Appiukolla on semmonen "hieno volvo", eli vuoden 2003 (tai 04, en muista tarkasti) V70 2.4D (eli eikos tuo ole fyysisesti sama kuin D5?) automaatti OR.
Siinä on humppaavaa käyntiä ollut nyt reilun vuoden päivät. Itse epäilisin siihen vaivaan pumpun paineensäädintä, kuten tältä foorumilta olen jostain lukenut.
Mutta nyt helteillä tuli toinen ongelma. Yksi päivä auto sammui risteykseen ja lähti "melkein heti" käymään. Ei vikailmoituksia mittaristoon (minulle ei ole välineitä lukea noin uutta).
Tuon jälkeen kuitenkin valitteli, että kulkisi hiukan huononpuoleisesti ja että välillä tyhjäkäynti olisi tippunut jonnekkin 500rpm tuntumaan, kunnes taas palautunut sieltä pikuhiljaa.
Voisiko tuo olla vain nokeentunut umpeen? EGR on mukava asia...?
Kansiremontti (venttiilit, nostajat, nokka) on tuohon tehty joskus 3-4 vuotta ja noin 100tkm sitten.
Sitten vielä toinen kymysys. Moottori on kopan alta/venttiilikopan päältä suuttimien puolelta märkä. Ei vuoda öljyä niin että tiputtaisi, mutta mikä tuolla alueella yleensä vuotaa? Varmaksi en osaa sanoa, onko öljyä vai dieseliä, koska olen moottoria aina katsonut tulikuumana eikä siitä ole oikein voinut sanoa kumpaa nestettä se on. Kuitenkin suuttimien "kolot" on osa aika täynnäkin sitä öljyä, mitä se nyt sitten onkaan.
Venttiilikoppa? Suuttimien paluuletkut? Suutin?
Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsisi antaa vinkkejä.