Autoracing  KL-varaosat

S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä

  • 31 Vastauksia
  • 25604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikiis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • Oulu
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #15 : 15.08.2011, 21:29:11 »
Lainaus

    Aisin-Warnerin etuvetoisiin suunnitellun automaattivaihteiston yleisin vika on venttiilikoneiston kuluminen sekä lian aiheuttamat ongelmat, mitkä yleensä vain pahenevat ajan myötä. Oireet liittyvät lähinnä vaihteiden vaihtamisiin (eritoten 2-3 vaihdot), sekä turbiinin lukituksen toimintaan: Vaihdot ovat epätarkkoja, kierrokset nousevat ja vaihde "ryskähtää" päälle, alasvaihdot saattavat töksähdellä, vaihteen vaihto saattaa "jäädä välille" eli tuntuu kuin vaihteisto menisi vapaalle kesken ajon, ajovaihteen tai peruutusvaihteen kytkeytyminen tapahtuu viiveellä ja/tai töksähtää, turbiinin lukitus on vajaavaista, kierrokset "seilaavat", tai turbiini ei lukitu ollenkaan... Oireita on siis paljon, eikä kaikki välttämättä edes korjaannu uudella venttiilikoneistolla - mutta noin 90% tapauksista korjaantuu sillä.

    Jos oireiden annetaan jatkua tarpeeksi kauan, kasvaa todennäköisyys vaihteiston muiden sisäisten osien vaurioitumiseen: Varsinkin planeettapyörästöjen puslat ovat tunnettuja irtoamisistaan, sekä vaihteiston kuoren voimansiirtohammaspyöriä tukevat kehät kuluvat, jolloin hammaspyörät pääsevät liikkumaan liialti aiheuttaen juurikin lisäkuormaa puslille. Mutta näistä tarinaa sitten myöhemmin...

    Venttiilipöydän varaosahinta merkkiliikkeessä on noin 1500€, mutta ulkomailta tilaamalla saa samaisen uuden osan alle 600€ (hinta syyskuussa 2010). Lisäksi tarvitaan vielä tiivistesarja (Volvo #274470, 14€), JWS-3309 -luokituksen täyttävää vaihteistoöljyä n. 9l (Mobil 3309; 108€), sekä tiivistesilikonia.

    Vaihtoon löytyy kattava ohjeistus kuvineen Volvo Cross Country Resources.com -sivustolta (tosin englanniksi), mutta tässä muutama huomio vielä lisäksi:

        * Parempi tapa auton nostamiseen on käyttää tukevia pukkeja etuapurungon takakiinnityksen takapuolella olevaa palkkia vasten: Näin ei auton paino ole tuon löysättävän apurungon varassa, eikä kiinnityspisteet siirry paikaltaan.
        * Moottorin voi tukea myös alhaaltapäin öljypohjaa vasten. Tällöin tosin tarvitaan toinenkin tunkki. Toki lokasuojien väliin voi laittaa 2x4" lankun, johon moottorin tukee nostopisteistään. Ei tarvita siis tuota erikoistyökalua moottorin tuentaan.
        * Jäähdytinnesteitä ei tarvitse laskea pois.
        * Vaihteiston öljynjäähdyttimen letkut kannattaa irroittaa vaihteiston päästä: Tällöin ei tarvitse uusia jäähdyttimen puolen muovisokkia.
        * Apurunkoa laskiessa tulee varoa laskemasta sitä liikaa: Vaarana on, että vasemman vetoakselin sisä- tai ulkonivel karkaa pesästään. Jos näin kuitenkin kävi, että akseli muljahti, ei autoa tule liikuttaa yhtään ennen nivelen purkamista: Vaarana on, että nivelen laakerin neulat irtoavat, tai nivel kasautuu väärin jolloin auton liikkuessa se saattaa hajota.
        * Uusi venttiilikoneisto saattaa vaatia muutaman johdon jatkamisen. Uusia johtosarjoja on saatavilla, mutta vanhoja johtimia voi jatkaa johdonpätkillä, kunnollisilla puristettavilla jatkoliittimillä, ja lämmitettävällä kutistesukalla. Tosin roskia ei saa joutua vaihteiston sisään!
        * Kun venttiilikoneiston öljykansi on irti, kannattaa siihen porata samalla reiät säätöä varten. Reiät tehdään oheisen kuvan mukaisiin paikkoihin esim. 8mm poralla ja tulppaamalla ne tiivistesilikonilla tiivistetyillä koritulpilla.

Mulla ainaskin oireet viitta kovasti tähän.Ja myös moottorinkumityynyt pitää tarkistaa.
Nyk. Bmw E60 535d -05 386Hv/766Nm+E91 320d+ Tuikku optimoinnit
Ex.V70 D5 -02 tomaatti+joku lastu ,Kaksipaikkainen urheiluauto (pakettiauto) :D, ja S40 2.0 -97

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #16 : 17.08.2011, 20:11:06 »
Tosiaan tuo vaihteiston ohjelmiston päivitys kannattaa käydä teettämässä, sillä lähtee tuo neutral control pois, ja muutenkin vaihteiden vaihtoihin liittyviä juttuja on hienosäädelty. Ja ne öljyt kannattaa vaihdattaa myös.

Itse olen myös samanlaisen laatikon kanssa ottanut hartiapainia: Päivitettiin ohjelmisto, vaihdettiin öljyt, vaihdettiin venttiilikoneisto, ja nyt ollaan tässä vaiheessa:


Sisuskalut siis levällään, ja vikoina tähän mennessä löytynyt pari O-rengasta poikki, ja pääakselin puslat lopussa... Oli sitten siitä taaemmasta aurinkopyörästä lähteneet puslat liikkeelle, että eipä ollut ihan turhaa hommaa...


Ja tuossahan siis oli tuota samaista lähdöissä tapahtuvaa nykäisyä, mutta myös 1-2 vaihto luisti reilummin kaasutellessa ja ihmeellistä räminää kuului laatikosta... :P
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #17 : 17.08.2011, 22:55:27 »
Olikohan tuon nc:n poisto jotain 40 - 50 e tai jotain sinne päin.

Itse softa maksaa n.20e ja työveloitus on sitten korjaamon omaa hinnoittelua. Tota NC poisto -sovelluksen latausta minäkin koittasin nyt ihan ensihätään.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa sjk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #18 : 04.12.2011, 12:34:55 »
Tulihan ne lootan öljytkin tässä vaihdettua vihdoinkin ja osa ongelmasta hävisi sen myötä.

Vanhat öljyt olivat kyllä melkoisen mustat, eli kaipasivat kyllä vaihtoa. Varmaankin alkuperäiset olivat. Eli vaihtaa nyt pehmeämmin, eikä ole sellaista kovaa nykäisyä enää liikkeelle lähtiessä ja vaihteenvaihdon aikana. Tarvitsee varmaankin jossakin välissä vielä poistaa tuo neutral control, niin meno todennäköisesti paranee entisestään.  :pomo:
S60 2.4T aut -01

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #19 : 21.04.2012, 07:36:14 »
Palataanpa vanhaan topiciin ja jatketaan pohdintaa tuon automaattilaatikon nykimisestä. Viime syksynä tuosta omasta S60:sta (2.4T, -01) ohjelmoitiin pois neutral control ja nyt viikko-pari sitten vaihdettiin laatikkoöljyt.

Öljyn vaihdon jälkeen laatikko on toiminut paljon sivistyneemmin ja fiksummin ajossa, pehmeästi vaihtaa ylös ja alaspäin, aiemmin ollutta pientä töksähtelyä en ole havainnut enää.

Sen sijaan liikkeelle lähdön nykäisy / kolahdus vaihteen kytkeytyessä ei poistunut mihinkään. Hieman tarkempia havaintoja tästä:

 - Paikallaan ollessa kun valitsimen siirtää P -> D, on vaihteen kytkeytymisessä selvä viive ja kun vaihde kytkeytyy, kolahdus on selvä
 - Jos painat kaasua ennen kun vaihde on kytkeytynyt, voi kolahdus/nykäisy olla aika kova
 - Kylmänä laatikko tuntuu toimivan paljon paremmin, kun auto on ajossa lämmennyt, oire pahenee

Laatikkoon vaihdettiin Valvoline MaxLife ATF-öljyt, joka täyttää JWS 3309 luokituksen. Vaihdot siis paranivat ja pehmenivät selvästi öljyn vaihdon myötä, mutta tämä liikkeelle lähdön kolahdus ei muuttunut parempaan tai huonompaan.

Ajatuksia, ideoita? Vai onko vaan todettava, että laatikko alkaa olla kulunut? Autolla ajettu reilu 280 tkm. Mitenkäs se napapulttijuttu, voisiko se olla osasyyllisenä ainakin kolahduksen/nykäisyn suuruuteen?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #20 : 21.04.2012, 16:32:48 »
Palataanpa vanhaan topiciin ja jatketaan pohdintaa tuon automaattilaatikon nykimisestä. Viime syksynä tuosta omasta S60:sta (2.4T, -01) ohjelmoitiin pois neutral control ja nyt viikko-pari sitten vaihdettiin laatikkoöljyt.

Öljyn vaihdon jälkeen laatikko on toiminut paljon sivistyneemmin ja fiksummin ajossa, pehmeästi vaihtaa ylös ja alaspäin, aiemmin ollutta pientä töksähtelyä en ole havainnut enää.

Sen sijaan liikkeelle lähdön nykäisy / kolahdus vaihteen kytkeytyessä ei poistunut mihinkään. Hieman tarkempia havaintoja tästä:

 - Paikallaan ollessa kun valitsimen siirtää P -> D, on vaihteen kytkeytymisessä selvä viive ja kun vaihde kytkeytyy, kolahdus on selvä
 - Jos painat kaasua ennen kun vaihde on kytkeytynyt, voi kolahdus/nykäisy olla aika kova
 - Kylmänä laatikko tuntuu toimivan paljon paremmin, kun auto on ajossa lämmennyt, oire pahenee

Laatikkoon vaihdettiin Valvoline MaxLife ATF-öljyt, joka täyttää JWS 3309 luokituksen. Vaihdot siis paranivat ja pehmenivät selvästi öljyn vaihdon myötä, mutta tämä liikkeelle lähdön kolahdus ei muuttunut parempaan tai huonompaan.

Ajatuksia, ideoita? Vai onko vaan todettava, että laatikko alkaa olla kulunut? Autolla ajettu reilu 280 tkm. Mitenkäs se napapulttijuttu, voisiko se olla osasyyllisenä ainakin kolahduksen/nykäisyn suuruuteen?
Kokeilehan niin, että ajat normaalisti noin 50km/h himmaa kaasua, ja sitten polkaset, jos tässä kohtaa kolahtaa, niin satavarmaan on napapultti löysällä, ja ei muuta kun uutta ostamaan.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #21 : 23.04.2012, 20:47:37 »
Kokeilehan niin, että ajat normaalisti noin 50km/h himmaa kaasua, ja sitten polkaset, jos tässä kohtaa kolahtaa, niin satavarmaan on napapultti löysällä, ja ei muuta kun uutta ostamaan.

Ei tee noin, mutta nyt kun seurasin tarkemmin, aina kun löysään kaasun ja päästät "vapaalle", hetken päästä oikean etupyörän suunnalta alkaa kuulua tasaista naputusta joka häviää heti jos painaa kaasua tai jarrua.

Tässä kesärenkaita vaihdellessa huomasin, että napapultti saattoi olla hieman löysällä. Volvon erittäin epävirallisen teknisen puhelinpalvelun ( :D ) neuvon perusteella napapultin momentti on 35Nm + 90 astetta. Kiristin sitä tarkkaan kalibroidun momenttikäsivarteni avulla hieman.

Tuo napapultti tuskin liittyy mitenkään tuohon vaihteiston viiveeseen ja siitä seuraavaan kolahdukseen, mutta tuohon muuhun naputukseen kenties. Lähden pienelle koeajolle, seurataan tilannetta.

Tuo kytkentäviive ja kolahdus on kyllä vahvasti sidoksissa siihen, lähdetäänkö autolla liikkeelle "kylmästä" vai onko autolla jo ajettu hetken aikaa. Kylmänä tosiaan toimii hienosti, lämpimänä viive kasvaa ja kolahdus/nykäisy voimistuu.

Tietysti tuo voisi olla liittyväinen öljyihinkin, vaikkei öljyjen vaihto tuota mihinkään suuntaan muuttanutkaan.

No, seurataan tilannetta ja tapahtuuko muutoksia suuntaan tai toiseen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #22 : 23.04.2012, 22:18:00 »
Jatkanpa yksinpuhelua: joko em. napapultin kiristys tai sitten vaihto kesärenkaisiin ylipäätään vei pois tuon kaasua höllätessä kuuluneen pienen naputuksen, mistä edellä kirjoitin.

Vaihteen kytkeytymisen viive / kolahdus ei muuttunut mihinkään, tosin voi olla että hieman pehmeni tuo kolahdus, tosin vaikea on arvioida täsmällisesti.

Tein kuitenkin hieman lisää havaintoja, kylmänä tosiaan tuota ei esiinny lainkaan, mutta kolahduksen/nykäisyn voimakkuus ja esiintyminen ylipäätään vaihtelee. Samoin myös vaihteen kytkeytymisen viive joka on selkeästi yhteydessä myös kolahduksen voimakkuuteen: mitä pidempi viive sitä kovempi kolahdus. Kokeilin tätä parkkipaikalla ajelemalla ja vaihtelemalla N-D-N-D...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #23 : 24.04.2012, 11:29:14 »
Pieni naputus voi tulla kuluneesta vetoakselin nivelestä. Samoin kolahdus voi johtua aivan samasta. Olen uteliaisuuttani avannut monta vanhaa niveltä ja aika monessa vanhemmassa se rasva on joko lähes kadonnut tai ainakin kuivunut seinämille tai suojakumiin. Sitten laakerit tai kuulat ovatkinkin kuluneet nopeasti. Mm. oikean vetoakselin tripod-nivelessä olen huomannut että kuivuttuaan kolme laakeria ovat jumiutuneet ja alkaneet pyöriä sisäliitoksesta. Sitten siihen tulee nopeasti löysää. Olisikin hintansatienaava huolto jos lisäisi uudet rasvat ainakin vanhempiin autoihin.

Tuosta "luokitukset täyttävästä öljystä" en osaa sanoa mitään, mutta minua on ainoastaan kerran päästy pettämään myymällä automaattiin "luokitukset täyttävää öljyä". Ostan aina joko alkuperäistä tai mobil3309 öljyä. Kokeiluni kesti noin 300 km ja sitten oli pakko vaihtaa. Sen jälkeenkin meni pitkään ennenkuin laatikko tuntui taas priimalta. Oli kaiketi kytkinpinnat kyllästyneet tuolla väärällä öljyllä. Laatikko oli uudempi 6-vaihteinen, mutta samat säännöt pätevät 5-vaihteisenkin öljyyn. Oireena siis olivat terävät vaihdot jotka tuntuivat epämiellyttäviltä.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #24 : 24.04.2012, 11:38:44 »
Pieni naputus voi tulla kuluneesta vetoakselin nivelestä. Samoin kolahdus voi johtua aivan samasta. Olen uteliaisuuttani avannut monta vanhaa niveltä ja aika monessa vanhemmassa se rasva on joko lähes kadonnut tai ainakin kuivunut seinämille tai suojakumiin. Sitten laakerit tai kuulat ovatkinkin kuluneet nopeasti. Mm. oikean vetoakselin tripod-nivelessä olen huomannut että kuivuttuaan kolme laakeria ovat jumiutuneet ja alkaneet pyöriä sisäliitoksesta. Sitten siihen tulee nopeasti löysää. Olisikin hintansatienaava huolto jos lisäisi uudet rasvat ainakin vanhempiin autoihin.

Tämä voisi olla kokeilun arvoinen juttu. Sen verran jo tein, että suojakumit sinänsä näyttivät olevan kunnossa, mutta eipä tuo tietenkään mitään auta jos ne rasvat kuitenkin ovat jo kuivuneet / kadonneet suojakumiin.

Pitääpä ottaa jossain sopivassa ajankohdassa asiakseen noiden nivelien rasvaaminen.

Lainaus
Tuosta "luokitukset täyttävästä öljystä" en osaa sanoa mitään, mutta minua on ainoastaan kerran päästy pettämään myymällä automaattiin "luokitukset täyttävää öljyä". Ostan aina joko alkuperäistä tai mobil3309 öljyä. Kokeiluni kesti noin 300 km ja sitten oli pakko vaihtaa. Sen jälkeenkin meni pitkään ennenkuin laatikko tuntui taas priimalta. Oli kaiketi kytkinpinnat kyllästyneet tuolla väärällä öljyllä. Laatikko oli uudempi 6-vaihteinen, mutta samat säännöt pätevät 5-vaihteisenkin öljyyn. Oireena siis olivat terävät vaihdot jotka tuntuivat epämiellyttäviltä.

Olin kyllä lueskellut monia tarinoita öljyistä ja ihan tietoisena mahdollisista riskeistä valitsin tuon öljyn. Minusta tuntuu periaatteessa hieman ihmeelliseltä, että vain Mobil (eikös Volvo-pakattu öljy ole myös tuota Mobilia) osaisi tehdä tuohon muissakin autoissa käytettyyn japanilaiseen laatikkoon sopivaa öljyä. Minusta jos tunnettu öljymerkki (Valvoline tässä tapauksessa) kertoo, että heidän tuotteensa täyttää vaaditun JWS 3309 luokituksen, olisi outoa jos tuo öljy ei sitten sopisikaan laatikkoon.

Omassa tapauksessa siis öljynvaihdon jälkeen vaihdot muuttuivat paljon pehmeämmiksi ja miellyttävämmiksi. Vain tuo vaihteen kytkeytymisen viive ja siihen liittyvä kolahdus jäi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #25 : 24.04.2012, 15:57:33 »
Palataanpa vanhaan topiciin ja jatketaan pohdintaa tuon automaattilaatikon nykimisestä. Viime syksynä tuosta omasta S60:sta (2.4T, -01) ohjelmoitiin pois neutral control ja nyt viikko-pari sitten vaihdettiin laatikkoöljyt.

Öljyn vaihdon jälkeen laatikko on toiminut paljon sivistyneemmin ja fiksummin ajossa, pehmeästi vaihtaa ylös ja alaspäin, aiemmin ollutta pientä töksähtelyä en ole havainnut enää.

Sen sijaan liikkeelle lähdön nykäisy / kolahdus vaihteen kytkeytyessä ei poistunut mihinkään. Hieman tarkempia havaintoja tästä:

 - Paikallaan ollessa kun valitsimen siirtää P -> D, on vaihteen kytkeytymisessä selvä viive ja kun vaihde kytkeytyy, kolahdus on selvä
 - Jos painat kaasua ennen kun vaihde on kytkeytynyt, voi kolahdus/nykäisy olla aika kova
 - Kylmänä laatikko tuntuu toimivan paljon paremmin, kun auto on ajossa lämmennyt, oire pahenee

Laatikkoon vaihdettiin Valvoline MaxLife ATF-öljyt, joka täyttää JWS 3309 luokituksen. Vaihdot siis paranivat ja pehmenivät selvästi öljyn vaihdon myötä, mutta tämä liikkeelle lähdön kolahdus ei muuttunut parempaan tai huonompaan.

Ajatuksia, ideoita? Vai onko vaan todettava, että laatikko alkaa olla kulunut? Autolla ajettu reilu 280 tkm. Mitenkäs se napapulttijuttu, voisiko se olla osasyyllisenä ainakin kolahduksen/nykäisyn suuruuteen?

Kuulosti aivan samalta kuin meidän auton oireet. Kone lämmennyt, olen hetken parkissa (P) ja nappaat D:n päälle niin menee hetken aikaa että vaihde kytkeytyy päälle, ja se kytkeytyy päälle niin että koko autossa tuntuu selvä nytkäys.

Tähän olisi mukava saada selvyys. Meidän totterolla ajettu noin 211tkm. Laatikon öljyt on vaihdettu jotain 20-30tkm sitten.

EDIT: lisään listalle sen, että vaihdot 2-3-4 tapahtuvat nekin joskus nytkähdellen, kuin kuminauhasta vetäisi ja päästäisi yht äkkiä irti. Pienempään vaihtaessa nytkähtää siinäkin, mutta vain hivenen (vaihteet tuntuvat kuin "pykäliltä" jotka laatikko käy läpi)
« Viimeksi muokattu: 24.04.2012, 15:59:16 kirjoittanut revote »
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #26 : 25.04.2012, 17:23:01 »
En ehkä lähtisi öljyä vaihtamaan. Ihan teoriassa kuitenkin on sellainen mahdollisuus että vaikka kitka ym ominaisuudet ovat samoja niin viskositeetti vaikkapa lämpimällä öljyllä on hiukan eri. Ei noista aina ole takeita. Sen mitä tässä soffalla maaten kännykällä nopeasti netistä löysin, on atf3309:n viskositeetti 100 asteessa 7.2cst ja tuo valvolinen viskositeetti 100 asteessa on 6.11cst. En tiedä mitä tuo ero tarkoittaisi käytännössä, mutta jokatapauksessa vaihteiston ohjelma on kalibroitu tuota alkuperäistä varten. Voi tosiaan olla että ei tuolla erolla ole mitään havaittavaa vaikutusta.

Kun laittaa googleen "not for Volvo 5-speed transmissions valvoline" niin tulee jonkinverran erilaisia kommentteja.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2012, 17:38:59 kirjoittanut Nortti »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #27 : 07.05.2012, 13:58:57 »
Tässä muuten pieni videonpätkä reilun viikon takaa jonka olisi tarkoitus kuvata tuota viivettä ja nykäisyä:

http://tinypic.com/r/4q1yrs/6

Kännykällä kuvattu, mutta tuosta saanee selvän. Kahteen kertaan siis vaihdan N -> D, viiveen huomaa ja nykäyksen/kolahduksen voimaa voi arvioida ton limsapullon heilahduksesta.

Viikonloppuna vaihdoin tuohon Volvooni vuotavan tehostajan. Sen jälkeen tuo viive ja nykäisy on ollut selvästi pienempi. En kyllä oikein ymmärrä, miten nämä voisivat liittyä toisiinsa, joten tässä vaiheessa oletan, että kyse on havaintoharhasta. Reilun vuorokauden oli tietysti akunkenkä irti autosta, joten kaikki sellaiset yksiköt nollautuivat jotka tuolla konstilla ylipäänsä nollautuvat. Ja tietysti se alipainevuoto loppui, mutta ei kai laatikolla ja alipainevuodolla ole mitään tekemistä keskenään?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #28 : 07.05.2012, 20:27:09 »
Kyllä tuo aika pahalta vaikuttaa. Itselläni 180tkm ajettu aski ei nykäise lämpimänä yhtään ja veto menee päälle lähes välittömästi. Joskus talvella -25 asteessa ilman esilämmitystä oli viive pahimmillaan miltei tuota luokkaa kun tuossa tuo toinen kokeilu mutta ei se silti tuollaista määrää potkaissut vedon päälle menossa.

http://www.youtube.com/watch?v=cfCmEHV3Zv4
Tossa videossa näyttäisi olevan XC70:ssä vastaava vika mutta hieman pahempana.

Nuo oireet näin asiaa mielenkiinnosta tutkineena vaikuttaisivat hieman siltä, että venttiilikoneisto takertelee ja/tai on väljistynyt. Kylmänä paremmin toimiminen viittaa juuri siihen, sillä paksumpi öljy antaa hieman anteeksi koneiston väljyyttä eikä paineet pääse karkaamaan niin helposti. Mikäli annat asian olla ja jatkat ajoa, niin ennen pitkää lopputulema on sama kuin eki_j:llä yllä eli askista kuluu osia ja uusi venttiilikoneistokaan ei pelasta tilannetta. Uudella venttiilikoneistolla vasta hillitysti potkivan askin voinee vielä pelastaa ilman muita vaurioita.

En kyllä usko, että tuota voi korjata mitenkään muuten kuin venttiilikoneiston vaihdolla. Sopeutusajon tekeminenkään tuskin korjaa noin isoa kytkeytymisen epätarkkuutta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 nykäisy liikkeelle lähdettäessä
« Vastaus #29 : 07.05.2012, 20:45:23 »
Se laatikon sopeutuksen nollaus (vai mikä se nyt on... :) ) tehtiin tässä taannoin. Ei vaikutusta.

Ja tosiaan tuo arveluni kolahtelun vähenemisestä oli näköharhaa. Kyllä viive ja kolahdus on edelleen läsnä kun iltasella ajelulla kävin. Tuntuu vaan olevan kovin satunnaista että koska kolahtaa ja koska ei. Paitsi siis että kylmänä ei kolahda.

Venttiilikoneiston vaihtoon en taida toistaiseksi alkaa. Pelkkä osan hinta lienee yli tonnin? Tuolla autolla tulee suht. vähän ajoa vuodessa, alle kymppitonni. Jos tuo laatikko kestää pari vuotta, niin purkulaatikkojen hinnat alkaa olla sellaisella tasolla että vaihdan sitten mielummin koko laatikon.

Seuraan kuitenkin hetken tilannetta, mieleen tulisi myös vaihtoehto, että vaihtelisi öljyt uudestaan jossain lähitulevaisuudessa? Ja jos laatikko vaikuttaa tuhoon tuomitulta joka tapauksessa, ei joidenkin huuhteluaineiden (forte tms.) kokeilu tai yritys ostaa lisäaikaa öljyn lisäaineilla tms. ole välttämättä poissuljettu.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

RallyBaron  Samppasport