Mä kans vähän ihmettelin että miks se pyörimissuuntaa vastaan yrittää pyörittää konetta... Noh, meitä on moneksi
Ei sillä, jos siellä on tosiaan jotain rojua kampuran ja öljypohjan väliin sopivasti kiilautuneena niin eihän se kone mihinkään pyöri.
Minä voin olla typerä, tietämätön ja/tai naivi, mutta tyhmä en ole!
Kylläpä oli sawotta vääntää kone irti turbiinin kanssa, mahtuu nipin napin ennen etupalkkia mutta milli-pelillä näkyy menevän!

Konetta väänettiin kaikkiin mahdollisiin suuntiin 280cm jatkolla ja allekirjoittaneen painolla (80kg) eikä kampi hievahtanut milliäkään mihinkään suuntaan. Edes 5kg hienosäätö-vasara ei auttanut yhtään.
Tosin kampuran hihnapyörän pultin avaus oli helppoa (jonka myös tein), startilla konetta olisi turha pyörittää, sillä se ei sillä taatusti liiku mihinkään mutta startin saa rikki.
Huvittavinta tässä on se, että kone sammutettiin virta-avaimesta, eikä siksi, että se jumiutui tms.
No, syykin jumitukseen löytyi....


Ei varmasti pyöri startilla....

Öljypohja

Tälläisessä kunnossa oli laatikon ja lohkon alapuolen yhdistävä alumiini-palikka.
RE85 EkoMAX männän helma, jonka voit harjata pois öljypohjastasi!


Öljypohjan auki taittamisen ensi näkymä

Tälläisiä olivat öljypohjan isoimmat
irto-osat!

Eli edes öljypumppu ei säilynyt eheänä!

Mikä harmittaa suuresti, sillä olisin voinut luovuttaa sen erääseen wiina-projektiin.

Kampikin on todennäköisesti mutkalla, sillä siinä on siihen malliin lommoja limpuissa!
Alakerrasta jäi ehjäksi (ei 100%) jäi kampuran hihnapyörä!

1 pytyn kanki näytti alustavasti suoralle mutta mitään takuuta en siitä anna. Muita kankia ei tarkistettu öljypohjan haitatessa näkymiä.
Mäntä on alapuolelta murusina öljyrengasta myöden, joten siitä hirvittävästi ei jää tutkittavaa. Selviää sitten kun nostan kannen pois päältä.
Lohko on pakopuolelta halki aikas pitkälti öljypohjasta alkaen, imupuolella on vain alustavasti kurkkien pienen nyrkin mentävä reikä.
Männän tappi 2 pytyssä oli virheetön laakerikaulaltaan yläpäässä, ei sinistymiä tms. värejä ja laakerikin ehjiltä osiltaan nätti. Kynnellä kokeillessa laakeripinta tapissa oli äärimmäisen sileä, ollen parempi kuin laakeriton osuus. Kaulan laakerissa ulostautuneissa osissa rajuja jälkiä mutta kaulassa oleva osuus vaikutti silmämääräisesti erittäin hyvälle ollakseen 450tkm ajetusta koneesta.
Joten voitelu-ongelmaan kone ei kuollut!
Nakutusta koneessa ei ollut mittareiden mukaan räjähdyksen hetkellä, joten sitä on turha tarjota syyksi tähän moottori-turmaan. Jos ei muu auta, väännän tämän rata-kiskosta!

Turbon ja kannen kunto on vielä arvoitus, mutta selvinnee, kun jatkan purkamista. Tilaan samalla uuden kampuran takastefan "uuteen" moottoriin ja pitänee mitata laatikon stefan mitat, jollei joku pysty heittämään suoralta kädeltä AW71L:n turbiinín stefan mittoja/varaosanumeroa?
Oma vahvistunut veikkaus tuhon syyksi on esisytytys!

Jota meinaan välttää seuraavassa evoluutiossa tulppien mallilla, joissa ei ole sivu-elektrodia ollenkaan.
Ps. Minulla ei vieläkään ole kokemusta kaatamisesta, mutta säätämisestä senkin edestä ja myös räjäyttämisestä!

Pps. Lisää kuvatuksia näkee noista kuvatksien nuolista!Ppps. Tästä vinokoneen alakerrasta tulee kierrätyskelpoista kuusakosken avulla, joten paaliin menee!
