Dodih, siinäpä illaks tekemistä. Kiitän molemmille ohjeista, ompahan jotain projektia taas autolle.
Ja jos hifistellä haluat, niin vaihda keulaan menevä letku johonkin mahdollisimman "suoraan" putkeen. Siis putkessa/letkussa saa olla mutkia ym., mutta kaikki ylimääräiset supistukset/litistykset kannattaa samantien siivota pois, mikäli mahdollista. Yleensä ne supistukset/litistykset ovat siellä hillitsemässä imuääniä. Esim. oman 945:sen keulaan mennyt letku kutistui puolessa välissä 30mmx60mm vaikka siellä on tilaa viedä 100mm letku keulaan asti. Tämän poiston jälkeen ainakin korvalla kuulee onko kaasu auki vai kiinni.

Mutta uuden letkun pää kannattaa kääntää maskilla taaksepäin, tai laittaa putken pää poikittain ja leikata päästä putken "sivu" auki taaksepäin. Muutoin menee kaikki rusakkoa pienempi suoraan ilmansuodattimelle ja saat vaihtaa sitä suodatinta melko tiheään.
Ja ainakin appiukon mk1 V70 TDI ottaa ilmaa semmoisen maskin kokoisen koteloinnin kautta, mutta itse koteloinnissa on vain pienehkö reikä keskellä maskia.

Aivan varmasti sekin jarruttaa liikaa, jos semmoinen sinultakin löytyy.
Fiatien kanssa pelatessa tuli opittua tuo hapensaannin merkitys ihan vakiomoottorissakin. Punto60 kaasuläppä oli kokoluokkaa 35-45mm, mutta ilmansuodattimen kopasta lähti 20mm letku...

Kyllä auttoi kun repäisin letkun kuuseen. Isäukon 1,2 16v Brava muuttui täysin eriautoksi, kun laitettiin vapaavirtaussuodatin siihen. Kulutus putosi 1-2 litraa ja jaksoi kulkeakkin aivan erilailla (siis persdynolla voisi valehdella noin 10hp tehonlisäyksestä). Imuäänet olivat kuin oikeassa kilpurissa (mikä isäukkoa hieman hävetti)
http://www.youtube.com/watch?v=uIgM-PomH1ghttp://www.youtube.com/watch?v=MJgAQu9XeukParhaiten tuon vaikutuksen huomasi omassa kulkineessa osakaasulla väännättäessä ja kaasu pohjassa yli 4000rpm.
Sori, tuli hieman pitkähkö selostus.