Kulkukoira  Proturbo

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 110411 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #150 : 10.03.2012, 11:24:32 »
Tuo GTX3076r olisi edelleen se oma ehdotus. 12,5 mm pienempi pakosiipi ja 5,5 mm (vrt. 3788r) vaikuttaa jo jonkun verran siihen heräämiseen, mutta silti ilmamäärät on aikas samoissa..
Tuo GTX3076R vois kyllä olla aika namu jaetullapesällä :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #151 : 10.03.2012, 11:49:35 »
Ennemmin GTX3071R jos pitää kuulis olla ja haluaa ahtimesta maksaa hunajaa. :) Tossa on järkevämpi imu pakosiipi setti. 76nen on aika laginen verrattuna 71seen ja ei tuo paljoa lisää isommalla kompuralla. GTX35R sitten seuraavaksi jos ei noi riitä. Holsulta HX35 on vastaava 71sen ja 76sen kanssa ja HX40 sitten 35R kanssa. :)
No mulle kyllä tärkeintä oo et ahdin maksaa paljon. :D Kannattaako ees hx40 superia ostaa noin 500hv tai alle vehkeeseen? Itellä ei oo konkreettista tartuntapintaa mihinkään yli 400hv vehkeeseen(vielä) niin vaihtoehdot ahdin valinnassa kovin mietityttävät.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #152 : 10.03.2012, 14:44:57 »
Pistin eri puljuihin kyselyjä ja jokainen tuntuu tyrkyttävän tota holsetin HX40 superia. Vissiin ostaneet hyllyt täyteen kyseisiä morkuloita ja tahtovat eroon ???
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #153 : 10.03.2012, 17:13:18 »
Lainaus
Pistin eri puljuihin kyselyjä ja jokainen tuntuu tyrkyttävän tota holsetin HX40 superia. Vissiin ostaneet hyllyt täyteen kyseisiä morkuloita ja tahtovat eroon ???
Joo,

landiassa ol ihan tarkkaakin dataa 3071 vs superi40. Tais olla spooli liki sama, mutta laukka aivan toinen superin eduksi...

Toistaiseksi ei superin voittanutta bang for the buck ole näkynyt. Masterpowerilta vois löytyä...
raw d

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #154 : 10.03.2012, 17:48:54 »
Kellään viisaammilla ei varmaan ole kokemusta d24:sta, mutta mun veikkaus on että kyllä se 200hv pitäisi irrota jos muuten on paikat kunnossa. Jostain ton kokoluokan ahtimesta lähtisin itse liikkeelle.

http://www.lintsi.info/wx/volvo/940_D24TIC/viritys/ahdin.htm

tuolla on juttua T3/T4 ahtimesta D24:sen kyljessä ja kyllä se ainakin 180hv asti on riittänyt automaatinkin perässä, niin luulisi että 200hv ei olisi mahdoton...

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #155 : 10.03.2012, 17:51:59 »
Joo,

landiassa ol ihan tarkkaakin dataa 3071 vs superi40. Tais olla spooli liki sama, mutta laukka aivan toinen superin eduksi...

Toistaiseksi ei superin voittanutta bang for the buck ole näkynyt. Masterpowerilta vois löytyä...
Tuohan on kiva kuulla jos pitää paikkaansa :)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #156 : 10.03.2012, 18:12:47 »
http://www.lintsi.info/wx/volvo/940_D24TIC/viritys/ahdin.htm

tuolla on juttua T3/T4 ahtimesta D24:sen kyljessä ja kyllä se ainakin 180hv asti on riittänyt automaatinkin perässä, niin luulisi että 200hv ei olisi mahdoton...

Joo no tuo oli just se mistä tossa puhuin, et jollaki oli 187 lukemat automaatilla t3/t4:lla
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #157 : 10.03.2012, 18:22:44 »
Joo no tuo oli just se mistä tossa puhuin, et jollaki oli 187 lukemat automaatilla t3/t4:lla

Tuossa linkin vehkeessä tosin on erilaiset siipikoot. Pako pienempi kuin imu, noissa sun specseissähän on toisinpäin, eli pakopaine ei varmaankaan ole niin suuri ongelma kuin tuossa linkin autossa. Sehän oli penkitetty noin 1,2bar ahdoilla, joten suuremmalla paineella luulisi sen 200hv menevän rikki, jos pakopaine ei kasva liikaa.
Vakionahan näitä on jopa .36 ar:llä ja reippaasti pienemmillä siivillä, joten tuo sun ehdottama on jo huomattava parannus siihen.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #158 : 10.03.2012, 18:42:37 »
landiassa ol ihan tarkkaakin dataa 3071 vs superi40. Tais olla spooli liki sama, mutta laukka aivan toinen superin eduksi...

Tämähän kuulostaa ihan Holset kauppiaan myyntipuheelta :D

Suurin syy tuohon lienee 3071:n sopimattomuus ko. kokoonpanoon pienuutensa takia, eikä Holsetin ylivertaisuus. Eihän kahta noin erikokoista ahdinta voi suoraan verrata keskenään, koska sehän on sanomattakin selvää, että kumpi tuottaa enemmän.

Jos verrataan samoilla siipikooilla olevia erityyppisiä ahtimia keskenään, niin silloin saadaan luotettavampaa faktaa pesien koon ja laakeroinnin ym. vaikutuksista heräämiseen, mikä tässä Rusakon kysymyksessä lienee oleellista.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #159 : 10.03.2012, 20:19:50 »
Toi oli kaverin saabissa testissä ja siinä 3071 työnsi 500hv ja spoolas samalla tapaa kuin hx40 jolla sama motti tuotti 600hv. Eli ei aina kannata kattoa että iso turbo ei herää, hx40 on kyllä kiva poikkeus. Eikä tämä ole mitään holsun myyntiä vaan faktaa. Noista garreteista tosiaan 3071 on huomattavasti parempi setti kuin 3076 ja vastaa siis hx35sta spoolilta ja tuotoltaan. Masterilta löytyy myös hyviä ahtimia joten niitä ei kannata dissata myöskään. Tässä nyt vaan yritetään sanoa sitä että aina se halpa ei ole huonoa ja kalliilla ei välttämättä saa parasta. :) Vähän niinkö kiinacoolerit -> toimii ja on halpaa. ;)
On jo kiinacuuleri ;) Mutta kiina-ahdinta en laita ;) Mutta holsun hommaan jos se näyttää järkevämmältä. Nyt en viitsi hintalappua katella.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #160 : 10.03.2012, 20:22:34 »
Tuossa linkin vehkeessä tosin on erilaiset siipikoot. Pako pienempi kuin imu, noissa sun specseissähän on toisinpäin, eli pakopaine ei varmaankaan ole niin suuri ongelma kuin tuossa linkin autossa. Sehän oli penkitetty noin 1,2bar ahdoilla, joten suuremmalla paineella luulisi sen 200hv menevän rikki, jos pakopaine ei kasva liikaa.
Vakionahan näitä on jopa .36 ar:llä ja reippaasti pienemmillä siivillä, joten tuo sun ehdottama on jo huomattava parannus siihen.

Joo eiköhä jollai 1,4 -1,5 bar ahdoilla irtoo jo tuo 200+ hp.. Ja toi herääki iha suht hyvin jo ton hintaluokan ahtimeks. :)

Paljon noi pakopaineet saa olla, ettei riko kantta?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #161 : 11.03.2012, 11:29:21 »
Ennemmin GTX3071R jos pitää kuulis olla ja haluaa ahtimesta maksaa hunajaa. :) Tossa on järkevämpi imu pakosiipi setti. 76nen on aika laginen verrattuna 71seen ja ei tuo paljoa lisää isommalla kompuralla. GTX35R sitten seuraavaksi jos ei noi riitä. Holsulta HX35 on vastaava 71sen ja 76sen kanssa ja HX40 sitten 35R kanssa. :)

Tähän haluisin perustelun  "Tossa on järkevämpi imu pakosiipi setti.".. Ei samanlainen kuin holsetissako?
Ainakin VAG 1.8t 20v koneissa on tuo GTX3076r toiminut paremmin verrattuna GTX3071r ahtimeen. Spooli ollut noin 300rpm hitaampaa, mutta tehoa tuli 70hv lisää ja yläpäässä veti huomattavasti nätimmin (8500rpm asti). Nämä siis 2.2bar ahdoilla ja .86 pesällä.

Toistaiseksi ei superin voittanutta bang for the buck ole näkynyt. Masterpowerilta vois löytyä...

Varmasti Holset paras €/hv suhde.

Tämähän kuulostaa ihan Holset kauppiaan myyntipuheelta :D

Suurin syy tuohon lienee 3071:n sopimattomuus ko. kokoonpanoon pienuutensa takia, eikä Holsetin ylivertaisuus. Eihän kahta noin erikokoista ahdinta voi suoraan verrata keskenään, koska sehän on sanomattakin selvää, että kumpi tuottaa enemmän.

Jos verrataan samoilla siipikooilla olevia erityyppisiä ahtimia keskenään, niin silloin saadaan luotettavampaa faktaa pesien koon ja laakeroinnin ym. vaikutuksista heräämiseen, mikä tässä Rusakon kysymyksessä lienee oleellista.

Kulmamies puhuu asiaa. Taas verrattu mämmiä ja suklaamoussea keskenään, kun ovathan ulkonäöltään vähän samannäköisiä  ;D


Itsellä ei ole mitään fetissiä Garrettia kohtaan, mutta tuntuu joillain automerkeillä aina olevan jokin tietty ahdinmerkki, joka on se ainoa. Jokuhan voisi järjestetää rehdin testin esim. HX35 Super vs GTX3071R, jotka vastaavat toisiaan sipiikokojensa puolesta. Noille molemmille sitten samantapainen (koko, jaettu tai ei) pakopesä ja samaan autoon kiinni tekemättä muita muutoksia. Molemmilla sitten testausta muutamalla eri ahtopaineella, niin saa faktaa pöytään.
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Paikalla TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 279
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #162 : 11.03.2012, 12:57:12 »
Onkos kenelläkään tietoa, käykö tuo holsetin HX35 240 sarjan volvoon vakio pakosarjalla (siis mittojensa puolesta), vai pitääkö ruveta katteleen pienempiä ahtimia?
Tiedossa on se, että se kynnys pitäis tuon ahtimen kanssa siitä pakosarjasta poistaa.
Mutta hakusessa olis nyt ensin semmonen ahdin, jolla riittää potenttiaalia vähän virittääkin, koska ei ole tarkoitus ostaa uutta ahdinta joka vuosi.
Herääkö tommone hx35 ollenkaan ennen rajoitinta tuollaisessa melkein vakio uudemman mallin B230f koneessa?
Konehan on tällä hetkellä -93 B230FD + 940 -91 turbon suuttimet ja ohjainboksit. ja tehotavoite aluksi ~220hp.

Paljon tuli kysymyksiä, mutta valaiskaa tietämätöntä. :)
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #163 : 11.03.2012, 19:50:22 »
Onkos kenelläkään tietoa, käykö tuo holsetin HX35 240 sarjan volvoon vakio pakosarjalla (siis mittojensa puolesta), vai pitääkö ruveta katteleen pienempiä ahtimia?
Tiedossa on se, että se kynnys pitäis tuon ahtimen kanssa siitä pakosarjasta poistaa.
Mutta hakusessa olis nyt ensin semmonen ahdin, jolla riittää potenttiaalia vähän virittääkin, koska ei ole tarkoitus ostaa uutta ahdinta joka vuosi.
Herääkö tommone hx35 ollenkaan ennen rajoitinta tuollaisessa melkein vakio uudemman mallin B230f koneessa?
Konehan on tällä hetkellä -93 B230FD + 940 -91 turbon suuttimet ja ohjainboksit. ja tehotavoite aluksi ~220hp.

Paljon tuli kysymyksiä, mutta valaiskaa tietämätöntä. :)

Muusta en tiedä, mutta mulla heräsi 230ET koneessa, omatekoisen pakosarjan kanssa, hx35 12# pakopesällä ihan hyvin. muistaakseni alta 3000rpm veti jo kokolailla täysiä. Jos nyt oikein muistan, siitä on aikaa kun tuolla viimeksi pääsi ajelemaan. Vetoaluetta riitti kuitenkin todella hyvin pikku pelleillyyn.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #164 : 11.03.2012, 19:54:23 »
Joo eiköhä jollai 1,4 -1,5 bar ahdoilla irtoo jo tuo 200+ hp.. Ja toi herääki iha suht hyvin jo ton hintaluokan ahtimeks. :)

Paljon noi pakopaineet saa olla, ettei riko kantta?

Täytyy tunnustaa etten edes tiedä mitä omassa on tällä hetkellä. Suositeltavaahan olisi ettei menisi hirveen paljon yli ahtopaineen, mutta toisaalta on se vakionakin aika reippaasti yli. alle 2 bar jos pysyy pakopaineet noilla 1,5bar ahdoilla niin varmasti vielä turvallista.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo