Morjens !
Täällä ilmoittautuu yksi V60 Hybridillä 2viikkoa ajellut.
Auto tosiaan ollut parisen viikkoa, Hollannista tuotu Kamuxin kautta, vuosimallia 2014 ja ajokilometrejä 109tkm.
Liikkeen piikkiin kävin Turun Keskusautohallilla varailemassa huollon (auto huutaa huoltoa, ilmeisesti edellinen perushuolto tekemättä ) ja samalla selvisi, että kamppania on Volvolla päällä tuon surullisen kuuluisan kompuran osalta. Tiskillä asiasta keskustelleena, ilmeisesti volvolta on tullut varsin hiljattain uusi versio kompurasta. Olisko samaa mallia jo sitten kun esim. uusissa T-koneellisissa bensa-hybrideissä ? Tämä siis kaikille sen asian kanssa painiville tiedoksi. Samaan syssyyn sitten todettiin, että kun aletaan isosti ronkkimaan niin vaihdetaan jakopää kaikkine kilkkeineen samassa, tässä yhteydessä tehtynä siinä säästä noin 500,- ja hinta jää tämän jälkeen juuri ehkä karvan alle 500,-
Toinen ongelma itsellä on autossa se, että ajovaloautomatiikka ei toimi. Itseasiassa koko se yksikkö on täysin mykkä joka on ratin vasemmalla puolella kojetaulussa, samassa taitaa olla tankin avaus, takasumari ja valokytkin. Tämä vaihdetaan tuossa huollossa ensiviikolla. Sulakkeen olen katsonut (mikäli löysin oikean) ja vika ei ollut siinä. Rekisteröintikatsastuksessa tästä on olemassa korjauskehoitus, toivottavasti selviää helpolla.
Sitten lisälämmittimen (webasto) käytöstä. Kuten jo tuossa juuri on todettu ei ilmeisesti toimi mikäli johto on kiinni ja sähköä ei ole. Toisaalta itse olen saanut tämän ilmoituksen "Tehonsyötön muutos keskeytti esivalmistelun" ilmoituksen nyt muutamia kertoja ilman, että auto on ollut piuhassa kiinni (johtuen että minulla ei ole vielä latausjohtoa). Kyselin tästäkin tuossa samalla kun tuota huoltoa tilasin ja se voi tulla myös siinä kohtaa mikäli 12v akkun jännite laskee jonkin tason alle, alkaa auto suojella sitä että kuitenkin saadaan auto käyntiin. Itse latasin tämän 12v akun perus akkulaturilla ja toimi taas moitteetta muutaman kerran. Johtopäätöksenä totesin, että taidan vaihdattaa tuon akun, sillä se näyttäisi olean alkuperäinen. Hinta marmorilla 229,- ja nyt -15% kampanija kuulemma päällänsä noissa. Tässäkin foorumilla on puhuttu "suomi sopeuttamisesta" tälläisestä ei kuitenkaan ainakaan tämä kyseinen huoto henkilö tiennyt mitään, että olisi edes olemassa. Tarvinneen vielä kysellä omamekaanikolta joka on sitten perehtynyt vielä paremmin näihin hybrideihin. Epäilen, että sellaista olisi olemassa. Nuo esivalmistelun keskeytykset juuri johtuneen näistä sähkön puutteista. Ja eikös täällä jo todettu, että 12v akku latautusi myös hybridpistokkeen kautta ? Tosin eikö tuokin kumottu taas jonkun mekaanikon toimesta.

No sitten, kuten tuossa mainitsinkin niin itselläni ei ole vielä ollut latauspiuhaa, sillä se oli kadonnut mystisesti rahdissa. Mahtaako kuskit tehdä näillä pikku bisnestä, mene ja tiedä. No Kamuxin piikkiin Keskusautohallilta uutta piuhaa alkuperäisenä. Eilen kävin hakemassa ja kotiin päästyäni paketin avasin. Ihmetys oli suuri kun laatikossa ei ollutkaan suko pistokkeella olevaa piuhaa vaan CEE liitin (ns. karavaanari). Mites foorumilaiset, mikä kaapeli teiltä löytyy kotoa, vai onko joku hankkinyt ihan jopa aidon latausaseman ?
Selvittelin tuota sitten tuossa illalla netistä ja ihan volvon sivuilla näytttää olevan niin, että heidän alkuperäiset suko pistokkeelliset sallivat tuon 8A lataustehon ja sitten tällä CEE pistokkeella saisi 16A latautehon irti. Tuo vain vaatii sen, että pitäisi kotiin asentaa tuollainen 16A CEE naarasliitin seinään ja vetää sille piuha sähkökaapilta. Toinen vaihtoehto on ostaa 10,- muunnoskappale tuohon ja latailla sillä sukosta 16A virralla. Tuo vain taitaa periaatteessa olla laiton ja semi vaarallinen tapa. Yksi mahdollisuus tosin on sitten käydä vaihtamassa tämä suko 8A versioon suoraan ja latailla sillä. Toki tuo täydellä 16A teholla lataus kiinnostaa kovasti. Näitä CEE pistokkeita ei tosin taida olla missään julkisissa lataus-asemissa vaan niitä varten tarvitsisi hankkia se välikaapeli mallia x-type2.
Auto on muuten kyllä aivan mieletön peli, ehkä vähän korkea kulutuslukema on ollut nyt, mutta enhän ole juuri sähköstä vielä saanut nauttia, kun on puuttunut piuha ja täällä varsinaisessa-suomessakin kun on ollut vaihteeksi talvi.
Sellasta, palaillaan ja jos viitsitte vastailla noihin muutamaan mieltä askarruttavaan juttuun niin, kiitokset.