Jokin sulakkeen palaminen, tai lähinnä se sähkön puuttuminen joltain moduulilta aiheuttaa helposti pitkän listan kaiken näköisiä vikakoodeja, joiss suurin osa liittyy tavalla tai toisella väärään jännitteeseen tai siihen ettei joku laite kommunikoi odotetulla tavalla.
Lisäksi ainakin ei-hybridissa on osa sulakkeista sijoitettu niin että sähkö katkeaa mo elta muultakin laitteelta jotta sulakkeen voi vaihtaa.
Vikakoodit talteen ja kaikkien koodien nollaus, ja sitten luetaan uudelleen takaisin tulevat koodit.. Jos ei ole mitään, niin ajoa, ja onko sen jälkeen koodeja?
Pääsin vihdoin motonetin itsepalvelupisteelle nollaamaan koodeja. Antoi muistaakseni neljä vikakoodia hybridin suhteen. Nollauksen jälkeen jäi kolme vikakoodia:
C106800 Korkeajänniteakun jäähdytysnestetaso alhainen Ei tietoa virhetyypistä
C106900 Korkeajänniteakun rationaalisuuden ohjaus Ei tietoa virhetyypistä
UD41268 Koorkeajännitegeneraattori (IGM), akun valvontamoduuli (BECM) Ohjaimelta vastaanotettu väärää tietoa
P0D2800 Akkulaturi (OBC), Akkulaturin teho, kun jännite liian korkealla Ei tietoa virhetyypistä
Muita vikakoodeja oli sitten P252F0D, P2A0136 (öljytaso, mabadatunnistimen virtapiiri),U01000 (ABS, tietoyhteys moottorinohjauksen ECM kanssa epäonnistui), B109B15 (rekisterikilven valopiirin katkos/oikosulku).
Jatkoin siitä sitten matkaa 30 € köyhempänä, edelleen pelkällä dinomehulla, kotona lisäsin vähän jäähdytysnestettä takasäiliöön ja ristin sormet että toimii taas tänään aamulla ainakin dieselillä.
Vaihtoon tuo auto menee. Ei kiinnosta nelinumeroisia summia alkaa maksamaan korjauksesta. Harmi sinänsä. Mahtava auto silloin kun toimii normaalisti.
Edit: pari viikkoa sitten herjasi 12v akun matalaa varausta, joten vaimo kävi sen vaihdattamassa akkutalolla. Oli kuulemma alkuperäinen akku, eli 7 vuotta vanha. Yllättävän hyvin kestänyt. Toivoin että olisi johtunut tuosta pikkuakusta nämä vaivat, mutta ei.