessa. Samalla sitten vaihdoin uuden alkuperäisen imuvaijerin paikalleen, kun tilasin noin 3 viikkoa sitten wetteriltä 740 imuvaijerin+kuoren. Vaijerit tuli tuossa viime viikolla. Katselin vaan, että vaijerissa oleva kahva oli vähän erilainen/muotoinen mitä alkuperäinen oli. Vp-autopartsin sivuja katselin niin sen mukaan sama vaijeri+kuori pitäisi passata sekä 200/700-sarjaan, mutta onhan tuo imusysteemi nyt paljon parempi mitä tarvikevaijerilla.


« Viimeksi muokattu: 01.11.2018, 12:33:22 kirjoittanut Dmies »

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 vm-88 Orbit.
« Vastaus #215 : 02.11.2018, 01:01:40 »
Pikkukysymyksissä asiaa jo kyselin/kerroinkin. Nyt sitten viime aikoina volvo rupesi oireilemaan niin, että viikon tai kaksi, kun auto seisoo ajamatta niin pitää startata normaalia pitempään. Nyt auto seisoi n.kk ja aloin vaihtamaan viime viikolla talvirenkaita alle niin ei lähtenyt käyntiin. Sahasin akun tyhjäksi ja ei kirveelläkään käyntiin. Annoin akun latautua 30min-1h ja kävin kokeilemassa niin hyrähti käyntiin niin, kuin ei mitään olisi ollut. Jostain syystä laski linjat tyhjäksi. Epäilin itekkin aluksi bensapumppua, mutta piti saada varmistus niin kyselin pikkukysymyksissä asiasta, koska katselin tiedoista, että 2015 olen viimeksi vaihtanut pumpun eikä sen jälkeen hirveästi ole kyllä tullut kilometrejä.

Ostin alkuviikosta motonetistä valeon bensapumpun+bensaletkua+klemmareita ja bensasuodattimen. Valeon paketin aukaisin niin sofabex luki pumpun kyljessä.  ;D Eilen vaihtelin pumpun paikalleen. Pumpun mukana ei tullut, kun yksi tiiviste ja tiivistepaperista tehdyt repesi aina meistillä reikää tehdessä niin käytin toisena tiivisteenä vanhaa. Laitoin hiukan tiivisteliimaa kaveriksi ja samalla laitoin paikalleen aikaisemmin hommatun uuden bensapumpun fiiberipalikan.
 
Laitoin uuden bensasuodattimen tällä kertaa ennen bensapumppua, jos se lisäisi sen elinaikaa vähäsen. Samalla vaihdoin muutaman bensaletkun+kaikki auki käyttämät klemmarit uusiin eli lähes kaikki. Hoksasin, että semmoinen pikku virhe oli edellisellä kerralla tullut, että bensapumpussa on 6mm lähtö kaasuttimelle päin ja paineensäätimessä on nyt paikallaan 8mm lähtö niin olin laittanut 8mm letkua tuohon kohti. Mietin, että olisiko voinut tuosta vuotaa, mutta ei siinä ainakaan mitään näkyvää vuotoa ole näkynyt ja sai sitä letkua kyllä kiskoa irti siitä vanhasta pumpusta. En löytänyt sitä 6mm letkulähtöä paineensäätimeen niin laitoin 7mm letkua pumpun ja paineensäätimen väliin. 11mm miniside klemmarin kiristin kiinni ja kiskoin letkusta niin näytti, että lähtee se lähtö irti. 1-2 tuntia annoin tiivisteliiman kuivaa ja sitten kokeilin käyntiin niin justiinsa 2 kierrosta kerkes pyörähtää, kun kone tärähti käyntiin uudella pumpulla vaikka suodatin oli tyhjä.


Tuossa rupesin myös miettimään, että jos tuokin pumppu kohta nyykähtää, että laittaisiko sitten sähköisen tilalle. Ainakaan ei tarvisi miettiä sitä, että vuotaako se bensaa öljyn joukkoon. Mietin tuossa myös, että mikä olisi hyvä pumppu, kun kahta vaihtoehtoa tässä katellut.  https://www.autoracing.fi/facet-road-polttoainepumppu tai https://m.motonet.fi/fi/tuote/281210/Sahkotoimbensapumppu-imu. Kytkentä kaaviota myös pumpun releelle mietin http://aijaa.com/AaZseH , että voiko tuon kuvan napaan 15 tulevan johdon ottaa myös puolan plussasta ? , kun kuvaan on piirettu vähän hankalasti. 30 napaan voi ottaa virran jakoblokilta sulakkeen kautta. 31b menee puolan miinukseen. 87 menne pumpulle, mutta kytketäänkö 87b napaan mitään ja maadoitetaanko napa 31 myös johonkin maapisteeseen ?

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 599
  • www.vrcf.fi
Pikku hiljaa pitäisi kaivaa volvo talvilevolta. Hirveästi en ole jaksanut talven aikana tuusata, mutta jotain pientä kuitenkin ja paljon olisi hommaa vielä tehtävänä. Hommasin uudet heijastimet etuvaloihin niin ne pitäisi tässä vielä laittaa. Ostin myös lämmityslaitteen moottorin varastoon. Pitäisi sekin tässä kesän aikana vaihtaa. Hiukan isompi homma. Samalla mietin, että vaihtaisinko myös hanan, kun hiukan on tuntunut tökkivän lämmön säätö tai sitten vaijeri on jumissa tai mutkalla. Pitäisi sekin tutkia. Turvavyön varoitin on kans talven aikana hiljentynyt. Kuskin penkillä istuessa muutaman kerran on yrittänyt nakuttaa. Olisikohan jotain hapettumaa tai anturin kiinnike vaikka poikki.

Vaihdoin/asensin talven aikana uuden bensapaineensäätimen. Tilasin mopo sport:ista malpassin säätimen ja mittarin ja mittarin sovittimen. Aluksi oli vähän hankala löytää paikka mihin asentaisi säätimen, mutta lopulta löytyi sopiva valmis reikä korista. Aika lähelle akkua tuli tosin.

Bensapaineensäätimen mittarin sovitin oli semmoinen letkun väliin tuleva mihin sai sitten mittarin kiinni. Mittari on tuommoinen halpis malli niin ei voi jättää ajoon paikalleen tai hajoaa. Free technicsin sivuilta lunttasin niin optimipaine weberille on 0,15-0,20 bar. Säädin paineen 0,16bar.


Akkuhan tässä on kans ollut huono sen mitä auto on minulla ollut. Alunperinhän tässä oli uusi bosch:in akku, kun papalta tämän hommasin. Setä sattui olemaan paikalla silloin myynti hetkellä niin sanoi, että ei sulle tuohon anneta sitä uutta akkua, kun heidän mielestä volvo oli paali kunnossa. Vaihdettiin paikalleen joku bilteman akku joka ei pitänyt virtaa ollenkaan. Tallista sitten kaivoin silloin paljon palvelleen boschin akun ja nakkasin paikalleen. Nyt alkoi osoittamaan hiipumisen merkkejä. (tänä keväänä tuli 15v täyteen) Hommasin nyt sitten uuden exiden akun ja samalla vaihdoin uuden plus kaapelin. Vanha kaapeli alkoi olemaan jo aika kulunut ja osa jakorasialle menevän johdon säikeistä jo poikki. Tein myös uuden jakorasialle menevän johdon. Maajohdothan uusin jo aikaisemmin.

Tein huvikseen vielä töissä akkutestin vanhalle akulle, kun akku oli ladattu täyteen ja pari päivää auton peräkontissa seisseenä. Niin ei se kovin hyviä arvoja antanut :D


Uudet kaiuttimet tässä kans hommasin. Eteen tuli kenwoodin 5.25" erillissarja ja taakse koteloihin 4" normi kaiuttimet. Pieniä ongelmia oli asennuksessa, kun erillissarjassa oli erilailla kiinnitys mitä vanhoissa normi 5.25" kaiuttimissa ja ovipahvi on sen verran pehmeää, että ei tahtonut saada ruuveja kiinni siihen pelkästään ja ne reiän reunaan tulevat peltilipareet ei yltäneet niin kauas. Sain kuitenkin lopulta kaiuttimet paikalleen. Rupesin sitten miettimään asennuksen jälkeen, kun soi jotenkin ihmeellisesti ja kämpillä katselin vanhoja kuvia johtosarjasta niin vähän näyttää, että plus ja miinusjohdot on väärin päin kaiuttimissa.
Isoliittimen ja volvon johtosarjan välissä on se sovitin johto niin siinä on raidoitetut johdot miinuksia ja kuvasta, kun katsoo niin volvon johtosarjassa plussat on raidoitettuja ja erillissarjan, kun lattoi niin oli pakko käyttää paketin mukana tullutta johtosarjaa kans ja niissä oli miinukset raidoitettuja niin tietenkin sitten oven sisällä yhdistin raidalliset yhteen  :idiot2: >:( :uglystupid2: :tickedoff: :nuhtelu

 

Futurez  Proturbo