Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Däddy - 18.01.2013, 15:24:41

Otsikko: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 18.01.2013, 15:24:41
Tätä aihetta on näemmä käsitelty vähän yhdessä sun toisessa ketjussa. Näyttäisi olevan sen verran yleinen ropleemi, että ansaitsee oman ketjunsa.

Mulla siis -96 vuosimallinen kasipätkä turbomoottorilla. Nyt yhä useammin kierrokset ei nouse paria-kolmeatuhatta korkeammalle näin pakkaskeleillä. Vika paranee ihan itsestään kun moottori saa olla lämpimässä ja/tai käydä lämpimänä jonkunaikaa. Viat siis viittaavat siihen, että turbon intercooleri on jäässä.

(En ole kurkannut konehuoneen puolelle, että vetääkö se lyttyyn se kaasarille menevä letku vai eikö = lienee varma merkki coolerin jäätymisestä.)

Jotainhan siellä coolerissa on, joka jäätyy ja tukkii sitten ilman pääsyn moottoriin asti. Todnäk vettä, mutta voi olla jotain öljy/pöly/tahma/pskaakin. Lämpöisenä ei haittaa, mutta jäätyessään haittaa paljonkin.

Jos nyt täältä lukemaani oikein ymmärsin, niin coolerin alla (pelkääjän puolella) on pieni reikä, josta pitäisi vesien yms päästä pois. En ole kurkannut autoni alle, mutta uskon semmoisen olevan siellä. Ohjeita olen lukenut, että tuon noin 1mm reijän suurentaminen 2-3mm voisi auttaa.

Kuten voisi auttaa pahvin laittaminen nokalle.

Onko muita ideoita tälle vaivalle?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 18.01.2013, 15:30:07
Ainiin. Tein tänään aamupäivällä testin, kun oli taas tuo cooleri jäässä. Kierrokset nousi vaivoin lähelle kolmea tonttua ja liikenteen rytmissä mukana pysyminen oli jo haasteellista.

Ensin kone lämpimäksi, siis niin että varmasti syylarissakin vesi kiertää. Reiluksi puoleksi tunniksi lämpimään kaupan parkkihalliin ja sitten motarilla korkeilla kierroksilla semmoiset reilun vartin. Välillä vähän kunnolla kaasutellen niin, että turbo tulee varmasti peliin mukaan. Tarkoitus oli siis saada ensin ne jäätyneen möhmät sulaksi/pehmeiksi ja sitten niin paljon ilmavirtaa sinne coolerin rööreihin kuin mitä nyt noin vanhalla autolla uskaltaa.

Tuntui auttavan ao reissulla, auto oli selkeästi pirteämpi lenkin loppupuolella. Nyt pirssi seisoo tuolla pakkasella ja ehtoommalla lähden ajelemaan. Semmonen parin tunnin reissu suuntaansa,  että saas nähdä auttoiko tuo kikkailu. Se selviää huomenna.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: 855_T5R - 18.01.2013, 18:22:06
Tahtoo olla ilikiä homma tuo coolerin jäätäminen ku kuulerin lähdöt nii järkevästi... Eli ylösalas eikä sivuilla... Ja eikait tuohon sen parempaa konstia oo ku saada se lämpimäksi ja keinolla millä hyvänsä.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Carcha - 18.01.2013, 18:26:27
Jos autossa on coolerin alla se suojamuovi, kannattaa ehdottomasti laittaa talveksi puskurin alimpaan aukkoon jotain tukoksi - lumi nimittäin tunkeutuu sinne coolerin ja muovin väliin ja jäätyy sinne tukkien sen ainokaisen 1mm reijän. Itselläni siellä on 1cm paksu superlooni kaksinkerroin ja välissä ohut pahvi estämään viimaa. Pysyy homma paljon paremmin paketissa.

Itselläni tämä on myös yli 20 asteen pakkasilla viikottainen ongelma.

EDIT: niin, ja itselläni kulkee kontissa kuumailmapuhallin, nykyään turvaudun suoraan sen käyttöön enkä lähde kiusaamaan konetta, joka ei saa ilmaa. Eli runttaan sen vaan kivasti ärrän puskurin alaröörin väliin ja annan hönkiä noin minuutin verran sinne coolerin alaosaan. Kerran cooleri oli niin pahoin jäässä, ettei lähtenyt edes käyntiin - tällöinkin tuo n. minuutin puhallus riitti. Auto lähti tulille, kiersi ja ahtoi iloisesti.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 18.01.2013, 18:54:19
Kerpele! Starttaa starttaa ja välillä hörähtää - mutta ei lähde käyntiin. Lisäksi konepellin salvat niin jäässä, ettei suostu aukenemaan. Argh!
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: AnttiR - 18.01.2013, 20:01:42
Mulla on kans useamman kerran jäätänyt tuo välijäähdytin tänä talvena. Ei ilmeisesti siitä pikku reiästä ehdi valua vesi pois ennen kun jäätyy. Olen nyt sitten säännöllisesti pitänyt yön yli lämpimässä niin ehtii valua vesi pois. Käytin alempaa ahtoputkea irti tässä taannoin ja todella paljon oli jäätä, silloin vain vesi-imurilla tyhjensin välijäähdyttimen niin meni kauan ennen kun jäätyi uudelleen.
Tulossa alumiininen välijäähdytin niin meinasin että hitsautan siihen nipan ja laitan venttiilin että saa tyhjennettyä tarvittaessa.
Muoviseen välijäähdyttimeen saisi ehkä laitettua tälläisen (http://www.biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Nipat-ja-laitalapiviennit/Lapivienti-254340/). Tiivisteiden kanssa vaan kiinni ja sitten perään minipalloventtiili. Esim 3/8" kokoinen.

Jos on niin jäässä välijäähdytin ettei käynnisty niin löysää hieman ahtoputken klemmaria ja raota putkea niin saa kone ilmaa.
Näinkin pitänyt toimia että saa välijäähdyttimen sulatettua.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 18.01.2013, 22:10:05
Kerpele! Starttaa starttaa ja välillä hörähtää - mutta ei lähde käyntiin. Lisäksi konepellin salvat niin jäässä, ettei suostu aukenemaan. Argh!
Pirssi siis tienvarressa, lähin pistorasia n 30m päässä eikä mulla ole noin pitkää  jatkojohtoa eikä tuossa saksantuonnissa lohkolämppäriä. Konepelti ei suostu aukeamaan. Ideoita?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: X70R - 18.01.2013, 23:15:50
Kuten voisi auttaa pahvin laittaminen nokalle.
Onko muita ideoita tälle vaivalle?

Coolerin liuotinpesu auttaa, sen jälkeen ei tarvitse pahvia tms. mutta ei siitä kovilla pakkasilla haittaakaan ole.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: hevonen - 19.01.2013, 00:10:46
Ei oo jäätynyt, ei edes oireillut ja kaikki on ihan vakiota. -96 T-5.
Tänään aamupäivällä näytti ajotietokone -30.
Maskissa on kyllä viimasuoja kun pakkanen on yli -20. Ala-aukosta kyllä saa happea aina. V:>
Ajelen työmatkaa n. 45 km suuntaansa ja muutenkin aika reilusti. Tekiskö lyhyt ajo tuota kosteutta cooleriin?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: TMOS - 19.01.2013, 11:21:12
Pirssi siis tienvarressa, lähin pistorasia n 30m päässä eikä mulla ole noin pitkää  jatkojohtoa eikä tuossa saksantuonnissa lohkolämppäriä. Konepelti ei suostu aukeamaan. Ideoita?

Ostamaan 30m pitkä jatkojohto ja kuumailmapuhallin, että saat pellin auki... Ja sitten se lohkolämmitin.



Mulla ei kyllä ole ollut ongelmia coolerin jäätymisessä, vaikka mulla on ahtoputket käännetty vielä siihen -94 malliseen. Jonka volvo käänsi -95 toisinpäin juuri coolerin jäätymisen takia.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.01.2013, 11:30:48
Onko tuo siis vanhempien volvojen ongelma, vai pitäisikö huolestua tuon -00 :n coolerin jäätymisestä  :-\ Sillä nylkytetään kanssa pätkäajoa alle 10km päivässä.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Carcha - 19.01.2013, 12:02:26
Coolerin liuotinpesu auttaa, sen jälkeen ei tarvitse pahvia tms. mutta ei siitä kovilla pakkasilla haittaakaan ole.
Hyvä kuulla, tämä oli itellä tarkoitus tehdä ensi kesän aikana... Jos kyse on cooleriin kertyvästä paskasta, on varmaan ajetuilla kilometreillä osuutta asiaan. Täällä 438tkm.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Make - 19.01.2013, 12:09:07
Ostamaan 30m pitkä jatkojohto ja kuumailmapuhallin, että saat pellin auki... Ja sitten se lohkolämmitin.



Mulla ei kyllä ole ollut ongelmia coolerin jäätymisessä, vaikka mulla on ahtoputket käännetty vielä siihen -94 malliseen. Jonka volvo käänsi -95 toisinpäin juuri coolerin jäätymisen takia.
Mulla kanssa ei ollut vanhemman mallisen "Käännetyn" putkiston kanssa ongelmia. Alkuperäisen 94 putkiston kanssa oli.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: sheiggi - 19.01.2013, 12:19:24
Itsellä työmatka 33km suuntaansa ja ei ongelmia ole ollut. Eiköhän osa ongelmaa ole jatkuva pätkä ajon ajaminen.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Make - 19.01.2013, 14:07:44
Itsellä työmatka 33km suuntaansa ja ei ongelmia ole ollut. Eiköhän osa ongelmaa ole jatkuva pätkä ajon ajaminen.
Ei välttämättä. Omani oli työ ajossa 22km suuntaansa ja jäätyi. Yksi juttu voisi olla  "öljyreikä" pohjasta joka on tukossa ja kondenssi vesi ei pääse poistumaan.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: sheiggi - 19.01.2013, 15:01:15
Ei välttämättä. Omani oli työ ajossa 22km suuntaansa ja jäätyi. Yksi juttu voisi olla  "öljyreikä" pohjasta joka on tukossa ja kondenssi vesi ei pääse poistumaan.

No sanotaako vaikka että pätkäajo voi olla yksi osatekijä tämän aiheutumiseen. :)
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Make - 19.01.2013, 15:06:45
No sanotaako vaikka että pätkäajo voi olla yksi osatekijä tämän aiheutumiseen. :)
Joo toki. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. ;)
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 19.01.2013, 15:59:30
Kuumilla vesipusseilla sain lopulta jonepellin auki.
Ilmarööri irki coolerin ja moottorin välistä ja käyntiin.
Kävi helvatan epätasaisesti.
Kun kone oli lämmmin niin kastelukannullinen kuumaa vettä coolerin läpi.
Nyt tuntuu toimivan, mutta seurataan...
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Carcha - 19.01.2013, 18:55:56
Ilmarööri irki coolerin ja moottorin välistä ja käyntiin.
Kävi helvatan epätasaisesti.
Kyllähän se käy epätasaisesti kun ilmamäärät heittää niin rajusti. Mutta hyvä että sait tulille!

Itsekin jouduin kerran tuohon keinoon turvautumaan ja sain lambdavalonkin syttymään kun jouduin polkemaan lisää ainetta että pysyi käynnissä. Tästä syystä tuo AnttiR:än tyyli "klemmari irti ja raotetaan vain vähän" on varmaan hyvä idea.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: AnttiR - 19.01.2013, 19:49:21
Tosiaan varovasti kannattaa raottaa vain sen verran että käy joutokäyntiä kunnolla.

Mulla on tosiaan ekan jäätymisen jälkeen pesty liuottimella sisältä. Ajan suurimmaksi osaksi pitkää matkaa ja on ollut vajaan parin sadan kilometrin siirtymän jälkeenkin aamulla jäässä pari kertaa. Se tuulisuoja voisi auttaa niin ei ehkä niin paljon kondensoi pakkasilla.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 21.01.2013, 12:52:05
Kyllähän se käy epätasaisesti kun ilmamäärät heittää niin rajusti. Mutta hyvä että sait tulille!

Itsekin jouduin kerran tuohon keinoon turvautumaan ja sain lambdavalonkin syttymään kun jouduin polkemaan lisää ainetta että pysyi käynnissä. Tästä syystä tuo AnttiR:än tyyli "klemmari irti ja raotetaan vain vähän" on varmaan hyvä idea.
Joo niin arvelinkin, että epätasainen käynti johtuu juuri tuosta, että ilmarööri oli ihan täysin auki. Lambdavalo ei mulla kuitenkaan syttynyt.

Aluksi tuntui siltä, että yksi pytty oli poissa pelistä. Taisi tulla jossain vaiheessa peliin mukaan kun käynti tasoittui. Tosin kierrokset välillä seilasi aika miehekkäästi ja pakokaasu oli aikas tummaa...

Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että tyhjäkäyntimoottori jumittaa, vaikka sinne kertyneen kosteuden takia tms. Mutta kun laitoin ilmaröörit kiinni ja lähdin koeajolle, niin moottori kävi kuin enkeli.

Se oli se cooleri siis niin jäässä, että kun koemielessä laitoin ilmaputket kiinni toisiinsa (coolerin ja motin välistä) niin sammui heti ja siihen paikkaan. Eli cooleri totaalisen umpijäässä.

Mulla siis oli se muovinen "tuulisuoja" (vai mikälie) siellä moottorin alla. Sen otin tieltä pois, on nyt toistaiseksi tavaratilassa. Aikamoista mömmöä siihen oli valunut melko reippaasti sen coolerin tyhjennysreijän kohdilta.

Coolerin alareijästä, siis siitä mihin tulee ilmaputki turbolta, kokeiltuna coolerin alaosa oli tyhjä eli jäistä vapaa. Ilmeisesti siis coolerin kennosto oli umpijäässä, mutta jäätä ei ollut kertynyt ainakaan juuri tuohon kohtaan coolerin alaosaa.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 21.01.2013, 12:53:50
Coolerin liuotinpesu auttaa, sen jälkeen ei tarvitse pahvia tms. mutta ei siitä kovilla pakkasilla haittaakaan ole.
Liuotinpesu kuulostaa hyvältä idealta. Jotain ideoita, että sen voisi tehdä irroittamatta cooleria?

Nythän siis ensiapuna kaadoin kastelukannusta kuumaa vettä cooleriin. Ylä- ja alailmaputket oli tietysti irti ja kone lämpöinen. Liuotinpesu on kuitenkin varmasti se oikea huoltotoimenpide.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 21.01.2013, 12:56:53
Kuumilla vesipusseilla sain lopulta jonepellin auki.

Vikapää tähän konepellin aukeamattomuuteen oli ohjaamon ja konepellin lukkojen välinen vaijeri. Varsin kunnolla oli jumissa. Tiputtelin lukkosulaa sinne ja samalla ronklasin vaijeria edestakas. Kulkee nyt hieman helpommin, mutta ei ollenkaan kevyesti, vaikka vaijeri oli irti konepellin lukosta. Lisäksi oli pari säiettä poikki konepellin päästä.

Uutta vaijeria siis ostamaan. Löytyykö motonetista/biltemasta vai pitäiskö marssia suosiolla siniselle tiskille?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 21.01.2013, 16:08:11
Jäässähän se cooleri taas  :buck2:

Takana reilun 1,5h lenkki suuntaansa, välissä auto seisoi reilu 5h
noin -13 asteen pakkasessa. Tuo lenkki meni ilman ongelmia.
Nyt auto on seissyt paikoillaan reilun vuorokauden ja lähti
käyntiin mutta jaksoi just ja just pitää tyhjäkäynnin, kierroksia ei nostanut
kaasulla yhtään. Vasta sitten kun sain koneen lämpöiseksi, eli
coolerin (osittain) sulaksi, alkoi motti tottelemaan kaasua.

Niin ja siitä coolerin tippareijästä roikkui pieni jääpuikko.

Mistä helvatasta sitä kosteutta noin paljon tulee, että cooleri jäätää
jatkuvasti ja varsinkin pidemmän ajomatkan jälkeen???
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: AnttiR - 21.01.2013, 18:36:41
Eiköhän se ihan kondenssivettä ole. Turbo puhaltaa lämmintä ilmaa välijäähdyttimeen ja samalla ajoviima on talvisin reilusti pakkasen puolella.
Onko puskurin keskiaukkoa tukittu millään?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: volvosami - 21.01.2013, 21:48:16
juupajuu, pari kertaa tänä talvena taas jäätynyt mullakin cooleri, ajan yleensä n. 40 km. työmatkan, mutta heti kun esim kaupassa  tms. kylällä käy, niin voi varautua, että aamulla mennään hiljaa..  (niin ja eipä ole sitä muovia coolerin/keulan  alla)

 Joku ehdotti muistaakseni joskus että ilmanputsarille keulasta tulevan putken irrottais, niin ei aiheuttaisi jäätymisiä. Ei oo ainakaan omassa vaikuttanut
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: TMOS - 21.01.2013, 22:00:38
Hmm, mulla tosiaan tulee lähinnä jotain 10km ajoja eikä ole ikinä jäätynyt. Todella harvoin mitään pidempää matkaa, eikä kyllä ikinä ole ollut mitään oireita, että cooleri jäätyisi. Mikähän näissä sitten on se isoin ero? Pitääkö tuo reilu baari ahtoja coolerin tyhjänä?

Vai vaan mun raskas ajotapa?  ;D
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: hevonen - 21.01.2013, 23:05:01
Taitaa se taika olla että pitää sen coolerin vuotoreiän auki ja vähän vielä isontaa sitä.
Omasta vaan ronkin sen auki syksyllä(oli paksu paskakerros vastassa kun tökin sitä) *tumppuun->
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: AnttiR - 21.01.2013, 23:36:31
On se mullakin varmasti auki ja jäähdytin pesty liuottimella. Se suurentaminen voi olla se mikä auttaa. Mulla ainakin jäätyy se reikä umpeen ennen kun ehtii valua tyhjäksi
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: hevonen - 22.01.2013, 13:34:16
No, Makita käteen sitten vaan. Mulla on maskin sisäpuolella(ei näy) viimasuoja kun pakkasta vähän enempi.
Puskurin aukoista saa ilmaa aina. Voisko tuo sitten muka auttaa tuohon jäätymisongelmaan?

Tuon maskin olen tukkinut siitäkin syystä että varmaankin vähentää huohotuksen jäätymisriskiä?

No, ilman ongelmia mennään ainakin vielä...
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 23.01.2013, 13:34:22
Lähdin nyt siitä oletuksesta, että se coolerin vuotoreikä on ollut liian tukossa toimiakseen. Nyt kun se on putsattu ja sain pidettyä eilen pirssiä 6h lämpimässä hallissa, niin toivotaan että sieltä on kaikki vesi sulanut ja tippunut reiästä pois.

Eli seurataan tilannetta. Jos vielä jäätää, niin sitten poraan sitä reikää suuremmaksi.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Carcha - 23.01.2013, 13:45:29
Eli seurataan tilannetta. Jos vielä jäätää, niin sitten poraan sitä reikää suuremmaksi.
Niin valitettavaa kuin se onkin, voin luvata, että varmasti jäätyy.
Otsikko: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 23.01.2013, 20:14:04
Niin valitettavaa kuin se onkin, voin luvata, että varmasti jäätyy.
Voipi olla näinkin. Hämää vaan se, että toisilla jäätää ja toisilla ei - eli missä on ero? :o
Otsikko: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 23.01.2013, 20:15:21
Vikapää tähän konepellin aukeamattomuuteen oli ohjaamon ja konepellin lukkojen välinen vaijeri. Varsin kunnolla oli jumissa. Tiputtelin lukkosulaa sinne ja samalla ronklasin vaijeria edestakas. Kulkee nyt hieman helpommin, mutta ei ollenkaan kevyesti, vaikka vaijeri oli irti konepellin lukosta. Lisäksi oli pari säiettä poikki konepellin päästä.

Uutta vaijeria siis ostamaan. Löytyykö motonetista/biltemasta vai pitäiskö marssia suosiolla siniselle tiskille?
Anybody?
Otsikko: Vs: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: JoonasH - 23.01.2013, 21:56:51
Voipi olla näinkin. Hämää vaan se, että toisilla jäätää ja toisilla ei - eli missä on ero? :o
toiset antaa varmaan vähän enemmän kenkää vuodenajasta riippumatta  :sundaydriver: :3/4 jättää sen:  :D  tai onhan mullakin auto lämpimässä tallissa ainakin kahesti viikossa eli pystyy sulattelemaan. tietysti sen coolerin puhdistaminenkin voi auttaa paljon eli ahtoputket ottaa vaan irti ja tulppaa alapäästä ja kaataa löpöä täyteen sen ja antaa vaikuttaa. luulis et puhtaana se ei jäätäis niin helposti  ;)
Otsikko: Vs: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Carcha - 23.01.2013, 22:00:22
toiset antaa varmaan vähän enemmän kenkää vuodenajasta riippumatta  :sundaydriver:
Voit uskoa että tätäkin on kokeiltu ;)
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: arttu - 24.01.2013, 03:59:07
Ei ole jäätymis oireita ollut, ei orkkis eikä alucoolerilla jossa ei ylimääräisiä reikiä ole. Putketkin on vanhan kierron mukaan ja ylimääräisiä viimasuojia ei ole. Tosin kone ei myöskään huohota imuputkeen.
Otsikko: Vs: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Justus - 24.01.2013, 09:35:52
Anybody?

Onko liian vaikeata katsoa itse motonetin online katalogista?
Ei oo ainkaan siellä ja tuskin on biltemassakaan.

Puhelin kouraan ja muita varaosapuoteja soittelemaan ja sit siniselle jos ei muualta tärppää.

Tossa semmonen on:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/bonnet/bonnet-cable/787/
Otsikko: Vs: Re: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 24.01.2013, 13:22:36
Onko liian vaikeata katsoa itse motonetin online katalogista?
Ei oo ainkaan siellä ja tuskin on biltemassakaan.

Puhelin kouraan ja muita varaosapuoteja soittelemaan ja sit siniselle jos ei muualta tärppää.

Tossa semmonen on:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/bootlid-bonnet-doors-sunroof/bonnet/bonnet-cable/787/
Sori unohdin mainita että Biltelma&Motonet tuli kollattua jo läpi - tää kerpeleen flunssa saa aivot toimimaan vajaatehoilla  :crazy2:

Kun en muutakaan keksinyt, niin Volvon alkuperäisosan päätin ostaa. Siis tilata, kun tuolla konepellin avaajakaapelilla on muutaman päivän toimitusaika. Maksaa semmoset 46 egeä ja rapiat. Viitti mistään romikseltakaan hakea semmoista, johon voi tulla sama vika tai ehkä ei. Kun  konepellin aukaiseminen kun on aikas oleellinen funktio  :))
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 25.01.2013, 15:10:15
Jos nyt kelataan tota intercoolerin ideaa, niin senhän on tarkoitus jäähdyttää turbon paineistamaa ja siis kuumentamaa ilmaa ennenkuin se menee moottoriin -> jäähtynyt ilma on tiheämpää ja niinollen myös sisältää enempi happea -> tehot paranee. Ja vissiin kait moottorikin käy vähän viileämpänä kun ei saa sisuksiinsa viileämpää ilmaa kuin ilman intercooleria.

Sitä vettä sitten kerääntyy sinne cooleriin kun vesihöyry tiivistyy coolerin kylmiin pintoihin. Tarpeeks kun kertyy, niin vetää jäähän.

Ylipainettahan siellä coolerissa on, ainakin silloin kun turbo ahtaa. Eli jos ja kun se alareikä on auki ja vedet coolerin sisällä on sulana, niin tuon ylipaineen pitäisi pukata ainakin ne coolerin alaosaan valuneet vedet puoliväkisin siitä reiästä ulos. Näinkö?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: R70AWD - 25.01.2013, 17:05:15
Tuossa omassa V70R -98:ssa jäätyminen kiusaa tuon tuostakin. Vesireikä jäätyy umpeen...reikä toistaiseksi suurentamatta, mutta se saattaisi auttaa. En tiedä mitä kokoa muilla on, tuossa max. 1mm.
Vettä ei tarvitse paljon, yksi pisara riittää tukkimaan sen reiän.

Coolerin alamuoviin tein reiän josta sitä vesireikää pääsee sorkkimaan ja vesikin pääsee tippumaan paremmin ulos...se alla ollut muovikotelo oli siitä reiän kohdalta ihan jäässä.

Se on tullut huomattua että jos pitää lohkolämppäriä päällä pitkään (duunissa 10 - 12h), niin cooleri on takuulla jäässä...ei selvästikään tykkää siitä.
Viimeyönä 10 - 13 C pakkasta ja jäätyi kun oli yön yli piuhassa duunin pihassa, mutta niinä öinä kun ei ole ollut piuhassa, niin ei myöskään ole ollut ongelmaa ainakaan toistaiseksi...

Ongelma tulikin esiin vasta kun rupesin käyttämään lohkoa...jokin yhteys noilla asioilla tuntuu olevan.

Työmatka on n. 36km sivu ja moottoritie ajoa 80% siitä, loppu Kehä I tai III teitä 15% Helsingissä ja muutama kilometri molemmissa päissä kaupunki/taajama ajoa. Nurkka-ajossa ongelmaa ei ole ilmennyt toistaiseksi, mutta en myöskään käytä lohkoa silloin , koska lähdöt tapahtuvat silloin ex-tempore tyyliin...

Ajotapoja on kokeiltu muuttaa, hidasta ajoa, nopeaa ajoa, toistuva revittelyä, on välillä vältetty moottoritietä ja muita isoja teitä , välillä vältelty hitaita reittejä, välillä käytetty autoa pitempään ennen sammutusta, toisinaan sammutettu niin nopeasti kun turbon kannalta uskaltaa...ei tunnu vaikuttavan merkittävästi  asiaan...eniten vaikuttaa tuo sähköpiuhassa pitäminen, en vaan oikein tajua miksi ???

Hikoaako moottorin yli kulkeva ahtoputki tai jokin muu osa ja valuttaako se vedet kennoon jossa se jäätyy kun alla on lämmin moottori ja putkessa kylmää ilmaa kun moottori ei käy ?

Kuinka päin cooleri virtaa teillä ?
 Päältä sisään ja pohjasta ulos vai onko noita toisinkin päin virtaavia...jotenkin tuntuu että jos tuon virtauksen kääntäisi toisin päin niin olisi parempi...
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 25.01.2013, 17:27:10
No mullahan ei ole mitään lohkolämmintintä tms kun on joku joskus tuon pirssin (850 T5 -96) saksanmaalta tuotu. Vähän sellainen tuntuma, että nurkka-ajoissa ei cooleri jäädy, mutta pidemmän matkan jälkeen onpi jäässä - vaikka luulisi tilanteen olevan just toisinpäin.  :juhau:

Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: R70AWD - 26.01.2013, 17:01:27
Taas tuli kokeiltua asiaa viime yönä. Illalla jätin auton duunipaikan pihaan ILMAN PIUHAA ja aamulla kun lähdin kotiin, niin ei mitään ongelmaa.

Pätkä- tai pitempiajo...hmm...ehkä pätkäajossa on enempi kiihdytyksiä ja lämmintä ahtoilmaa kulkee tuon tuostakin coolerin läpi ja sulattaa sinne kertyvää vettä.
En ole kyllä huomannut tässä mitään eroa omalla kohtaa, ainoa että pätkäajossa ei tule koskaan käytettyä lohkoa...ongelma esiintyy tulee heti kun auton pistää piuhaan eli käytännössä juuri duunipaikan pihassa. Kotona ei tule juuri käytettyä piuhassa kun katoksen alla, enkä muutenkaan ole mikään lohkolämppärin ystävä, mutta duunissa olen yrittänyt pitää kun ihan taivasalla.

Matka-ajossa kesken ajon jäätyminen on ihan eri asia, se on tullut vuosien mittaan tutuksi rekassa...joskus se jäätyy ja vedot katoaa keskenajon. Se on helppo korjata peittämällä cooleri/syyläri isolla palaa kuplamuovia, pahvia tai vaikka iltalehdenlehden sivuilla ja sitten rauhallisesti liikkeelle. Aika pian se aukeaa ja vedot palaa...se syö minkä on kerännytkin. Noissa coolerin reikä on luokaa 4-5mm ja jos auton ajaa sisälle lämpimään halliin ja käyttää siellä, niin vettä voi tulla hetkessä ämpärillinen.

Siinäkin on se hassu juttu että jotkut yksilöt noistakin vaan jäätyy helpommin kun toiset vaikka olisi täysin identtisiä autoja..keliolosuhteet, kuorma ja sattuma sekoittavat vielä pakkaa.
Mutta se on aika lailla eri asia eikä oikeastaan liity minusta tähän Volvo 70/850 coolerin jäätymiseen mitenkään, tämä pahus jäätyy seisoessaan paikallaan.

No jos ratkaisu on että unohdetaan lohkolämppäri, niin homma on simppeli...saapahan siitäkin johdosta vaikka kätevän 5m jatkojohdon kun vaihtaa päähän pistotulpan  :-\
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: hevonen - 26.01.2013, 17:53:27
Jos vettä tulee ämpärillinen niin ei siellä kyllä ilmalle ole sitten yhtään tilaa.
Outoa että cooleri olis täynnä vettä, sitähän et meinaan ämpärillistä sinne saa mahtumaan mitenkään, ehkä puolet siitä?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Justus - 27.01.2013, 00:39:01
Jos vettä tulee ämpärillinen niin ei siellä kyllä ilmalle ole sitten yhtään tilaa.
Outoa että cooleri olis täynnä vettä, sitähän et meinaan ämpärillistä sinne saa mahtumaan mitenkään, ehkä puolet siitä?
taiskin puhua rekan coolerista, sinne kyl mahtuu
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: hevonen - 27.01.2013, 10:44:30
taiskin puhua rekan coolerista, sinne kyl mahtuu
Kato joo, my bad. :-[
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: R70AWD - 27.01.2013, 12:22:45
Tuontiauto se on tämäkin, mutta en tiedä onko noissa jotain eroja coolerin suhteen ?

Tulipa tuossa mieleen että yksi syy outoon coolerin jäätymiseen, etenkin sähköpiuhassa ollessaan voisi olla, että tuossahan ei ole oikeaa löhkolämppäriä, vaan sellainen vatun alavesiletkuun laitettu lämppäri. Se arvatenkin lämmittää vedet tehokkaimmin syylärissä ja jos se siinä samassa jäähdytinpaketissa oleva cooleri hikoaa silloin jostain käsittämättömästä syystä sisältä päin ja kenno jäätyy umpeen  :-\

Niin sillä ämpärillisellä tarkoitin että kuorma-auton coolerista saattaa tulla vettä ihan kiitettävästi. Ei tuolta V70:n coolerista ole tullut toistaiseksi juuri mitään kun kuumailmapuhaltimella sulattelin viikko sitten vesireikää avatessani, olisko tullut puoli kahvikuppia.

Täytyy jättää se sähköpiuhassa pitäminen pois ja seurailla mitä tekee.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 27.01.2013, 13:14:17
Tuontiauto se on tämäkin, mutta en tiedä onko noissa jotain eroja coolerin suhteen ?
Voipi ollakin, ehkä se coolerin vedenpoistoreikä on suurempi täkäläisille markkinoille tarkoitetuissa autoissa tms? Mitens muilla, joilla cooleri jäätää - onko tuontipirssi vai ei?

Tulipa tuossa mieleen että yksi syy outoon coolerin jäätymiseen, etenkin sähköpiuhassa ollessaan voisi olla, että tuossahan ei ole oikeaa löhkolämppäriä, vaan sellainen vatun alavesiletkuun laitettu lämppäri. Se arvatenkin lämmittää vedet tehokkaimmin syylärissä ja jos se siinä samassa jäähdytinpaketissa oleva cooleri hikoaa silloin jostain käsittämättömästä syystä sisältä päin ja kenno jäätyy umpeen  :-\
Ehkä voisi mennä niin, että lämppäri ehtii sulattamaan cooleria sen verran, että sen pohjalle tippuu vettä, joka sitten samantien jäätyy siellä -> poistoreikä tukossa. Sitten ajoa päälle ja kosteus ei pääse turbon "puhaltamana" poies sieltä reiän kautta ja sitten jäätää...? Ilman lämppäriä ei myöskään reikä ole jäässä valmiiksi vaan homma toimii niinkuin pelaa.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 27.01.2013, 13:20:39
Tuumailin tuota coolerin toimintaperiaatetta ja sen poistoreiän jäätymistä. Jospa onkin niin, että ei se ajon pituus tai lapikkaan anto ei ole niinkään merkittävää, vaan ratkaisevampaa on se, että minkälaista ajoa on kyseessä. Eli niin, että on eri asia huruttaa pysähtymättä kotipihaan (coolerin reikä ei ehdi sulaa) kuin seisoa liikennevaloissa tai parissa (coolerin reikä ehtii sulaa).

Tein tuossa pienen testin ja reippaan 1,5h ajomatkan päätteeksi ajelinkin kaupungin läpi, eli joutui muutaman kerran pysähtymään punaisiin. Valojen välillä vähän lapikasta, että turbo puhaltaisi coolerin vedet pois. Seuraavana päivänä sitten auto lähti moitteetta käyntiin ja toimi niinkuin pitääkin, eli ehkäpä siis noin? Tai sitten on kysymys jostain muusta...
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 29.01.2013, 16:01:27

Kuinka päin cooleri virtaa teillä ?
 Päältä sisään ja pohjasta ulos vai onko noita toisinkin päin virtaavia...jotenkin tuntuu että jos tuon virtauksen kääntäisi toisin päin niin olisi parempi...
Alta sisään cooleriin ja päältä ulos kaasariin menee meikäläisen kasipätkässä.

Mitä nettiä on googlannut, niin alunperin (ensimmäisissä vuosimalleissa) virtaukset on olleet toisinpäin, mutta siitä vissiin oli isompaa ropleemia kun se sitten sen jälkeen on ollut näinpäin.

Nykyzydeemi lienee aika fail-safe, eli kun turbolta menee rööri moottorin ylitse sinne coolerin alle, niin se jää ei pääse oikein mitenkään sen enempään turboon kuin moottoriin rikkomaan paikkoja. Liian iso ylämäki turbon suuntaan ja cooleri välissä moottorin suuntaan.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Justus - 29.01.2013, 16:14:41
Alta sisään cooleriin ja päältä ulos kaasariin menee meikäläisen kasipätkässä.

Mitä nettiä on googlannut, niin alunperin (ensimmäisissä vuosimalleissa) virtaukset on olleet toisinpäin, mutta siitä vissiin oli isompaa ropleemia kun se sitten sen jälkeen on ollut näinpäin.

Nykyzydeemi lienee aika fail-safe, eli kun turbolta menee rööri moottorin ylitse sinne coolerin alle, niin se jää ei pääse oikein mitenkään sen enempään turboon kuin moottoriin rikkomaan paikkoja. Liian iso ylämäki turbon suuntaan ja cooleri välissä moottorin suuntaan.

ai sulla on oikein kaasarikoneinen kasipätkä  ;D
sori oli pakko, ei voinut kuin nauraa...

Mutta on näitä jotkut käännelleetkin, tiedä häntä sitten mikä toimii jäätymisen kannalta paremmin, mutta tää viimeinen versio ainakin jäätyy.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 29.01.2013, 21:46:52
ai sulla on oikein kaasarikoneinen kasipätkä  ;D
sori oli pakko, ei voinut kuin nauraa...
Eh...?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Justus - 29.01.2013, 22:13:33
Alta sisään cooleriin ja päältä ulos kaasariin menee meikäläisen kasipätkässä.
Ruiskuvehkeissä ei ole kaasaria...
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: JoonasH - 29.01.2013, 23:59:55
viilataanko nyt ihan porukalla sitä pillkua  ::) kaasuläppä oli se sana jota tässä haettiin ja kaikki sen varmaankin tajus  :D
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 30.01.2013, 13:37:41
Ruiskuvehkeissä ei ole kaasaria...
:facepalm:
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 30.01.2013, 13:38:44
Mutta on näitä jotkut käännelleetkin, tiedä häntä sitten mikä toimii jäätymisen kannalta paremmin, mutta tää viimeinen versio ainakin jäätyy.
Joo vissiin jotkut on käännelleet. Milloin sitä ensimmäistä nykyiseen ja milloin toisinpäin. Tietoa siitä, että onko muutos auttanut vaiko eikö, ei oikein tunnu löytyvän.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: dometic - 30.01.2013, 13:42:55
Mulla oli saksan tuonti 850 T5 vm94 ahtoputki meni koneen päältä coolerille ylhäältä sisään ja alhaalta tuli imusarjalle, ei jäätynyt koskaan vaikka oli pätkäajossa välillä mutta kun sitä tuli välillä aina poljettua kunnolla.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Justus - 30.01.2013, 13:49:58
Joo vissiin jotkut on käännelleet. Milloin sitä ensimmäistä nykyiseen ja milloin toisinpäin. Tietoa siitä, että onko muutos auttanut vaiko eikö, ei oikein tunnu löytyvän.

Ei tunnu ei.
Ainoo mikä auttaa jonkin aikaa on, että pesee coolerin bensalla tai liuottimella, huuhtelee vedellä ja kuivattelee lopuks kuumailmapuhaltimella. Saattaa mennä jopa seuraavan talvenkin ilman jäätymistä, mutta sitten se taas lopulta kuitenkin jäätyy.

Jäätyyköhän nää väljemmät kiinaritkin yhtä helpolla?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Make - 30.01.2013, 14:09:02
Ei tunnu ei.
Ainoo mikä auttaa jonkin aikaa on, että pesee coolerin bensalla tai liuottimella, huuhtelee vedellä ja kuivattelee lopuks kuumailmapuhaltimella. Saattaa mennä jopa seuraavan talvenkin ilman jäätymistä, mutta sitten se taas lopulta kuitenkin jäätyy.

Jäätyyköhän nää väljemmät kiinaritkin yhtä helpolla?
Omien kokemusten mukaan kun vaihdoin kierto suunnan loppui jäätyminen kokonaan.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 30.01.2013, 14:13:35
Googlen löytämää:

Lainaus
most likley your pcv is clogged and passing alot of oil vapour making tons of condensation, freezing inside your intercooler and piping. Look into that. I'm right on Lake Ontario, and see lots of crappy weather as well, mine has never frozen,
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/143681-volvo-850-turbo-intercooler-freezing-no-start/

Tuossa sanotaan, että tukkeutunut PCV aiheuttaa coolerin jäätämistä. Eli kampikammion tuuletus on tukkeessa.

Lainaus
IMO your problem lies with the PTC heater, which is the device designed to prevent the very problem you are having.
http://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/95-850-turbo-intercooler-freezing-no-start-51128/

Tässä taas nähdään, että tuo PTC lämmitin olisi epäkunnossa ja aiheuttaisi coolerin jäätämisen. Tuo värkkihän on siis se joka  on kiinni siinä ilmanputsarin ja turbon välisessä röörissä, ja johon tulee kampikammiön höyryt.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: TMOS - 30.01.2013, 14:15:49
Itse ajanut yhden talven uudella kierrolla ja kaksi talvea vanhalla kierrolla. Ei ole jäätynyt kummallakaan.

Sekä käsittääkseni Volvo vaihtoi -95 tuon kierron tuohon uuteen juuri siksi, että se vanha jäätyi. Uudempi on hieman pidempi ja kiertelee pidempään konehuoneessa lähellä konetta, joten pysyy sulana.


Ja minulla on tuo huohottimen huolto tehty, sekä PTC putsattu.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Justus - 30.01.2013, 14:19:54
Googlen löytämää:
 http://volvospeed.com/vs_forum/topic/143681-volvo-850-turbo-intercooler-freezing-no-start/

Tuossa sanotaan, että tukkeutunut PCV aiheuttaa coolerin jäätämistä. Eli kampikammion tuuletus on tukkeessa.
 http://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/95-850-turbo-intercooler-freezing-no-start-51128/

Tässä taas nähdään, että tuo PTC lämmitin olisi epäkunnossa ja aiheuttaisi coolerin jäätämisen. Tuo värkkihän on siis se joka  on kiinni siinä ilmanputsarin ja turbon välisessä röörissä, ja johon tulee kampikammiön höyryt.

No juu näissä voi olla kyl vinha perä.
Joskus muinoin kun autoni ostin niin huohottimen lämmitin puhdistettiin takuuna, kun se oli tukossa ja ajoi öljyä päällensä. Olis varmaan kyllä taas aiheellista puhdistaa tuokin klöntti. Josko sitten kesällä viitsis, vois puhdistaa samalla sitten koko huohotintsydeemin.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 30.01.2013, 14:20:16
Kuvat täältä: PCV System Repair on a Volvo 5-cylinder http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=28487

(http://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=11741&mode=view)
Tässä on siis se rööri, joka menee ilmanputsarilta turbolle. PVC PTC on tuo mötti tuossa vasemmassa laidassa.

(http://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=11740&mode=view)
Eli tämä on PVC PTC.

Itse putsasin tuon tosi hyvin syksyllä. Eli pitäisi olla iskussa ja silti jäätää cooleri  :P
Tosin voihan olla, että tuon lämmityselementti ei toimi...

Niin ja jos huohotus on tukkeessa, niin juuri silloinhan ei pitäisi kosteutta tulla kampikammiosta turbon kautta coolerille... vai ymmärsinkö nyt jotain ihan väärin.

Koko huohotusjärjestelmän huolto vois olla pop meikäläisenkin pirssiin, mutta kun se vaatii imusarjan irroittamista niin ei oikein hotsita lähteä tekemään sitä tuossa tien laidassa meikäläisen osaamisella, taidolla ja työkaluilla. Varsinkin kun muuten tuntuu moottori toimivan ihan fine.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 30.01.2013, 14:28:28
Kuvat täältä: PCV System Repair on a Volvo 5-cylinder http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=28487
Tässä linkissähän siis kerrotaan step-by-step koko huohotinjärjestelmän huolto.

Kerpele kun toi  öljynkeräin on siellä imusarjan alla ja siihen ei pääse käsiksi kuin ainoastaan imusarjan irroittamisella. Ei kait sekään ole maagisen ylitsepääsemätön homma, mutta kun ei pääse edes imusarjaa irroittamatta kurkkaamaan että onko tuolla tukosta vai eikö ole  :'(
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Justus - 30.01.2013, 14:53:06
Tässä linkissähän siis kerrotaan step-by-step koko huohotinjärjestelmän huolto.

Kerpele kun toi  öljynkeräin on siellä imusarjan alla ja siihen ei pääse käsiksi kuin ainoastaan imusarjan irroittamisella. Ei kait sekään ole maagisen ylitsepääsemätön homma, mutta kun ei pääse edes imusarjaa irroittamatta kurkkaamaan että onko tuolla tukosta vai eikö ole  :'(

Mitä tässä oon foorumeita lueskellut, niin jollain siellä huohottimen keräyssäiliöässä ei ole ollut paskaa juuri mitään, mutta tuo turbon pää on sit tukossa hyvinkin ja letkut jo hapertuneita.


Viilataan taas pilkkua, ettei nyt jää kelleen mitään väärinkäsityksiä, eli tuo linkkaamasi mötti on PTC-nippeli eli se missä lämmitysvastus sijaitsee.
Koko tuo huohotusysteemi on sitten PCV.

Ton vastuksen toiminnan pystyy mittaamaan aika helposti ohmimittarilla tai kytkemällä siihen 12V ja amppeerimittarin sarjaan sen kanssa.
Ei ole kyllä nyt tietoa paljonko vastuksen arvo pitää tarkalleen olla (muuttuu lämpötilan mukaan), mutta mikäli mittari ei näytä mitään, niin sitten se on ainakin sökö ja jos pientä ohmimäärää niin sit se on todennäköisesti ok.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 30.01.2013, 15:00:30
Viilataan taas pilkkua, ettei nyt jää kelleen mitään väärinkäsityksiä, eli tuo linkkaamasi mötti on PTC-nippeli eli se missä lämmitysvastus sijaitsee.
Koko tuo huohotusysteemi on sitten PCV.
Kas näinpä onkin. Korjasin, tattis oikaisusta!

Mikälie lukihärö mulla kun jatkuvasti sotken noita 3 kirjaimisia lyhenteitä  :crazy2:
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 30.01.2013, 15:05:07
Mitä tässä oon foorumeita lueskellut, niin jollain siellä huohottimen keräyssäiliöässä ei ole ollut paskaa juuri mitään, mutta tuo turbon pää on sit tukossa hyvinkin ja letkut jo hapertuneita.
Tuo PTC-nippelihän tuli puhdistettua ja noi turbon pään letkutkin kaikki vaihdettua tuossa syksyllä kun metsästin sitä moottorin vikavalon aiheuttanutta syytä. Mikä olikin sitten se irtonainen letkunpää siellä imusarjan termostaatin puoleisessa päässä - siis siellä, mihin ei oikein näe mitenkään. Oli jäänyt irti korjaamolta kun tekivät sen kansirempan.

Niin ja se pikkuletku, joka tulee sieltä imusarjan vänkärin puoleisesta päästä, kulkee imusarjan alla piilossa ja menee sitten tuohon PTC-nippeliin, niin sen kumiset liitoskappaleet oli molemmista päistä painuneet lyttyyn ja rikki. Nyt on kunnossa... voishan se tietty olla niinkin, että nyt kun ne on kunnossa niin paska on lähtenyt liikkeelle ja tukkinut uudestaan tuon PTC-nipplein tms...?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Make - 30.01.2013, 16:11:14
Kampikammion höyryjä ei hirveästi tule jos se pikku letku mikä menee imusarjaan tuosta huohottimen "murikasta" ole tukossa.
Otsikko: Re: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 30.01.2013, 17:04:10
Mikähän tuon PTC-nippelin idea on? Ensin tulee isompi letku siihen kampikammiosta ja sitten pienempää letkua pitkin höyryt imusarjaan poltettavaksi... Hirmu lenkki höyryille kulkea. Alipainehan siinä pikkuletkussa on, mutta eikös alipainetta se turbokin kehitä ao kohtaan. Turbokin toimii käsittääkseni koko ajan mutta tietysti ylipaineella ahtaa vain kun lapikasta annetaan.

Pikkuletku voi tietty puhallella tuota nippeliä puhtaaksi, mutta tietty vain silloin kun lapikkaalla turboa komennetaan ahtohommiin.

Ihme zydeemi, ei mee meikäläisellä jakeluun :(
Otsikko: Vs: Re: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Make - 30.01.2013, 17:28:39
Mikähän tuon PTC-nippelin idea on? Ensin tulee isompi letku siihen kampikammiosta ja sitten pienempää letkua pitkin höyryt imusarjaan poltettavaksi... Hirmu lenkki höyryille kulkea. Alipainehan siinä pikkuletkussa on, mutta eikös alipainetta se turbokin kehitä ao kohtaan. Turbokin toimii käsittääkseni koko ajan mutta tietysti ylipaineella ahtaa vain kun lapikasta annetaan.

Pikkuletku voi tietty puhallella tuota nippeliä puhtaaksi, mutta tietty vain silloin kun lapikkaalla turboa komennetaan ahtohommiin.

Ihme zydeemi, ei mee meikäläisellä jakeluun :(
Siinä on sellainen vähän nuppineulan päätä isompi reikä josta pääsee huohotin kaasut imuilman mukaan. Sitten kun tuon pikku letkun imukapasitetti ylittyy menee kaasut turbon imupuolelle. Itse tosin porasin tuota reikää isommaksi ettei muodostu ylipainetta kampikammioon kun oli pieniä virityksiä.Tässä vaiheessa on jo ilmavirtaa sen verran sekottuu huohotin kaasut imuilmaan. Ylipainetta on vähän aina turbon ja kaasuläpän välissä kun autolla ajetaan.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: hevonen - 30.01.2013, 21:49:54
Eipä sillä pikkuletkulla oikeen muuta virkaa ole kuin räkiä sitä huohotusventtiiliä puhtaaksi ahdoilla ettei tukkeudu/jäädy niin helposti.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 31.01.2013, 11:15:31
Eipä sillä pikkuletkulla oikeen muuta virkaa ole kuin räkiä sitä huohotusventtiiliä puhtaaksi ahdoilla ettei tukkeudu/jäädy niin helposti.
Joo se pikkuletku on niin ohkonen (ja pitkä) että vaikea kuvitella sen imeskelevän öljyisiä huuruja päätyökseen.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: azzyyr - 31.01.2013, 11:49:13
Mulla oli saksan tuonti 850 T5 vm94 ahtoputki meni koneen päältä coolerille ylhäältä sisään ja alhaalta tuli imusarjalle, ei jäätynyt koskaan vaikka oli pätkäajossa välillä mutta kun sitä tuli välillä aina poljettua kunnolla.

Mun entinen auto oli samanlainen, samanlaisella kierrolla ja kyllä se aina välillä jäähän veti. Talviajosta 90% oli pelkkää kaupunkipyöritystä, tosin auto oli lähes viikottain myös parkkihallissa kauppareissujen aikana. Oisko tämä auttanu ettei jäätymistä montaa kertaa talvessa tapahtunu.

Jäätymisen jälkeisen sulattelun suoritin aina ajamalla parkkihalliin ja menemällä kauppoja kiertämään. Kyl se parissa tunnissa aina oli sulanu..
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 31.01.2013, 13:16:20
Lainaus
PTC nipple is a dual-function device:

1- It is a PTC heater. PTC principles were discovered by French scientist Marie Curie, and PTC heaters are very good at constricted areas. Volvo PTC Heater device a- vaporizes moisture that is returned from the crankcase where car is driven in very cold weather. b- it also heats the incoming air. The warmer the air from crankcase/intake, the less this devices heats (due to the PTC principles). PTC is controlled by the ECU, which grounds it (i.e. puts it to work) when certain conditions are met (MAF flow, ECT, RPM, etc). In other words, ECU detects the conditions, and it allows the PTC heater to do its job.

If the PTC heater is not functioning well, this leads to intercooler and throttle icing. This guy in Edmonton, Canada is replacing his intercoolor because it gets frozen solid http://volvoforums.com/forum/showthread.php?t=51128 . People ask -- what about cars in warmer climates? PTC does not do anything in this climate, except function 2 below.

2- PTC nipple is also the PCV valve. This is the heart of the PCV system in our turbo Volvos. Like any regular PCV valve, out PTC valve works on the principle of vacuum differential between intake and crankcase. Based on this differential, it restricts or allows the crankcase gases to return to the intake. This PCV valve is fully or almost closed at idle and full load, and opens and closes variably in-between, based on (again) the differential of vacuum between intake and crankcase. That is why it has a vacuum line from the tree (next to the throttle body), and of course a hard-plastic line that comes from the crankcase (via the Breather / Oil Separator).
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=27526#p174747

Noin joku osaa selittää tuon PTC-namiskan toiminaperiaatteen. Ensinnäkin se lämmittää ne huurut kylmissä olosuhteissa ja toisekseen se toimii paine-eroja hyväksikäyttäen venttiilinä: joko laskee tai ei laske niitä kampikammion höyryjä sinne turbon imuilmaan.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Virtanen88 - 22.04.2013, 20:04:52
Kaivellaan vähän tätäkin aihetta, tosin ei enää ajankohtainen tuo jäätyminen. Mutta ajattelin jakaa omat kokemukseni tuon jäätymisen suhteen.

Syksyllä uusisin huohotinjärjestelmän ja puhdistin tuon venttiilin. Ei vaikutusta jäätymiseen.
Ajomatkan pituudella ei vaikutusta, 3-160km siivuja vedetty.
Jääty muistaakseni joku nelisen kertaa talven aikana, kerran mentiin imuputki auki ja imm irti.
Kenkiminenkään ei paljoa auttanut asiaan.

Huomasin jossain kohtaa että jäätyminen tapahtuu tasaisella/ keula ylempänä. Keula alempana ei kertaakaan jäätynyt.
Kerääntyykö tuo vesi ahtoputken mutkaan ja tukkii sen?
Otsikko: Re: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 11.05.2013, 05:45:22
Nyt kun koitan muistella, niin kaikki coolerin jäätymiset on tosiaan tainnu tapahtua tadaisella ja/tai keula ylhäällä. Myös kerran-kaksi syksyllä oli käynnistysvaikeuksia (plussakelillä) kun keula oli selvästi ylhäällä.

Mikä lie taika tuossakin... Mutta ainoa yhteinen nimittäjä tuntuu olevan tuo auton asento sen suhteen, että jäätyykö cooleri vai ei?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Merlin - 13.05.2013, 22:01:51
Minun autoni on '97 V70 ja on Italian tuonti. Viime talvena cooleri ei jäätynyt kertaakaan ja sen mitä olen alle kurkkinut, niin nähdäkseni se kondenssiveden poistoreikä on tukittu jollain harmaalla massalla? :o Nykäisen auki lähipäivinä. Ahtoilman kiertosuunta on turbolta coolerin alaosaan ja ylhäältä kaasuläpälle.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: hevonen - 13.05.2013, 23:06:15
nähdäkseni se kondenssiveden poistoreikä on tukittu jollain harmaalla massalla? :o Nykäisen auki lähipäivinä.
Nähtävästi se on vain tukkeutunut itsekseen ja se harmaa massa on öljyröhnän ja veden sekoitusta.
Rassaa toki auki, oli miten vaan... :)
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Merlin - 14.05.2013, 07:35:43
Mielestäni se muistuttaa jotain kuivunutta purukumia, mutta oli miten oli, tänään lähtee auki. :)
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 15.05.2013, 13:40:22
Mielestäni se muistuttaa jotain kuivunutta purukumia, mutta oli miten oli, tänään lähtee auki. :)
Oisko joku italiaano tukkinut sen "turhana" reikänä?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Merlin - 15.05.2013, 15:11:13
Voi hyvinkin olla. En ehtinyt sitä eilen aukaista, mutta jos tänään on aikaa, otan tuon harmaan massan pois.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Merlin - 15.05.2013, 17:20:19
Nyt on rööri auki. Olipa hieno patentti. Harmaa massa taisi olla silikonia ja silikonin alla oli ruuvi. :nohnoh
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Carcha - 15.05.2013, 21:35:25
Nyt on rööri auki. Olipa hieno patentti. Harmaa massa taisi olla silikonia ja silikonin alla oli ruuvi. :nohnoh
Siellä on italiano halunnu kaikki ahdot mukaan :D
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Merlin - 15.05.2013, 21:43:03
 :2funny: Ilmeisesti kiire ollut kuskata pitsaa?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 24.01.2014, 10:46:20
Palasihan se tämäkin vaiva pakkasten myötä. Tosin sai aika kauan olla pakkasta, ennenkuin ensimmäisen kerran iski. Enkä tietenkään laiskuuttani kesällä putsannut cooleria mitenkään.

Tässä on tullut pähkäiltyä tuota coolerin jäätymisen periaatetta. Sehän jäätää käytännössä vain silloin, kun autolla ei ajeta. Olisko niin, että kun auto parkkeerataan, niin lämmin moottori höyrystää siellä coolerissa olevaa kosteutta - joka sitten pakkasen vaikutuksesta jumahtaa jäähän tukkien koko vermeen (kokonaan/osittain).  Jos näin on, niin mitkään suojapaffit keulalla tuskin auttaa asiaan?

Niin ja tuo parkkeeraamisen asento kanssa. Taas jäätäminen tapahtui, kun pirssi oli parkkeerattu erittäin loivaan ylämäkeen. Pitääkin muistaa koittaa parkkeerata kadun toiselle puolelle (eli erittäin loivaan alamäkeen).
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Carcha - 24.01.2014, 11:27:10
Tässä on tullut pähkäiltyä tuota coolerin jäätymisen periaatetta. Sehän jäätää käytännössä vain silloin, kun autolla ei ajeta. Olisko niin, että kun auto parkkeerataan, niin lämmin moottori höyrystää siellä coolerissa olevaa kosteutta - joka sitten pakkasen vaikutuksesta jumahtaa jäähän tukkien koko vermeen (kokonaan/osittain).  Jos näin on, niin mitkään suojapaffit keulalla tuskin auttaa asiaan?
Ensimmäisen kerran, kun itse tähän vaivaan törmäsin, olin lähdössä ajamaan matka-ajoa. Tällöin ennen matkaan lähtöä huomasin ettei kierrokset nousseet, ihmettelin asiaa pitkän aikaa siinä pihassa ja sinä aikana nesteet / syyläri kerkesikin sulattaa jo cooleria aika mallikkaasti. Lähdin matkaan vieläkin ihmetellen, että mikä helvetti tämä juttu oli - alkuun auto toimi hyvin, mutta kun ajoviima kävi, paheni tilanne matkan aikana koko ajan. Loppumatkasta mentiinkin sitten juuri ja juuri rajoitusten mukaisesti, kun ei kovempaakaan päästy. Tämän retken seurauksena seuraavana aamuna cooleri oli aivan totaalisen jäässä, ei pihaustakaan kun koitti käyntiin. Noihin aikoihinhan se sitten selvisi, mistä oli kyse ja elämä jatkui.

Eli kyllä se tilanne ajonkin aikana voi pahentua, jolloin suojapahvista on varmasti apua - ja nimenomaan puskurin alaröörissä, jolloin se suojaa nimenomaan sitä aluetta, missä tuo kondensioreikä on.

Toisena, erittäin validina pointtina suojapahvin puolesta: sanoin muistaakseni tässä topicissa jo aiemmin, että mikäli coolerin alta löytyy suojamuovi, keräytyy sinne suojamuovin koteloon talven aikana lunta ja se kotelo käytännössä täyttyy ääriään myöten jäällä. Tällöin tuo kodenssiveden reikä on 100-varmasti joka päivä tukossa ja mehän tiedämme mihin se johtaa. Tämä lumiongelma poistui itseltäni kokonaan kun aloin käyttää suojalärpättimiä.

Oman teoriani mukaan jäätyminen tapahtuu nimenomaan ajamisen ja ahtojen seurauksena. Jos olet lauhalla kelillä autoasi käyttänyt ja käynnistät sen seuraavan kerran parin päivän päästä, kun pakkanen on kiristynyt, toimii se luultavasti hyvin. Mutta jos ajat kovalla pakkasella ja sammutat heti parkkiin ajettuasi, alkaa jäätyminen tapahtua. Itse jätän aina pakkasella auton hetkeksi käyntiin ennen sammutusta pihaan tultuani, jos vaikka syylärin ympäristöön kerkeäisi kertyä hieman lämpöä ja vesi kerkeisi valua pois... en tiedä onko tästä mitään oikeaa apua mutta kokeilla aina saa :D

Mitä nyt muutamalla jenkkifoorumilla olen käynyt lueskelemassa, niin tätä kondenssiveden kertymistä tapahtuu monissakin automalleissa lämpimilläkin keleillä (texas), mutta heillä tämä aiheuttaa lähinnä vain ihmetystä, ei niinkään ongelmia, kun keli on vähän eri.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 24.01.2014, 11:41:28
No nyt kun mainittiin, niin ainakin kerran on itsellänikin cooleri alkanut jäätämään kesken ajon. Mutta yleisin ilmiö lienee jäätäminen silloin kun autolla ei ajeta.

Niiden puskurin alaröörien peittämistä voisi tosiaan harkita ihan vakavissaan. Suojaisi tosiaan sitä kondensioreikää. Jäätä-lunta-pashaa tietty sinne suojamuovin päälle voi kerääntyä tukkimaan reikää, täytyypä kurkata tilanne.

Mutta toki varmaan niin, että reiän voi tukkia jo se ensimmäinen ulospyrkivä tippa, joka jäätyy heti kun kurkkaa coolerin sisältä ulos. Sitten loppu vesi höyrystyy sinne coolerin sisälle ja jäätyessään tukkii tjsp.

Parkissa tyhjäkäynnillä pitäminen auttaa varmaan sitten, kun tosiaan malttaa pitää tarpeeksi kauan käynnissä. Että syyläri kerkiää lämmittää coolerin sulaksi ja kosteus höyrynä siirtyy moottorin kautta takaisin ulkoilmaan. Kerran kun toi mun pirssi ei suostunut käynnistymään muuta kuin irroittamalla coolerin ja kaasarin välinen putki, niin ihan ihka-aitoa höyryä sieltä alkoi tulemaan kun moottori lämpesi tarpeeksi (so syylärissa alkoi kiertämään kuuma vesi).

Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 24.01.2014, 14:24:56
Noniin, kävin askartelemassa sinne puskurin alarööriin paffinpalan tukkeeksi. Oikeaan kokoon kun leikkasi, niin humpsahti nätisti paikoilleen ja näyttäis pysyvän paikoillaan ihan omillaan. Katotaan miten vaikuttaa.

Starttasin ja tällä kertaa ei ollut oirettakaan mistään coolerin jäätymisestä. Eilen tosin ajelin pidemmän pätkän, josta välillä auto oli noin 1h lämpimässä kaupan parkkihallissa. Ennen kotipihaan sammuttamista annoin louskuttaa tyhjäkäynnillä noin pari minuuttia. Tiedä oliko taika sitten tuossa louksuttamisessa tai missä, mutta cooleri ei tällä kertaa siis ollut jäässä.

(Tosin kyllä se "lambdavalo" taas innoistui palamaan. Tekee tota joskus kun oikein kylmillä keleillä käynnistää, mutta sammuu sitten aikanaan ihan omia aikojaan. Vissiin lambda-anturi tiensä päässä tai jotain, mutta tää vika on ihan itsestään korjaantuva. Joskus tarttee ajaa puoli tuntia, joskus pidempään, mutta sammuu yhtäkaikki.)
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: AnttiR - 24.01.2014, 18:54:40
Mulla on suurimman osan ajasta parkkeerattuna auto keula alaspäin ja ihan samalla tavalla se cooleri jäätyi. Eli auton asennolla ei liene merkitystä.
Nykyisessä ärrässä onneksi sellainen cooleri joka ei jäädä  ELK
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: JoonasH - 24.01.2014, 21:05:58
Mulla on suurimman osan ajasta parkkeerattuna auto keula alaspäin ja ihan samalla tavalla se cooleri jäätyi. Eli auton asennolla ei liene merkitystä.
Nykyisessä ärrässä onneksi sellainen cooleri joka ei jäädä  ELK
Juu hyvin on mullakin toi kl:n tekele toiminut, tosin entiselläkään ei ollut mitään ongelmaa kahden talven aikana mitä ehdin sillä ajaa :) ja tällä hetkellä ei oikeastaan edes ole tuota kondenssireikää ollenkaan, alimmaista ahtoputkea käytin tuossa taannoin irti ihan mielenkiinnosta mutta ei siellä mitään ollut  :pomo:
Otsikko: Re: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 29.01.2014, 08:17:23
Nyt ei ole cooleri jäätynyt. Liekö taika tuossa paffinpalassa, jonka askartelin sinne puskurin alla olevan aukon tukkeeksi suojaamaan coolerin alaosaa.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Paskakuski - 28.12.2014, 19:35:28
Hieno huomata, ettei itse ole ainoa saman ongelman kanssa... :D Tänään n. - 20c startatessa 30min webastolla lämmitettyä autoa, ei  auto ottanut kuin 1300rpm. Eilen tuli ajettua -24c n, 300km ja loppumatkasta huomasin, että kun 80km/h 5-vaihteella  polkaisi kerralla kaasun pohjaan niin auto nykäsi n.2300rpm/0,5 bar kohdalla. Tässä vaiheessa epäilin bensapumpun vetelevän viimeisiään. Tänään sitte olin vielä varmempi tuosta bensapumpusta vaan konepelti auki kaasutellessa huomasin, että ylempi ahtoletku vetäisee itsensä kasaan. No ei muuta ku nilkuttamalla 1,5km tallille ja masterilla 15min sulattelu. Itse vettä tuli pohjamuovia pitkin joku vajaa puolisen kahvikuppia ja tämän jälkeen auto pelasi hyvästi. Pitänee huomenna ottaa cooleri pois ja huuhdella polttoöljyllä ja pesutinnerillä. Samalla jos tukkisi tuon puskurin alemman reiän jos se auttaisi. Vielä tuosta omasta auton käytöstä, että ajelen aika vaihtelevaa ajoa ja nytkin muutama aikaisempi päivä ajettu 50 - 300km lenkkeä. Yhteistä on, että käytän webastoa aina kylmäkäynnistyksessä 20 - 30min.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 08.05.2015, 20:09:36
Pitänee huomenna ottaa cooleri pois ja huuhdella polttoöljyllä ja pesutinnerillä.
Parempi myöhään kun ei silloinkaan, eli teitkö tuon coolerin pesun ja oliko siitä apuja?
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Paskakuski - 10.05.2015, 13:33:01
Tein sen pesun. Coolerin letkut pois ja yläletkusta aina reilu litra tinneriä muutaman kerran läpi -> tuli sieltä semmosta ruskeaa töhnää. Eipä tuo enää sen jälkeen jäätynyt. Saattoi olla, että tuo jäätyminen ei tuosta öljymoskasta johtunut, mutta ei tuo varmasti ainakaan haitaksi ollut.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 10.05.2015, 15:51:07
Tein sen pesun. Coolerin letkut pois ja yläletkusta aina reilu litra tinneriä muutaman kerran läpi -> tuli sieltä semmosta ruskeaa töhnää. Eipä tuo enää sen jälkeen jäätynyt. Saattoi olla, että tuo jäätyminen ei tuosta öljymoskasta johtunut, mutta ei tuo varmasti ainakaan haitaksi ollut.
Täytyypä koittaa tuota konstia.

Itsellä ei viime talvella jäätynyt kertaakaan, mutta se kyllä johtui siitä ettei täälläpäin kyllä kovia pakkasia sattunut silleen että olisi ajoa ollut samaan aikaan. Niin ja tohon lähelle avattiin pari vuotta sitten Prisma, missä on lämmin parkkihalli, niin silläkin on varmaan ollut anti-icing vaikutusta.
Otsikko: Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
Kirjoitti: Däddy - 09.01.2016, 16:34:13
Nyt koitin tuota konstia. Muutama litra bensaa muutamaan kertaan coolerin läpi. Melko mustaksi muuttui gasoliini... eii saas nähdä auttoiko.

Voi olla toiveajattelua, mutta koeajolenkillä ikäänkuin olisi ollut tehoja enempi ja vastasi kaasuun pirteämmin. Tietty jos sieltä on huljuteltu möhnät pois, niin virtaahan se ilma kivammin. Aika näyttää.