Siksi, että en kykene ymmärtämään sellaisia henkilöitä, jotka kuvittelevat että kaikilla on varaa ostaa parempi auto tuosta noin vaan. Jos henkilöllä ei ole varaa ostaa kuin 1000e hintainen, suuripäästöinen ja korkeaveroinen auto käydäkseen töissä ja saa juuri ja juuri maksettua kulkemisensa tuolla töistä saadulla rahalla, niin miten henkilöllä olisi uudistuksen jälkeen varaa hankkia esim 2000e arvoinen auto?
Jos tämä uudistus olisi tullut, tämä olisi iskenyt kaikista kovimmin juurikin noihin esimerkkitapauksen 1000e, suuripäästöisillä ja korkeaveroisilla autoilla ajaviin henkilöihin. Autoilun kustannukset olisivat pahimmassa tapauksessa nousseet likimain 1000e/v tämän korkeapäästöisyyssyrjinnän takia. Ja tuo 1000e/v kustannusten nousu vuodessa on etenkin vähävaraisille lapsiperheille aika kova tälli.
Itse en kuulu tuohon esimerkkiryhmään, mutta silti kykenen näkemään epäyhtäläisyysmerkit tässä asiassa. Ja te jotka ajatte uudemmilla autoilla ja olette sitä mieltä, että tämä maksumenettely olisi ollut ok, niin ottakaa se pää pois sieltä perseestä niin saattaisitte nähdä asiat hieman toisessa valossa 
Meillä on sosiaaliturva sitä varten, että kaikkein huono-osaisimmista pidetään huolta. Ei kaikkia päätöksiä voida tehdä heikko-osaisemman väestönosan mukaan.
Köyhimpien liikkumiselle tulee pikapuoliin väistämättä lisämaksuja, kun tuoretta energia- ja ilmastostrategiaa ryhdytään pikaisesti ajamaan täytäntöön. Siinä edellytetään henkilöautoilta 40 %:n kasvihuonepäästövähennykset. Bensan ja dieselin hintaan tulee lisää veroja niin, että tuntuu ja kansaa ohjataan siirtymään sähköön, etanoliin, biokaasuun ym. käyttövoimiin. Perusbensastakin tehdään E25 tai E30 etanolibensaan ja vanhimmat autot eivät sillä sovellu. Varmasti tarjolla säilyy 95E10:kin, mutta verotuksella sen hinta nostetaan ties mihin. Ehkä 1,70 euroa litra tai jotain.
Sillä köyhimmällä kansanosalla ei ole varaa päivittää autojaan näihin halvalla polttoaineella kulkeviin. Nyt vielä vähemmän, kun autovero rasittaa hintoja.
On täysin itsepetosta uskotella, että liikennemaksut kaatuivat Bernerin ehdotuksen myötä. Voin vakuuttaa, että eivät kaatuneet. Nyt vaan säilyy autoverokin näiden tulevien ja korotettavien maksujen lisänä.
Eikä tuolta pelasta edes vaalit, kun seuraava punavihreä hallitus tarjoaa köyhille vaihtoehdoksi ratikka- ja bussilippuja. Ideologisesti ovat halukkaita verottamaan entistä kovemmin "rikkaiden" autoilua.
Ei ole suomalaiset vielä tajunneet, kuinka kovaa verotuksellista ohjausta tuo ilmastostragien toimeenpano tulee liikenteessä olemaan.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79189