Proturbo  Autodiagnoosi

Team Recycle Racing Finland - 940 B230FT --> D5252T "MYYTY"

  • 523 Vastauksia
  • 264114 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #210 : 04.12.2011, 21:43:05 »
Onnea -H-. Suomen ensimmäinen 940 -97 TDI on nyt olemassa :nälkä:
Ja toivotan onnea tulevaan paperisotaan :)

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #211 : 04.12.2011, 21:44:23 »
tuohon polttoaine linjan ilmaukseen kannattaa käyttää isoa lääkeruiskua.
työntää löpöä moottorilta päin tankille :)
volvo 240 tdi :)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #212 : 04.12.2011, 23:32:03 »
Onneks olkoon ensimetreistä!

tuohon polttoaine linjan ilmaukseen kannattaa käyttää isoa lääkeruiskua.
työntää löpöä moottorilta päin tankille :)
Jos työntää lääkeruiskulla tavaraa tankkiin päin, ni useassa autossa (en nyt tästä tapauksesta tiedä mutta ainakin 2005 Focuksessa ja muutamassa muussa) naftaputki on alaspäin tankkiin suunnattu, eli kaiken mitä putkeen laittaa valuu suoraa päätä "alamäkeen" tankkiin jäämättä polttoaineputkeen.

Jos konehuoneessa pumpun tai filtterin nurkilla on ilmausruuvi ylimmässä kohtaa (kuten esim 100kW 2,0D PSA koneessa joka löytyy 2005?-> etuvedoista), on helpointa kytkeä imulaite ilmausnippeliin ja imaista naftat linjaan. Näin jouduin filtterinvaihdon yhteydessä tekemään 2005 2,0TDCI Focukselle jossa siis sama PSA kone. Kytkin ilmausruuviin maaliruiskun tapaisen laitteen säiliöstä imevän putken (johon siis muodostuu alipaine ruiskuttaessa) ja kun ruiskusta tuli naftapilvi, homma oli siinä. Fiksumpiakin laitteita on sisäkäyttöön (en suosittele ruiskua sisäkäyttöön siis) :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #213 : 05.12.2011, 05:42:52 »
toki siitä kaikki tankkiin valuu mutta kun työntää ruiskullisen letkuun ja letku kiinni niin sepä ei juoksekkaan sieltä enää minnekkään.

toki suodatin pitää olla kans täytetty jo ennen kiinnni laittamista.

näin lähtee ainaki volkkarit tällä koneella käymään
volvo 240 tdi :)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #214 : 05.12.2011, 10:44:30 »
Ongelman ydin on siinä, kun saadessaan herätevirtaa virtalukolta, ecu maadottaa polttoainejärjestelmän pääreleen. Kun kääntää virrat pois, herätevirta katkeaa, mutta jostain syystä polttoainejärjestelmän rele ei kuitenkaan päästä. Ecu siis pitää releen maadoitettuna, vaikka ei itse saa enää herätettä. Releen kun ottaa irti, niin se tietenkin päästää ja kun sen laittaa takaisin, niin ei se enää mene päälle. Kyseessä siis lienee joku outo häiriö tai vuotovirta.

Vaan taitaapa olla kuitenkin ominaisuus. Rele jää korjaamokirjan mukaan päälle 245 sekunniksi ja tämän ominaisuuden puuttuminen saattaa sekottaa nyt myös tuon ajoneston. Täytyy tänään kokeilla palauttaa tuon pääreleen kytkentä alkuperäiseksi ja laittaa kaikki ajoneston osat 850:stä. Jos ei näillä eväin ala toimimaan, niin sitten soita Juhan af Grannille :2funny:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #215 : 05.12.2011, 14:52:34 »
Kun ottaa huomioon kuinka (loppujenlopuksi) vähätöinen tuo 5 pyttysen laittaminen tuohon 900-koppaan on, niin miksi helveitssä sitä ei ole sinne laitettu jo tehtaalla?

Montako osaa on ollut sellaisia joita ei ole jo valmiina ollut?

E: En nyt siis yritä mitenkään vähätellä Kulmamiehen työpanosta, vaan tarkoitan sitä kuinka vähätöinen juttu se olisi ollut autotehtaalle.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #216 : 05.12.2011, 14:55:16 »
Kun ottaa huomioon kuinka (loppujenlopuksi) vähätöinen tuo 5 pyttysen laittaminen tuohon 900-koppaan on, niin miksi helveitssä sitä ei ole sinne laitettu jo tehtaalla?

Montako osaa on ollut sellaisia joita ei ole jo valmiina ollut?

Kuten jo tuossa aikasemmin totesin niin tämä yksilö näyttää siltä kuin olisi tullut tehtaalta tuossa kunnossa.  S*
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #217 : 05.12.2011, 15:13:34 »
Kun ottaa huomioon kuinka (loppujenlopuksi) vähätöinen tuo 5 pyttysen laittaminen tuohon 900-koppaan on, niin miksi helveitssä sitä ei ole sinne laitettu jo tehtaalla?

Montako osaa on ollut sellaisia joita ei ole jo valmiina ollut?

E: En nyt siis yritä mitenkään vähätellä Kulmamiehen työpanosta, vaan tarkoitan sitä kuinka vähätöinen juttu se olisi ollut autotehtaalle.

Ihan totta :) Sopivasti yhdistelemällä bensa- ja dieselversion osia, oli loppujen lopuksi tosi vähän muokattavia kohteita. Suurin homma sähköjen jälkeen oli jäähdytysjärjestelmän muokkaaminen.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9512
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #218 : 05.12.2011, 15:16:30 »
Kun ottaa huomioon kuinka (loppujenlopuksi) vähätöinen tuo 5 pyttysen laittaminen tuohon 900-koppaan on, niin miksi helveitssä sitä ei ole sinne laitettu jo tehtaalla?

Markkinointijuttu. 850 oli se uusi hieno automalli josta ihmisten piti olla kiinnostunut. Uusi kone 940:ssä olisi ikävästi saanut ihmiset ostamaan poistuvaa mallia eikä sitä mitä tehdas halusi myydä.

Toisaalta myös Volvon insinööri olisi raapinut tuon koneen sovituksen kanssa vähän kauemminkin päätään kuin että miten se saadaan mahtumaan sinne. Mitä tapahtuu törmäystilanteissa?
765 B280 -85,  MB EQC -22

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #219 : 05.12.2011, 19:52:48 »
Kyllä on ufotutkijalle soitto lähellä, mutta onneksi kuitenkin selvisin kunnialla omin avuin :) Eli se alkuperäinen polttoainepumpun rele sotki koko systeemin. Ilmeisesti boksin saamat virta-arvot olivat päin persettä, kun joutui ohjaamaan kahta relettä ja tästä syystä se päärele ei päästänyt ollenkaan. Muutin pääreleen kytkennän alkuperäiseksi ja polttoainepumpun ohjauksen otin suoraan virtalukon kautta ja maadoitus suoraan runkoon. Nyt päärele päästää normaalisti noi 30sek kuluttua virtojen katkaisemisesta. Tämän ominaisuuden puute on taas sekottanut ajoneston, eikä boksi ole lukittunut ollenkaan, vaan auto on käynnistynyt aina niin sanotusti vanhoilla vihreillä :)

No ei kuitenkaan pelkkiä hyviä uutisia, kun viimeisiä nippusiteitä ja kaapelisuojia asentaessani nojasin vahingossa syylärin ylävesiletkulähdön poikki >:( Olen varonnut koko projektin ajan sitä perhanan putkea, kun tiesin niiden olevan melko herkkiä, mutta nyt kai innostuksissani en huomioinut sitä enää. Eli ei pääse vieläkään kunnon koeajelulle :(

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1682
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #220 : 05.12.2011, 20:03:58 »
Kyllä on ufotutkijalle soitto lähellä, mutta onneksi kuitenkin selvisin kunnialla omin avuin :) Eli se alkuperäinen polttoainepumpun rele sotki koko systeemin. Ilmeisesti boksin saamat virta-arvot olivat päin persettä, kun joutui ohjaamaan kahta relettä ja tästä syystä se päärele ei päästänyt ollenkaan. Muutin pääreleen kytkennän alkuperäiseksi ja polttoainepumpun ohjauksen otin suoraan virtalukon kautta ja maadoitus suoraan runkoon. Nyt päärele päästää normaalisti noi 30sek kuluttua virtojen katkaisemisesta. Tämän ominaisuuden puute on taas sekottanut ajoneston, eikä boksi ole lukittunut ollenkaan, vaan auto on käynnistynyt aina niin sanotusti vanhoilla vihreillä :)

No ei kuitenkaan pelkkiä hyviä uutisia, kun viimeisiä nippusiteitä ja kaapelisuojia asentaessani nojasin vahingossa syylärin ylävesiletkulähdön poikki >:( Olen varonnut koko projektin ajan sitä perhanan putkea, kun tiesin niiden olevan melko herkkiä, mutta nyt kai innostuksissani en huomioinut sitä enää. Eli ei pääse vieläkään kunnon koeajelulle :(

Eikös se kuitenkin oo niin, että jos ei oo vastustanut yhtään ennenku on valmis, niin sitten tulee ongelmia heti isosti. Toivottavasti tässä nyt on viimenen este (koe)ajolle ja toisaalta sauma vielä katsoa että kaikki on varmasti kunnossa!

Kai tarjoat videokuvaa heti ensimmäisestä rundista?  :nälkä:
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #221 : 05.12.2011, 20:39:32 »
...asentaessani nojasin vahingossa syylärin ylävesiletkulähdön poikki...

Et ole ainut :hello:
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #222 : 05.12.2011, 20:48:08 »
Et ole ainut :hello:

Varmaan puolet Volvoja roplanneista voisi tulle tänne vilkuttamaan lapasta tuon suhteen. Muovi on perseestä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9512
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #223 : 05.12.2011, 23:18:46 »
viimeisiä nippusiteitä ja kaapelisuojia asentaessani nojasin vahingossa syylärin ylävesiletkulähdön poikki >:(

Huomenna siinä on siis alumiinista sorvattu natsa?  :)
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #224 : 06.12.2011, 09:41:14 »
Onnittelut 'savuista'! 
ja kiitokset kaupoista  :hello:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Kulkukoira  Proturbo