Ihan jees homma, mutta tuotahan subventoidaan jo viinabensan hinnassa. Tuskin tulee auton verotukseen minkäänlaista porkkanaa, semminkin kun "viinastetulla" autolla on myös helppo ajaa epäekologisella ja epäekonomisella fossiilibensalla. Suoraan polttoaineessa se tuki kohdistuu nimenomaan viinan käyttöön.
E85 polttoaineen verotus on ympäristöperusteisesti alennettua, mikä näkyy jossain määrin sen pumppu-hinnassa.
Wiinastetulla autolla ei pysty bensiiniä käyttämään, ellei kyseessä ole flexi-purkilla tehty, joka taas ei mene tuohon tarkoittamaani kategoriaan.
Viittaamani trafin ohje koskee pelkästään E85 polttoainetta käyttävää autoa, eli purkilla tehty ajoneuvo ei saa tuota erikoismerkintää otteeseensa. Sen saa pelkästään E85 polttoaineelle muutoskatsastettu ajoneuvo, jollaisella ei pysty bensiinillä enää ajamaan muuttamatta auton moottorinohjauksen säätöjä täysin.
Ajoneuvo-vero taas tulee merikonttini ikäisessä autossa pelkästään kokonaismassaan perustuvasta CO
2-päästö arvosta. Joten mahdollisuus em. ajoneuvoveron laskemiseen on olemassa eduskunnan tahdon mukaisesti.
Varmaan taas siihen kuuluisaan tuhannen euron VTT:n penkitykseen/mittaukseen, jonka onnistumisesta ei ole takeita.
Auttaisiko yhdistys tässä kohden?
Sillä minulla nyt alkaa olla pikku-hiljaa näyttöä siitä, että säädöilläni katiska saadaan päästöistä lävitse ilman hikeä. Euro 2 ei kuitenkaan ole mikään mahdoton läpäistä, sillä saksan maalla myydään lastuja, jotka läpäisevät Euro 3 normin mukaiset päästö-testit.