Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3811299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9270 : 14.12.2015, 19:14:10 »
Nyt alkaa ideat loppumaan, viimeviikko tehtiin kytkinremppaa ja sen rempan jälkeen ilmaantui ongelmia auton käyntiin lähdössä ja moottori ääni oli kova traktorimainen, Jako tarkastettiin ja jako on ainakin kohdallaan, eli ei ole pomppinut yms, mistä vois alkaa seuraavaksi vikaa etsimään tälläseen ongelmaan, tosin käyntiin lähtö on aika sahaamista välillä. Vikakoodit luettu, ei anna mitn tietoja.

Tuossa videossa on samanlainen ääni kuten omassa autossa, juuri tuollainen kilkattava ja traktorimainen ääni ja käynnistyy tosin pienen sahaamisen jälkeen....

https://www.youtube.com/watch?v=C0h1ggnQNaA
« Viimeksi muokattu: 14.12.2015, 20:46:02 kirjoittanut ToniJH »
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9271 : 14.12.2015, 20:36:40 »
Sulake ehjä, mutta vida näyttää lisälämmittimen harmaana, eikä siihen siis saa yhteyttä? Mistä kannattais lähteä ettimään syytä? Nimimerkillä pakkaset tulossa...

Niin ja ohjainlaite vaihdettu tovi sitten ehjään käytettyyn.

V70 mk1 2000 tdi
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9272 : 14.12.2015, 21:20:30 »
Oletusarvoisesti tuo piuha on ilmastoinnin lämpöanturin piuha, käytössä vain automaattikylmäkoneen tapauksessa. Seurailes meneekö se noin kolmospytyn imukanavan alle lohkon kylkeen, 1-nastainen anturi. Jos menee, niin se on se. Tai jos menee lämmityslaitteen suunnalle tulipellistä läpi, niin on kyseisen johdon vastapuoli.

Tuleeko bensaa, tuleeko kipinää? Eio kovin monta asiaa mitä k-jettiläisen kanssa voi mennä pieleen. Sytytyksen ajoitus on yksi sellainen joka voi mennä, tarkistapa se samalla kun tarkistat että kipinää ylipäätään tulee.

Onko imusarjan alle tuleva tyhjäkäyntiluistin letku kiinni, jää helposti auki ja ei käy jos se letku on irti.
Bensaa tulee ja kipinää tulee. Eli periaatteessa vika voi olla vain sytytyksen ajoituksessa?


Mihin ton letkun pitäisi tulla kiinni? Mielestäni kaikki on laitettu oikein kiinni, mutta varmistetaan nyt vielä.
Näkyykö tässä kuvassa paikkaa?:



Mites se sytytyksen ajoitus? Virranjakajan kanssa kääntämällä? Eihän näissä se säätö vaikuta kuin tyhjäkäynnillä? Virranjakajaan en koskenut ollenkaan remontin yhteydessä...


Konehuoneessa yksi maadoituspiuha irtonaisena. Tietoa mihin kuuluu? Oli mielestäni jo ennen remonttia irtonaisena...
Kyseinen piuha kuvassa:





En jotenkin käsitä, kun se ei edes lupaa. Tuttu ehdotti, että nokka olisi pyörähtänyt 180 astetta. Nokkaan ei kuitenkaan koskettu remontin aikana ja nokka vaikuttaisi pysyneen samassa asennossa koko ajan...
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9273 : 14.12.2015, 21:28:02 »
Venttiilikoppaan tulee tuo maajohto.
Ja jos ymmärsin oikein, niin kummatkin venttiililtä tulevat letkut menee sinne imusarjan alle. Lampun kanssa kun kattoo, niin ne näkee että mihin ne kuuluu. Se ässäletku lähtee yläpuolelta ja se ällä menee siihen läppäkoteloon. Jos muistan oikein, mulla oli se älläletku kanssa huonosti aiemmin.
Mulla oli niistä letkuista muistaakseni jossain kuvatkin.

E: Sivu 5
« Viimeksi muokattu: 14.12.2015, 21:43:17 kirjoittanut Teemu- »

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9274 : 14.12.2015, 21:51:35 »
Aaaa siis toi hökötys joka on kiinni tossa venttiilikopan reunassa on se tyhjäkäyntiluisti? Kyllä siinä on ne molemmat letkut kiinni ja pitäisi olla oikeissa paikoissakin (tarkistan vielä huomenna).

Joo toinen noista onkin kiinni venttiilikopassa, mutta mihin toi toinen maajohto menee (kuvassa ympyröity punaisella)?
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2474
  • Kantti on kaunista.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9275 : 14.12.2015, 22:01:15 »
Mulla se menee tuohon venttiilikopan mutterin alle, eli kuvasta katsottuna virranjakajan oikealle puolelle tohon mutterin ja kopan väliin. Tai mihin asti se pituus riittää, mulla ainankin kummassakin volvossa siinä.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9276 : 14.12.2015, 22:36:11 »
Mulla se menee tuohon venttiilikopan mutterin alle, eli kuvasta katsottuna virranjakajan oikealle puolelle tohon mutterin ja kopan väliin. Tai mihin asti se pituus riittää, mulla ainankin kummassakin volvossa siinä.
Okei, mulla taas se toinen maapiuha menee venttiilikoppaan kiinni, virranjakajan vasemmalle puolelle :D.
Tosta merkitystä maasta on repeytynyt se pää irti....
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa VolvoRJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9277 : 14.12.2015, 22:42:33 »
Moro.
Menin ostaamaan ja laittamaan volvo 240 d24 turbo koneeseen teboilin diamond diesel  5w-40.
Näin jälkeenpäin kyselen, että onko oikeaa öljyä  tohon koneeseen ?

Toinen juttu olis se ,että noin -10 asteessa hehkuttaa sen 40s ja plussan puolella sen 30s ,että mikä olis vikana ?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9278 : 15.12.2015, 00:11:36 »
Aaaa siis toi hökötys joka on kiinni tossa venttiilikopan reunassa on se tyhjäkäyntiluisti? Kyllä siinä on ne molemmat letkut kiinni ja pitäisi olla oikeissa paikoissakin (tarkistan vielä huomenna).

Joo toinen noista onkin kiinni venttiilikopassa, mutta mihin toi toinen maajohto menee (kuvassa ympyröity punaisella)?
Jep.

Starttisuuttimen sähköjohto ja lämpöaikakytkimen sähköjohto paikoillaan? Maajohdot menee yleensä kahteen jakajan lähellä olevaan ruuviin, eli ei se eroa tee. Ja kipinä säädetään kyllä ihan ns kokonaisvaltaisesti jakajasta, boksi vaan tarpeen mukaan antaa nakutuksen ilmetessä myöhästystä.

Nokan kääntyminen ei tee mitään, koska jakajakin on mukana ja jos jakaja tai nokka eivät ole käyneet kannesta irti. Jako pielessä siis tai starttisumulta ei tule soppaa. Ota joku pieni alipaineletku irti ja suhauta bräkleeniä kun apuri starttaa, jos kipinä on edes suunnalla niin lähtee käymään tai hörähtää ainakin.

Moro.
Menin ostaamaan ja laittamaan volvo 240 d24 turbo koneeseen teboilin diamond diesel  5w-40.
Näin jälkeenpäin kyselen, että onko oikeaa öljyä  tohon koneeseen ?

Toinen juttu olis se ,että noin -10 asteessa hehkuttaa sen 40s ja plussan puolella sen 30s ,että mikä olis vikana ?
Aivan riittävän hyvä öljy, turbokoneeseen joku osasynteettinen tai synteettinen on ihan järkevää, mutta ei nuo tarkkoja ole. 10-40 tai 5-40 toimii hyvin, etenkin jos ei tartte usein raapia kovasta pakkasesta kylmästä käymään, sillon 0-40 tai 0-30 ois perusteltu.

Kannen takapäässä syöttöpumpun hihnan alla on anturi, johonka tulee yksi johto semmosella typerällä lattaliittimellä, se voi olla liitos huono tai sitten se anturi on rikki, kyseinen murikka on hehkureleen lämpötila-anturi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9279 : 15.12.2015, 02:29:27 »
Bensaa tulee ja kipinää tulee. Eli periaatteessa vika voi olla vain sytytyksen ajoituksessa?

En jotenkin käsitä, kun se ei edes lupaa. Tuttu ehdotti, että nokka olisi pyörähtänyt 180 astetta. Nokkaan ei kuitenkaan koskettu remontin aikana ja nokka vaikuttaisi pysyneen samassa asennossa koko ajan...
Tuliko apuakselinkin merkki kohdilleen, kun vaihdoit jakoremmin. ? Omaan 240, kun vaihdoin jakoremmiä niin muistaakseni käytin 3 kertaa remmin pois hihnapyöriltä, kun meni muutaman kerran hampaalla pieleen apuakselin merkki. Se apuakseli, kun pääsee niin helposti liikahtamaan, että äkkiä on johonkin päin pielessä.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9280 : 15.12.2015, 02:31:37 »
Tuliko apuakselinkin merkki kohdilleen, kun vaihdoit jakoremmin. ? Omaan 240, kun vaihdoin jakoremmiä niin muistaakseni käytin 3 kertaa remmin pois hihnapyöriltä, kun meni muutaman kerran hampaalla pieleen apuakselin merkki. Se apuakseli, kun pääsee niin helposti liikahtamaan, että äkkiä on johonkin päin pielessä.
Eipä ole päätyjakajan kanssa apuakselilla merkitystä, se kun pyörittää vain öljypumppua.
No kun halvalla sai.

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9281 : 15.12.2015, 08:32:52 »
Jep.

Starttisuuttimen sähköjohto ja lämpöaikakytkimen sähköjohto paikoillaan? Maajohdot menee yleensä kahteen jakajan lähellä olevaan ruuviin, eli ei se eroa tee. Ja kipinä säädetään kyllä ihan ns kokonaisvaltaisesti jakajasta, boksi vaan tarpeen mukaan antaa nakutuksen ilmetessä myöhästystä.

Nokan kääntyminen ei tee mitään, koska jakajakin on mukana ja jos jakaja tai nokka eivät ole käyneet kannesta irti. Jako pielessä siis tai starttisumulta ei tule soppaa. Ota joku pieni alipaineletku irti ja suhauta bräkleeniä kun apuri starttaa, jos kipinä on edes suunnalla niin lähtee käymään tai hörähtää ainakin.

Starttisuutin se "suutin" joka tulee imusarjaan kiinni, tyhjäkäyntiluistia vastapäätä? Liitin on kiinni.

Lämpöaikakytkin se palikka mikä on lohkossa kiinni? Pitää tarkistaa sen johdot vielä.

Aika jännä jos vika jaosta löytyisi. Oon nyt kolme kertaa kasannut jakopään uudestaan :P. Silloin kun tein jakopäänrempan niin kohdistin kampuran siitä muovisuojasta, mutta nyt kohdistin sen siitä lohkon merkistä foorumin ohjeiden mukaan.
Apuakselilla ei tosiaan päätyjakajassa ole väliä.

Pitää perehtyä tohon sytkän säätöön. Vinkkejä? Oikeastaan muuta en siitä tajua luin että se muuttuu kantta kääntämällä :D. Pitäiskö siellä olla jotain merkkejä tms?

Pitää kans kokeilla tota bräkleen kikkaa...
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9282 : 15.12.2015, 09:50:36 »
Potilaana 740, josta takaoven piuhat on poikki. Onko oven johtosarja vaihdettavissa helposti autosta toiseen? Sähkölaseilla olis molemmat autot.

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9283 : 15.12.2015, 10:13:23 »
Pitää perehtyä tohon sytkän säätöön. Vinkkejä? Oikeastaan muuta en siitä tajua luin että se muuttuu kantta kääntämällä :D. Pitäiskö siellä olla jotain merkkejä tms?

Pitää kans kokeilla tota bräkleen kikkaa...
Strobolla katot hihnapyörästä, siinä muovikotelossa on asteet. Jakajaa kääntämällä säätö, en kyl usko olevan pielessä jos ei mitään irroitettu. On kyllä kumma jos kipuna ja pensa tulee eikä muka ees lupaa.
Sitten on kipuna liian heikko tai tosi pielessä tai bensanpaine hukassa, vaatis näihin jettiläisiin aika kovan paineen että rokkaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9284 : 15.12.2015, 10:24:12 »
Starttisuutin se "suutin" joka tulee imusarjaan kiinni, tyhjäkäyntiluistia vastapäätä? Liitin on kiinni.

Lämpöaikakytkin se palikka mikä on lohkossa kiinni? Pitää tarkistaa sen johdot vielä.

Aika jännä jos vika jaosta löytyisi. Oon nyt kolme kertaa kasannut jakopään uudestaan :P. Silloin kun tein jakopäänrempan niin kohdistin kampuran siitä muovisuojasta, mutta nyt kohdistin sen siitä lohkon merkistä foorumin ohjeiden mukaan.
Apuakselilla ei tosiaan päätyjakajassa ole väliä.

Pitää perehtyä tohon sytkän säätöön. Vinkkejä? Oikeastaan muuta en siitä tajua luin että se muuttuu kantta kääntämällä :D. Pitäiskö siellä olla jotain merkkejä tms?

Pitää kans kokeilla tota bräkleen kikkaa...
Jako kasataan joko apulaitepyörän sytkämerkki suoraan ylöspäin, tai sitten jakohihnan toisen suojapellin ura suoraan kohti nokka-akselia, ne eivät siis tule samaan asentoon. Jos se on ollut pielessä, B200E:ssä ymmärtääkseni venttiilit tapaa mäntiin, onko koneessa puristuksia?

Starttisumun johto menee nelospytyn imukanavan alla olevaan anturin näköseen murikkaan eli lämpöaikakytkimeen, on melko tyypillisesti rikki se liitin ja piuhat on enempivähempi onnellaan siellä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Futurez  Kulkukoira