Carcom Oy  Elekma

Volvo PV 444E -53

  • 61 Vastauksia
  • 28545 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #45 : 12.07.2015, 23:25:05 »
Juman kekka, se elää!
https://youtu.be/oV-joTg-p2M

Elikkäs moottori käynnistettiin ensimmäistä kertaa tänä päivänä. Pistää kyl pakostakin hymyn korkialle. Kuitenkin ihan ensimmäinen moottori jonka voi sanoa kasanneen ihan itte.

Ei tietysti lähteny kauheen helposti. Akku on seissyt 4-vuotta tallin lattialla enkä oo ollut sitä latailemassa niin ei taida varata paljoakaan. Toinen epäilyksen aihe on laturi. Ei antanut juuri merkkiä viisareihin. Se kyllä parani kun koputeltiin kumivasaralla sitä ja jännitteensäätimen koppaa varovaisesti. Kun antoi kaasua niin niin alkoi varaamaan ihan lupaavasti mutta tyhjäkäynnille tasaannuttua alkoi taas tyhjentämään. Tähän hätään en tahtois alkaa vaihtaa 12-volttiseksi , kun olis haluja saada se toimimaan noillakin niin toivottavasti tuossa ei oo isosta ongelmasta kyse :( . Faari selitti jotain että jännitteensäätimestäki sitä lataustehoa voisi säätää, mutta en tiiä ku vasta eilee  löysin sähköoppaan enkä usko että sisäistän näitä juttuja tähän hätään kirjan välistä. Eikä faarin jutut välttämättä ole sitä luotettavinta tietoa.

Konetta käytettiin varmaan semmonen puoltoista tuntia yhteensä ku tarkasteltii saumoja yms. Volvo opas sanoo että 3tuntia ja 1000krs/min. Mutta käytetään se toinen puoltoistane vaikka huomenna :D. Ääni muuttui kyl paremmaksi kun videolla kun männänrenkaat haki paikkaansa ja moottori lämpeni jne. Olis tehny mieli jäädä pitemmäksiki aikaa kuuntelee tappikoneen kehräystä mutta ei se akku olis varmaan pitempää jaksanu. Mitään suurempaa vuotoa ei ollut muutakuin kytkinkopan pohjasta laskee tippa ehkä kerran tuntiin. Kone on vähän keula pystys nii voinee edesauttaa huopatiivisteen tihkumista. Tai ainakin toivon niin.

Tällästä tälläkertaa. Ei mitään kehumisen arvoista suorittamista mutta itellä lataus ongelmasta huolimatta ihan hyvä fiilis. Ehkä tää tästä.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2015, 23:28:14 kirjoittanut Karhjo »
Volvo PV 444E -53

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #46 : 12.07.2015, 23:47:28 »
Postailen nyt poikkeuksellisesti heti uuestaan perään kun unohtui mainita tuo öljynpaine. Tyhjäkäynnillä kun saatii edes jonkinasteinen perussäätö kuntoon niin 1kg kylmänä ja lämpimänä 0,5. Kun nosti kierroksia mutu tuntumalla noin 2500 kiekan paikkeille niin päästiin 2 kiloo, lämpimänä varmaa tonnin tai puoli lisää. Tulos on tietysti vähän ailahteleva kun ei oo kiekkamittaria ja öljynpaine katottiin kojetaulun 60-vuotiaalta ;D mutta suuntaa antava. En tiedä paljon pitäis olla mutta vaikutti kiertävän. Lämmöt pysyi tiukasti  mittarin keskialueella ja tyhjäkäynnillä putos hieman allekkin.
Volvo PV 444E -53

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #47 : 13.07.2015, 09:48:03 »
Tasavirtalaturi ei vaan jaksa tyhjäkäynnillä ladata, mulla oli vm 65 kupla, 6 v järjestelmä, ja siinä oli ihan sama juttu. Laturin valo hehkui aina, kun kierrokset laski ja oli vähänkin kuormaa päällä.

Mutta onnittelut koneesta ! Hieno projekti muutenkin ja kiva seurata edistymistäsi.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #48 : 13.07.2015, 10:10:32 »

Ei tietysti lähteny kauheen helposti. Akku on seissyt 4-vuotta tallin lattialla enkä oo ollut sitä latailemassa niin ei taida varata paljoakaan. Toinen epäilyksen aihe on laturi. Ei antanut juuri merkkiä viisareihin. Se kyllä parani kun koputeltiin kumivasaralla sitä ja jännitteensäätimen koppaa varovaisesti. Kun antoi kaasua niin niin alkoi varaamaan ihan lupaavasti mutta tyhjäkäynnille tasaannuttua alkoi taas tyhjentämään.

Ihme että sait käyntiin, koska nää 6 v systeemit ei sahaamista suosi. Itse hankin Biltemasta hinnat alkaen 6 v elektronisen laturin joka on pääsääntöisesti aina kiinni. Näin toiveita saada kone käyntiin. Akku sippaa helposti talvessa, kahdessa jos ei lataile sitä useaan kertaan. Laturin hankin Biltemasta sen takia, koska lienee ainut paikka josta saa 6 v laturin järkihintaan. Ctekin 6 v laturin hinnassa taisi olla 0 perässä, jos sellaista yleensä saa.

Pitkään seisoneessa laturissa kenttäkäämien magneettisuus hiipuu säilönnän aikana. Ilmeisesti sulla ei ollut mennyt. Katsoitko myös että hiilet on kunnossa? Näissä on myös mekaaninen säätäjä, jotka on toimintavarmoja mutta sitten kun laukeaa niin ainakin minun mielestä säätö on henkimaailman asioita. Mutta virtaan ei tuu kyllä ihmeemmin 1000 kierroksella vaikka mitä teet. Tosin näiden Volvojen perä on sellainen että koneessa on varmasti kierroksia riittävästi kun ajelet autolla ja virtaa tulee akkuunkin asti.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #49 : 13.07.2015, 15:20:41 »
Tasavirtalaturi ei vaan jaksa tyhjäkäynnillä ladata, mulla oli vm 65 kupla, 6 v järjestelmä, ja siinä oli ihan sama juttu. Laturin valo hehkui aina, kun kierrokset laski ja oli vähänkin kuormaa päällä.

Mutta onnittelut koneesta ! Hieno projekti muutenkin ja kiva seurata edistymistäsi.

Kiitos! Tää laturin heikko lataus on siis kuusvolttisten tyyppivika. Tietyllä tapaa lohduttaa, että ei siitä ole kiinni.

 
Ihme että sait käyntiin, koska nää 6 v systeemit ei sahaamista suosi. Itse hankin Biltemasta hinnat alkaen 6 v elektronisen laturin joka on pääsääntöisesti aina kiinni. Näin toiveita saada kone käyntiin. Akku sippaa helposti talvessa, kahdessa jos ei lataile sitä useaan kertaan. Laturin hankin Biltemasta sen takia, koska lienee ainut paikka josta saa 6 v laturin järkihintaan. Ctekin 6 v laturin hinnassa taisi olla 0 perässä, jos sellaista yleensä saa.

Pitkään seisoneessa laturissa kenttäkäämien magneettisuus hiipuu säilönnän aikana. Ilmeisesti sulla ei ollut mennyt. Katsoitko myös että hiilet on kunnossa? Näissä on myös mekaaninen säätäjä, jotka on toimintavarmoja mutta sitten kun laukeaa niin ainakin minun mielestä säätö on henkimaailman asioita. Mutta virtaan ei tuu kyllä ihmeemmin 1000 kierroksella vaikka mitä teet. Tosin näiden Volvojen perä on sellainen että koneessa on varmasti kierroksia riittävästi kun ajelet autolla ja virtaa tulee akkuunkin asti

Joo kyllä se oli ihan ihan nyt lataamisesta kiinni. Akku oli laturissa kiinni aina sahaamisten välissä kun tosiaan jouduttiin useempaan kertaan sahaamaan. Ei muuta ku vähä isompi hörppy bensaa kurkkuun ja sit lähti kun akku oli just ja just saavuttanut riittävän jännitteen. Pitää kyl hankkia oma laturi. Pitää vaan kattoa ettei pala koko auto vahingossa. Pitää ottaa tavaksi irroittaa akun kengät nii vähentää riskiä. Äkkilähdötkin jää siten tekemättä.

Eipä tainnut mennä käämit kun latasi. Mutta myönnettäköön en sille mitään purkua kummempaa tehnyt. Hiilistä en osaa sanoa millaset pitää olla. Mutta ainakin ottivat kiinni ku jousia piti pidätellä kasausvaiheessa. Pitää keskustella tästä lisää seuraavalla tallikerralla. Ja mitata paljonko lataa kaasua painettaessa. Siitä säätäjästä en kyl tiiä mitään mut ehkä se selviää kun avaan volvo manuaalin oikeasta kohtaa :idiot2:
 Kaasariakin säädettiin. Siinä oli faari apuna kun säädettiin ilmaruuvia ja kierrosruuvia ihan korvakuulolta eikai se muuten onnistu. Alko käymään ihan nätisti. Tietty pelkään ettei se laittanut liian laihalle sitä, ettei riko paikkoja. Mutta ei kai se nyt ihan nii herkästi mee. Ei se kuulemma paljoa laittanu ja se oli kuulemma kiinni asti ruuvattu ennen kun aloitettiin säätäminen. Häjyä ku ei ite tiiä miten se pitäis olla, mutta luotan hänen kokemukseensa.

Eli ehkä mä luotan teidänKIN kokemukseen ja hankin vain uuden akun ja 6volttisen akkulaturin joka kulkee sit tästä etiäpäin autossa aina.
Sitten seuraava ongelma on jarrut, mä laitoon sylinteriin nesteet ja kokeelin polkea niin vuotaa sieltä polkimen puolelta aika iloosesti. Olis pitänyt pestä se silloon alussa kun autoa testailin ku ei se musta silloon vuotanut. Noh, uuet tiivisteet tulossa ku laitoon viestiä v-palveluun ja niillä sattu olee hyllyssä yks korjausarja. Sen jälkeen se ei oo ku pari korjauskohtaa pohjaan  ja säätämiset katsastusta vaille. Mutta kyl tässä viel päiviksi hommaa piisaa. Toivotaan ettei tulis mitään lisäyllätyksiä niin ehkä ehtis opettaa bestmanille ajamistaki ettei vaa pääse, eiku tarvii ite ajella kirkolta vaikka kyl se oliski mageeta mut pitäähän sitä kaverikin päästää kokeelemaan :) Toivotaan että ehin ittekki ajella vähän ennen h-hetkeä.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2015, 15:24:29 kirjoittanut Karhjo »
Volvo PV 444E -53

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #50 : 13.07.2015, 15:49:55 »
pitää lykätä häitä että saa volvon kuntoon :D

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #51 : 13.07.2015, 20:29:25 »
Hyvin edistyy ja lisää kummasti motivaatiota kun saa auton käymään.

Säätimestä kannattaa hienolla hiomapaperilla/kärkiviilalla puhdistaa ne releen kärjet. Säätökään ei kovin vaikeata ole. Yleensä tasavirtareleissä on kolme kelaa, jäniitteen- ja virran säätö ja takavirtarele joka kytkee laturin "irti" sammutettaessa. Säätäminen tapahtuu kääntämällä pihdeilla releen jousta kireämmälle tai löysemmälle niin saa muutettua esim jännitettä. Ja hyvin pieni muutos vaikuttaa. Ensin tietysti selvitettävä mikä niistä on mikäkin. Takavirtareleeseen ei kannata koskea, muuta kuin puhdistaa kärjet. Se on normaalia jos ei tyhjäkäynnillä lataa ja jos kierroksilla on yli 7V ei kannata säätää mitään.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #52 : 13.07.2015, 22:57:18 »
No nyt tuli hyvää tietoa. Kiitosta vaan. Kyllä siellä kolme tolppaa oli muistaakseni, täytyy kattoa ensikerralla. Aloitan vaikka sillä liittimen hionnalla.

Käynnistelin taas moottoria kun tahdoon vähä rasittaa sitä josko jotain ilmenis. Ensi  annoin lämmitä vähä pienemmillä kierroksilla ja lämpimänä aloin pikkuhiljaa painaa kaasua pohjaan. No paineet kävi siinä päälle kahdessa ja puolessa ja sitten hiljensin ja huomasin että tyhjäkäynti paine oli olematon mutta lienee kuitenki ihan normaalia kun kone lämpiää. Menin kurkkaa moottorin alle niin oli pari ruokalusikallista pahvin päällä lätäkkönä öljyä. Ei vissii ollu öljypohja riittävän kireellä... mä kuvittelin et ois piisannu mut ei sitten. Edelleen pelottaa se takapään pito. kytkinkopan pohja oli selvästi märkänä myös. Kone on edelleen vähän etukenossa niin ei voi vielä takuuseen mennä. Lisäksi öljytikku pikkasen ylämerkin päällä nii vois olla siitäkin. Mutta ei voinu ottaa pukkia edestä alemmas ku tunkki oli toisen autoprojektin luona. Ehkä huomenna saan sen käyttöön ja lisäkäsiä virran mittaamiseen. Pikkaase se vanha akun lataus mittari epäilyttää ku alkuun alkaa latamaan sen mukaan mutta sitten se palaa keskelle vaikkei kierrokset pienenisi. Niinku olis vähä jumissa.

No lisäksi kasasin toisenkin lokarin kiinni ja luurankoa laitoon heppiin. Alkaa se näyttämään autolta jo. Ku sais nuo lapsellisuudet kuntoon ja uuden akun. Toivottavasti jarru korjaussarja tulee pian niin saa senki laittaa kuntoon.
Volvo PV 444E -53

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #53 : 18.07.2015, 23:38:19 »
Emmä tiiä noista 6-volttisista, mutta mikäs sais olla se jännite semmosella käytetyllä akulla täytenä? Mä latasin ton täyteen ja antoi 6.8volttia ylöspäin pyöristäen. Luulen, että selviin sillä vielä, kun tänään oon starttaillut sen 6-7 kertaa ja ajellu pari rinkiä pihassa ja muutenvain käyttänyt varmaan toista tuntia. Aina se on käynnistynyt vaikka ei aina yhtä herkästi. Sitten vähän aikasempia hommia, ennen ajelua  ;)

Sellaanen kömmähdys pääs taas käymään, etten ollut testannut vaihdelaatikkoa kepillä ennen asennusta. Oli päässyt jotenkin vivusto väärään asentoon ku keppi ei mennyt kohdilleen, ei sitten millään. Kun sen sai lovesta läpi niin se ei liikahtanut mihinkään. No siinä vaiheessa aloon jo huolestumaan kovasti. Onneksi siinä tunnelin päällä oli tarkistusluukku. Ei muuta kun auki ja sitten saikin vaihdelaatikon kannen auki. Siinä oli vivut vissiin päällekkäin tai jotenkin silleen, etten osannut keppiä laittaa. Sen jälkeen taas kaikki kiinni ja kas, keppikin alkoi asettumaan paikoilleen ja vaihteet löytyi. Tää oli kyllä musta ihan typerä homma ja saatto olla, että sitä keppiä laittaessa jotenkin sain ne vivut vinksalleen. Pääasia, että nyt toimii.



Mutta joo, mä sain jotain aikaiseksikin. Tulipa sitten kasattua jarrupääsylinteri, kun sain uuden korjausarjan ja kasasin sen alkuun väärin. Nimittäin korjaussarjassa oli sellanen irtonainen kumipala samankokoisella reiällä kun siinä toppariprikassa ja halkaisija sama kun männällä. laitoon sen siihen sen ja männä väliin. Eihän se sitten toiminu ku mäntä ei päässyt liikkumaan tarpeeksi. :2funny: . Mutta en mä varmuutta sen sijainnille saanut kun ei ollut purkiessa sellasta tiivistettä. Toimii näköjään ilmankin. Paineet tulee jarrulle. Ehkä se oli sitten johonkin erimalliseen mäntään. mene ja tiedä.

Sen jälkeen aloin ilmaamaan jarruja ja eihän siitä tullut sitten mitään. Mä käytin lainaan saamaani jarrujen ilmauspumppua, mutta en saanut sillä aikaiseksi kun loputtomasti ilmakuplia putkesta. Noh mä luovutin sen suhteen ja ilmasin perinteisesti polkemalla ja käytin siihen puuvartta jolla kiilasin aina polkimen pohjaan, kun ei apukaveria ole. Kyllä se sitten alkoi pikkaasen onnistumaan ja paine löytyi. Ei siihen mennyt kun 2.5 päivää  ja puoltoista pulloa jarrunestettä, kun eka vajaa pullo tuli läpi niin sakeena. Taisin laittaa jarruvaseliinia männälle vähä liianki reippaasti ::) . Lopullinen ilmaus sitten myöhemmin kun saan kaverin polkemaan.

Lisää näitä yhden miehen hommia. Takalasit ja konepelti. Oli muuten ihan jännä, että onnistuin siinäkin. Ei ihan heti olis uskonut. Takalaseista eka oli tietysti helppo, kun sai tiivisteen aukaasunarun vedettyä toisesta lasin reiästä. Toinen olikin jo haasteellisempi. Meinasin jo luovuttaa, mutta sisuunnuin ja sain senkin kiinni. Se meni silleen nätisti kun sain sen tiivisteen huulen meisselin kärjellä "heppiin" siihen lasiaukon kielelle niin se pysyi aika nätisti paikoillaan sen jälkeen kun alkoi varovaisesti vetää sitä narua pois ja kävi välillä antamassa vähän painetta ulkopuolelta niin se asettui paikoilleen.
Konepelti kyllä olis jäänyt laittamatta, mutta onneksi moottorinostimen sain pumpattua justiinsa tarpeeksi korkeelle, että sain sen roikkumaan siihen kiinnityksen ajaksi.

Sitten ajoin auton pihalle ja tein sellasen pölynpoisto pesun. Kyllä siinä palas taas mieleen se harmi, että maalipinta ei ole mitenkään siisti. on vanhaa paikkamaalausta joissa näkyy saumat, sitten on tää oma maalaus ja joissain paikoissa näkyy jossain välissä ollut punainenki maali, kun ylimaalaus on vissiin suoritettu vähän heikosti nii musta pinta on vähän rapistunut.  Maalaus urakka jää seuraavalle vuodelle, kuitenkin vasta peräpään täydellisen läpikäynnin jälkeen. Tässä kuitenkin kuvia:





Seuraavaksi pitäis nostaa auto taas pukeille ja kömytä laittamaan uutta käsijarruvaijeria ja paikkaamaan pari mätää paikkaa pohjasta. Sitten olis sellasia pikkujuttuja huomiomatta rekisteröintikatsastusta vaille. Kilvetkin on jo käyty tilaamassa  :)

Sen vielä täytyy papupadan porista, että täytyy kyllä kehua miten paljon tässä on tullut opittua, kun alkaessa tieto oli tasan 0 auton laitosta. Renkaat ja jarrupalat oon vaihtanut ennemmin. Toki kaikki näpertely on aina ollut tuttua.

« Viimeksi muokattu: 18.07.2015, 23:45:34 kirjoittanut Karhjo »
Volvo PV 444E -53

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #54 : 19.07.2015, 08:36:49 »
kunnon vahaukset niin näyttää huonokin maali vähä paremmalta ja on komia pevetti

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #55 : 19.07.2015, 08:37:20 »
Emmä tiiä noista 6-volttisista, mutta mikäs sais olla se jännite semmosella käytetyllä akulla täytenä? Mä latasin ton täyteen ja antoi 6.8volttia ylöspäin pyöristäen. Luulen, että selviin sillä vielä, kun tänään oon starttaillut sen 6-7 kertaa ja ajellu pari rinkiä pihassa ja muutenvain käyttänyt varmaan toista tuntia. Aina se on käynnistynyt vaikka ei aina yhtä herkästi.
N. 6,4V lepojännitteellä on täysi akku. Jos mittaa heti ajon/latauksen jälkeen niin on enemmän. Ja koska tasavirtalaturi on huono lataamaan pienillä kierroksilla, akku ei välttämättä ehdi latautua takaisin siihen mitä käynnistys on vienyt lyhyitä siirtoajoja tehdessä. Eli akku ilmeisesti kunnossa. Isällä on -54 ja kyllä senkin akkua joskus ladataan vaikka on uusi. ;)

Tuolta voit opiskella ehkä jotain uutta akuista. 6V järjestelmän kyseessä ollessa jakaa vain jännitearvot kahdella.
http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneuvot/Akku%20Tietoa.html

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #56 : 19.07.2015, 20:06:25 »
On se kyllä upea tuo vanha korimalli 8) Onnittelut että olet saanut läjään taas!

Näköjään näissä vanhemmissa tuollainen huoltoluukku kardaanitunnelissa. Uudemmissa ei ole olenkaan.

Haluaa myös tollaset ikkunat, kojelaudan, ratin ja tuulilasinpyyhkijät 8)
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 20:09:48 kirjoittanut Customer »

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #57 : 20.07.2015, 23:14:10 »
Kiitos  :)

Kyllähän tuo ratti ihan nätti on. Pitää vaan suojata ettei hajoa. Kun pitäis varmaan valaa uusi muovi ton vanhan tilalle. Joskus tulevaisuuudessa. Lasit on kyllä mustakin paljo paremmin koriin sopivat näissä alkuvuosien malleissa :pomo:
Volvo PV 444E -53

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #58 : 21.07.2015, 07:07:41 »
Söpö sämpylä. S*

Poissa KUMMITUS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #59 : 21.07.2015, 10:02:25 »
Omakohtaisen kokemuksen perusteella suosittelen ostamaan optiman 6v akun. Jos mordenin akun ulkonäkö ei haittaa. Saahan optimankin
naamioitua vanhan näköiseksi, jos haluaa.

On paljon tehokkaampi startatessa ku esim. bilteman akku. Omassa harrasteautossa jo toista kesää optima kiinni ja ei oo ollu mitään ongelmia.




 

Kulkukoira  Proturbo