Proturbo  Autodiagnoosi

PV544 Custom -Pienenpieni projekti.

  • 61 Vastauksia
  • 38008 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #45 : 02.06.2015, 21:37:46 »
Hieman on tätäkin taas viety eteenpäin. Mahoton, alkaa tämäkin näyttää takaosaltaan ehjältä autolta :pomo: Välissä piti ottaa kesäautot ajoon ja niitäkin rapata niin pv on saanut odotella.


Hommat jatkui oikean takahelmanpään teolla:







Tuon jälkeen pääsi poistamaan myös iskaritornin ja tekemään sille uusia pohjia:




Yleistilanne:



Korin takaosassa nyt ei siis enään ole kuin tehdä takakylki takapäästään valmiiksi ja sovittaa uusi hiekkapelti. Sitten pikkuset hitsaustalkoot ja
hiontatalkoot. Vähän kerkesi aloittaa vielä takakyljen viimeistä korjauspeltiä. Huomioi että tuo hiekkapelti on kolaroitu ja taipunut eteenpäin joten
korjauspala näyttää tulevan alaosastaan liikaa ulos, saahan sitä nyt vielä tietty muotoillakin.


Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #46 : 02.06.2015, 22:52:50 »

Sun kannattaisi ilmottautua Marttakerhon vuoden tilkkutäkin tekijä -kilpailuun. Tai vaihtoehtoisesti vuoden auton parsija skabaan.

Respectiä :tykkää:
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #47 : 02.06.2015, 22:53:10 »
Ai hitsi ku o komia! Tuosta hitsaamisesta kelpaa ottaa mallia ;)
Volvo PV 444E -53

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #48 : 03.06.2015, 21:03:11 »
Oliko sulla ajatusta/suunnitelmaa muuttaa sitä iskarikotelon "taskua", joka kerää hiekkaa yms. runkopalkin päälle?

Kotimaisuusaste alkaa olla korkealla.  -H-

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #49 : 03.06.2015, 21:20:28 »
Kiitosta vain :hello:

Tilkkutäkki se on juu, vaikea lähteä reippaasti mätää koppaa korjaamaan kokonaisella palalla kun ei tiedä edes minkä muotoisia osat pitäs olla.
Runkopalkkia ja kaaria oli sen verran jäljellä että tiesi juuri ja juuri mihin uudet lätkäistään :D

Mutta kuten todettua kori "vaikuttaa" erittäin hyvältä takaosasta eteenpäin. Eturunkoaisat on kovat ja oikeanpuolen lattiat, kiitos edellisen tekijän
massaus-intoilun. Vasen helma menee kuitenkin vaihtoon vanhojen korjausten vuoksi.

ata: Meinasin alkuun tehdä alkuperäisen kaltaiset mädätystaskut. Ajattelin että ne menee kesäajossa ja ne suojataan perusteellisesti. Valmiilla
puolella on jo raakareikä iskarille tehtynä, mutta voi olla että vedän kokonaan auki tuon tornin pohjan. Liekö jotain 40-luvun aerodynamiikka
ajattelua kun se iskaritorni on niin sulavasti pellitetty? Kuten koko pohja on sileä koteloituine kardaanitunneleineen.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #50 : 17.07.2015, 20:19:46 »
Päivitellään jo tätäkin kun tätä tuli viimeksi tehtyä juhannuksena ja pari viikkoa sitten.

Aika hyvässä mallissa alkaa peräpää olla. Juhannuksena pellitin kontin lattiat valmiiksi ja leikkasin myös takahiekkapellin irti.
Sen jälkeen parin viikon päästä tuli soviteltua tuota uutta hiekkapeltiä. Samalla tuli oiottua tuota oikean kulman kolarivauriota
ja alkoi sekin näyttää jo hyvälle. Tietysti takaluukku tuli asennettua ennekuin aloin hiekkapeltiä asentamaan. Kaikki on kuitenkin
vasta heftattuna koska on tuo luukku elämää nähnyt ja istuu vähän miten sattuu, joten vielä pitää asetella korin reunoja ja luukkua
kohdillensa ennen kuin hitsaa hiekkapellin kunnolla.

Tähän jäätiin juhannuksena:


Sitten hiekkapellin sovittelua. Huomaa kuinka huonosti tässä oikea kulma sopii uuteen hiekkapeltiin.



Piti suorittaa leikkauksia ja taivutuksia niin alkoi asettumaan. Ekaksi tuo kylki auki jolloin kolarin energia jo vähän pääsi vapautuun. Viimeisessä kuvassa
kulma taivuteltuna kohdilleen ja lokasuojan pulttikehä taivutettu oikeaan asentoon. Takakansikaan ei aluksi mennyt kiinni koska oli niin sisässä tuo seinä.





Pääsi lopuksi jo ihaileen 40-luvun korimuotoilua:


Vielä seuraavalla kerralla olisi tarkoitus hioa takakansi pellille jotta pääsee tarkasti kohdistaan luukun reunat koriin.

Muutamat lisäkuvat: http://s950.photobucket.com/user/Customer_9/library/Peeveen%20kunnostus/Part%209%20and%2010?sort=3&page=1

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #51 : 18.07.2015, 10:20:56 »
Komian näköistä jälkeä :)
sehän näyttää jo autolta kun on renkaatkin alla mutta vähän sitä vois madaltaa :2funny:
kiitoos ja anteeks.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #52 : 18.07.2015, 10:32:29 »
Joo kyllä tuo oma runkopalkkien korjailu kalpenee tämän rinnalla :) Ei kyllä pellin hallinnassa enää paremmaksi pistetä, kertakaikkisen tarkkaa kirurgin työtä O0
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #53 : 18.07.2015, 22:44:25 »
Mä tykkään tästä! Pistää ihan matalaksi ittensä, ku tietää ettei pääse varmaan koskaan samalle tasolle. Toisaalta, en varmaan ryhtyis noin suuritöiseen koriin  :buck2: . Mutta motivaatio on sulla selvästi kohdillaan ;)
Volvo PV 444E -53

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #54 : 19.07.2015, 20:03:32 »
Noh noh älkäähän nyt liikaa ylistäkö  P> Katsokaa Facebookista metalshapers niminen ryhmä. Siellä vasta on mykistävää metallitaitoa :o

Niin, varmaan moni ajattelee että on se hullua tehdä tollasesta aihiosta. Myönnetään että kun vuonna 2010 tämän nettiauton halvimman
PV:n ostin niin ei vielä ollut auton tarkastelutaidot ehkä parasta luokkaa. Purkaessa kuitenkin sai yllättyä kuinka hyvä auton etuosa on
kunnoltaan kun 80-luvulla oli otettu kiinni runkopalkkien ruostuminen etuakselin ja runkopalkin välistä.

Mutta pääsyy tähän läjän korjaamiseen on säilyneen etuosan lisäksi myös se että tähän saa tehdä kaikki omat visiot säälimättä. Kun ei viitsi
ehjää autoa ostaa ja alkaa laikkaamaan erinäköiseksi. Mielenkiinto Yhdysvaltojen WWII:n jälkeiseen aikakauteen saa ehkä tunnepuolella
eniten motivaatiota aikaan. Vastaavan amerikkalaisen auton hommaus vain ei tule kysymykseen ennen lottovoittoa tai hyvää vakityöpaikkaa.
Lisäksi on mukavaa vaihtelua kaupunki ja opiskeluelämään käydä välillä pajottaan :pomo:  Niin ja kai sitä muutenkin on "normaalista" poikkeava
kun tuntuu mukavalta tehdä romusta taas auto.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 20:07:36 kirjoittanut Customer »

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #55 : 19.07.2015, 23:18:22 »
Mutta pääsyy tähän läjän korjaamiseen on säilyneen etuosan lisäksi myös se että tähän saa tehdä kaikki omat visiot säälimättä. Kun ei viitsi
ehjää autoa ostaa ja alkaa laikkaamaan erinäköiseksi. Mielenkiinto Yhdysvaltojen WWII:n jälkeiseen aikakauteen saa ehkä tunnepuolella
eniten motivaatiota aikaan. Vastaavan amerikkalaisen auton hommaus vain ei tule kysymykseen ennen lottovoittoa tai hyvää vakityöpaikkaa.
Lisäksi on mukavaa vaihtelua kaupunki ja opiskeluelämään käydä välillä pajottaan :pomo:  Niin ja kai sitä muutenkin on "normaalista" poikkeava
kun tuntuu mukavalta tehdä romusta taas auto.

Tuo on hyvä periaate, samoilla linjoilla mennään oman projektin kanssa, visiot voi kyllä toteuttaa myös helpommin saatavilla oleviin kohteisiiin. Siistiä työtä ja eiku jatkoa samaan malliin.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #56 : 09.11.2015, 23:29:25 »
PV on taas edennyt hiukan. Piti välissä tehdä pikku fiksailua ja täysi huolto seiskaan, jotta saa taas talven päästää huoletta.

Sain takahiekkapellin haettua nyt kohdilleen. Sai muutamaan kertaan aukoa pistehitsejä ja asettella peltiä paremmin. Hiekkapelti on mitattu oikeaan
kohtaa yksinkertaisesti ovenpielestä mittaamalla. Se on nyt millimetrin tarkkuudella kohdillaan auton pitkittäisakselin suuntaisesti. Pysty ja sivusuunnassa
kohta haettiin yksinkertaisesti silmällä takaluukkuun vertaamalla. Takaluukun paikalleen laitossakin meni aikansa että sen sai riittävän hyvin ennen
hiekkapellin asennusta. Luukun reunojen pikkuheitot haetaan sitten lopuksi tinalla kohdilleen.

Luukussa riittää vielä kuitenkin oiottavaa, kuka tietää mitä tuolle on joskus tapahtunut. Vähän se on ropellilla sieltä sun täältä ja ylänurkka on aivan
muhkurainen, samoin luukun ja takalasin välinen pelti korissa. Pitää oikoa noita vetovasaralla.
Luukku painaa varmaan tonnin. Ihmeen ylimitoitettu. Ehkä painoa tulen karsimaan luukun rungosta. Vähän se kevenee myös kun tuo lattaraudasta
tehty vakio lukitusmekanismi muuttuu modernimmaksi. Saranoinnin korikiinnityksiä pitäisi myös vahvistaa kun ovat tosi heppoiset verrattuna tuohon
kymppitonnin painoiseen luukkuun.
Varmaan myös kaasujouset siihen saa asentaa, kun tuo vakiosysteemi on hieno mutta epävarma. Plus vakiosysteemi rasittaa koria todella paljon.

Ja kuvat varmaan kiinnostaa enemmän kuin teksti:







http://s950.photobucket.com/user/Customer_9/library/Peeveen%20kunnostus/Part%2011?sort=3&page=1

Alkaa olla jo voiton puolella. Kolarivauriosta ei hirveästi enään tiedä. Kuljettajan lattiat pitäisi vielä jostain keksiä. Mistä saa saman muotoiset.

Poissa VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #57 : 09.11.2015, 23:41:42 »
Ei voi yhäkään ku todeta että -H- tuon tasoiset pellitykset on parasta mitä vanha auto voi vain toivoa :)
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #58 : 11.11.2015, 21:06:23 »
Tuli noista takaluukun kaasujousista mieleen, että kun olin omaani saanut ne laitettua, niin näin kuvan missä jouset oli asennettu pystyyn. Etuna on saranan kulman muuttuessa sama jousi alkaa painamaan luukkua kiinni. Huonona puolena tilan vienti tavaratilasta. Oma versio painattaa luukkua kokoajan aukipäin.
Minkälaisen lukkolaitteen aiot vaihtaa vai tehdä kevyemmästä aineesta uuden?

Poissa Artorou

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: PV544 Custom -Pienenpieni projekti.
« Vastaus #59 : 30.12.2015, 15:20:47 »
Voi vitsit! En ole vähään aikaan foorumilla käynyt niin jäänyt tämänkin seurailu vähän vähäiselle. Sun pitäis laittaa enempi kuvia tuolla somen puolella meikäläisen suuntaan kun saat tätä parsittua  ;D
Volvo 940 STW Tbo -95
Volvo 240 GL -89 EX
projekti Nissan 200sx -89

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron