Carcom Oy  Ateho

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 1883 Vastauksia
  • 299135 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8538
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #480 : 12.06.2015, 18:31:18 »
Jos nyt pitäydyttäs taas vaikka aiheessa, juu on hassu teksti ja just mitä accuweatherista tuppaa löytymään... jospa se nyt on sattunut huonokäännös tuohon.
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Poissa Paul t4

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2220
  • Valtra Racing Club Finland
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #481 : 12.06.2015, 18:40:15 »
Valkonen xc90 ajo vastaan Porissa aikasemmin päivällä  ;) Tunnisti kyl keulasta et mikä ajaa vastaan
Pehmeet touhuu

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10299
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #482 : 15.06.2015, 15:14:41 »
Heicolta tulossa tuuninkia uuteen XC90 Volvoon.
http://www.swedespeed.com/news/Industry_News/world-premiere-of-the-volvo-xc90-by-heico-sportiv/
V8 puutekkin on nyt melkein ainakin ratkaistu :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 922
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #483 : 15.06.2015, 17:24:52 »
Eilen tuli vastaan Jäälissä harmaan värisenä tämmönen. Olisiko ollut Wetterin koeajoauto kun saman värinen siinä etupihalla on. Rekisterikilpeä en kerennyt ajatella.
Toyota Yaris T-Sport 2005 Flexfuel
Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Volvo V50 1.6D Drive 2011, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4242
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #484 : 15.06.2015, 17:56:59 »
Heicolta tulossa tuuninkia uuteen XC90 Volvoon.
http://www.swedespeed.com/news/Industry_News/world-premiere-of-the-volvo-xc90-by-heico-sportiv/
V8 puutekkin on nyt melkein ainakin ratkaistu :)
Järkyttävä rengas koko tuo 315/25 R23 Ei taida alle 10000€ saada settiä ::)
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 922
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #485 : 15.06.2015, 18:01:23 »
Järkyttävä rengas koko tuo 315/25 R23 Ei taida alle 10000€ saada settiä ::)
Tuohonhan siis mahtuu varmaan myös joku 325/20R24 rengas  :D Heico kuitenkin lupaa että vanteet ovat 15 prosenttia kevyempiä kuin Volvon omat.

Tuossa aika positiivinen koeajo https://youtu.be/2hKcFEe-Kfc
« Viimeksi muokattu: 15.06.2015, 19:29:36 kirjoittanut Leo »
Toyota Yaris T-Sport 2005 Flexfuel
Ex: Volvo V70 T6 AWD 2009, Volvo V50 1.6D Drive 2011, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #486 : 16.06.2015, 13:57:31 »
Ihan ensiksi haluan korostaa, että olin todella kriittinen auton suhteen, tarkoituksella siis kriittinen. Tarkoitus oli verrata omaan nykyiseen, suureen hintaeroon näiden välillä ja siitä että mitä tuo hintaero toisi:

Positiivinen kuva jäi autosta kaikenkaikkiaan, kirjoitan vielä paremman rapsan, kun on aikaa, mutta tässä muutamia asioita, jotka harmittivat, kun ottaa huomioon auton hinnan:


Kesken koeajon, tuli huoltoilmoitus: "Volvo on call", huoltotarve. Yritin katsella missä vika, pysähdyin, painelin viestiä keskiruudussa, mutta missään ei mainittu, että mikä se huoltotarve on. Olisiko ollut vakavaa, vai määräaikaishuolto, tätä infoa en löytänyt mistään. Huoltotarveviestissä oli painike "Käyttöoppaaseen", jota painamalla oletin, että pääsen käyttöoppaan kohtaan joka koskee tätä huoltotarvetta. Painiketta painamalla pääsinkin vain käyttöoppaan aloitussivulle :(

Pari kuvaa, jossa yhdessä näyttää siltä, että öljyä ei ole ollenkaan ???










Kun ajoin sitten kotiin, tuo huoltoilmoitus poistui, eikä se enää uudestaan näkyville tullut ???


Jostain oikelta puolelta kuului pieni narahdus aina välillä kuopassa tai suorallakin tiellä. Joko kattoikkunan suunnalta tai takaovien muoveista. Uusi auto ja tuo ääni häiritsi. Varmaan sen saisi takuuvalituksena pois, mutta silti jäi harmittava kuva siltä osin.

Näyttö, joka on keskellä, tuntuu jotenkin halvalta. Asento, koko ja sijainti, sekä "kiiltävä" pinta antaa hieman halvan vaikutelman. Pienen käytön jälkeen ruutu on täynnä sormenjälkiä, jotka näkyy kirkkaasta ruudusta. Olisin ainakin itse koko ajan putsaamassa tuota, jos olisi oma :)

Kiiltävää pintaa oli muutenkin liikaa, autossa oli kiiltopuukoristeet ja myymälässä ollut alumiinikoristeinen vaikutti laadukkaamalta. Silti täysin kiiltävää muovia ja "kromia" oli liikaa, himmeä olisi omasta mielestäni tyylikkäämpi. Sama ongelma on mm. uudemmissa Bemareissa.

Halpa vaikutelma jäi myös ratin painikkeista, jotka olivat kiiltävää liukasta muovia.

Takapenkin reunapaikkojen turvavyön solki jäi osittain vasten muovia, eikä sitä soljen sijainita voinut muuttaa. Aiheutti kolinaa kuopissa. Jos olisi oma auto, "teippaisin" siljille lepokohdat siten, että eivät kolise muovia vasten.

Kuva:




Takaluukku jäi hieman alas, 180cm nopeasti mitattuna. Omassa oli 185 cm nopeasti mitattuna. Erityisen harmillista oli tuo, että takaluukun alareunassa on "kovahko ulkonema" lukon tapille, fiksummissa automalleissa (joissain Volvoissakin?) tuo on tasainen kohta:



Löin siis pääni tuohon :)


Takapenkin leveys sekä selän että perseen kohdalla on useita senttejä kapeampi kuin meidän nykyisen auton. Jopa yllättävän kapealta tuntui tuo XC90:n takapenkki. Polvitilaa oli hyvä, senttejä enemmän kuin meillä, joskaan ei ruhtinaallisesti kuten vaikkapa Superbissa. Pääntilaa takana oli selvästi vähemmän kuin meillä, minulla osui hiukset kattoon takapenkillä istuessani (tosin XC90 oli siis kattoikkunalla) Tässä oma istuma-asentoni, kun kuskinpenkki on säädetty itselleni vähän "naftiksi", eli ns. taksikuskiasento:




Rengasmelu, etenkin edestä, oli yllättävän kovaa hintaluokkaan nähden. Tosin renkaat olivatkin järkyttävät 275-leveät, joten varmasti siinä osasyy. Ei ollut missään nimessä meluinen auto, mutta desibelimittarinkin mukaan Itäväylällä meillä oli heiluntahaarukka vähän alempana (1 db:n ero alarajassa). Myös moottorin ääni kuulu mielestäni ihan vähän enemmän esimerkiksi ajettaessa tasaista 60 km/h.

Auto on helppo ajettava, mutta ohjaustunto on etäinen ja tietokonemainen. Mutkissa ei oikein ollut kunnon tuntoa, että voiko kääntää enemmän vai pitääkö vähemmän. Toki auto kääntyi hienosti, mutta ohjaus oli edustusautomainen, ei ajajan auton tyylinen. Jos katseli muualle, ajautui vahingossa kaistalla sivuun, koska ratista ei saanut tuntoa suorana menemiseksi. Suoraan meni muuten hyvin ja sivutuulikaan ei haitannut.

Radion äänentoisto ei ollut riittävän hyvä hintalappuun nähden. Ehkä se B&O-setti on parempi.

Laaduntuntu oli paljon parempi kuin esimerkiksi XC60:ssä, mutta ei mielestäni ihan MB:n ja BMW:n tasolla... pienestä kiinni, mutta vähän halvemmalta vaikutti, kun istui kyytiin. Esimerkiksi vilkku oli edelleen sellainen vanha vipu, joka jää vilkutussuunnan asentoon ja "kolahtaa" takaisin kun palautuu.

Nämä olivat siis pieteetillä ja tarkan kyyläyksen seurauksena löydettyjä harmituksen kohteita. Positiivisia asioita on mielestäni enemmän ja kirjoitan ne vielä erikseen. Eli älkää nyt suuttuko, kun on vaan negatiivista :)

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - EcoBoost
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3440
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #487 : 16.06.2015, 14:12:13 »


Nämä olivat siis pieteetillä ja tarkan kyyläyksen seurauksena löydettyjä harmituksen kohteita. Positiivisia asioita on mielestäni enemmän ja kirjoitan ne vielä erikseen. Eli älkää nyt suuttuko, kun on vaan negatiivista :)

Nyt kun ajaisit Q7:n ja vertailisit sitä Volvoon niin kiinnostaisi kovasti.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #488 : 16.06.2015, 14:17:30 »
Positiivisia havaintoja oli ehdottomasti alusta, takakontin koko, etupenkit säätöineen, kulutus ja leppoisuus.

Testilenkillä kulutus oli vain litran suurempi kuin meillä (ajotietokone), mutta pelkäsin että voisi olla paljon suurempikin ero. Samoin kaupunkiajossa, kun käytiin ytimessä, meni vain parisen litraa enemmän kuin meillä. Ero on aika pieni mielestäni. Volvolla on siis moottori+vaihteistopaketti parantunut huomattavasti.

Ilmajousitettu alusta on comfort-asetuksella todella mukava ja leppoisa. Pitkää matkaa kun ajaa, niin ei voi valittaa yhtään :) Ristikuopissa jäi vähän heilumaan, mutta se on mukavuuden hinta. Dynaamisella asetuksella oli jämäkämpi ja normaalimpi.

Kaasuvaste ja kulkeminen oli parempi Dynamicilla, mutta alusta comfortilla, omaan makuun. Toisaalta Dynaamisen asetuksen korkeampi tyhjäkäynti ja siten kovempi tärinä ja melu esimerkiksi valoissa seistessä oli harmillista. Pieni harmi, mutta kokonaisuutena sanoisin, että 9½, kun säätöjä voisi vielä mukauttaakin, jos olisi oma, ja pystyisi ne hakemaan ajan kanssa.

Etupenkit ja säädöt olivat 10:n arvoiset. Ei mitään pahaa sanottavaa. Takakontti oli mahtavan kokoinen, ei mitään valitettavaa (pl. takaluukun päänkolhija :)  ).

Mutkissa meni hienosti, sai ajaa todella kovaa mutkiin, kaasullakin meni hyvin sinne minne ohjasi. Jos täyskaasulla tiukassa mutkassa lähti kiihdyttämään, piti ehkä enemmän ohjata sisämutkaan päin kuin omalla. Omassa on enemmän takapotkun tuntua, mutta ei Volvokaan etuvetoiselta tuntunut, ainakaan kuivalla asvaltilla. Varmasti jousitus auttoi paljon tuossakin.

Kaikki lisävarusteet toimi kuten pitikin, pieni miinus kuitenkin peilien tummumattomuudelle, kun aurinko paistoi takaa matalalta, tosin eivät ehkä ehtineet tummua, kun paistoi vain puolisen minuuttia.

Ulkonäkö oli parempi ihan omin käsin koettuna kuin erilaisissa promokuvissa. Sellainen harmiton mutta siisti ulkonäkö. Takavalot olivat hienot.

Hinta vaan tässäkin karkaa harmillisen kovaksi, kun ottaa varustepaketteja mukaan. Jos olisi rahaa ihan ylettömästi, tämä voisi olla hyvä esimerkiksi vaimon autoksi. Perheen "vaunuksi" siis. Jos olisi sitten myös rahaa niille ajettaville autoille :)

Auton kanssa pääsi nopeasti sinuiksi ja eipä tuo kosketusnäyttö täysin mahdoton ole, kyllä sen kanssa voisi elää, kun auto muuten on hyvä.

Ehkä odotukseni olivat liian korkealla tuon laadukkuuden suhteen, kun pieni pettymys siitä jäi verrattuna hienoihin vaaleisiin promokuviin, joissa sisustassa on oikeaa mattapuuta (?).

Verrattuna ajamaani X5:seen, joka oli täysin "neekerimalli", oli XC90 paremman tuntuinen kokonaisuus, suurimmaksi osaksi penkkien ja alustan vuoksi.

Tässä HUDista vielä kuva, sekin oli hyvä, sai säädettyä minullekin sopivaksi ja riittävät infot näkyi:




Ja tässä hauska kuva pysäköintikamerasta, hauskan näköisiä tolpat ja vierenen auto:




Lisään vielä, että: no tästä nyt tuli ehkä lyhympi kuvaus, mutta kaikki adaptiiviset vakkarit, automaattivaihteistot, jne. tiedätte kyllä, että kun ne toimii, ovat hyviä asioita, ja ne toimivat hyvin. Peilien koko, jne. hyviä kaikki.

Ehkä olisin voinut pidemin kirjoittaa alustasta, koska se toimi niin hyvin, mutta paha siitä on enempää kirjoittaa, koska se vaan toimi. Sanoisin, että tähän asti top-5 mukavmpia koskaan kokemiani alustoja, ml. S-mersu.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2015, 14:23:02 kirjoittanut Rodion »

Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4242
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #489 : 16.06.2015, 14:30:00 »

Tuota ihmettelin, että sanoit takatiloja kapeaksi, niin oli pakko katsoa teknisistä tiedoista, että kuinka leveä se on vs Xc60 ;)
Jos vertaa esim. XC60:n, niin eroa ei ole kuin 30mm, vaikka XC90 on yli 100mm leveämpi :o
Eli onko takapenkit sitten niin voimakkaasti muotoiltu, vai millä 10cm leveämmän auton sisätilat on vain 3cm leveämmät?
Vai onko ovet 20cm paksut..
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #490 : 16.06.2015, 14:34:30 »

Tuota ihmettelin, että sanoit takatiloja kapeaksi, niin oli pakko katsoa teknisistä tiedoista, että kuinka leveä se on vs Xc60 ;)
Jos vertaa esim. XC60:n, niin eroa ei ole kuin 30mm, vaikka XC90 on yli 100mm leveämpi :o
Eli onko takapenkit sitten niin voimakkaasti muotoiltu, vai millä 10cm leveämmän auton sisätilat on vain 3cm leveämmät?
Vai onko ovet 20cm paksut..

Ovat niin voimakkaasti muotoillut, ovat siis "kolme erillistä penkkiä" vrt. XC60 jossa on "sohva" :)

Samoin tuossa varmaan on pitänyt jättää tilaa sille, että se penkki ja selkänoja pitää mahtua liukumaan eteen, kun joku kulkee kolmannelle penkkiriville. Eräänlainen kompromissi veikkaan.

Oli siis pakko mitata tuo, kun se oli asia johon kiinnitti huomiota kun oli takapenkillä. Kolme raavasta miestä = ahtaampaa kuin meidän takapenkillä, mutta kaksi kyllä matkustaa hyvin :)

Meillä mahtuu taakse myös ISOFIX-telakka ja kaukalo + kaksi aikuista, mutta XC90 leveyssuunnassa vähän tiukempaa.

Ja tokihan ne ovet olivat paksummat myös.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #491 : 16.06.2015, 14:45:07 »
Nyt kun ajaisit Q7:n ja vertailisit sitä Volvoon niin kiinnostaisi kovasti.

Täytyisköhän sekin nyt sitten vielä :D


Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4242
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #492 : 16.06.2015, 16:54:01 »
Täytyisköhän sekin nyt sitten vielä :D
Ilman muuta, niin saa vertailua. Itse ehkä joskus käyn Xc90 koe-ajamassa, mutta ei siihen välttämättä ole tarvetta=varaa 8)
XC40 D3 R-Design autom.

Poissa hagenhammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #493 : 16.06.2015, 16:56:51 »
Volvo on calli herjaa huoltoa koska auto on käytössä eikä palvelua ole aktivoitu ollenkaan  ;)

Jännä tuo laatuvaikutelma koska minusta se oli paras nimenomaan verrattuna X5 ja varsinkin Mersuun mutta tottakai henkilökohtaista preferenssiä mukana, puulistat pitää valita muuten ei tule.

Tuossa hallissa just kokeilin niin mulla osuu tukka kontinyläreunaan ja olen 187cm+duunikengät ja tukka melkosen pystyssä  ;D autossa oli varmasti easyaccess moodi kytketty joka tiputtaa autoa 4cm lukituksessa tai takaluukku säädetty matalalle.


Poissa völvöxc60

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4242
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #494 : 16.06.2015, 16:59:48 »
Ainakin XC60 saa säädettyä tuota luukun aukeamiskorkeutta. Omassa osuu kanssa päähän, kun muuten ei muksut yltäisi painamaan luukkua kiinni.
XC40 D3 R-Design autom.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy