Oletko katsonut Youtubesta "Project Binkyä"? Siinä ne just uusimmassa jaksossa laittoivat ohjausakselin läpivientiin myös vetarin suojakumin.
Mulla on Pyhimyksessä vaihdekepin juuressa myös vetarin kumi. On ne vaan monikäyttöisiä 
Mielenkiintoinen projekti tuokin. Taas harmittaa oma kielitaito, kun ei ymmärrä kaikkea.

Laitoin alkutalvesta poikkeuslupahakemuksen. Nyt jo tuli tarkentavia kysymyksiä. Niitä oli aika paljon, joihinkin helpompi vastata, kuten jarrulevyjen halkaisijat ym. Taka-akseli olisi vaihdettava myös kokonaisena, sen heikon keston vuoksi? Tässä suora lainaus osasta tekstiä:
RUNKO/KORI:
-Onko autossa itsekantava korirakenne vai erillinen runko ja kori?
-Aivan samoin kuin alkuperäisen taka-akselistonkin tapauksessa, auton alkuperäistä kori-/runkorakennetta ei ole suunniteltu/tarkoitettu hakemuksen mukaisen moottorin suorituskyvylle. Jotta poikkeus hakemuksen mukaiselle merkittävästi auton alkuperäistä moottoria tehokkaammalle moottorille voitaisiin myöntää, on auton kori-/runkorakennetta vahvistetta asianmukaisesti vastaamaan vaihdettavan moottorin suorituskykyä. Erityisesti kori-/runkorakenteen vääntöjäykkyyttä tulisi parantaa. Voisitteko toimittaa esimerkiksi suunnitelmakuvia/valokuvia siitä miten auton kori-/runkorakennetta vahvistettaisiin? Tarvitsen myös tiedot vahvikkeiden materiaaleista ja mitoista.
-Kuinka paljon ja millä tavoin kardaanitunnelia joudutaan suurentamaan, jotta vaihdettava vaihteisto saadaan mahtumaan autoon? Voisitteko toimittaa esimerkiksi suunnitelmakuvia/valokuvia, josta selviää miltä alueelta kardaanitunnelia muokataan?
OHJAUSLAITTEET:
-Hakemuksenne mukaan vaihdettavan etuakseliston alkuperäisen kuulamutteriohjauksen tilalle vaihdettaisiin hammastanko-tyyppinen ohjausvaihde. Erillisjousitettu etuakselisto ja sen sisältämät ohjauslaitteet ovat suunniteltu toimimaan yhtenä kokonaisuutena. Ohjauslaitteiden nivelpisteiden sijainnit sekä ohjausvarsien mitat vaikuttavat oleellisesti siihen miten pyörien aurauskulmat muuttuvat joustoliikkeen funktiona. Tämän takia lupa mallisarjaan kuulumattoman erillisjousitetun etuakseliston vaihdolle voidaan myöntää vain siinä tapauksessa, että se vaihdetaan kokonaisuutena. Jos pystyisitte luotettavasti osoittamaan, että pyörien aurauskulmat muuttuvat samalla tavalla (sekä tasajousto että toispuoleisessa joustotilanteessa) hakemuksenne mukaisella hammastanko-ohjauksella kuin auton alkuperäisellä kuulamutteriohjauksella, voitaisiin lupaa kyseiselle muutokselle harkita.
-Eli lähtökohtaisesti lupa mallisarjaan kuulumattoman erillisjousitetun etuakseliston vaihtoon voidaan myöntää vain siinä tapauksessa, että se vaihdetaan kokonaisuudessaan, mihin sisältyy myös ohjausvaihde ja ohjausvarret. Jos pystytte luotettavasti osoittamaan, ettei ohjausvaihteen vaihtamisella ole vaikutusta pyörien aurauskulmien muuttumiseen joustoliikkeen funktiona voidaan myös hakemuksenne mukaista rakennetta harkita.
Vastaus tähän lisäselvityspyyntöön on toimitettava viimeistään 07.09.2015 mennessä. Lisäselvityksen toimittamatta jättäminen ei estä asian ratkaisemista eli käytännössä lisäselvityksen toimitta jättäminen johtaa hakemuksen hylkäämiseen. Hylkäävästä päätöksestä peritään liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa 722/2012 säädetty maksu. Mikäli ette toimita pyydettyä lisäselvitystä vaan haluatte, että hakemuksenne jätetään tutkimatta, voitte peruuttaa hakemuksen ilmoittamalla siitä edellä mainittuun määräaikaan mennessä. Peruutetusta hakemuksesta ei peritä maksua.
Eli tähän mennessä tehdyt muutokset voitaisiin hyväksyä muutoskatsastuksessa(pl. hammastanko?), mutta lupaa varten täytyy olla lisätietoja. Ihan asiallisia juttuja ja selvitettävissä olevia, paitsi tuo korin vahvistus ja aurauksen muuttuminen hieman hankalampia. Takapenkin taustan voisi hitsata umpeen ja lisätä toisen poikkipalkin, kuten lattian alle jo laitoin. Mitä muuta?
Omilla suuntauslaitteilla voisin mitata aurauksen muutokset sisä- ja ulosjoustossa, mutta toispuoleisen jouston aikana ei taida onnistua. Lisäksi tarvitsisin jonkun 140:n josta ottaa vertailuarvot. Rullamitalla auraus muuttuu alle 5mm, mutta se mittaus tuskin on kovin pätevä. Yksi vaihtoehto etsia 140:n tehostettu ohjaus, niin ei olisi mitään sanomista.
Mielenkiintoista että jos laittaisi tappikoneen "tappiin viritettynä", ei välttämättä tarvitse muuttaa mitään muuta ja auto olisi silti Suomessa "turvallinen".