Samppasport  Futurez

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15998 Vastauksia
  • 3799424 Lukukerrat

0 jäsentä ja 11 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2775 : 22.02.2013, 09:19:40 »
^ Mulle kans mut V50:iin!

Mahtaakos muuten joku tietää V50:sen pulttijakoa. Joutuupi talvivannekaupoille jos tosta yhestä kärrystä tulee puoti.

E: ja jos sillä on väliä niin molemmissa tapauksissa kyseessä facelift eli 4/07->
Eikös faqissa oo jaot ja ET:t?
No kun halvalla sai.

mikkis76

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2776 : 24.02.2013, 12:30:52 »
Miten Japan pakosarja eroaa normista ja mistä moinen nimi?

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2777 : 24.02.2013, 20:58:24 »
aw71 laatikko ei oikein suostu yhteistyöhön mun kanssa. Se oli siis tyhjillään milloin mitenkin päin varmaan puolikin vuotta ilman öljypohjaa ja turbiinia.
Sittenkun vihdoin ja viimein sain sen "kasaan" ja koneen perään, laitoin sinne mobilin ATF320 ölppää.
En muista onko määrä tarkalleen oikea, mutta sinnepäin kuitenkin.
 Ongelma on sellainen, että laatikolla on nyt ajeltu uusilla öljyillä joku 130km mutta siltikin kakkoselta kolmoselle vaihtaminen ei oikein onnistu. Kierrokset huutaa lähemmäs neljässä tuhannessa, ennenkuin mitään meinaa edes tapahtua. Tosin n.2500rpm kohdalla jos nostaa jalan kaasulta, niin sitten pökkää pykälän tupaan. Viimesen vaihteen kans on vähän samaa ongelmaa.

Pystyykö ongelmaa hoitamaan kickdown-vaijerin säädöllä vai onko tuo laatikko kaput? Täytyy vielä joku päivä tarkistaa öljymäärä kunnolla.
Mulla tosin on tuossa kaasuvaijerirullahässäkässä hieman väljää, liekkö sillä miten suuri vaikutus tuohon? Tosin kaikki vaijerit sun muut on samoissa paikoissa ja samoissa säädöissä kuin ennenkin. Sillon tuo laatikko pelas kuitenkin hiukan paremmin.

Tulipas vähän pitkä ja epäselvä sepustus, mutta jospa joku tajuais jotain :D

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2778 : 24.02.2013, 20:59:24 »
Mikä voisi olla kun glt 16v 940 volvo sammahtelee välillä kun moottorijarrun jälkeen laittaa kytkimen pohjaan, ja muuten jos ei sammu niin käy lähellä sammumista. Ja miten voi varmistua että mikä perävälitys on, näkeekö sen taka-akselin ulkokuoresta, kun meinasin vaihtaa varaosa-autosta taka-akselin että saisi kierrokset matkaajossa pienemmäksi. Omassa autossa alkuperäisenä 200f kone ja varaosa-autosta otettu nyt tuo 2.3glt kone, niin onko siinä varaosa-autossa perä harvempi kun on isompi moottori?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2779 : 24.02.2013, 21:58:29 »
Pystyykö ongelmaa hoitamaan kickdown-vaijerin säädöllä vai onko tuo laatikko kaput? Täytyy vielä joku päivä tarkistaa öljymäärä kunnolla.
Mulla tosin on tuossa kaasuvaijerirullahässäkässä hieman väljää, liekkö sillä miten suuri vaikutus tuohon? Tosin kaikki vaijerit sun muut on samoissa paikoissa ja samoissa säädöissä kuin ennenkin. Sillon tuo laatikko pelas kuitenkin hiukan paremmin.

Kick-down vaijerilla on mitä suurin merkitys tuohon vaihtotapahtumaan. 
Virallinen säätöhän on 1mm. löysä kaasu tyhjäkäyntiasennossa ja minun säätöni on 10mm löysää...   ;)

Mikä kone siinä on edessä?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2780 : 24.02.2013, 22:03:46 »
Koneena on iki-ihana B280F :)

Mulla saattaa olla jotain monisteita jostain Volvon korjaamokirjasta, jossa oli tuosta vaijereiden säädöstä jotain puhetta. Meinasin vaan, että tartteeko mun tehdä se joku kaasuläpän perussäätö tuon väljyyden vuoksi, vai riittääkö jos kiristän kaasuvaijerin siten, että kaasuläppä liikkuu heti, kun kaasuun koskee? Nyt siinä on nimittäin jonkinlainen tyhjä, ennenkuin läppä aukeaa.

Kattelin kans netistä jotain AW71-korjausopasta, siinä oli kans tuo kickdown-vaijerin säädöstä mainittu tyhjäkäynnillä 1mm ja sitten lappu lattiassa jotain 50mm luokkaa. Pitänee tarkistaa nuo kohdilleen.

The moose

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2781 : 24.02.2013, 22:27:43 »
vaijerinsäätö koskee uutta vaijeria. itellä toimii parhaiten niin että vaijeri roikkuu hivenen ennen ku vivusto/rulla alkaa sitä vetämään.

kaasuläpän nivelet voisit varmaan lyhennellä niin ettei kaasua tartte painaa paljoa ennenku läppä liikkuu ja tunnistin sanoo NAKS.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2782 : 24.02.2013, 22:36:53 »
Selvä, pitää kattoo kunhan saan auton tallille ajettua.
Täytyy koittaa vähän erilaisia vaijerin kireyksiä tuossa keväämmällä, kunhan ekana saan säädettyä sen läpän aukeamaan hieman aiemmin kuin nyt. Se ei nimittäin kaasu pohjassa aukea aivan 100%, siihen stoppariin on vielä jonkin verran matkaa.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2783 : 24.02.2013, 23:20:56 »
Selvä, pitää kattoo kunhan saan auton tallille ajettua.
Täytyy koittaa vähän erilaisia vaijerin kireyksiä tuossa keväämmällä, kunhan ekana saan säädettyä sen läpän aukeamaan hieman aiemmin kuin nyt. Se ei nimittäin kaasu pohjassa aukea aivan 100%, siihen stoppariin on vielä jonkin verran matkaa.
Oikeaoppisestihan ne välitangot pitää säätää siten, että kun kaasuläppä on kiinni, nojaa kaasurulla siihen omaan toppariinsa, ja heti kun kaasurulla liikahtaa, liikahtaa myös kaasuläppä (ei saa silti kantaa, jätä ennen hitu "tyhjää" kun ylikireelle se välitanko), ja kuuluu se klik kaasuläppäkytkimeltä. Tämän jälkeen kickdownin säädön voit tehdä esim siten, että otat sitä niin löysälle että kickdownin pykälästä ei pääse kaasua painamalla yli, ja otat vaikka 5mm takasin. Sitten siitä voi pikkuhiljaa kiriä kunnes on mieluinen kohta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2784 : 25.02.2013, 17:27:51 »
Koitin noita vaijereita tuossa pihalla taas nyplätä, mutta ei tuo oikein tunnu muuttuvan minnekkään.
Saakos tuohon kaasuvaijerirullaan uusia heloja jostain? Myös ne kuulanivelet siitä tangosta on väljät..

Rullasta kun kääntää, niin on joku sentin tyhjä ennenkuin kaikki väljät poistuu siitä tangosta ja rullalta jonka jälkeen kaasuläppä avautuu. Joten kun kaasua painaa polkimesta, niin se kaasuläppä ei aukea ihan kokonaan.

Mun siis ensin varmaan kannattaa kiriä se tanko, kuten TVS kirjoitti, ja sen jälkeen vasta koittaa saada noi vaijerit "oikein"?
Kaasuvaijerin saa varmaan vetää melko kireelle. Jättää kuitenkin sen verran löysää, ettei jää siitäkään kantamaan.
Kickdown sitten niin löysälle, ettei polkimessa tunnu sitä nykäystä vai mitä oikein tarkotat?

Pitäs melkein saada kuvat tai video tuosta säätämisestä tai sitten jonkun kädestä pitäen neuvoa. Tälleen pelkästään lukemalla vaikuttaa vähän hankalalta..

Edit. Mulla nyt on tosiaan melkosen löysällä se kickdown vaijeri, mutta ei siltikään tunnu vaikuttavan. Rullasta kun kääntää tappiin, niin se vaijerin mitta on jotain 35mm.. Eli onko se vieläkin liian kireällä vai häh?

Ja sekin ihmetyttää, että kakkoselle laatikko vaihtaa ihan ok. Silleen kevyellä, normaalilla kaasulla siinä 2500rpm tuntumassa mutta kolmonen ei mene päälle ennenkuin nostaa jalan pois kaasulta edes sekunniksi. Saa huudattaa lähemmäs 4000rpm, eikä siltikään vaihtoa tapahdu.
Onko tuo laatikko vaan tullu tiensä päähän, vai voiko väärästä öljymäärästä johtua nää probleemat?
Kun tosiaan ennen koneremonttia täysin samoilla "säädöillä" pelas paaaljon paremmin.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, 17:42:41 kirjoittanut Sawo »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2785 : 25.02.2013, 18:57:32 »
Joo, sii juurikin eka tangot ja rulla kohilleen ja sitten vaijerien säätö. Ota vaikka se tanko irti rullasta niin toteat että rullassa on toppari "nolla-asennolle", sitten kaasuläppä kiinni säädät tangon sopivalle pituudelle ja vaijerit taas tuon mukaan. Voit myös kokeilla askin toimintaa kun nyppäät vaijerin irti, ehjä AW vaihtaa ilman vaijeria nätillä tasaisella kiihdytyksellä kolmoselle jostakin 30-35kmh kohilta, ja nelosellekin jossakin 50-60 huiteilla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2786 : 25.02.2013, 19:05:00 »
Joo, pitää viimestään viikonloppuna ottaa parit matkaan tallille ja ihan ajatuksen kanssa säädellä noi vähän parempaan suuntaan.

Edit. Sen verran vielä, että onko tuosta väljästä rullasta kuinka paljon hallaa säätötyölle? Teenkö täysin turhaa työtä, jos säädän sen sopivaksi tuolle väljälle rullalle? Eihän siitä lähellekkään täydellistä tuolla saa tehtyä, mutta jos edes hiukan nykyistä paremman sais.. Kun siihen välyksien poistoon voi mennä useempikin kuukausi aikaa...
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, 22:07:40 kirjoittanut Sawo »

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2787 : 27.02.2013, 23:21:49 »
Kysytään nyt täältä ku mä en oikeesti tiiä mitä tehdä  :-\

Kannattaisko sijoittaa uuteen ilmamäärämittariin 400-600euroa? Auto on 740 -89 B200ET ja kori on hyvässä kunnossa ja siisti yksilö.
Mietin vaan että jos siihen nyt sijottaa sen niin meneekö siitä kohta jotain muuta kallista hajalle? Esim jotain boxeja? Rupee kuitenkin olemaan tota ikää melko paljon  :'(
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2788 : 27.02.2013, 23:38:58 »
itse olen yleisesti sitä mieltä että jos on toimiva ja mieluisa auto niin ei tuo ole mikään raha. Jos uuden käytetyn hommaa käyttöautoksi niin minä lähden nykyään siitä että 3 touhutonnia pitää olla varalla korjauksiin koska suomalainenhan myy käytetyn auton aina piilevän vian kera.

Kasipätkään kaadoin säännöllisesti tuollaisia summia vaikka se ei ollut huippuyksilö ja ruostettakin rupes ilmestymään, silti olisin jatkanut ku auto oli mainio ajaa mut öljynkulutus tappoi moottorin. Muutenhan apulaitteet oli iskussa.

Sitä en osaa sanoa jos se anturi on varmasti kuollut eikä putsattavissa/korjattavissa, että olisiko jossain tarjolla halvempia vaihtoehtoja.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #2789 : 28.02.2013, 00:41:59 »
itse olen yleisesti sitä mieltä että jos on toimiva ja mieluisa auto niin ei tuo ole mikään raha. Jos uuden käytetyn hommaa käyttöautoksi niin minä lähden nykyään siitä että 3 touhutonnia pitää olla varalla korjauksiin koska suomalainenhan myy käytetyn auton aina piilevän vian kera.

Kasipätkään kaadoin säännöllisesti tuollaisia summia vaikka se ei ollut huippuyksilö ja ruostettakin rupes ilmestymään, silti olisin jatkanut ku auto oli mainio ajaa mut öljynkulutus tappoi moottorin. Muutenhan apulaitteet oli iskussa.

Sitä en osaa sanoa jos se anturi on varmasti kuollut eikä putsattavissa/korjattavissa, että olisiko jossain tarjolla halvempia vaihtoehtoja.
Niinhän se on tietty. Tuo auto jo periaattessa seisoo tyhjän panttina ku ostin 940 käyttöautoks mutta ku ei oo mitään tallia missä laittas tota toista ni en tiiä mitä tässä nyt tekis. Ei vaan raaskinu noin hyvää antaa poiskaan

Ja en ole 100% varma onko se imm rikki mutta ainakin kun mittasin siitä lukemat niin ne näytti päin vituraa. Ja ei ole mitään mistä sais kokeiltua ehjällä
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

 

RallyBaron  Samppasport