Carcom Oy  Elekma

Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?

  • 15 Vastauksia
  • 4872 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Elikkäs otsikko kertoo lähes kaiken.

Onko kukaan päivitellyt omaa by-passia esim. mäntätoimisiin jne? Mistähän saisi uuden kalvon edullisesti? Taitaa olla säpäleinä omassani, vähän tuntuisi ahtojen tavallaan rajoittuvan, ei mitenkään mittari värähtele tai piikkaa.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4539
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #1 : 12.12.2014, 10:08:16 »
Helpostihan sen vakion avaa ja toteaa onko rikki vai ei. Tässä muutamama vaihtoehto nopealla haulla:
vakio tarvike http://www.skandix.de/en/spare-parts/exhaust/turbocharger/membrane-bypass-valve-turbo/1025678/
IPD HD http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&keyword=bypass&category_id=0&product_id=5430
repair kit http://shopping.kinugawaturbo.com/turboblowoffvalvebovrepairkitvolvotd04k5t09671cover.aspx
aito mitsu http://www.ebay.com/itm/CBV-Rebuid-Kit-VOLVO-SRT-4-TD04-TD05-Turbo-K5T09671-/281525888923?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item418c40279b&vxp=mtr
Kotimaisilta turbofirmoilta saa varmaan myös.

Vakio bypassin voi toki vaihtaa ulkoiseen, kunhan ohjaa ilman takaisin turbon ja IMM väliseen letkuun ja vaihtaa tiivistetyn peitelevyn vakiopaikalle. Foorumilla taitaa olla muutama(?) ja googlesta löytää lisää juttua.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #2 : 12.12.2014, 10:24:17 »
Elikkäs otsikko kertoo lähes kaiken.

Onko kukaan päivitellyt omaa by-passia esim. mäntätoimisiin jne? Mistähän saisi uuden kalvon edullisesti? Taitaa olla säpäleinä omassani, vähän tuntuisi ahtojen tavallaan rajoittuvan, ei mitenkään mittari värähtele tai piikkaa.


Siitä ohjausletkusta imemällä se on helppo testata....jos vuotaa niin vaihtoon.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #3 : 12.12.2014, 15:19:55 »
Kiitos vastauksista. Pitääpä lähteä "imemään".  ;D

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #4 : 12.12.2014, 18:08:53 »
Ei vuotanut. Alkaa mennä mielenterveys kun soppaa menee kaupungissa 17-22L väkisinkin. Mitään vikakoodia ei ole eikä pala mikään häiriövalo, kaikki nesteet ja suodattimet on vaihdettu. Lastutettu ja ahdot nostettu 1bar ja avarrettu se putsarinkoppa, ei kestä enää opiskelijan lompakko. Maantiellä menee 9L.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #5 : 12.12.2014, 18:15:47 »
Ei vuotanut. Alkaa mennä mielenterveys kun soppaa menee kaupungissa 17-22L väkisinkin. Mitään vikakoodia ei ole eikä pala mikään häiriövalo, kaikki nesteet ja suodattimet on vaihdettu. Lastutettu ja ahdot nostettu 1bar ja avarrettu se putsarinkoppa, ei kestä enää opiskelijan lompakko. Maantiellä menee 9L.

Laskeppa ahtoja sinne 0.7bar ja kato tippuuko kulutus... Jos tippuu niin nakutusrikastaa = soppaa kuluu varmasti.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #6 : 12.12.2014, 18:29:27 »
Luulisi tuon vakion mittarin menevän tappiin kun ne on kiinteällä kellolla asetettu siihen 1bar. Ei mene vakio ahtomittari kuin 4/5 suunnilleen kaasu pohjassa. Ahtoja en ole mittanut vaan luotin kellon olevan sen 1bar. Lastutettu on myös sytytys, kulutus oli korkea myös ennen ahtojen nostoa.
Mulla on aiemmin ollut vain vapareita niin auto tuntuu kyllä aika ohjukselta, sutii vielä 50 vauhdista kickdownilla. Ahdot ei taida olla säädettävissä, tilasin kellon kinugawa nimisestä putiikista. Korkea kulutus ihmetyttää kovasti kun auto ei edes pätki missään vaiheessa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #7 : 12.12.2014, 18:31:22 »
Luulisi tuon vakion mittarin menevän tappiin kun ne on kiinteällä kellolla asetettu siihen 1bar. Ei mene vakio ahtomittari kuin 4/5 suunnilleen kaasu pohjassa. Ahtoja en ole mittanut vaan luotin kellon olevan sen 1bar. Lastutettu on myös sytytys, kulutus oli korkea myös ennen ahtojen nostoa.
Mulla on aiemmin ollut vain vapareita niin auto tuntuu kyllä aika ohjukselta, sutii vielä 50 vauhdista kickdownilla. Ahdot ei taida olla säädettävissä, tilasin kellon kinugawa nimisestä putiikista. Korkea kulutus ihmetyttää kovasti kun auto ei edes pätki missään vaiheessa.

Vakio mittari tapissa oli jotain 1.25bar
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #8 : 12.12.2014, 19:26:10 »
No siinä tapauksessa hyvä juttu ettei ahda liian vähän.  Olisi melko veikeän näköstä jos mittari menisi ylitse.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #9 : 13.12.2014, 22:46:53 »
Tuon nakutusrikastuksen voit mitata kaivelemalla LH:n johtosarjasta harmaa-punaisen piuhan essin.
Niitä on kaksi kappaletta ja molemmat ovat samoja. Toinen tulee EZK:lta ja toinen menee jonnekkin turbo+ sarjaa varten.

Em. piuhasta pitäisi löytyä n. ~7 voltin jännite.  Nakutusrikastus iskee päälle kun jännite romahtaa liki nollaan.
Tuo nakurikastus nimittäin selittäisi kulutuksen kasvun.

Nimimerkillä kaikkea sitä saatanallisen säätämisentm aikana oppiikin.


Yksi vaihtoehto olisi korkea polttoaineenpaine.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #10 : 14.12.2014, 02:00:04 »
Tuon nakutusrikastuksen voit mitata kaivelemalla LH:n johtosarjasta harmaa-punaisen piuhan essin.
Niitä on kaksi kappaletta ja molemmat ovat samoja. Toinen tulee EZK:lta ja toinen menee jonnekkin turbo+ sarjaa varten.

Em. piuhasta pitäisi löytyä n. ~7 voltin jännite.  Nakutusrikastus iskee päälle kun jännite romahtaa liki nollaan.
Tuo nakurikastus nimittäin selittäisi kulutuksen kasvun.

Nimimerkillä kaikkea sitä saatanallisen säätämisentm aikana oppiikin.


Yksi vaihtoehto olisi korkea polttoaineenpaine.



Eli virtamittaria on täysvedolla katsottava kun tuota mittaa?
Kulutus on näköjään tosi vaihtelevaa, välillä 20e ajaa 60km ja valo syttyy. Nytten ajanut 30e tankattua elikkä 21L (jkl hyvät hinnat :D) vähän yli 120km eikä valo pala vaikka monoa on annettu eilen ja tänään niin perkeleesti.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #11 : 14.12.2014, 11:27:35 »


Eli virtamittaria on täysvedolla katsottava kun tuota mittaa?
Kulutus on näköjään tosi vaihtelevaa, välillä 20e ajaa 60km ja valo syttyy. Nytten ajanut 30e tankattua elikkä 21L (jkl hyvät hinnat :D) vähän yli 120km eikä valo pala vaikka monoa on annettu eilen ja tänään niin perkeleesti.

No jos on pätkäajoa, kaupungissa ja tykkää talvella hieman revitelläkkin, sekä jos moottorin perässä on automaattilaatikko, niin isot kulutukset ei ole mikään ihme.

Oletko mitannut kulutusta kertaakaan että oikeasti tankki täyteen, tyhjäksi ja taas samanlailla täyteen että saisi edes suht tarkkoja lukemia kulutuksesta?

Ja jännitealueella mitataan tuo.

Sekä perusjutut kannattaa myös tarkistaa, imuvuodot yms ei ole mikään erikoisuus näissä :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #12 : 14.12.2014, 15:41:11 »
Eli virtamittaria on täysvedolla katsottava kun tuota mittaa?
Kulutus on näköjään tosi vaihtelevaa, välillä 20e ajaa 60km ja valo syttyy. Nytten ajanut 30e tankattua elikkä 21L (jkl hyvät hinnat :D) vähän yli 120km eikä valo pala vaikka monoa on annettu eilen ja tänään niin perkeleesti.

Kuten sekokupu jo sanoikin, volttimittarilla se näkyy.

Ja siihen nakutukseen ei tarvita täysvetoa, sillä minulla ne nakutuksen vaikeimmat kipupisteet ovat olleet siellä 2400rpm ja 0,5 baarin ahdoilla.  Toinen paikka on ollut sillä 3900rpm nurkissa n. 0,5 baarin ahdoilla.

Kaikki riippuu niin kaikesta.

Minulla menee wiinaa sellaiset 17L kaupungissa jos tykkää ripeämmästä ajotyylistä. Toisaalta alle 13L ei meinaa mennä kirveelläkään. Maantiellä ripeässä ajossa mennään alle 15L mutta parikin naksausta (nakutusrikastusta) nostaa kulutuksen välittömästi sinne +17L.

Nakutusrikastus kun käytännössä avaa suuttimet täysin levälleen, jolloin muutamienkin sekuntien nakutusrikastus on kulutuksessa lisänä, luokassa mahtava. Meikäläisellä wiinaa työnnetään nakurikastuksessa koneeseen 2,6L/minuutti tahdilla!  :o

Mutta joo, kunnollisen kulutuksenmittaukseen teet vain täysillä tankeilla.

Ja kannattaa kokeilla myös ahtojen palauttamista vakioon. Jos kulutus romahtaa, epäilen nakutusta nostetuilla ahdoilla, jolloin lastua pitäisi käpälöidä.

Ja perus-asiat tietysti kuntoon. eli imuvuodot yms. tarkistaen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #13 : 14.12.2014, 19:23:02 »
Pitää alkaa kirjoittamaan tankkauksia ylös ja mitata tuo jännite, kulutus ei ole noussut yhtään virityksieni jälkeen ja maantiellä jopa tippunut. Näin noviisin kysymyksenä.. mitä tuo nakutus on, miten sen havaitsee ja mistä se johtuu? Jos sitä sattuisi olemaan onko sitä mahdollista estää?

Lisänä vielä että lastut ostin Toni nimimerkiltä.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 19:25:08 kirjoittanut kanis187 »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Mistä 940 1997 b230ft koneelliseen uusi bypassin kalvo?
« Vastaus #14 : 14.12.2014, 21:01:14 »
Pitää alkaa kirjoittamaan tankkauksia ylös ja mitata tuo jännite, kulutus ei ole noussut yhtään virityksieni jälkeen ja maantiellä jopa tippunut. Näin noviisin kysymyksenä.. mitä tuo nakutus on, miten sen havaitsee ja mistä se johtuu? Jos sitä sattuisi olemaan onko sitä mahdollista estää?

Lisänä vielä että lastut ostin Toni nimimerkiltä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus

LH pyrkii tappamaan nakutuksen rikastamalla seosta tolkuttomasti jos EZK:n syttymyöhäkkö ei riitä.

Nakutus kyllä kuolee, jollei suuttimia ole ajettu tappirajaansa joka pyörii siitä baarin pinnassa.  0,9 baaria on vielä turvallisella rajalla suuttimien suhteen, mutta sen jälkeen on yli 90% suutinten aukioloajat esissä.

Joskus muinoin mittailin asiaa ja se löytyy jostain kirjoituksestani.

Tuosta nakuongelmasta on muutama foorumilainen kärsinyt tässä aikojen saatossa, vaikka niissä autoissa lastut on ollutkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Carcom Oy  Elekma