Tämä kyllä kuuluu tuonne LH:n säätö-topicciin, eikä tähän.
Tiiätkö kun siinä on semmonen ongelma ettei pääse näkemään mitään dataa sen purkin sisältä. Pitää olla miljoona mittaria ympäri autoa että pystyy seuraamaan miten anturien antamat arvot käyttäytyy ja sitten päätellä missä niistä vika voisi olla.
Nyt kyllä puhut vastoin tietoa ja ymmärrystä.
LH:sta saa irti ihan kaiken, jopa laskennallisen datan.
Tarvitset ihan kaiken tiedon saamiseen vain halvan VAG-kaapelin.
Ainoa varsinainen mittari, mitä tarvitset säätämiseen, on laajakaista-lambda.
Mutta kas kummaa, se vaaditaan hyvinkin moderneissa kulkineissa, jos meinaa säätää kartat uudelleen.
Jos olisit ikinä säätänyt LH:ta, niin tietäisit sen, että LH kertoo, mitä se tekee.
IMMun käytös näkyy linearisointikäyrästä. Lämpötilatiedot näkyvät lämpötilakartoista. Jne...
Lambda-korjauksen arvo näkyy live datasta (K-linja).
Kun se paska lh toimii aivan hyvin vaikka se ei toimisikaan oikein. Tyhjäkäyntikin korjaantui kuin itsestään kun moottorinohjaus vaihtui.
Jos tyhjäkäynti on pielessä, niin sopituskin on täysin päin prinkkalaa.
LH:ssa nimenomaisesti on keskitytty siihen jouhevaan tyhjäkäyntiin ja moottorijarrutukseen peräti 21 kartan voimin.
Pesee muuten suurimman osan 25 vuotta nuoremmistaan satakertaisen laskentatehon omaavista ohjauksista.
Koska pääpointti ei ole laskentatehossa, vaan siinä, miten asiat hoidetaan ja ne pitäisi tehdä.
Se oli 30 vuotta sitten hyvä se lh nyt se on vaan elektroniikkajätettä.
No, tästä voimme olla montaa mieltä.
Tietokoneissa (pc) tuo pitää paikkansa, mutta sulautetuissa sovelluksissa se ei pidä, jollainen moottorinohjaus on. Eipä paperikoneidenkaan ohjauksia päivitetä joka vuosi, kuten ei laivojenkaan ohjauksia, tai junien tamuja. Kyllä ne on SR1:ssä se sama, joka se oli aikojen alussa.
Kysymys on siitä, kuinka hyvin se on pystynyt vastaamaan alkuperäiseen tarpeeseen.
Minulla on tänäkin päivänä muutama +50 vuotias mittalaite, joka peseen viime vuonna julkaistun laitteen, joka "täyttää" speksin. Tosin tämän päiväinen on pirusti halvempi, kuin se toinen +50 vuotta sitten, mutta ei siten, jos vertaan hankintahintaa ostohetkellä itselläni ja tänä päivän laitteen nyt ostohintaa.
+50 vuotta sitten mittalaiteen hinnalla sai useita uusia omakotitaloja ja tämän päivän laitteen hinnalla saa sitten +5 vuotiaan käytetyn premium-auton.
Ps. se moatesin ostrich on kalliimpi kuin speeduino. Ja vaikka sillä jotain dataa näkisikin niin se lh-jetin paska hyytyy kun imm:sta loppuu tunnit. Osta sitten niitä mistä saa.
No, mitä nyt nopsasti katselin, niin pirusti enemmän työtä, kolvaamisesta alkaen.
Volvossa LH:ta ei tarvitse säädellä kuin siltä osin, mitä siinä on muutettu.
Ja jos speeduino maksaa +$200,- ilman kaikkia lisukkeita ja ostric 2.0 uutena $175,- , niin ei tarvitse olla kovin lahjakas matikassa, ymmärtääkseen, kumpi on kallimpi.
Mutta jos ei ymmärrä, eikä halua LH:n kanssa touhuta, niin on vapaa tekemään asiat vaikeamman kautta.

Toinen ongelma on että hyviä neuvoja ei kuunnella.
Eiköhän tuo ole Kansallinen ominaisuus!

Mie ite!

Nyt vedän ulkomuistista mutta LH-jet tekee virtojen käännön yhteydessä "polttosyklin" sille lankaimmun platinalangalle eli kuumentaa sen yli normaalin käyttölämpötilan. Jos langassa on jotain sontaa ja sykli toistetaan riittävän monta kertaa palaa lanka. Ja jos se sonta ei langasta "polttosyklillä" poistu niin se vääristää ilmamassan mittausta. Nämä muistaakseni oli ne heikot kohdat.
Myönnän kyllä että ilmamassan mittaukseen perustuva moottorinohjaus on helpompi säätää kuin MAP-anturin+IAT:n kanssa mutta kun 99% aftermarket-ohjauksista on map-pohjaisia ja niitä on huomattavan määrän säätänyt alkaa olla aika hyvä "perstuntuma" hommasta. Ja se että kaikki tapahtuu reaaliajassa eikä tarvi poltella mitään lastuja tai koodia niin on aika iso etu.
Niin ja saa Megasquirtinkin toimimaan IMM:lla. On saanut jo MS1:n aikaan 2005.
Sen mittauslangan polttosykli on juurikin noin. Kun auto sammutetaan, käynnistyy polttosykli, jossa lanka lämmitetään sinne valkohehkun rajoille hetkeksi, jolloin orgaaninen materiaali palaa/haihtuu.
Käytännössä lanka ei pala ikinä poikki, vaan se menee rikki mekaanisesti, joka on lanka-IMMun akileen kantapää ja heikkous. Kivimateriaali voi sulaa langan pintaan vääristämään mittaustulosta ja aiheuttamaan mittausvirheitä, puhumattakaan sen mekaanisesta vaikutuksesta langan kestoon.. Mutta senkin syy on paskainen tai sopimaton ilmansuodatin (orava-suodatin).
Nopeudessa lanka-IMMu on vailla vertaansa, sillä se näkee jokaisen sylinterin imutahdin vielä siellä 3000rpm nurkissa punakoneessa.
Nykyisin käytetään filmi-IMMuja, joilla ei ole samoja mekaanisia ongelmia, kuin lanka-versioilla, mutta niiden miinus on mittauksen hitaus.
Ja jos ostaa sen Ostrichin, niin lastuja ei tarvitse poltella, sillä se ostrich on se "lastu".
En enää edes muista, kuinka vanhoja minun Ostrcih-purkkini ovat, mutta vieläkin rokkaavat.

Makuasia, sanoi musti, kun muniaan nuoli....

Absoluuttiset asiat ovat absoluuttisia, koska mittarilla ei ole mielipidettä!

Jos LH tuntuu vaikealta, niin moottorinohjauksien perusasiat ovat hakusessa ja siten ei niiden ruuvaamiseen kannata ryhtyä.
