Futurez  Kulkukoira

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15994 Vastauksia
  • 3784838 Lukukerrat

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2040 : 25.09.2012, 19:12:00 »
Kun ei ole nyt siihen aikaa eikä mahollisuutta. Silläpä aattelin kysästä että mikä on alkuperänen mitta niin sitten tietäis myös että paljonko on lyhennetty. En nyt käsittääkseni kysyny että miten näen onko lyhennetty vaan kysyin että mikä on alkuperänen mitta.  :idiot2:
Monenko kilon jousipaineella?

hevonen

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2041 : 25.09.2012, 20:21:58 »
Monenko kilon jousipaineella?
Kysehän on jousista, alustan osista, ei venttiilinjousista.
Vai mitäs sää..?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2042 : 25.09.2012, 20:31:30 »
Kysehän on jousista, alustan osista, ei venttiilinjousista.
Vai mitäs sää..?
Niin kun jousta painetaan niin sen mitta muuttuu eri jousipaineilla kun mitta ilmoitetaan pituuden yksikkönä.

Jos taas kierroksina, eri juttu.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2043 : 26.09.2012, 16:15:55 »
mikäs vikana S60 T5 -01:

eli jos letkulämmitin on ollut päällä niin käynnistyksen jälkeen käynti ihan hetken vaivalloista/voi sammuakin ja toisella käynnistyksellä toimii normaalisti?

ja tämä siis vain jos lämmitin on ollut kiinni.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2044 : 26.09.2012, 16:42:18 »
mikäs vikana S60 T5 -01:

eli jos letkulämmitin on ollut päällä niin käynnistyksen jälkeen käynti ihan hetken vaivalloista/voi sammuakin ja toisella käynnistyksellä toimii normaalisti?

ja tämä siis vain jos lämmitin on ollut kiinni.
Onko moottorinlämpötila-anturi lähellä sitä letkulämppäriä?

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2045 : 26.09.2012, 16:47:42 »
Onko moottorinlämpötila-anturi lähellä sitä letkulämppäriä?
ny en osaa äkkiseltään sanoa, öljypohjan/jakopään vieressä tuo lämmitin on ainakin...?

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2046 : 27.09.2012, 15:24:27 »
Huomenna olisi tarkoitus aloittaa takajousien ja -iskareiden vaihto. Jotain vinkkiä missä järjestyksessä kannattaa lähteä tekemään? Alfamerin 240 korjausoppaassa oli jokin ohje tähän hommaan. Kannattaakohan ostaa saman tien varuiksi iskareille uudet pultit, kun voi olla vähän hapantuneet. Minkäskokoiset sopis?

Myös ohjaustehostinpaketti olisi tarkoitus asentaa. Siihen liittyen sellaisia kysymyksiä, että tarvisin ne pultit, joilla tehostimen pumpun/säiliön kiinnike tulee lohkoon kiinni. Onko jotain standardi pultteja? Mistä saisi? Sitten ajattelin maalata tuon pumpun/säiliön, kun maali on melkein kokonaan kuoriutunut pios. Minkäslainen maali ois hyvää? Joku spraymaali? Ite ehkä ajattelin sellaista pensselillä levitettävää, kun tulisi ainakin paksumpi kerros  ::).

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2047 : 27.09.2012, 15:34:34 »
Huomenna olisi tarkoitus aloittaa takajousien ja -iskareiden vaihto. Jotain vinkkiä missä järjestyksessä kannattaa lähteä tekemään? Alfamerin 240 korjausoppaassa oli jokin ohje tähän hommaan. Kannattaakohan ostaa saman tien varuiksi iskareille uudet pultit, kun voi olla vähän hapantuneet. Minkäskokoiset sopis?

- peräpää korista ylös
- tunkki murikan alle
- Iskarit yläpäistä auki
- jousia pitävät pellikupit irti, yleensä aika ruosteiset.
- tunkilla akseli alas. (Jos nopeusmittarinanturi on perässä, kannattaa varmistaa että johdossa on riittävästi löysää)
- iskarin alapäät auki, pultti voi olla ruostunut tukiholkkiin pahastikin. Vaatii yleensä hieman lekaa.
- kootaan käänteisessä järjestyksessä.

Iskarin alapään pultti on muistaakseni 10mm (tai 12mm) , pituutta en muista....aika pitkä kumminkin. Olisko jotain 120-150mm.

Myös ohjaustehostinpaketti olisi tarkoitus asentaa. Siihen liittyen sellaisia kysymyksiä, että tarvisin ne pultit, joilla tehostimen pumpun/säiliön kiinnike tulee lohkoon kiinni. Onko jotain standardi pultteja? Mistä saisi? Sitten ajattelin maalata tuon pumpun/säiliön, kun maali on melkein kokonaan kuoriutunut pios. Minkäslainen maali ois hyvää? Joku spraymaali? Ite ehkä ajattelin sellaista pensselillä levitettävää, kun tulisi ainakin paksumpi kerros  ::).

Pumppu tulee kiinni ihan M10 tai M8 pulteilla. Volvolaisissa vaan usein on pienempi kanta mitä kilotavarapulteissa.
Pumpun vois maalata vaikka vasaralakalla...toimii hyvin ruostetta vastaan ja on kohtuumukavaa tavaraa sivellä :)
Ja ennen maalausta huolellinen pesu, että vanhat öljyt lähtee irti.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2048 : 27.09.2012, 15:51:55 »
Olipas nopeaa  :buck2:. Juu no eiköhän nuilla ohjeilla onnistu. Siis ensin peräpää ylös perämurikasta nostamalla ja sitten pukit tunkinkorvakkojen alle ja sitten alkaa laskemaan akselia?

Unohtui kysyä että minkäsmittainen hihna kuuluu tuohon ohjaustehostimen pumppuun?

E: Ja mistäs tietää onko nopeusanturi perässä? Menee jotain johtoja sinne?

E2: Ilmeisesti hommaan ei siis jousien vaihtoon ei tarvitsekkaan sellasita jouspuristinta?
« Viimeksi muokattu: 27.09.2012, 15:58:38 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2049 : 27.09.2012, 16:15:02 »
Takajouset vaihtuu joo ilman puristimia. Voit toteuttaa myös näin: kulma ylös nostokorvasta, rengas vek, pukki tukivarren/akseliputken alle, lasket koria sevverta että iskari puristuu jokusen millin kasaan, iskarin pultti auki ja irti, ja nostat koria sevverta että saat jousen vaihdettua, alapäästään tosiaan kiinni tukivarressa pultilla se. Ja käänteisessä järjestyksessä kasaan. Menee joku puoli tunteroista jos on yhtä hyvin jemmannu työkalut kun minä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1612
  • Mafia Connections
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2050 : 27.09.2012, 16:16:35 »
E: Ja mistäs tietää onko nopeusanturi perässä? Menee jotain johtoja sinne?

E2: Ilmeisesti hommaan ei siis jousien vaihtoon ei tarvitsekkaan sellasita jouspuristinta?

Vuosimallista. Nopeusanturi on perässä vuosimallista 86 alkaen.

Takajousien vaihtoon ei tarvi.
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2051 : 27.09.2012, 16:42:08 »
Vuosimallista. Nopeusanturi on perässä vuosimallista 86 alkaen.

Takajousien vaihtoon ei tarvi.

Auto on -85 eli ei tarvitse sitä varoa :).

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2052 : 27.09.2012, 20:37:05 »
Ostin ysisatkua varten saksasta tommosen pilipali-kauko-ohjauksen lukkoja varten. Koitin sitä tuossa asentaa, mutta jostain kumman syystä en saa toimimaan kun "toiseen" suuntaan.
Autossa on ollut joskus joku hälytin, jolle on oma moottori kuskinovessa.
Koitin ohjata sitä suoraan, mutta menee vain lukkoon. Tai jos kääntää johdot, nii ainoastaan aukeaa. Moottori toimii kyllä molempiin suuntiin moitteetta, testasin suoraan akulta.

Boksissa kyllä releet naksuu molempiin suuntiin painaessa, ja vilkutkin välähtää.



Tuon asennustapa 2:en mukaan koitin asentaa.
Olenkohan tehnyt jonkun tyhmän asennusvirheen jolle olen sokea :D Vai mistä lienee kyse  :-\

kelta-musta + sininen + punainen = +12v
musta + harmaa + vihreä = maadotus koriin
violetti = vilkut
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2053 : 27.09.2012, 21:26:48 »
Olipas nopeaa  :buck2:. Juu no eiköhän nuilla ohjeilla onnistu. Siis ensin peräpää ylös perämurikasta nostamalla ja sitten pukit tunkinkorvakkojen alle ja sitten alkaa laskemaan akselia?

Unohtui kysyä että minkäsmittainen hihna kuuluu tuohon ohjaustehostimen pumppuun?

E: Ja mistäs tietää onko nopeusanturi perässä? Menee jotain johtoja sinne?

E2: Ilmeisesti hommaan ei siis jousien vaihtoon ei tarvitsekkaan sellasita jouspuristinta?

Juu eli olisi kiva tietää että minkäpituinen sen hihnan pitää olla :). Muistaakseni Motonet tarjosi kolmea eri pituista hihnaa.

E: taitaakin olla tällänen se sopiva hihna: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/300940/52 :)

E2: Nyt olisi vuorossa ohjaustehostimen asennus eli neuvoja taas tulemaan :P. Itse huomasin että tuo teline pumpulle ottaa kiinni virranjakajaan  :o. Pitää varmaan vähän sipaista telineen kyljestä niin saa paikalleen.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2012, 10:41:16 kirjoittanut Konefriikki »

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2054 : 30.09.2012, 23:05:53 »
E2: Nyt olisi vuorossa ohjaustehostimen asennus eli neuvoja taas tulemaan :P. Itse huomasin että tuo teline pumpulle ottaa kiinni virranjakajaan  :o. Pitää varmaan vähän sipaista telineen kyljestä niin saa paikalleen.

Itseäni lainaten, että miksiköhän tuo pumpun teline ei sovi suoraan tuohon mun autoon? Moottorina siis B200K. Voiko olla että virranjakaja on ollut erilainen, joissakin malleissa? Ja kun vaihtaa tuon tehostimen niin joutuu samalla säätämään aurauskulmat niin kuinkas tämä hoituu?

Volvo 240DL -85 B200K+M45

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron