Ihan ensiksi haluan korostaa, että olin todella kriittinen auton suhteen, tarkoituksella siis kriittinen. Tarkoitus oli verrata omaan nykyiseen, suureen hintaeroon näiden välillä ja siitä että mitä tuo hintaero toisi:
Positiivinen kuva jäi autosta kaikenkaikkiaan, kirjoitan vielä paremman rapsan, kun on aikaa, mutta tässä muutamia asioita, jotka
harmittivat, kun ottaa huomioon auton hinnan:
Kesken koeajon, tuli huoltoilmoitus: "Volvo on call", huoltotarve. Yritin katsella missä vika, pysähdyin, painelin viestiä keskiruudussa, mutta missään ei mainittu, että mikä se huoltotarve on. Olisiko ollut vakavaa, vai määräaikaishuolto, tätä infoa en löytänyt mistään. Huoltotarveviestissä oli painike "Käyttöoppaaseen", jota painamalla oletin, että pääsen käyttöoppaan kohtaan joka koskee tätä huoltotarvetta. Painiketta painamalla pääsinkin vain käyttöoppaan aloitussivulle

Pari kuvaa, jossa yhdessä näyttää siltä, että öljyä ei ole ollenkaan



Kun ajoin sitten kotiin, tuo huoltoilmoitus poistui, eikä se enää uudestaan näkyville tullut
Jostain oikelta puolelta kuului pieni narahdus aina välillä kuopassa tai suorallakin tiellä. Joko kattoikkunan suunnalta tai takaovien muoveista. Uusi auto ja tuo ääni häiritsi. Varmaan sen saisi takuuvalituksena pois, mutta silti jäi harmittava kuva siltä osin.
Näyttö, joka on keskellä, tuntuu jotenkin halvalta. Asento, koko ja sijainti, sekä "kiiltävä" pinta antaa hieman halvan vaikutelman. Pienen käytön jälkeen ruutu on täynnä sormenjälkiä, jotka näkyy kirkkaasta ruudusta. Olisin ainakin itse koko ajan putsaamassa tuota, jos olisi oma

Kiiltävää pintaa oli muutenkin liikaa, autossa oli kiiltopuukoristeet ja myymälässä ollut alumiinikoristeinen vaikutti laadukkaamalta. Silti täysin kiiltävää muovia ja "kromia" oli liikaa, himmeä olisi omasta mielestäni tyylikkäämpi. Sama ongelma on mm. uudemmissa Bemareissa.
Halpa vaikutelma jäi myös ratin painikkeista, jotka olivat kiiltävää liukasta muovia.
Takapenkin reunapaikkojen turvavyön solki jäi osittain vasten muovia, eikä sitä soljen sijainita voinut muuttaa. Aiheutti kolinaa kuopissa. Jos olisi oma auto, "teippaisin" siljille lepokohdat siten, että eivät kolise muovia vasten.
Kuva:

Takaluukku jäi hieman alas, 180cm nopeasti mitattuna. Omassa oli 185 cm nopeasti mitattuna. Erityisen harmillista oli tuo, että takaluukun alareunassa on "kovahko ulkonema" lukon tapille, fiksummissa automalleissa (joissain Volvoissakin?) tuo on tasainen kohta:

Löin siis pääni tuohon

Takapenkin leveys sekä selän että perseen kohdalla on useita senttejä kapeampi kuin meidän nykyisen auton. Jopa yllättävän kapealta tuntui tuo XC90:n takapenkki. Polvitilaa oli hyvä, senttejä enemmän kuin meillä, joskaan ei ruhtinaallisesti kuten vaikkapa Superbissa. Pääntilaa takana oli selvästi vähemmän kuin meillä, minulla osui hiukset kattoon takapenkillä istuessani (tosin XC90 oli siis kattoikkunalla) Tässä oma istuma-asentoni, kun kuskinpenkki on säädetty itselleni vähän "naftiksi", eli ns. taksikuskiasento:

Rengasmelu, etenkin edestä, oli yllättävän kovaa hintaluokkaan nähden. Tosin renkaat olivatkin järkyttävät 275-leveät, joten varmasti siinä osasyy. Ei ollut missään nimessä meluinen auto, mutta desibelimittarinkin mukaan Itäväylällä meillä oli heiluntahaarukka vähän alempana (1 db:n ero alarajassa). Myös moottorin ääni kuulu mielestäni ihan vähän enemmän esimerkiksi ajettaessa tasaista 60 km/h.
Auto on helppo ajettava, mutta ohjaustunto on etäinen ja tietokonemainen. Mutkissa ei oikein ollut kunnon tuntoa, että voiko kääntää enemmän vai pitääkö vähemmän. Toki auto kääntyi hienosti, mutta ohjaus oli edustusautomainen, ei ajajan auton tyylinen. Jos katseli muualle, ajautui vahingossa kaistalla sivuun, koska ratista ei saanut tuntoa suorana menemiseksi. Suoraan meni muuten hyvin ja sivutuulikaan ei haitannut.
Radion äänentoisto ei ollut riittävän hyvä hintalappuun nähden. Ehkä se B&O-setti on parempi.
Laaduntuntu oli paljon parempi kuin esimerkiksi XC60:ssä, mutta ei mielestäni ihan MB:n ja BMW:n tasolla... pienestä kiinni, mutta vähän halvemmalta vaikutti, kun istui kyytiin. Esimerkiksi vilkku oli edelleen sellainen vanha vipu, joka jää vilkutussuunnan asentoon ja "kolahtaa" takaisin kun palautuu.
Nämä olivat siis pieteetillä ja tarkan kyyläyksen seurauksena löydettyjä harmituksen kohteita. Positiivisia asioita on mielestäni enemmän ja kirjoitan ne vielä erikseen. Eli älkää nyt suuttuko, kun on vaan negatiivista
